71. Židé pod panstvím syrským a římským.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

V čas příhodný uslyšel jsem tě. V den spasení pomohl jsem tobě.
Žalm 74,1: Hospodine, zanevřel jsi na nás natrvalo.
Žalm 85,2: Hospodine, projevoval jsi své zemi přízeň.
Římanům 12,14: Čistý život. Skutky dne.
Nedoufejte v knížata, v syny lidské.

Čtení:

Žalm 74,1-23. Celé. Žalm 85,1-14. Celé.

Postup:

1)
Peršané a Řekové.
a)
Pod Peršany: 538-330. Relativně klidný život. Peršané nezasahovali do náboženského a hospodářského života Židů příliš. Požadovali:
1.
Platit daně.
2.
Nebouřit se.
b)
V perské veleříši byl relativní vnitřní klid.
c)
Malachiáš. Poslední sz-ní prorok: Asi 470 ante.
d)
Alexandr Veliký. 331 vyvrátil Persii. Ptolemaiovci, Egypt. Seleukovci, Syrie. Přetahování se o Palestinu. Hodně Židů se stěhovalo do Egypta. Alexandrie. Celá židovská čtvrť.
e)
Septuaginta. Překlad SZ z hebrejštiny do řečtiny. 70 překladatelů. Alexandrie. Kolem 250. Misie mezi Řeky.
2)
Palestina se nakonec dostala do rukou syrským Seleukovcům. Neprospěch pro Židy.
a)
Náboženský útlak. Antiochos 4, Epifanes. Pronásledování vyznavačů Hospodinových. Zákaz světit sobotu a židovské svátky. V jeruzalemském chrámě bylo nařízeno obětovat modlám. Musel být uctíván nejvyšší řecký bůh Zeus.
b)
Byly ničeny židovské náboženské knihy. Kdo se projevil jako vyznavač Hospodinův, byl potrestán smrtí. Antiochovi úředníci chodili po městech a vesnicích a násilím nutili lidi, aby zapírali svou víru a aby obětovali modlám, pohanským bohům.
3)
165 ante. Povstání kněze Matatiáše. Pak pokračoval jeho syn Juda Makabejský. 50 let bojů. Syrská přesila poražena. Vyčištění chrámu v Jeruzalemě.
a)
Howard Fast: Moji stateční bratří. Händel: Oratorium: Juda Makabejský.
b)
Juda padl. Pokračují jeho bratří. 140 ante. Samostatné židovské království.
4)
Hyrkán a Aristobulos. Bratří.
a)
Spory. Požádali římského vojevůdce Pompeia, aby spor mezi nimi rozřešil.
b)
63. Pompeius měl záminku k opanování Palestiny.
c)
Makabejci pak vládli dál z milosti Římanů, ale stejně jen na oko. Byli pouze nejvyššími kněžími.
1.
Římané svěřili vládu králi Herodovi.
a)
Idumejský původ. Chytrý, schopný, krutý. Vyvraždil celý rod Makabejců a většinu svých synů. Podezíral je, že se chtějí spiknout proti němu.
b)
Na druhé straně chtěl Herodes získat přízeň Židů. Obnova chrámu. Nádherná výstavba a výzdoba. Za jeho vlády se narodil JK.
c)
Snaha zalíbit se Římanům. Caesarea přímořská. Skvělé město, kam zpočátku neměli mít přístup Židé.
d)
Masada. Pevnost v poušti, poblíž Mrtvého moře. Nedobytná pevnost. Proti egyptské Kleopatře a Antoniovi. 70 post tam 3 roky bojovali židovští povstalci po prohrané židovské válce. 960 lidí, sebevražda roku 73. Nevzdali se Římanům.
5)
Zápas stran v Izraeli.
a)
Farizeové.
1.
Chudší střední vrstva lidu. Horlivci v plnění Božího, Mojžíšova zákona. Když všichni Židé aspoň jeden den zachovají Mojžíšův zákon, přijde KB.
2.
Za makabejské války ostře vystupovali proti násilí v sobotu. Jejich tábor byl v sobotu vyvražděn Řeky, nikdo nepozvedl zbraň.
3.
Náboženská vážnost, přísnost. Přetaženo. Oddělovali se. Pýcha. Domýšlivost. Zakládali si na sobě, na své zbožnosti. Cedili komára, ale jejich hustým sítem předpisů (příkazy, zákazy) prošel velbloud.
b)
Saduceové.
1.
Šlechtická strana. Kněží.
2.
Nevěřili ve vzkříšení z mrtvých. Měli se dobře už na zemi. Bohatí. Zvěst o Božím soudu byla pro ně něčím nepříjemným.
3.
Piglovali to s Římany.
4.
Čekání politického mesiáše. Přivede národ ke slávě.
5.
Ve srovnání s farizeji to byli světáci. Malá náboženská vážnost. Liberálové.
c)
Herodiáni. Politická strana. Vyznavači Heroda a Herodovců, kteří vládli z milosti Římanů. Bohatší vrstva, která měla nějaké výhody v souvislosti s králem Herodesem.
d)
Esejci. Sympatizanti s kumránci. V Izraeli v době JK tvořili asi 20 procent obyvatelstva. Chudé a chudší vrstvy.
e)
Zéloti. Partyzáni, teroristé. Chtěli vést národně osvobozenecký boj proti Římanům.
6)
Zmatené poměry v národě po celá staletí. Mnozí stále toužili po hlubším duchovním životě. Čekání spasitele, vysvobození z bídy života. Cesta k plnému a pravému životu.
Poznámka: V každém národě jsou vždy po celá staletí různé zmatky, různého druhu. Izrael v tom není výjimkou. Jednotlivá období trvala však poměrně dlouhou dobu.

