1 Korintským 1,18-25.

(Kázání Nový zákon -> 07 1 Korintským)Post.

Text:

1
Korintským 1,18-25.
2
Nebo slovo kříže těm, kteříž hynou, bláznovstvím jest, ale nám, kteříž spasení dosahujeme, moc Boží jest.
3
Nebo psáno jest: Zahladím moudrost moudrých, a opatrnost opatrných zavrhu.
4
Kde jest moudrý? A kde učený? A kde chytrák tohoto světa? Zdaliž Bůh neobrátil moudrosti tohoto světa v bláznovství?
5
Nebo když v moudrosti Boží svět nepoznal skrze moudrost Boha, zalíbilo se Bohu skrze bláznové kázaní spasiti věřící,
6
Poněvadž i Židé zázraků žádají, i Řekové hledají moudrosti.
7
Myť pak kážeme Krista ukřižovaného, Židům zajisté pohoršení, a Řekům bláznovství,
8
Ale povolaným, i Židům i Řekům, Krista, Boží moc a Boží moudrost.
9
Nebo to bláznovství Boží jest moudřejší nežli lidé a mdloba Boží jest silnější než lidé.

Osnova:

1)
Slovo o kříži.
a)
JK. Spasení na kříži. Vnějšně fiasko.
b)
Kříž pro JK: Následování. Odříkání pro JK. Nepopulární zvěst. Pro mnohé to není evangelium.
2)
Bláznovství kříže.
a)
Pro toho, kdo nevěří.
1.
Kdo kráčí na cestě k záhubě.
2.
Zmaření života.
b)
Věčné znehodnocení života.
1.
Nenaplnění života.
2.
Propast. Zmar. Zkáza.
3.
Život k ničemu.
4.
Jako by člověk nikdy nebyl.
5.
Jako by život člověka nebyl nikdy započat. Jako by nikdy nebyl.
3)
Kříž je Boží moc pro toho, kdo jde ke spáse. Smíme se radostně přidat. Golgota. Věříme tomu. Nám. Pavel neupírá Korintským, že jsou na cestě ke spáse.
4)
Bůh zavrhne moudrost moudrých a rozumnost rozumných.
a)
Rozumnost: racionalismus. Lidská moudrost.
b)
Ellita tohoto světa. Znalci. Učenci. Moudří. Řečníci. Duchovní elita. Ti, co se za něco považují a něco znamenají.
5)
Pavel nepodceňuje velikost a úspěchy lidské moudrosti.
a)
Ale jedna závažná chyba tu je:
1.
Lidská moudrost nepoznala boha v jeho moudrém díle.
2.
Moudří poznávají stvoření, nepoznali tvůrce.
b)
Je třeba rozlišovat: Vzdělání. Moudrost.
c)
Moudrostí se zde myslí a rozumí základní pohled na život. Smysl života.
6)
Koho Bůh spasí:
a)
Kdo věří bláznivé zvěsti: naděje v kříži JK. Vnějšně fiasko. Pro svět je to opravdu bláznivé.
b)
Areopag. Atény. Pavel mluvil o vzkříšení. Výsměch.
c)
Pavel kázal často, a tak zažil výsměch častěji.
d)
Agripa. Festus. Cesarea. Dojem, že se Pavel pominul, když mluvil o vzkříšení.
7)
Naděje v JK. Věc víry a rozhodnutí. Spolehnout, že tomu tak je.
8)
Postní doba. Upíráme pozornost ke kříži JK víc než jindy v církevním roce.

Poznámky:

1)
Rozklíženost světa dnes.
a)
Televise. Radio. Informace o tom, jak je to ve světě mizerné.
b)
Naděje v kříži se vidí celkem jednotně jako bláznovství.
1.
Čekat odtud spásu, tedy řešení bolestí světa, to se jeví pochybné.
2.
Není o tom pochyb u většiny lidí.
c)
Naděje se hledá v různých formách úspěchu.
1.
Peníze jsou nejjasnější podobou reálné naděje pro naprostou většinu lidí.
2.
Kříž: bláznivé řešení.
2)
Přesto:
a)
Kdo dá něco lepšího a zaručeného?
b)
Není jiné cesty, jiné lepší naděje.
c)
To ale lze pochopit a přijmout jen vírou.
3)
Sbor v Korintu. Z pohanů. Ještě mnoho prvků pohanské minulosti.
a)
Pavel jim neupírá, že jsou na cestě spásy.
b)
Zdůrazňuje kříž. Moc se vynášeli. Odtrženost od pozemského života.
c)
94. Horlivý mladý bratr nově na víru letničně obrácený na adresu běžných církevníků:
1.
Tradiční křesťané jsou ztracené ovce.
2.
Je jim upřena víra.
3.
Doporučena letniční církev: ne jen že jsou tam lepší křesťané, ale jen tam jsou vůbec křesťané.,
4.
Jediní křesťané jsou tam.
5.
Překřtívají. Křest dětí v tradiční církvi nic neznamená.
6.
Teprve křesťané. Tam je všechno správné a krásné.
7.
Předchozí život v církvi: nic mu to nedalo.
d)
Pohrdání:
1.
Předchozí život v církvi.
2.
Vírou tzv. Tradičních křesťanů.
e)
Není důvod řešit otázku, zda letniční mají nebo nemají pravdu.
a)
Pavel jde jinou cestou: Nepohrdá věřícími.
b)
Farář: Povinnost hájit sbor, členy sboru, svou církev.
4)
Moudrost tohoto světa:
a)
Zřetelně bez ohledu na Boha. Aspoň je vše od začátku jasné.
b)
Pláštík zbožnosti. Náboženský háv. Přirozená náboženskost nebo i zakuklená lidská moudrost pod kabátem křesťanské zbožnosti.
c)
V pozadí je lidská aktivita.
1.
Vybočující horlivost. Sudičství druhých v okruhu světské moudrosti. Neláska vůči spoluvěrcům.
2.
Korint: Odsuzování některých spolubratří. Napětí, dohadování, hádky. Kdo je tzv. Slabý a silný ve víře.
3.
Obdoba ve sboru v Římě.
5)
Důraz na kříž:
a)
Silní to mají slyšet.
1.
Unést kříž.
2.
I se slabými.
b)
Silní ve víře by měli unést víc.
c)
Mnozí v Korintě (tzv. Silní ve víře):
1.
Theologia gloriae. Radost. Sláva. Nebe na zemi.
2.
Vznášet se ve výšinách. Zapomenout na kříž na zemi.
3.
Pokušení silných, bohatých.
6)
Obdoby v dějinách .
a)
Dost často.
b)
Jednostrannost. Extrém víry.
c)
Korektiv extrémů víry i jiných: Kříž JK i náš.
d)
Kříž drží člověka hezky a pevně při zemi.
e)
Své křesťanství máme žít na zemi.
1.
JK nás jednou přijme do KB v plnosti slávy.
2.
Zatím nás chce mít na zemi.
3.
JK sestoupil s výšin nebeské slávy dolů. Nechal se ukřižovat.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.