20. O hříšné ženě. Lukáš 7.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

1
Janova 1,8:
Pakli díme, že nemáme hříchu, sami se svodíme a pravdy v nás není.
Pokud tvrdíme, že nemáme hřích, pak to není pravda. A navíc se takovým tvrzením svádíme k hříchu.
Možný text: Efezským 2,14-17.

Čtení:

Lukáš 7,36-50. Žalm 51,1-19.

Písně:

51.
383. 384.

Osnova.:

1)
Úvod. Setkání s JK. Ve vztahu k JK je vše (všecko) jiné a jinak. Eschatologická situace. Jsou nabourány naše představy a zvyky. Obrat k jinému pohledu. Pod zorným úhlem věčnosti. Boží měřítka.
2)
Šimon farizeus. Farizeové. Zbožní. Většinou nebohatí. Šimon je výjimka. Měl na to, aby pozval JK. Dům. Velká místnost nebo nádvoří. Sloupy.
a)
13 hostů. Ježíš a jeho učedníci. Náročnost: Zajistit jídlo a obsluhu. Otroci, sluhové, rodina nebo známí. Čest pro JK, že byl takto pozván k tak významnému farizeovi. Společensky významný muž v městečku. Čest i pro Šimona. Významný a věhlasný host.
b)
My. Máme zvát JK do svého života. Pro koho je to víc (větší) čest. Pro JK nebo pro nás? Každý si na tuto otázku může odpovědět sám.
3)
Běžné uvítání tehdy:
a)
Obejmout. Políbit. Umýt nohy. Natřít vlasy vonným olejem.
b)
Boty: Chudí lidé chodili boski. Nanejvýš jakési laptě. Sandály. Okopané zaprášené nohy. Mizerné kamenité cesty. Představit si to v parném létě.
4)
Šimon se nezachoval jako správný hostitel. Snad nanejvýš umožnil Ježíšovi omytí rukou po kotníky. Nevážil si svého hosta zase tolik moc. Hala bala uvítání a přijetí. Mohl si to k JK dovolit. Dal to Ježíšovi najevo.
a)
Může si to k němu dovolit. To se prožívá vždy nepříjemně.
b)
Tobě, Ježíši, to stačí jenom takhle. Nepřijal JK celým srdcem.
c)
Večeře. Představit si to. Únava po cestě. Neomyté nohy. Pot. Pach. Prach. Nepohodlí.
5)
Jídlo. V leže. Jedlo se pomalu. Tehdy: pohodlí. Diskuse.
6)
Lidé (hosté) kolem u stěny. Nedostali nic zakousnout ani napít vody. Jako by tam nebyli. Byla to pro ně velká čest, že tam vůbec mohli být a poslouchat. Seděli na zemi nebo stáli. Nesměli se vměšovat do hovoru.
7)
Hříšná žena.
a)
Neměla tam co dělat. Byla to přece slušná společnost. Způsobila pěkný rozruh, že vůbec přišla. Natož, co udělala. Drahou mastí pomazala Ježíšovy nohy. Slzami je omývala. Vlasů použila jako ručníku.
b)
Společenský trapas. Riziko: Diskreditace JK. Diskreditace hostitele i hostů.
8)
Mravní úroveň doby byla velmi vysoká. Veřejné odsouzení takové lehké ženy bylo samozřejmostí. Jenže neveřejně k ní chodili pánové, kteří na to měli. Asi byla schopná. Alabastrová nádoba s drahocennou mastí stála 300 denárů. To byl tehdy majland.
9)
Pokání. Přiznání vin. Ochota a snaha začít nový život.
10)
JK odpouští hříchy. Je to boží syn.
11)
Žena. Bohatá. Nepřirozeně bohatá na její zaměstnání.
a)
Děvka lepší společnosti. Kdo k ní chodil. Úctyhodná klientela. Nešlapala na ulici. O hříchu mužů se nemluví. Ti nečinili pokání. Kdyby nebyla poptávka, nebyla by ani nabídka.
b)
Matematika. Lepší děvka brala (pracovala) za jeden případ denár. Ty chudší za pár měďáků. Musela žít na přiměřené úrovni. Kolik to muselo být případů, než ušetřila na alabastrovou nádobu s drahou mastí za 300 denárů?
12)
Text.

