41. 10 malomocných. Lukáš 17. Vděčný Samaritán.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Žalm 103,2:
Dobrořeč, má duše, Hospodinu a nezapomínej na všechna jeho dobrodiní.

Čtení:

Lukáš 17,11-19. 10 malomocných.

Postup:

1)
Cesta JK do Jeruzalema.
a)
Poslední cesta. Na této své poslední cestě PJ pomohl mnoha trpícím. Pronesl mnoho důležitých a závažných slov. Respektive: Evangelisté věnovali zvýšenou pozornost poslednímu údobí života JK.
b)
Blízkost ukřižování. JK to předpovídal. Poslední období života. Když to má člověk tak říkajíc spočítáno, nikdo by mu nevyčítal, kdyby více myslel jen a jen na sebe. Prožít poslední chvíle života jako pěkné. Soustředěnost (koncentrovanost) na sebe.
2)
Kolonie malomocných.
a)
Segregovat. Izolovat. Bokem. Kraj městečka nebo vesnice. Nesměli se k nikomu přiblížit. Aby se zdraví nenakazili. Osady malomocných.
b)
Bohatí samozřejmě bydleli ve svém domě. Měli otroky, kteří se o ně starali. Když se otrok nakazil, nikomu na tom tuze moc nezáleželo.
3)
Malomocenství. Lepra. Nemoc.
a)
Uhnívání masa na těle. Postupně to vede ke smrti. Dnes jsou léky na zastavení choroby.
b)
U nás se lepra vyskytuje jen zřídka, a to u lidí, kteří cestují do teplých krajin, kde se mohou s leprou setkat.
c)
Suchá lepra není nakažlivá.
d)
Mnohdy záměna lepry s vředovitými nemocemi a exémy.
4)
Prosba malomocných k JK: Pane, smiluj se nad námi. Hledají pomoc, kde se dá. Člověk hledá, doptává se, zkouší kde co. Snaží se najít pomoc nebo aspoň pomocné informace pro sebe i pro druhé. Je to samozřejmě v pořádku. Malomocní věří v JK.
5)
JK. Jděte se ukázat kněžím.
a)
Kněží fungovali současně jako lékaři. Posudkový lékař.
b)
Tehdy chudé nemocné nikdo pořádně ani nevyšetřil, aby se zjistilo, zda jde o lepru či o jinou kožní chorobu. Strčili chudáka pro jistotu hned mezi malomocné, kde malomocenství dost brzy dostal.
6)
Tehdy: 4 nemají naději pro budoucnost.:
a)
Chudý.
b)
Bezdětný.
c)
Slepý.
d)
Malomocný.
7)
Mojžíšův zákon: Podezřelý z malomocenství se musel nechat vyšetřit od kněží, lékařů. Odtud mohlo přijít oficielní uznání za zdravé.
8)
Malomocní. Jasný případ. Věřili JK. Jinak by si řekli: Je to zbytečné, nikam nejdeme. Radostně šli. Naděje.
9)
87. Pacient středního věku. 2 školou povinné děti v rodině. Náhle nastaly bolesti na hrudníku. Možnosti: Infarkt. Pochopitelný strach. Jiné možnosti: Cévy. Kde co dalšího nebo jiného. Lékař nechal udělat EKG. Další vyšetření. Páteř. Krev.
a)
Výsledek zjištění: Coksakie Bé. Nepříjemná nemoc, ale lepší varianta než IM.
b)
Uklidnění od doktorů. Úředně stanovená diagnosa. Úleva.
10)
Malomocní. Důvěra k JK. Poslechli. Cestou si uvědomili: malomocenství zmizelo. Jsou zdraví. Po prohlídce u kněží by se hned mohli vrátit a poděkovat JK.
11)
Jeden malomocný. Nepokračoval v cestě za kněžími. Vlastně neposlech PJ. Ostatní dělali to, co od nich JK chtěl. Vrátil se. Poděkoval. Udělal něco navíc.
12)
Ten vděčný navrátilec byl Samaritán. Vděčný Samaritán. Příklad pro jiné, daleko zbožnější. Nábožensky chatrnější Samaritáni byli pokládáni od Židů za lidi s chatrnější vírou. JK musel své okolí dráždit, když dal vděčného Samaritána za příklad.
13)
My. Modlitba za něco. Splní se to. Nezapomeneme pak poděkovat PB? Aspoň poděkovat.
a)
Odstrašující formule některých modliteb: PB, předem ti děkuji za to, že uděláš to, oč tě prosím. Snaha, záměr: Zavázat PB. Donutit ho. Bývá to některými specificky zbožnými předkládáno jako výraz veliké důvěry.
b)
Ve skutečnosti je to pohanská, bálovská praktika. Bezbožnostnon plus ultra, tedy až na půdu.
1.
Lenost. Člověk nechce po vyslyšení modlitby ani poděkovat za to vyslyšení. PB je dobrý pro takového člověka jen tehdy, když od něj ten člobrda zrovna něco potřebuje.
2.
Přinutit PB. Když už mu za to předem poděkujeme, tak ať se snaží.
3.
Výraz malé víry, že by PB nemohl vyslyšet bez poděkování předem. Zaplatit (aspoň poděkováním) dopředu.
4.
Špatná víra. Kam se ztratilo: Buď vůle tvá, když děkujeme předem za vyslyšení modlitby podle našich přání a představ?
5.
Podceňování Božího díla.
c)
Zásah do Boží kompetence. Boží moc a moudrost se snižuje na malou věc.
1.
V dopise předem děkujeme za prokázané služby menšího nebo samozřejmého rázu a rozsahu. Vyřízení objednávky a pod, která byla nabídnuta.
2.
Odstrašující příklad poděkování předem: Milý strýčku, píši ti tento dopis v přesvědčení, že splníš mou prosbu. Potřebuji půl milionu. Prosím Tě, daruj mi ten půlmilionek. Předem Ti za to děkuji.
14)
Otázka JK: Kde je těch 9? Ani je nenapadlo vzdát chválu Bohu. Samaritán opět zahanbuje zbožné Židy.
15)
Otázka naší vděčnosti Pb. Zamyslet se nad tímněkdy. Od vděčnosti je někdy krůček k pýše. Zakládání si na vlastní síle, mravních i nemravních výkonech, mravních kvalitách.
16)
JK. Celistvost uzdravení. Víra tvá tě uzdravila.
a)
Zdraví těla.
b)
Duševní rovina. Vztahy k Bohu a lidem. Možnost kontaktů s lidmi. Nebýt izolován nemocí.
17)
Malomocní.
a)
Těch 9. Co nejdřív spěchají ke kněžím. Úřední potvrzení jejich zdraví. Pak honem šup ke své rodině. Možná po léta byli odloučeni od svých nejbližších. Využít JK. Využít čeho se dá. Vyždímat. Ať Ježíš pomůže a pak se na něj můžeme vykašlat.
1.
Už ho pak nepotřebujeme. Dál se už obejdeme bez něho. Co si kdo myslí? Hloupý, kdo dává. Hloupější, kdo nebere. Není důvod být netržní v tržní společnosti. Lze přece tržně kalkulovat i s lidskou ochotou pomáhat a s lidským milosrdenstvím.
2.
Modlitba k Bohu v nouzi života. V tísni. Bylo mi tak zle, že jsem se dokonce modlil. Není to zrovna kdo ví jaké vyznání víry, ale obyčejná pověra a vypočítavost. Co kdyby.
3.
Tím není řečeno, že každá modlitba v tísni je jen výraz tísně či důsledek mezné či hraniční situace nebo prachobyčejné vypočítavosti.
4.
Pokud se ale člověk modlí jen v krisových situacích svého života a jinak je mu PB šuma fuk, pak je zvýšená pravděpodobnost posunu směrem ke všelijakým lidským kalkulacím.
b)
Děkuje jenom jeden uzdravený. Vděčnost ještě před úředním ověřením. Víra. Otevřely se mu oči. Poznal, že je zdravý. Ti ostatní to ovšem poznali také. Reakce směrem k vděčnosti Bohu a poděkování JK však nastala pouze u jediného z deseti.
18)
My. Máme děkovat za všechny dary, které přijímáme od boha.
a)
Děkovat za uzdravení. Sice často zapomeneme, ale to ještě uznáme, že bychom měli PB poděkovat za uzdravení.
b)
Děkovat za zdraví. Za to, že vůbec nejsme nemocní. Není to samozřejmé, že je člověk zdravý.
19)
Text.

