44. Davidův hřích. 2 Samuelova 11-12.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Žalm 51,3: Smiluj se nade mnou, bože, podle milosrdenství svého. Podle množství slitování svých zhlaď přestoupení má.

Čtení:

Žalm 51. 21 veršů.

Postup:

0)
Příběh. Davidovi se zalíbila Betsabé. Místo, aby pobýval s vojskem, se bavil ve svém paláci.
a)
Když král nařídil, Betsabé musela přijít ke králi. Bible dává jednoznačně vinu Davidovi.
b)
Manžel Betsabe, důstojník Uriáš Hetejský, Davidovi překážel. Byl to cizinec.
1)
Joab. Věrný Davidův vojevůdce. Zaonačil to s Uriášem, aby padl hrdinskou smrtí v boji. David si pak mohl vzít vdovu po hrdinovi. Joab dělal za Davida i jiné špinavé práce. Synovec, syn Sarvie, Davidovy sestry.
2)
Nátan. Statečný prorok. Podobenství. Forma prorocké řeči:
a)
Boháč připravil chudáka o jeho jedinou ovečku, která živila a šatila celou jeho rodinu. Nespravedlnost. David se náramně rozčilil. Kdo je ten kruťas?
b)
Nátan: Ty jsi ten muž. Pak mu předestřel celou kausu kolem Betsabé a Uriáše.
3)
Okázalé Davidovo pokání. 7 dní v popeli na veřejném smetišti. Lid viděl, že i král se dovede pokořit. Dobrý příklad i pro moderní vládce, nekrále.
4)
Trest. Zaplatil to za Davida syn Davida a Betsabe. Umřel. Pro hřích Davida. JK umřel pro na¨še hříchy. JK umřel ale dobrovolně. Druhý syn Betsabe: Šalomoun.

Poznámky:

1)
Král má větší odpovědnost za to, co dělá.
2)
Betsabe. Myla se. Pochopitelně nebyla zahalena od hlavy k patě. Zeď do ulice. Chráněna. David se ale díval s terasy paláce na kopci, tedy shora.
3)
Žádost. Počne. Porodí hřích. Pak se to rozjede.
4)
David si mohl vzít kteroukoli svobodnou nebo vdovu. Dostal zálusk právě na Betsabé.
5)
Bible. Vina je jednoznačně na Davidovi. Poddaný, i poddaná, musel poslechnout krále. Bible chrání slabého. Nadržuje mu.
6)
Špatný příklad krále, těch nahoře. Nedělá to dobrotu. Je pochopitelné, že na těch nahoře se toho víc vidí.
7)
Bible nešetří ani krále tak zbožného jako byl David. Pravdivost bible.
8)
Nespravedlnost. Za Davidův hřích umírá nevinné dítě. Bouříme se. Právem. Realita života. Za hříchy otců trpí děti.
9)
Když si člověk začne s hříchem, zaplete se do toho. Zaplétá se stále víc a víc.
a)
Betsabé. David s ní spal.
b)
Pak následuje odstranění manžela. Kamufláž. Uriáš tzv. Zemřel hrdinnou smrtí v boji.
c)
Nakonec okázalé pokání. I na tom se dá někdy vydělat. Politický kapitál může mít různou podobu.
10)
Pokračování hříchu. Špatný příklad Davida. Davidův syn Amnon znásilnil Absolonovu sestru Támar. Absolon ho pak zabil, když David byl liknavý udělat pořádek se synem Amnonem, který udělal obdobu toho, co tatíček.
11)
David zničil mladou rodinu. Uriáš. Věrný důstojník. Dokonce cizinec.
12)
Důstojník Uriáš přijel s hlášením pro krále do Jeruzalema. David se k němu chová velmi laskavě a nutí ho, aby porušil vojenské předpisy a šel spát k manželce.
a)
Uriáš byl ale natvrdlý a nešel, spal v kasárnách, ve bráně. Těhotenství Betsabé se tedy nedalo přišít Uriášovi.
b)
Uriáše stála jeho vojenská odpovědnost a jeho natvrdlost život.
13)
Bůh netoleruje hříchy ani u svých věrných. Boží spravedlnost. PB má jeden metr na všechny.
14)
Husité. 4 pražské artikuly. Aby byly trestáni smrtelní hříchové. I šlechtic a kněz má stát před soudem. Žádná protekce. Ten nahoře má být zářným příkladem pro ty dole.
15)
Boháč vzal chudákovi jedinou ovci.
a)
Ne nutně jako zloděj v noci. Konfiskace. Chudák mohl být zadlužen. Přišel pak exekutor. David měl sociální cítění, proto se náramně rozčilil.
b)
Ztráta možnosti obživy pro celou rodinu chudáka. Veliká pravděpodobnost, že žena a děti chudáka skončí v otroctví, i otec s nimi.
16)
Řetěz hříchu. Lavina. Spustí se to. David si na začátku užil.
a)
Rozbití mladé rodiny.
b)
Nevinní vojáci umírají jenom proto, že musí padnout jejich důstojník Uriáš.
c)
Vražda Uriáše Hetejského. Forma: Hrdinská smrt v boji, při plnění vlastenecké povinnosti.
d)
Amnon znásilnil Tamaru. Absolon odstranil Amnona, následníka trůnu. Absolon je rázem spravedlivý lidový hrdina napravující mravy.
e)
Absolonova vzpoura. V této souvislosti. Absolon má oblibu u lidu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.