Kolosenským 3,14-17.

(Kázání Nový zákon -> 12 Kolosenským)Díkčinění. Cantate.

Text:

Kolosenským 3,14-17:
14
Především však mějte lásku, která všechno spojuje k dokonalosti.
15
A ve vašem srdci ať vládne mír Kristův, k němuž jste byli povoláni v jedno společné tělo. A buďte vděčni.
16
Nechť ve vás přebývá slovo Kristovo v celém svém bohatství: se vší moudrostí se navzájem učte a napomínejte a s vděčností v srdci oslavujte Boha žalmy, chválami a zpěvem, jak vám dává Duch.
17
Všechno, cokoli mluvíte nebo děláte, čiňte ve jménu Pána Ježíše a skrze něho děkujte Bohu Otci.

Čtení:

Žalm 147. Marek 2,1-12.

Poslání:

Efezským 5.

Postup:

0)
Jedná se o společenství sboru. Nejde o obecný či různě všeobecný návod pro lidské soužití, i když i to by bylo krásné, pokud by se něco takového podařilo.
1)
Výzva. Vybídnutí. Pobídka. Popostrčení. Občas to potřebujeme.
2)
Láska spojuje. Tmel. Ztmeluje.
a)
Výhled k dokonalosti. Lásky i výsledku lásky.
b)
Lidé sice nejsou andělé, ale jenom lidé, avšak je na místě usilovat o dokonalost, o co nejlepší naplnění lásky. Úsilí o naplňování ideálu.
c)
Realita života se bezproblémově bude hlásit ke slovu.
1.
Přihlásí se dřív než si myslíme.
2.
Ale je na místě nebát se pohlížet výš nad horizont běžnosti a každodennosti.
3)
Mír Kristův.
a)
Ať vládne v srdci. Zde vše začíná.
b)
Jsme povoláni k míru Kristovu.
c)
Jedno společné tělo. Organismus.
4)
Vděčnost. Výzva. Pobídka k vděčnosti.
5)
Slovo Kristovo.
a)
Má přebývat ve věřících.
b)
Celé bohatství Slova Kristova. Šíře. Hloubka. Výška.
6)
Učit se a napomínat.
a)
Podporovat se v dobrém.
b)
Chránit se před zlým.
c)
Navzájem.
1.
Demokratičnost.
2.
Silný může pomoci slabému. Slabý může být užitečný silnému.
3.
Bajka: Lev a myš. Lev vytáhl malou myšku z hluboké jámy. Ta mu slíbila, že mu pomůže, až to lev bude potřebovat. Tehdy se lev moc smál. Lovci po čase chytli lva a svázali ho. Myška rozkousala provazy a osvobodila lva.
d)
Se vší moudrostí. Ne jen s částečnou. Šíře. Důraz na komplexnost, komplementaritu.
7)
Oslavovat Boha.
a)
S vděčností v srdci. Začíná to uvnitř.
b)
Konkrétní projevy oslavování. Koncentrace na oblast hudby a zpěvu. Jedná se však samozřejmě i o obsah písňových projevů.
1.
Žalmy.
2.
Chvály.
3.
Zpěv.
c)
Jak vám dává Duch. Duch je štědrý.

Poznámky:

1)
Pojem Mír a Pokoj. Pokoj je širší pojem. Širší záběr o vnitřní oblast, odkud vyvěrají i vnější vztahy.
a)
Řecký mír. Eiréné. Příměří mezi válkami mezi městskými státečky. Nežli si vvytvořili a zorganisovali nové falangy.
Obdoba ve středověku: Délka uzavíraného míru či smíru se uzavírala prakticky a fakticky na dobu, v níž bylo možno si obstarat nové koně pro válečné účely.
b)
Římský mír. Pax romana. Kam vstoupila okovaná bota římského legionáře, tam rázem nastal mír. Mrtvolný mír.
c)
Biblický mír, pokoj. Šalom. Vnitřní rozměr.
1.
Nezmiňovat tolik Šalomouna. Založil mír na dovozu koní a válečných vozů z Egypta. Obrovské náklady na zbrojení.
2.
Raději dávat za příklad JK.
2)
Obecná vděčnost.
a)
Není to vůbec samozřejmostí.
b)
Faktická vděčnost přišla, vstoupila do světa až s biblí.
c)
Tržnost. Do ut des. Dávám, abych dostal.
d)
Agapé. Totálně nejvyšší a největší láska. Je to možné jenom u Boha.
e)
Vděčnost není vždy samozřejmá záležitost ani mezi spolubratry a spolukřesťany v církvi.
3)
Modlitba před jídlem.
a)
Projevit svou vděčnost vůči PB.
b)
Není to samozřejmostí ani v mnoha dnešních křesťanských rodinách.
4)
Vnímat dárce. PB.
5)
Klyšé při díkčinění.
a)
Plné stodoly. Zásoby jídla a peněz.
b)
Výsledek pilné práce a Božího požehnání.
c)
Je to samozřejmě pravda. Ale někdy to může znít jako nepromyšlený, nedomyšlený nebo bezmyšlenkovitý farářský populismus.
6)
Dožínky.
a)
Návrat k někdejší zemědělské idyle. Ale dochází obvykle ke značné romantizaci a idealizaci tzv. Minulé zemědělské idyly.
b)
Třeba formou nějaké slavnosti.
1.
Přinášet do kostela klasy, produkty ze zemědělství. Souhrn darů. Chléb.
2.
Moderní přístup: Konservy. Produkty zakoupené v obchodě.
3.
Květiny.
c)
Roznášení po bohoslužbách starým, nemocným. Chudým.
1.
Jde mnohdy víc o návštěvu. Drobný dárek.
2.
Aspoň někdy v roce navštívit, vzpomenout si na osamocené a opuštěné.
3.
Díkčinění v církvi má tedy společenstevvní akcent. Pokud se této příležitosti k tomuto účelu ve sborech využívá.
7)
Řada podnětných inovačních pokusů v oblasti díkčinění. Zvláště v některých německých sborech na přelomu 80tých a 90tých let.
a)
Zahradní slavnost. Ve vesnickém i v městském sboru.
b)
Výlet do přírody. Buřťák. Bečka piva.
c)
Odpolední slavnost před kostelem. Zvláště ve městě. Jednoduché pohoštění. I ta bečka piva se může přidat. Zvát kolemjdoucí. Jakási evangelická imitace katolické poutě.
d)
Riziko:
1.
Neo-paganismus.
2.
Vegetativní kulty.
3.
Lidé to ale takto většinou nevnímají. Pobavit se. To lidem stačí a postačí.
e)
Spodní tóny moderních metod církevního díkčinění:
1.
Upevnit společenství sboru.
2.
Zviditelnit se. Hlavně ve velkoměstě.
8)
Hody na vesnici.
a)
Lidé brali návštěvy s sebou do kostela.
b)
Lidé se více navštěvovali.
c)
Bejvávalo.
9)
Civilní liturgie díkčinění.
a)
Hodová liturgie. Až po závěrečné popíjení.
b)
Ale i Izraelci pili při náboženských slavnostech. Dožínky. Purim. Nový rok. Oběti.
10)
Civilní poděkování PB za dary, za úrodu.
11)
Řeči o zásluhách. Pošimrat sebevědomí lidí.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.