Poznámky:

1)
Učit se rozpoznávat projevy božího milosrdenství.
2)
9 uzdravených. Vstali. Šli se ukázat kněžím. Přesně podle slova JK. Poslechli. Samaritán se vrátil. Neposlechl. Falešná poslušnost, i když bere třeba doslova příkazy JK.
a)
Vezmi kříž. Nemyslí se doslova.
b)
Měnící se situace. Růst víry. Nové rozpoznání Boží vůle.
c)
Manna na poušti. Pouze na jeden den. Novost každodenně nová.
d)
Milosrdenství Hospodinova jsou také nová každého jitra.
e)
Římanům 12,1: Zkoumat, jaká je Boží vůle.
f)
Podobenství o milosrdném Samaritánu. Starost kněze: neznečistit se krví nebo mrtvolou zraněného.
g)
Matouš 4. Pokušení JK od ďábla. Když se tak držíš Písma, tak skoč s chrámu. Žalm 91. Bůh přikázal svým andělům, aby tě ochránili. Ponesou tě na rukou. Ani nohy si nepodřeš. Skákat s věže a myslet že je to výraz důvěry v PB je zcestné.
3)
Doufat v Boží ochranu. Neriskovat na silnici a ni zdraví. Lehkomyslné riskování: Když bude PB chtít, tak mne zachrání, ať udělám cokoliv. Člověk se pak vydává všanc pokušení. Zdravý rozum je také dobrý Boží dar. Být za něj vděčný.
4)
Vtip. Záplavy. Rodina je už na střeše domu. Samá voda kolem. Přijíždí loďka se záchranáři. Vzali ženu a děti.
a)
Velmi zbožný muž nechce do loďky. Tvrdí: Mne zachrání sám PB. Modlí se: PB udělej zázrak a zachraň mne. Přijíždí další loďka. Muž zase nechce nastoupit. Opět přijíždí další člun. Muž se ale pořád nepřetržitě modlí jako zběsilý.
b)
Přilétá helikoptéra. Muž odmítá nastoupit. Věří přece v Boha. Chce vydat svědectví o své víře a o Boží moci.
c)
Muž nakonec utonul. Dostal se do nebe. Výčitky PB: Proč jsi mne nezachránil, když jsem se k tobě tolik modlil? Bůh: Poslal jsem ti k záchraně několik člunů a vrtulník. Tys byl jako beran a mezek dohromady a nechtěl jsi vidět mou pomoc.
d)
Buď rád, že jsem tě za takovou zaslepenost a nedověru neposlal do pekla.
5)
PB nám dal ruce a rozum.
a)
Abychom ho neotravovali s každou maličkostí.
b)
Abychom se rozhodovali podle jeho vůle.
c)
Abychom dělali to, co on od nás žádá a ne abychom ho nechali dělat to, co je na nás, abychom udělali.
6)
Izolace malomocných.
a)
Středověk. Izolace lidí ve městě, které bylo nakaženo morem.
b)
Moderní doba. Infekční choroby. Karantény.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.