Poznámky:

1)
Úvod. Probírání dějepravy. Jak věrně stál Izrael ve víře. Zápas o věrnost Hospodinu. Změny dějin. Utváření Izraele. Praotci. Egypt. Putování na poušti. Soudci. Králové. Zajetí. Návrat. Vyznavačskost doma i v cizině.
Asi 520 byl postaven druhý chrám. Ezdráš. Nehemiáš. Kolem 460. Hradby. Asi 500. Ester. Do JK zbývá půl tisíciletí. Málo se to probírá. Sepisováno Písmo. Významné dílo.
2)
Závěr. Očekávání spásy. Konec lidských možností a nadějí. Ukázala se bezvýchodnost lidských cest. Člověk stojí tváři v tvář dějinám a osobním zvratům života.
JK.
a)
Ne výsledek lidského očekávání a představ. Bůh chce, abychom přijali jeho spásu. Neshoduje se to vždy s našimi tužbami. My se máme přizpůsobit PB, ne Bůh nám. Naděje pro víru, pro život. Očekávání spásy od Boha.
b)
Čas příhodný. Galatským 4,6: Plnost času. Podle Božího posouzení. Ne podle lidského odhadu a očekávání.
3)
Farizeové. Ztratil se duchovní náboj. Zůstala prázdná forma bez ducha. Litera.
4)
Farizeové. Dali (udali) tón vývoje Židovstva. Díky farizeům přežilo Židovstvo jako takové i dál po obou prohraných židovských válkách (66, 132) a v rozptýlení, v diaspoře.
5)
5 století zbývá do příchodu JK.
a)
Úděl prostého, běžného člověka. Je to moc prozajické a chudé. Nesnadné to zvládnout. Přeletíme celá staletí. Proletíme staletími. Asi 15 generací.
b)
Praktické srovnání: Od Luthera po dnešek. Husitství bylo ještě o 100 let dříve.
c)
Přeletíme celá staletí. Proletíme staletími.
6)
Text. Hospodin zachoval přízeň zemi i nám.
7)
Antiochos 4. Epifanes. Znesvěcení chrámu. Snaha vykořenit Židy nábožensky. Zbavit je duchovní základny.
8)
Chrám. Vědomí Boží svatosti. Šalomoun. Posvěcení budovy i lidí v ní. Očista. Reforma. Joziáš. Juda Makabejský.
9)
500 let mezi Ezdrášem a JK. 20 generací. Srovnání: Svatý václav až husitské války. Husité až 1. Světová válka. Luther až my.
10)
SZ zahrnuje dobu 1300 až 450 ante. Do příchodu JK zbývá ještě 500 let.
Půl tisíciletí. Nezachycený děj v bibli. Psaly se další knihy. Apokryfy. Spousta různých židovských náboženských spisů, které se však nedostaly do SZ.
11)
Peršané. Alexandr Veliký. Seleukovci. Antiochos 4. Epifanes. Makabejci. Římané. Herodes. Lidská očekávání mesiáše. Skupiny různě očekávajících a hledajících.
Nedoufejte v knížata, v syny lidské. Člověk si to uvědomí v pohledu na proměny časů a zvraty v dějinách.
Vposledu zůstává naděje jedině a jen v Bohu. Bůh byl a je příznivý zemi, lidem.
12)
Herodes Veliký.
a)
Zemřel 4 ante. Za jeho vlády se narodil JK.
b)
Jeho přítel, římský císař Augustus, říkal o Herodovi: Na jeho dvoře bych chtěl být raději vepřem nežli jeho synem.
1.
Nedůvěřivý Herodes nechal své syny popravit, poněvadž je podezíral, že by se snad proti němu chtěli vzbouřit.
2.
Vepříci se naopak na Herodově dvoře dožívali vysokého věku a často umírali až přirozenou smrtí. Herodes je nepojídal, přísně dodržoval židovské zvyklosti ohledně jídla. Vepře choval pro eventuelní návštěvu z Říma.
Vzhledem k tomu, že těchto návštěv Římanů nebylo mnoho, profitovali z toho vepříci.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.