Postup:

1)
Tehdejší zvyky vztahu k hostům. Když přišel host.
a)
Hostitel ho uvítal polibkem.
b)
Umyl mu nohy vodou.
c)
Pomazání vlasů vonným olejem.
d)
Olej byl uchováván v různých nádobách, podle majetnosti člověka. Drahý olej (mast) byl uchováván v alabastrové nádobě.
2)
U stolu. Nesedělo se. Leželo se. Na koberci hlavou do středu. Nohama byli všichni od sebe. Malý stolek nebo koberec, kam se přinášelo jídlo. Leželo se ze tří stran. Jedna strana byla volná k nošení jídla.
a)
Člověk se opíral o levé předloktí. Pravou rukou jedl. Případně se utvořila dvojice čelem k sobě.
b)
Dodnes u muslimů. Jí se pravou rukou. Ani žebrák nepřijme almužnu podávanou levou rukou. Byla by to urážka, podat almužnu levicí. Levou rukou se utírá zadek, nikoli pravicí, jako u nás křesťanů.
c)
Tehdy se to (leccos) muselo více a přesně rozlišovat. Nebylo dost vody na hygienu po použití záchodu.
3)
Šimom farizeus.
a)
Pozval JK k sobě do domu.
b)
Čest pro JK, ale i pro Šimona.
c)
K jídlu. Oficielní pozvání.
d)
Mohli (směli) přijít i jiní hosté. Bylo to jakési diskusní forum. Hosté stáli nebo seděli na bobku u stěny vzadu. Nedostali vůbec nic k jídlu, ani vodu. Nevměšovali se do hovoru. Směli pouze naslouchat. Nesměli se vyjadřovat ani spokojeným nebo nespokojeným brumláním.
4)
Žena. Ve městě všem dobře známá jako vyhlášená hříšnice. Litovala svých hříchů. Touha po odpuštění a po novém životě.
a)
Začít znova. Je to velmi nelehké. Břemeno minulosti. Všichni ji znali. Věděli, jaká byla dosud. Negativní předznamenání. Minimálně panuje (udržuje se, visí ve vzduchu) určitá nedůvěra, zda to ta žena myslí vážně a zda to vydrží.
b)
Oprávněná nedůvěra, není důvod to lidem kolem vyčítat. Člověk to opravdu nemá lehké, když chce znovu začít. Je to těžké i bez zlé vůle lidí kolem, bez klacků pod nohy. Začínající nemá důvod někomu něco vyčítat.
c)
Veřejné vyznání ženy před JK. Všichni to viděli. Význam veřejného vyznání. Veřejná lítost, pokání, přiznání hříchů. Dá to sílu. Demonstruje to začátek navenek.
d)
Veřejné sliby. Kladné: Křest. Svatba. Převzít, vzít na sebe odpovědnost.
e)
Pochopitelně, nemusí to vždy vyjít. Člověk nemusí vydržet. Může to být neuvážlivé, neuvědomělé, neupřímné a kde co k tomu. V životě se to může všelijak zvrtnout. Nápory života a nejrozmanitějších okolností.
5)
Odpuštění. Velká, důležitá věc. Žena věřila, že jí JK může odpustit. Kdo nám může odpustit?
a)
Člověk, vůči kterému jsme se provinili.
b)
PB. Každý hřích i proti člověku je zároveň přestoupením božích přikázání.
c)
Nelze odpouštět za někoho jiného. Neoběti z koncentráku nemohou odpouštět za oběti osvětimským vrahům. Všeobecné odpouštění. Konkrétní vyznání viny, uvědomění si viny.
d)
Nezazlívat oběti, když s vinníkem nebude chtít na téma odpuštění třeba vůbec ani mluvit. Musí to dozrát.
1.
O odpuštění se prosí, žádá. Nevynucuje se.
2.
Sebeomluva: On mi nechtěl odpustit. Mělo by to vést k hlubšímu zamyšlení o hloubce a důsledcích viny.
