7. pokušení JK. Matouš 4,1-11. Lukáš 4,1-13.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)1 postní neděle.

Text:

1
Petrova 5,8:
Střízliví buďte a bděte. Váš protivník, ďábel, je jako lev řvoucí. Obchází a hledá, koho by sežral.

Čtení:

Matouš 4,1-11. Lukáš 4,1-13.

Písně:

46, 311-8, 331-4, 330-3. Event. 91. 322-2.
441. 46. 446. 355. Event.: 192-3. Dobře staví kdo zná a ví.

Postup 1:

1)
Pokušení: zkouška. Člověk se octne v postavení, kdy se musí rozhodovat mezi dobrým a zlým. Boží vůle a to, co je proti Boží vůli.
2)
Ďábel svádí k odpadnutí od boha. Satan. Pokušitel. Nepřátelská bytost, proti Bohu. Maří Boží plány. Chce ovládnout svět. Vposledu nemůže zvítězit. Bůh je mocný, svrchovaný.
3)
Poušť. 40 dní. Nedostatek a samota.
a)
Hlad. Ďábel: Jestli jsi syn Boží, ať se toto kamení změní v chléb. Odpověď JK: člověk nebude žít jen samým chlebem, ale každým slovem, které promlouvá Bůh. Poznámka: Vidět jiný rozměr života. JK odpovídá slovy bible. Argument z Písma.
b)
Ďábel vzal JK na věž chrámu.
1.
Jakási věžička u vchodu. Snad v duchu, nabídka v myšlenkách.
2.
Najednou ďábel argumentuje z Písma. Prokazuje celkem dobrou znalost bible. Žalm 91. Jsi-li syn Boží, skoč s chrámu.
3.
Je přece zaslíbeno, že se tě andělé ujmou a že se ti nic nestane. Je to psáno v Písmu, když na to tak držíš.
4.
Bůh přikázal andělům, ponesou tě, nezraníš se. Tak do toho. Skoč.
5.
Poznámka: Jsi-li syn Boží, dokaž to. Ukaž to lidem. Ať se tvé boží synovství projevuje a prokazuje mocně, viditelně, zřetelně. Lidé chtějí přece důkaz, zázrak. Udělej něco, co také lidé chtějí.
6.
Odpověď JK: Psáno je: Nebudeš pokoušet PB svého. Zaslíbení Boží ochrany a pomoci pro Božího syna neznamená svévolné pokoušení a využívání.
c)
Vysoká hora. Sláva, moc a bohatství světa. Velkorysá nabídka ďábla. Stačí se jen poklonit. Uznat ďábla jako poslední a nejvyšší autoritu.
1.
Civilně: Budeš ochoten dopustit se i zlého, zlými prostředky. Dostaneš moc a bohatství. Nějaké to násilí se ti pak promine nebo se to přehlédne či se to bude tolerovat.
2.
Odpověď JK: Odejdi, Satane. Už nediskutuj. Opět argument z bible: Je psáno: Klanět se a sloužit má člověk jen PB. Až zde na konci je ďábel označen a pojmenován svým jménem, je odhalen, demaskován.
4)
Ďábel odešel s nepořízenou.
5)
Kontext, co bylo předtím, co předcházelo. Křest v Jordánu. Ježíšovi je potvrzeno, že je Boží syn. Satan útočí na vrcholu víry. Ve chvíli velikého zážitku víry. Svést. Zneužít Boží synovství.
a)
Mocí Božího synovství si opatřit chleba a mít se dobře. Podplatit lidi. Životní úroveň. Zaplatit si posluchače.
b)
Zázrak. Důkaz. Získat obdiv, oblibu. Strhnout lidi. Cesta triumfu v církvi. Sláva zázraku. Ne utrpení kříže.
