Římanům 15,25-33.

(Kázání Nový zákon -> 06 Římanům)Kdykoli. Alianční. Obětavost.

Text:

Římanům 15,25-33.
25
Zatím však se chystám do Jeruzaléma, abych přinesl pomoc tamějším bratřím.
26
Makedonští a Achajští se totiž rozhodli vykonat sbírku ve prospěch chudých bratří v Jeruzalémě.
27
Rozhodli se tak proto, že i oni jsou jejich dlužníky. Jestliže pohané dostali podíl na jejich duchovních darech, jsou zavázáni posloužit jim zase ve věcech hmotných.
28
Až dokončím tento úkol a řádně jim odevzdám výtěžek sbírky, vydám se do Hispanie a zastavím se u vás.
29
Jsem jist, že až k vám dojdu, přijdu s plností Kristova požehnání.
30
Prosím vás, bratři, pro našeho Pána Ježíše Krista a pro lásku, která je z Ducha, pomáhejte mi v boji svými přímluvami u Boha,
31
Abych byl zachráněn před nevěřícími v Judsku a aby moje služba pro Jeruzalém byla tamějším bratřím vítaná.
32
Pak budu moci z vůle Boží k vám přijít s radostí a najít mezi vámi chvíli odpočinku.
33
Bůh pokoje buď se všemi vámi. Amen.

Čtení:

1
Korintským 12,12-27.

Postup:

1)
Pavlův zápas.
a)
Zvěstování evangelia. Nepřátelství Židů i pohanů.
b)
Starost pavla: Aby byla sbírka v Jeruzalemě dobře přijata.
a)
Mohli by odmítnout.
b)
Napětí v první církvi: Žido-křesťané, křesťané z pohanů.
2)
Sbírka.
a)
Bývalí pohané sbírají na bývalé židy.
b)
Neuvěřitelné. JK spojuje.
c)
Vděčnost za evangelium.
d)
Chudý sbor v Jeruzalemě. Sbírka pro něj, na něj.
e)
Nesamozřejmá jednota a solidarita i v oblasti hmotné.
3)
Pavel chce sbírku osobně odevzdat.
a)
Pavel mohl výsledek sbírky po někom poslat.
b)
Svou osobní přítomností mohl Pavel eventuelně více vysvětlit.
1.
Kdyby vznikly nedohovory, problémy.
2.
Pavel počítá s tím, že určité napětí může vzniknout.
- Pavel byl realista.
- Pavel se nevznáší ve vzdušných zámcích nezakotvené duchovnosti.
3.
Už v první církvi byly mnohé problémy v mezilidských vztazích. Jednalo se o vztahy mezi věřícími. I první křesťané byli jen lidé a nikoliv andělé.
4.
Pavlovi velmi (i osobně) záleží na tom, aby byla sbírka dobře přijata. Pavel totiž měl lví podíl na decimaci jeruzalemského sboru. Kdysi tvrdě pronásledoval křesťany v Jeruzalemě. Z tohoto pronásledování se jeruzalemský sbor nikdy nevzpamatoval.
4)
Pavel prosí o přímluvné modlitby za něj, za jeho poslání.
a)
Sounáležitost s křesťany v Římě, které nikdy neviděl.
b)
Sounáležitost církve.
1.
Vzájemným poutem je JK.
2.
Vnější výraz: Modlitby.
5)
Pavel přijde do Říma plný požehnání Kristova a plný radosti. Těší se na cestu do Říma.
6)
Pavel se těší na setkání s křesťany v Římě.
a)
Sounáležitost.
b)
Odpočinutí.
1.
Lidská věc.
2.
Po celoživotní misijní aktivitě.
7)
Únava faráře.
a)
Co nejvíce unavuje faráře: Neochota členů církve k jednomyslnosti a svornosti a ke společné práci ve sboru.
b)
Nejde o uniformitu mluvení a jednání.
1.
Není nutno vše vidět stejně a mít na všechno stejný názor.
2.
Je třeba a nutno se navzájem vyslechnout a promyslet pohled druhého.
c)
Mohou se přidružit nepěkné lidské projevy. Např.: Paličatost. Samolibost. Nedostatek lásky k církvi.
8)
Pavel. Boj o jednotu církve.
a)
Sbírka: Vyvrcholení jeho zápasu.
b)
Výraz jednoty:
1.
Kdo sbírají.
2.
Kdo jsou ochotni přijmout.
1.
Dar je možno odmítnout.
2.
Přijetí nebo odmítnutí daru. O něčem to vypovídá.
c)
Demonstrace jednoty.
1.
Sounáležitost.
2.
Jednota se získává.
d)
Pokora před SB.
1.
Modlitby.
2.
Přímluvy za jednotu.
9)
Boží pokoj naplní naše srdce.
a)
Zbavit se samolibosti, urputnosti a dalších podobných vlastností a projevů.
b)
Naučit se milovat, odpouštět a chápat druhé.

Poznámky:

1)
Pavel nezaložil sbor v Římě.
2)
Pavel vzhlíží k římskému sboru se značnou úctou.
3)
Autorita Pavla. Pavel si osobuje právo mluvit do záležitostí v římském sboru. Proto píše svou epištolu.
4)
Pavel se ve svém dopise do Říma nevyhýbá ani velmi ožehavým a problematickým věcem dějícím se uvnitř ve sboru.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.