21. Nemocný u rybníka Bethesdy. Jan 5.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Plnost zákona je láska.
Jan 5. Pane, nemám (žádného) člověka.

Čtení:

Jan 5.

Postup:

1)
Bethesda. Jeruzalem.
a)
Voda rybníka byla pokládána za léčivou. 5 přístřeší pro nemocné. Gejzír. Léčivost vody. Nejléčivější voda. Nepravidelnost vyvěrání gejzíru.
b)
Koupal se tam dobytek. Ovce. Bahno. Zvířená bahnitá voda.
2)
Přišel JK. Nemocný. Nechodí. 38 let nemocen. Velká část života. Otázka JK: Chtěl bys být zdráv? Nemocný: Nemám člověka, který by mi pomohl do vody, když se začne hýbat.
a)
Jako jedinou možnost svého uzdravení viděl možnost dostat se do vody, když začne působit voda gejzíru. Poslední naděje.
b)
Žil z milodarů. Žebrák.
1.
Nemohl si zaplatit pomoc. Neměl přítele.
2.
Marek 2. 4 přátelé spustili chromého střechou před JK.
3.
Chromý u rybníka Bethesdy byl sám, bez příbuzných.
c)
Postižení.
1.
Obvykle nemají nadbytek peněz, přátel, pomoci. Jestliže ano, pak je to velký zázrak. Bůh se dotkl lidských srdcí.
2.
Nemocný: Vždy přijdu pozdě. Snad si myslel, že neznámý se zájmem o něj mu nějak pomůže, aby se dostal včas do vody. Neznámý termím vytrysknutí gejzíru a zvíření vody.
3)
JK: Vstaň, vezmi svá nosítka a choď. Stalo se tak. Ochrnutý byl uzdraven.
4)
Smůla pro Ježíše.
a)
Uzdravil nemocného v sobotu. Přísné předpisy. Nesmělo se pracovat. Nic se nesmělo nosit.
1.
Dotaz úzkoprsých zákoníků v každé době k uzdravenému: copak nevíš, že je sobota? Proč neseš nosítka?
2.
Uzdravený: Ten, kdo mne uzdravil, mi řekl, abych vzal svá nosítka a šel. Dotaz, kdo to byl. Uzdravený neznal JK.
b)
Poznámky:
1.
JK pomohl. Levice neví, co činí pravice. Pomohl bez nároku na díky a oslavování.
2.
Moralisté a sudiči nepomohli, ale kritisují. Ztěžují a komplikují životy těm, kdo jsou postižení nebo kterým někdo pomohl.
5)
Později našel JK uzdraveného v chrámě. Uzdravený šel do chrámu, aby chválil Boha. Předtím jako invalida do chrámu nemohl, nesměl.
JK: Byl jsi uzdraven. Nehřeš více.
6)
Uzdravený už věděl, kdo ho uzdravil. Řekl to Židům. Myslí se kněžím. Je to svědectví nebo žalování či naivita? Hněv Ježíšových nepřátel. Sočení na JK, že ruší sobotu. Hledali příležitost, jak ho zabít. Zbavit JK života.

Poznámky:

a)
Dobrý čin JK. Měl by dostat diplom.
b)
Nesení nosítek. Zastínilo to v očích lidí milosrdný čin. Necitlivé srdce nepřátel JK.

Poznámky:

1)
Uzdravený nesl nosítka.
a)
Jediný majetek. Víc neměl. I tehdy se kradlo.
b)
Neměl nikoho, kde by si svá nosítka uložil.
c)
Neobvyklé. Jít do kostela s nosítky. Nebo s kufrem, např. V souvislosti s cestováním.
2)
Uzdravený šel do chrámu. Děkoval Bohu za uzdravení.
My.
a)
Děkovat Bohu za uzdravení.
b)
Děkovat Bohu za zdraví, že vůbec nejsme nemocní.
3)
Farizeové. Vyžadovali bezpodmínečné zachovávání Božího zákona. Bez výjimky. Za všech okolností. Hlava nehlava.
a)
Uzdravený má potíže v souvislosti se svým uzdravením, protože to bylo v sobotu a že nosil nosítka.
b)
Potíže pro JK. Kvůli milosrdnému skutku. JK dbal víc na lásku a pomoc trpícím, třeba i v sobotu.
4)
My. Svěcení neděle. Světíme ji spíše minimálně nežli přehnaně. Ale i ve volném prožívání neděle se může zapomenout na skutky pomoci a milosrdenství.
5)
Nedostatek přátel.
a)
Nedostatek prostředků mít přátele, zaplatit si je v nějaké podobě. Pěstovat přátelství. Freundschaft pflegen.
b)
Tržní doba. Každá doba. Prakticky vždy musí nemocný každou pomoc v nějaké podobě zaplatit. Nebo jeho blízcí. Nějak se revanšovat. Dnes: Platí se zdravotní a sociální pojištění. Přesto každá nemoc nebo postižení či stáří člověka hodně stojí ještě mimo.
c)
Služby postiženým nebo starým od sociálních institucí, včetně diakonie, jsou zčásti hrazeny z veřejných prostředků, zčásti si je musí hradit nemocný, starý, postižený.
d)
Ve srovnání s jinými lidmi je tak na tom ten různě postižený ještě o něco hůř, když se minimálně musí spolupodílet na překonávání svého handicapu.
6)
Milodary. Nebylo sociální zabezpečení, zajištění v moderním slova smyslu. Almužny. I v moderní době se k sociálnímu zabezpečení přivybírá na různých sbírkách.
7)
Uzdravený nosí v sobotu lůžko.
a)
Věděl, že se to v sobotu nemá. Autorita JK. Uzdravil nemocného, ten ho respektuje. U lidu stoupala autorita JK.
b)
Bylo to stále víc trnem v oku jeho nepřátelům.
1.
Obavy nepřátel. Roste autorita JK. Víc než autorita Mojžíšova zákona.
2.
Srovnej: Jan 9. Uzdravení slepce. Potíže pro uzdravení v sobotu. Nejen JK, ale i slepec. Místo aby lidé jásali a chválili boha.
8)
Piešťany. Bahno. Revmatismus. Bahenní zábaly. Bahýnko z Mrtvého moře se i u nás prodává za drahé peníze.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.