c)
Neohlížet se na Boží vůli a přikázání. Spojit se s ďáblem a získat panství nad světem. Užívat ďábelských prostředků.
6)
JK odmítl Pokušení. Poukaz: co je psáno v Písmu. Přemáhá, odhání ďábla skrze SB.
7)
Cesty, možnosti před JK na počátku jeho vystoupení:
a)
Chleba. Využít pro sebe Boží moc. Pohodlí. Pohodlný život. Nabídnout lidem životní úroveň. Zaplatit si stoupence. Zavázat si lidi. Materielní zajištění.
b)
Kariéra církevní. Důkaz. Zázrak. Obliba. Triumf. Aplaus. Komediantství. Uplatnit se na náboženském trhu.
c)
Sláva a moc světa. Strhnout lidi. Zbývající donutit.
d)
Kříž. Utrpení. Golgota.
8)
Mudrci. Matouš 2. Tři dary: Zlato, nyrha, kadidlo. Král, prorok, kněz. Jde o slůvko: pravý.
a)
Chléb. Proroknových časů. Strhnout lidi. Vázat lidi na sebe.
b)
Skok s chrámu. Divotvorce. Kněz. Šarlatán. Zázrak. Důkaz. V církvi.
c)
Král světa. Světská moc. Nepravý král. Ne král KB.
1.
Matouš 24. Poslední časy. Přijdou falešní proroci i mesiášové. Učit se rozlišovat. Jen samotný JK je skutečný Mesiáš. Jediná naděje na náboženském trhu.
2.
Cesta kříže, utrpení. Od jeslí, od chléva. Znemožňuje to stavět do popředí své vlastní zájmy.
3.
Matouš 2: Mudrci. Už se s nimi nesetkáváme. Jejich dary symbolisují cesty života. Lidské možnosti, ale i očekávání mudrců,jaký by měl JK být. JK to přeznačuje.
a)
Prorok. Životní úroveň. Strhnout masy. Užít pro sebe svěřenou moc. Něco z toho mít pro sebe, t rhnout z toho. Chléb využít pro sebe. Dát jiným, zaplatit si posluchače, obdivovatele, následovníky, uskutečňovatele a prosazovatele své vůle.
b)
Kněz. Šarlatán. Zázrak. Šikovně balamutit lidi. Nepravý pastýř. Jen na efekt. Uteče když přijde nebezpečí. Nebude trpět sám, nastrčí jiné.
c)
Král. Světská moc a prostředky světa. Násilí, sláva, reklama, úspěch. Vnější efekt. Vnější opory, vliv, peníze, moc, známí. Zapomene se na sílu evangelia, zdá se malá. Pro všechny případy je to ještě posichrováno jinými prostředky, světskými.
9)
Argumenty pokušitele: Když se odvoláváš na SB, tak se ho drž. Skoč. Je psáno, nic se ti nestane.
a)
Pravá poslušnost je nová každý den.
b)
Falešná poslušnost je jen podle litery.
1.
10 Uzdravených malomocných. 9 jich jde poslušně ke kněžím, JK to přece přikázal, a tak poslechli. Desátý uzdravený malomocný byl Samaritán. Zdánlivá neposlušnost. Vrátil se, aby Ježíšovi poděkoval. Ostatní se také mohli vrátit a nechat se uznat od kněží za zdravé o něco později.
2.
Manna na poušti. Měla se sbírat jen na jeden den. Každý den čerstvá poslušnost. Pokud si někdo chtěl nadělat zásoby, tak mu to zplesnivělo.
3.
Důvěra v Boží ochranu. Nehazardovat se zdravím. Neriskovat nepřiměřeně.