e)
Satisfakce. Náprava. I v důsledcích na poškozené další generaci.
f)
Když už nežije ten, kdo byl poškozen, komu bylo ublíženo. Uriáš Hetejský. Žena hříšnice, jiný příklad. Obrátit se na Boha. Uriáš neměl děti, aby jim David mohl odškodnit ztrátu otce.
6)
Barvitě si představit následující situaci. Žena přišla do farizeova domu. Odvaha. Farizeovi to nebylo vůbec milé. Rušivý živel, prvek. Narušení programu. Ticho. Všichni po ní koukali. Pláč. Slzy.
a)
Na Ježíšovi neumyté a zpocené nohy vylila vzácnou mast. Celý výsledek jejího hříšného života. Uložené peníze. Natírá nohy JK.
b)
JK jako slušný člověk měl podle názoru přítomných odtrhnout nohy a obořit se na ni, co si to ta ženská dovoluje. Byla to opravdu společenská nehoráznost. Když už leze tam, kam nemá a kde o ni nestojí, měla by se aspoň slušně a přiměřeně společensky chovat.
7)
Žena plakala na nohy JK. Svými vlasy utírala Ježíšovi nohy. Líbala je. Natírala je drahou vonnou mastí z alabastrové nádoby. Takovou mast si mohli dovolit jen největší boháči, ale jen trochu, maličko na obličej. Vzácná voňavka.
Možný názor lidí kolem:
a)
Mrhání.
b)
Zbláznila se.
c)
Milostné rejdy ženy.
d)
V každém případě je to pro JK riziko co se jeho dobré pověsti týče, když si něco takového nechá líbit od této ženy a to ještě na veřejnosti.
e)
Poznámky:
1.
Bylo jistě lépe, že to bylo na veřejnosti.
2.
Vžít se do situace Ježíše. Jak by bylo nám, kdyby někdo s našima nohama dělal takové rejdy nebo ciráty?
8)
Šimon k sobě (v sobě): Kdyby tenhle Ježíš byl prorok, jak to o něm někteří povídají, tak by jistě musel vědět, co je to za ženskou. Nenechal by si to od ní líbit. Navíc mohl být informován, naše městečko zase není tak veliké, aby se některé věci o některých lidech nevěděly.
a)
JK už řadu lidí uzdravil. Přesto o něm stále mnozí pochybovali.
b)
JK uhodl a odhadl myšlenky farizea. Šimone, chtěl bych ti něco říci. Poznámka: Říká to veřejně, přede všemi.
9)
Podobenství o dvou dlužnících. Kontrast: 500 a 50 stříbrných denárů. Obě částky jsou velmi vysoké sumy. Ani jeden neměl na zaplacení. Věřitel oběma odpustil. Neuvěřitelné. Takových odpouštějících věřitelů se nikdy a v žádné době moc nenajde.
a)
Něco nevídaného. Bůh nám odpouští. Kdo ho bude mít raději?
b)
Šimon: Větší dlužník.
c)
JK: Správně jsi odpověděl. O ženě: Ty s ní pohrdáš. Ty jsi mi nedal vodu na umytí nohou. Žena umyla mé nohy svými slzami. Svými vlasy mi utřela nohy. Poznámka: Která žena by něco takového udělala, aby někomu svými vlasy utírala nohy. Nepolíbil jsi mne na uvítanou. Žena líbá mé nohy. Nedal jsi mi ani kapku oleje na mé vlasy, na hlavu. Žena natřela mé nohy převzácnou a předrahou mastí. Vážila si JK.
10)
JK k Šimonovi: Jsou jí odpuštěny velké hříchy. Projevila opravdu velkou lásku k JK.
11)
JK k ženě: Jsou ti odpuštěny tvoje hříchy. Tvoje víra tě spasila. Jdi v pokoji.
12)
Lidé u stolu mezi sebou: Kdo to jen je, že odpouští hříchy?

