Verš 15: Kristus Ježíš přišel na svět, aby hříšné spasil.
1)
Jiné učení.
a)
Aktuální problémy církve tehdy.
b)
Ostré slovo: Nikomu nedovolit učit odchylné učení.
c)
Svoboda věřit si, jak kdo chce. Samozřejmě, že ano. Ale mimo církev.
1.
Církev má právo na své učení.
2.
Církev má právo učit to, co poznala za pravé učení.
d)
Tehdy bylo cizí a falešné učení:
1.
Pohanské báje. Míchaly se do křesťanství.
2.
Rodokmeny bohů a pohanských hrdinů.
3.
Ne neškodné bajky. Řečtí bohové. Jalové hloubání. Dojem hlubokomyslnosti.
2)
Prostá víra.
a)
K jádru věci. JK.
b)
Láska. Cíl vyučování.
c)
Čisté srdce. Motivy.
d)
Dobré svědomí. Ne falešné. Ne přetvářka.
e)
Upřímná víra. Může být i víra neupřímná.
3)
Prázdné řeči.
a)
Tlachání. Fráze. Jsou i zbožné řeči, fráze, tlachání. Pindy. Candy.
b)
Zbožné řeči mohou být též prázdné. Bezduché fráze. Bezobsažné, bezmyšlenkovité útěšné kecy.
c)
Mlčení je někdy víc než pindání.
d)
Nevžít se do situace druhého a radit mu.
4)
Epištola je psána do prostředí církve.
a)
Nevyrovnanost víry mnohých už tehdy. Proto: vyučovat.
b)
Bludné učení. Směr. Zákon. Židokřesťané.
c)
Správně pochopit zákon.
1.
Zrcadlo pro hříšníka.
2.
Jmenované hříchy: hrůza poslouchat.
d)
Aktuální hříchy dnes: Vrazi. Bezbožní. Zlí. Důsledky bájí světa. Smilstvo. Zvrhlost. Únosci lidí, bílé maso. Lháři. Křivopřísežníci. Co se příčí zdravému učení.
e)
Zdravé učení. Opak učení nezdravého.
5)
Pavel. Vsuvka. Z neznalosti pronásledoval křesťany.
a)
Lítost nad celým údobím života.
b)
My. Nevyužité období života.
6)
Doxologie.
a)
Králi věků nepomíjejícímu, neviditelnému, jedinému Bohu.
b)
Chvalozpěv. Oslava Boha.
c)
Amen. Tak se staň. Ať je to pravda.
7)
Prorocká slova. Pro povzbuzení.
8)
Co má Timoteus dělat:
a)
Bojovat dobrý boj víry.
b)
Zachovat víru a čisté svědomí. Překvapující.
1.
Celistvost osobnosti. Nestačí jen falešné pochopení: Hlavně, že se káže evangelium. Také: Jak se evangelium káže.
2.
čisté svědomí i čisté ruce.
c)
Alexandr a jiní: Ztroskotali ve víře. Už tehdy.
1.
Ostré slovo: Vydal jsem je satanu.
2.
Rozešli se ve zlém.
3.
Ne falešná tolerance. Nazvat dobro a zlo pravým jménem.
4.
Proč byli vydáni satanu: Aby se odnaučili rouhat. Mimo církev není rouhání.
5.
Jen věřící se může rouhat. Nevěřící sice mluví proti Bohu, ale není v jeho službách.
6.
Pozor na laciné odsudky. Nehrát si na karatele. Riziko sklouznutí k sudičství. Raději odsoudit méně přísně než to nespravedlivě přehnat.
9)
Upřímná víra. Může být i víra neupřímná.
a)
Rozpor slov a skutků. Víra bez skutků je mrtvá. Matouš 7,21: Ne každý, kdo mi říká Pane, Pane, vejde do KB. Matouš 7,24: Dům na skále. Kdo slyší SB a plní je.
b)
Osobní zisk. Společenské vyžití. Kontakty. Známost. Společenská organisace.
c)
Nenesení kříže. Lukáš 14,27. Lehko po haluzi jít za JK. Kříž: Pro JK. I naše těžkosti.
10)
Prázdné řeči.
a)
Bez skutků. Rozpor slov a života.
b)
Kulturní a spirituální náboženské vyžití. Církev je chápána a přijímána jen jako spolek, společenská organisace.
c)
Pindání. Candy. Zbožné fráze. I nefaráři dovedou přezbožně pindat.
d)
Neujasněnost. Nerozumějí sami sobě.
e)
Tlachání pro zisk, slávu, věhlas.