Poznámky.:

1)
Falešní mesiášové a proroci. Nabídky, agitace: Něco lepšího než dosud. Přitažlivější, krásnější, slibnější, hezčí. Odvést od JK, prý je moc tradiční, obyčejný.
Příklad z manželství: Po 30 letech manželství by někdo muži nabídl: Vezmi si mladší a hezčí. Nabídka ženě: atraktivnější, bohatší muž, ještě si užít.
2)
Matoušovo evangelium bylo napsáno 40 let po vzkříšení JK. Zahrnuje zkušenosti církve. Pokušení, svody, lákadla.
a)
Pomoc pro církev: připomínat si slova JK. Jeho zkušenosti. Slova JK byla v paměti lidí. Byla tradována ústně azapisována.
b)
Proroctví: Slova živého, přítomného JK v dané konkrétní chvíli. Dílo Ducha svatého.
3)
Zázraků-chtivé duše. Očekávání mimořádnosti, zázraku. Člověk je velmi často ochoten a připraven naletět na laciné sliby. Chce naletět. Touha po atrakci.
a)
Srdce člověka je továrna na bohy, modly. Snaha a ochota přijmout kde co, využít a zneužít.
b)
Na této vlastnosti a touze člověka mnoho lidí zbohatlo a bohatne. Různí fiškusové využívají zcela bezostyšně náboženských citů poctivých lidí a ždímají (tahají) z nich peníze.
4)
Pokušení, aby JK klesl na úroveň kněze- šarlatána.
5)
Koncepce Matouše:
a)
Matouš 2: Mudrci přinášejí symbolické dary chudému dítěti. Matouš 28: JK posílá učedníky do celého světa. Obdarovat evangeliem všechny národy.
b)
Matouš 4: Stejné okruhy jako dary mudrců. Co JK vlastně nezadatelně Patří. Symbol života. Matouš 24: Lži- proroci a lži- mesiášové.
c)
Matouš 16: Vyznání Petra. JK: cesta kříže. Chce-li kdo za mnou přijít, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne.
6)
Kontext.
a)
Křest JK. Hlas s nebe: Milovaný syn. Ďábel: Dokaž, prokaž, ukaž, ozřejmi to.
b)
Druhý Adam. Vyhrál nad satanem. Genesis 3.
7)
Satan. Přetvářka. Navenek pronáší slova o Boží poslušnosti. Má plná ústa pb.
8)
Kříž. Po lidsku viděno je to fiasko. Ale následuje vzkříšení. PB se k JK přiznal. Poslední slovo má PB.

Postup 2:

1)
Navázání na vánoční kázání. Dary mudrců: zlato, myrha, kadidlo. Prorok, král, kněz. Oč jde: pravý. Matouš 24: jsou i nepraví proroci a mesiášové. Ve SZ: i nepraví kněží. Od počátku, na počátku, se JK rozhoduje: pravý Boží syn.
2)
Křest JK od proroka Jana Křtitele. Hlas s nebe. Svědectví od Jana i od Boha. Pokušení přichází na vrcholu víry. Snaha pokušitele zpochybnit pravost poslání JK. Přehodit výhybky.
Kde člověk nic nedrží, pokušitel si může lehnout a schrupnout. Má ušetřenou námahu.
3)
Poušť. Pusté místo, nedostatek, samota. Možnost soustředěnosti.
a)
Číslo 40: Potopa: pršelo 40 dní. Mojžíš pobýval na sinaji 40 dní, dokonce dvakrát. Izrael putoval na poušti 40 let. Eliáš šel na horu Oreb 40 dní.
b)
Odříkání. Koncentrace k Božím věcem. Dlouhý půst. Obtížné důsledky půstu.
c)
Oslabenost těla. Důsledky pro ducha. Půst není vždy a pro každého posila. Hladovění může někoho i zlomit. Formy mučení ve vězení: hlad, žízeň, zima, samota. Psychicky to zdeptá.
d)
Je rozdíl mezi půstem a hladověním z jakéhokoliv důvodu.
4)
Pokušitel. Ďábel. Satan. Koncentrovaná moc zla. Ne pohádkový čert, který má rohy a kopyta.
a)
Jakub: Člověk je zachvacován (a uchvacován) svými vlastními žádostmi, myšlenkami, tužbami, úmysly.
b)
Satan našeptává člověku tak potichu, že to člověka napadne.
c)
Snaha: Neposlouchat PB. Svody. Přehodit výhybku. Kdyby ďábel vystupoval jako špinavý, smradlavý a rohatý čert, snadno by se dal rozpoznat. Může na sebe vzít i příjemnější a společensky únosnou podobu.
d)
Matouš 16: Petr je nazván satanem. Podoba nejvěrnějšího učedníka.
5)
Chléb.
a)
Prorok. Slibuje, nabízí lepší budoucnost. Životní úroveň, lehčí život, něco lepšího než lidé právě teď mají. Nejen slibuje, ale i dává.
b)
Janovo evangelium: Lidé chtějí po JK chléb, vymáhají to na něm. Vyžadují to. Proto za ním jdou, hledají ho.
c)
Chléb: symbol životní úrovně.
d)
Plný život: život je více než pokrm.
e)
Ne podcenění potřeb člověka. Otče náš: chléb náš vezdejší dej nám dnes.
f)
Máme hledat nejprve KB, ostatní bude přidáno. KB není pokrm a nápoj, ale pokoj, spravedlnost a radost v Duchu svatém.
g)
Římanům. Korintským. Komplikovaná situace ve sboru. Maso obětované (zasvěcené) modlám.
h)
JK: Ne samým chlebem živ bude člověk, ale každým SB. Chyby: Čte se většinou jen první část.
6)
Chrám.
a)
Skoč. Argument satana: SB. Je to přece psáno, že se ti nic nestane.
b)
Rafinovanost satana: neštítí se zneužít SB. Ďábel se neštítí ničeho. Využívá a zneužívá zbožnosti člověka.
c)
Anděl tmy na sebe vezme klidně i podobu anděla světla. Uděláš zázrak a lidé za tebou půjdou jako za divotvorcem.
d)
Kněz šarlatán. Předtím: Dáš lidem chleba a oni za tebou půjdou jako stádo. Teď: uděláš zázrak, uchvátíš je.
e)
Matouš 24. Mnozí se budou vydávat za Mesiáše. Lžimesiášové. Ve jménu JK budou mnozí činit divy, i větší, než činil sám JK. Srovnej: Skutky 19. Synové Scévovi. Neoprávněně se ohánějí JK. JK neuzdravoval na objednávku. Svobodný čin JK, jeho lásky k lidem. Znamení KB.
f)
Argument JK, opět z bible: Nebudeš pokoušet PB svého.
7)
Hora.
a)
Království světa. Světská moc, sláva, bohatství. Strhnout lidi, oslnit je, přitlačit k víře.
b)
Za všechno se ale musí platit. Tzv. Maličkost: klanět se ďáblu. Uznat jeho poslední a nejvyšší autoritu.
c)
Poslouchat ďábla, ne Boha. Navenek to může mít podobu služby Bohu, ale akcie vlastní ďábel. Firemní značka s Božím jménem, ale majitelem bude ďábel.
d)
Satan argumentuje o světské moci: mně byla dána.
e)
Argument JK: Odejdi, satane. Ďábel je nazván pravým jménem. Klanět se má člověk jen PB. Poslouchat jen PB. Satan je odhalen a poslán tam, kam patří. Genesis 3: Eva měla hada hned poslat k šípku.
8)
Satan odešel, ale jen dočasně. Rád se vrací. V různé podobě. Hledá šikovnější metody a způsoby, aby napálil člověka i Boha.
Matouš 16: Satan na sebe bere podobu Petra.
a)
Kříž: Pokušení pro JK: sestup s kříže.
b)
Jsou mnohotvaré a rafinované způsoby, nástrahy a metody pokušitele.
9)
Andělé slouží JK.
a)
Obrazné vyprávění. Bůh se opět k JK přiznal. Matouš 3: Holubice. Matouš 4: Andělé. Symbol Boží blízkosti a Božího přiznání se ke člověku. V tomto případě k JK.
b)
Bůh člověka nikdy neopouští. Problém je na straně člověka, ten se někdy vzdálí od Boha.
c)
Bůh není cestář. Neodstraňuje každou překážku s cesty života, každou nástrahu satana. Dává ale sílu vydržed a výhled. Jen ji přijmout.
d)
Svůj zápas s pokušitelem musíme vést sami, i když v Boží síle. Prosit o Boží pomoc.
10)
Text:
a)
Střízlivost, bdělost.
b)
Lev: řve, zastrašuje, obchází, dodává si odvahu.
1.
Sežrat toho, kdo se octne sám, kdo opustí tábor.
2.
Pomoc: blízkost Božího lidu. Vzájemná pomoc proti pokušiteli.
3.
Satan si ale troufne i do tábora.
11)
Čtvrtá cesta: kříž, poslušnost boží vůle. Neatraktivnost. Obyčejnost. Tzv. Nereálné pro život. Ať se nám to jeví, jak chceme, ať si myslíme, co chceme, JK šel touto cestou.
12)
Gradace.
a)
Mudrci: Prorok, král, kněz.
b)
Matouš 3: Syn Boží.
c)
Pokušení: Popularita u lidí. Využít pro sebe i oblast Božích věcí. Využít náboženské sféry pro sebe.
13)
Čtvrtá cesta. Povídka o čtvrtém mudrci. Pomoc trpícím.