Poznámky:

1)
Zvyk. Mytí nohou. Praktické. Sandály, prach, okopané nohy. Umýt, ošetřit, namazat mastí. Dnes: Umýt si ruce. Přezuvky. Pohodlí.
2)
Šimon.
a)
Pozval sice JK, ale choval se k němu macešsky a nehostitelsky. Před lidmi dal najevo, že si JK zas tak moc neváží. Ponížil JK. Dal najevo, že mu JK za moc nestojí. Pozvání jen z jakési zdvořilosti.
b)
JK se choval jako by nic, dobrý host. Ale nezůstal to farizeovi dlužen. Pro jeho dobro, aby si něco uvědomil. Nemusel ho přece zvát. To se zase ten farizeus chtěl vytáhnout před lidmi.
3)
Mast. Alabastrová nádoba. Celoživotní úspory. Myslí se na dosavadní část života. Výsledek jejího hříšného života. Bílá čára. Skoncovat s dřívějším životem. Netáhnout dál výsledky hříšnosti.
a)
Dnes a často v dějinách. Mnozí lidé. Třeba skončí s dřívějším hříšným životem, ale ponechají si jeho výsledek, zvláště v oblasti majetkové a svého postavení. Využijí toho i dál, i když pro tzv. Nový život.
b)
Moc nepříjemný oddíl v jeho důsledcích, aplikaci a dotažení.
4)
Mast. 300 denárů. Horentní suma.
a)
Jidáš zradil JK za 30 stříbrňáků. Desetina. Cena otroka.
b)
Žena si mohla koupit 10 otroků, mohli na ni pracovat.Laciní zaměstnanci, jen za stravu a ubytování. Vedlo by se jí dobře. Mohla by pak žít jako dáma zbožně a poctivě.
5)
Jak skoncovat s minulostí? Aby se ta minulost nezachytila (nezasekla) drápkem nebo pořádným drápem do přítomnosti.
6)
Žena prokázala úctu a lásku k JK ne jako ke člověku, ale jako k mesiáši. Pokání. Víra v JK. Spasitel.
7)
Pozvání. Kdo zve. Koho zveme. Pozvání lze i odmítnout. Je to nepříjemné za určitých okolností. S hostem lze jednat jako s lavičníkem. Host se ale může zvednout a vypadnout. Nepřijetí pozvání, je to někdy velmi výmluvné.
8)
Ukládání peněz.
a)
Tehdy: Alabastrová nádoba, mast.
b)
Dnes. Obrazy. Mnohé banky byly nejisté už tehdy.
9)
Zacheus. Jiná forma pokání.
a)
Nahradil všem škodu. Čtyřnásobně.
b)
Polovinu majetku rozdal chudým.
c)
Ještě mu asi dost zbylo.
10)
Pokání.
a)
Náprava života.
b)
Odškodnění těch, kterým jsme ublížili.
11)
Pokání jako spirituální příloha.
a)
Jen povrchní záležitost.
b)
Přístavba k zaběhnutému nezměněnému životu vpodstatě bez Boha.
c)
Nálepka, na které reklamně bude figurovat PB.
d)
Nátěr se zdáním něčeho hlubšího. Nátěr se dá obnovovat nebo aktuálně přetírat. 12) Uvítání hosta. Tehdy: Nebylo tolik návštěv. Větší ceremonielnost. Dnes: Podání ruky. Pozdravení. Přezuvky. Umožní se mytí rukou.
12)
Žena. Věřila v JK víc nežli my. Odevzdala se mu cele. Boží syn. Všeho se zřekla pro JK.
13)
Velký pátek. Co JK učinil pro nás. Odpuštění našich hříchů. Máme zisk z jeho smrti. Žena se pro JK, pro nový život ve víře v JK, vzdala všeho.
14)
Co my máme odhodit pro JK. Čeho se vzdát. Co obětovat. Co mu dát.
15)
Žena se vzdala peněz, majetku. Pro nový život ve víře v JK. Věrohodné svědectví. Něco ji to stálo.
16)
Aktualizace.
a)
Šimon nepozval JK celým srdcem do svého domu. Žena skoncovala cele s dosavadním hříšným životem.
b)
Zbavit se výsledků a výhod předchozího hříšného života. Pro každého to může být něco jiného.
c)
Odpuštění. Přijali jsme o tom zvěst, že je nám odpuštěno. Jaksi se nás to nedotklo. Neměli jsme ještě hlavu na špalku při posledním soudu.
d)
Odvaha ženy. Přijít za JK. Jít do farizeova domu. Veřejně se přiznat k hříchům. Začít nový život. Zbavit se všeho, začít od piky.
17)
Plýtvání. Nemůžeme se takové myšlence ubránit. Umírající člověk. Snaha udělat pro něj všecko. Žena měla z čeho plýtvat. Mast udělala dobré pro JK, ale byla výsledkem hříšného života. Hříšné peníze pro dobrou věc.
18)
Hřích ženy. Bylo k tomu třeba dvou. Muži nejsou a obvykle nebývají zmiňováni v této (takové) souvislosti. Kdyby nebylo poptávky, nebyla by ani nabídka. Nevěstky. Dálnice E-55. Hodinové hotely. Kurvy lepší společnosti. Kurtizány. Společnice.
19)
JK neodsoudil ženu. Zrcadlo samospravedlivé společnosti s farizejským nádechem se na to dívá jinak. Lze ale nastavit i jiné zrcadlo. Všimnout si např. I těch mužů. Přísnější měřítka jsou ovšem na ženy. Přitom JK ani v nejmenším neschvaloval hříšný život ženy.
20)
Předpoklad odpuštění: Žena veřejně vyznává své hříchy. Pokání. Chce začít žít znovu.
21)
JK neodsuzuje ženu. Neschvaluje ale její hříšné jednání. Nastavuje zrcadlo tzv. Mravné společnosti. Zamést si nejdřív před svým prahem.
22)
Veřejné přiznání. Ne v tajnosti. Stejně to o ni všichni věděli. Náprava života je brána po veřejném přiznání viny vážněji. Lepší svědectví.
23)
Zbožní podfukáři. Mluví o pokání, o novém životě. Ale ponechají si pro nový život finanční výsledky svého starého hříšného života. Hříšné penízky jaksi pomáhají v lepším novém životě. Přilepšení.
24)
Odvážné ženy činící pokání.
a)
Lukáš 7.
b)
Jan 4. Samaritánka u Sichar. Svědčí Spolusamaritánům, i když mohou její svědectví nebrat vážně.
c)
Lukáš 8. Sponsorky. Podporují práci JK.
d)
Vzkříšení JK. První svědkyně vzkříšení.
25)
Proč toho žena nechala.
a)
Sytost. Znechucenost dosavadním způsobem života. Svým způsobem těžce vydělané peníze. Vyloženě se prodávala. Ne přelétavost vztahů. Vlichocovat se zákazníkům, aby dali víc. Nechat si od nich líbit všecko možné, i perverse.
1.
Někdy si možná pořádně poplakala. Onore de Balzac: Lesk a bída kurtizány. Viděno zvnějšku: sladký život.
2.
Holandské přísloví: Louka souseda se zdá být zelenější.
b)
Zestárla. Opotřebovaná. Už to tak nešlo. Úbytek zákazníků.
1.
Fotbalista, když už není nejmladší. Co dělá: Trenér. Hospodský. Podnikatel.
2.
Žena mohla podnikat, mohla si založit bordel. Mohla uplatnit bohaté životní zkušenosti. Měla na to dost finančních prostředků. Mohla mít výnosnou další živnost.
c)
Začít znovu žít svůj život. Bez výsledků své hříšné minulosti. Obrovská odvaha. Pro začátek: pošramocená pověst. Stín minulosti, jakýsi škraloup. Táhne se to dál.
26)
Možnosti přístupu:
a)
Zbožní Šimonové-farizeové.
b)
Žena. Zkrachovalá existence.
c)
Hybrid. Pietisticko-charismatická zbožnost.
1.
Vyznali se z hříchů. Pohrdlivě hledět na ty tradiční křesťany, kteří zastávají nějaké dávné morální zásady. Modlí se jen s dalšími spřízněnými dušemi. Je to někdy na zblití.
2.
Mohli si vesele a příjemně hřešit, jak chtěli. Hlavně, že se z toho teď vyznali. Jsou najednou lepší a věřícnější nežli ti tradiční suchopáři, kteří žili běžným slušným společenským životem.
27)
Vyznat se Pánu, před Pánem a před lidmi. Ne soukromí. Ne jen shromáždění spřízněných duší. Žena vyznala (přiznala) své hříchy před všemi, zbožnými i bezbožnými. Samozřejmě, hlavně před PJK.
28)
Vyznání, přiznání hříchů. Různé formy. Slova. Úkon. Že žena vůbec pouze přišla k JK. Její jednání bylo výmluvné. Nikdo o tom nepochyboval.
29)
Alabastr. Vzácný průsvitný kámen. Vápenec.
30)
Pokání jako spirituální příloha.
a)
Jen povrchní záležitost.
b)
Přístavba k zaběhnutému nezměněnému životu vpodstatě bez Boha.
c)
Nálepka, na které reklamně bude figurovat PB.
d)
Nátěr se zdáním něčeho hlubšího. Nátěr se dá obnovovat (aktualisovat) nebo aktuálně přetírat.
e)
Trapas.
1.
Když ona pověstná žena se všelijakou pověstí vůbec vstoupila do domu spravedlivého farizea.
2.
Když o tom farář docela otevřeně káže. Když to neuhlazuje a neubrušuje, co se tehdy vlastně stalo.
3.
Osočení dobré slušné klientely, která dala oné ženě slušně vydělávat.
f)
Běžná taxa pro běžnou lehkou ženu dole: pár měďáků. Lepší děvka, kurva lepší společnosti: Stříbrňák, denár. Kolik pracovních úkonů musela udělat, aby jí po odečtení režijních nákladů zbylo na alabastrovou nádobu s drahocennou mastí za 300 denárů.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.