Poznámky:

1)
JK zvítězil nad pokušitelem. Ale nebyl ušetřen dalších zápasů víry. Nová pokušení. Matouš 16. Petr odrazuje JK od jeho vytčené cesty. JK: Jdi pryč, Satane.
2)
Chleba. Prorok. Nabízet. Slibovat. Sklízet ovace. Úspěšný prorok. Koupí si posluchače.
3)
Kněz-šarlatán. Divotvorce. Uhodí na tuto strunu v lidském nitru. Zázrakuchtivost. Přitakat tomu, co lidé chtějí. Vybudovat si reklamní agenturu. Heslo: Máme to nejlepší, co lze nalézt a získat.
4)
Král.
a)
Zlato. Autorita. Sláva. Ne poslušnost boha.
b)
Zkrytá poslušnost Satana. Nemusí to ani příliš vystrkovat růžky.
c)
Navenek to může dokonce vypadat jako služba Bohu. Firma ale už patří ďáblu. Tichý společník s 51 procenty nebo i více. Zůstane nakonec pouze líbivý reklamní nátěr, např.: Církev PJK. Ale pastýřům církve už může jít jenom o cinkot zlata do vlastní kapsy.
5)
Kříž. Cesta utrpení. Něco držet. Vnějšně to vypadá jako fiasko.
6)
Pokušitel nasazuje páky:
a)
Když je člověk na výšinách. Nebezpečí pýchy. Pocit, že je člověk už za vodou. Když člověk málo věří a nezajímá se o Boží věci, může si ďábel schrupnout. Když někdo vědomě chce plnit boží vůli, má ďábel plné ruce práce.
b)
V tísni života. Poušť. Nedostatek. Člověk je zranitelnější. Nemoc. Problémy v mezilidských vztazích. Úmrtí někoho z blízkých.
7)
Pracovní náplň pokušitele: Škodit. Ničit.
8)
Lev řve.
a)
Zastrašit.
b)
Dodat si odvahu. Zápasník, šermíř též řve. Kdo řve, kope a vyvádí, není silný.
9)
Potkat lva v lese. Zařve z dálky. Strach. Tábor. Společenství církve.
10)
Literatura:
a)
Fjodor Michajlovič Dostojevskij: Bratří Karamazovi. Velký inkvisitor.
b)
Sinclair Lewis: Elmer Gantry. Výhodné číst, když člověk potřebuje či chce ušetřit na dávidle. Kniha umožňuje vyprázdnění žalůdku, neboť se mu v pohledu na některé nesubtilní reality v církvi bude chtít určitě pořádně zvracet. A hodně moc. Nedoporučujeme proto číst po jídle, že ano?
11)
Světské metody po církevnicku.
a)
Světská moc, sláva.
b)
Zázraky.
12)
Jan 6. Lidé chtějí chleba. JK jim nesplnil přání. Kamenování. Jen tak tak se JK zachránil. Lidé: My to chceme tak a tak. My to chceme po svém. JK to ale chtěl jinak.
13)
Lukáš 4. Ďábel vyzvedá JK vysoko, nahoru, do výšin. Dál a výš.
a)
Nejrafinovanější pokušení: Sláva a kariéra církevní.
b)
Elmer Gántry. Příklad vyžírky, který pod rouškou horlivé víry v JK jde jen za svým.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.