Římanům 12,17-21.

(Kázání Nový zákon -> 06 Římanům)

Text:

Římanům 12,17-21.
17
Nikomu neoplácejte zlým za zlé. Vůči všem mějte na mysli jen dobré.
18
Je-li možno, pokud to záleží na vás, žijte se všemi v pokoji.
19
Nechtějte sami odplácet, milovaní, ale nechte místo pro Boží soud, neboť je psáno: 'Mně patří pomsta, já odplatím, praví Pán.'
20
Ale také: 'Jestliže má tvůj nepřítel hlad, nasyť ho, a má-li žízeň, dej mu pít; tím ho zahanbíš a přivedeš k lítosti.'
21
Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem.

Verše.

Blahoslavení pokojní, neboť jejich je KB.
Blaze pokojným.
Blahoslavení strůjcové pokoje.
Blahoslavení tvůrci pokoje.

Poznámky:

1)
Otázka individuální etiky.
a)
Individuální nepřítel.
1.
Ne instituce.
2.
Kdysi bojovali nepřátelé proti sobě osobně. Dnes se mačkají knoflíky nebo se posílají najatí lidé.
b)
Hájit sebe i právo jiných.
1.
Skutky 16. Filipis. Pavel: Civis romanum sum. Jsem římský občan.
2.
Když člověk obhájí sebe, tak si násilník většinou (nebo minimálně často) už netroufne ani na jiné.
c)
Hájit zájmy sboru.
1.
Hájit zájmy církve.
2.
Dobré jméno sboru a církve.
2)
Opatrný. Chytrý. Rozumný. Jen u sebe. Sám na sebe.
a)
Domněnka: Zabezpečit se proti druhým lidem.
b)
Mafie. Zákon odplaty. Nezůstat dlužen žádnou křivdu. Skutečnou nebo domnělou. Oplácet pokud možno i s vysokými úroky.
3)
Moudrost JK.
a)
Láska JK je jiná nežli láska lidská.
b)
Láska má být ve středu života.
c)
Soustředné kruhy:
1.
Vnitřní. Láska bratrská. Domácí víry.
2.
Širší. Bližní.
3.
Láska k nepříteli. Nejtíž uskutečnitelné.
d)
Moudrost Boží jde proti srsti moudrosti lidské.
4)
Mrazí nás až do hloubky morku kosti, když vezmeme vážně slova JK.
a)
Pravé řešení: Smíření. Odpuštění. Pokoj.
b)
Nezůstat v církvi u obecnosti.
c)
Nelze si představit krásnější slova. Ani nádhernější pomyšlení.
d)
Odlesk boží lásky k nám lidem.
1.
Milovat Boha lze přes bližního.
2.
Láskou k bližním dáváme znát míru své lásky k Bohu.
e)
Realita světa.
1.
Náročnost lásky.
2.
Nelze lásku uskutečnit tak snadno, jak se o tom v církvi někdy (lacině nebo povrchně) mluví či povídá.
f)
Zkusili jsme to?
1.
Člověk na to doplatí.
2.
Těmito námitkami se opevňujeme v srdci.
3.
Ať o tom mluví ten, kdo to zkusil.
- A třeba na to doplatil.
- Třeba zažil nezměrně krásný začátek nových vztahů mezi lidmi.
4.
Ať začne ten, kdo o tom káže na kazatelně.
5)
Pavel.
a)
Ne vysněná zvěst.
b)
Znal realitu světa.
c)
Nevznášel se v nebetyčných výšinách chimér idealistické naivity.
d)
Co vše Pavel zažil od nepřátel. Kamenování. Mrskání. Nebezpečí na cestách. Útrapy. Falešní bratří.
e)
Přesto Pavel mluví o milování nepřátel.
6)
My. Pokud jsme to zkusili.
a)
Rány, i pod pás. Posměch. Výsměch. Žádná odezva. Ztráta peněz. Odvetná opatření okolí.
b)
Láska může zůstat bez odpovědi.
c)
Pavel měl také své reálné zkušenosti.
d)
Ale: Jsme vyzýváni a vybízeni plnit evangelium JK. Vzít jeho požadavky na sebe.
7)
Vynalézavost křesťana.
a)
Ne jak odplatit s větší rafinovaností.
b)
Ale: jak dosáhnout pokoje.
8)
Jestli je to možné.
a)
Pokoj se všemi.
1.
Nepřestat milovat.
2.
Nenechat se znechutit.
3.
Nezahořknout v lásce. Navzdory okolí.
4.
Nenechat se určit tím, jak se druzí chovají k nám.
b)
Způsob evangelia vytrvale prosazovat dál, děj se, co děj.
1.
Z víry, z moci Ducha svatého.
2.
Neodplácet stejně.
3.
Kalvin: Snášet nenávist kvůli JK.
4.
Opačný postup: přizpůsobíme se hříchu.
9)
My. Ptáme se, co ta druhá strana na to.
a)
Na to se neptat.
b)
Pokud na vás je. Ze své strany udělat maximum.
c)
Přestože člověk udělá ze své strany maximum v oblasti vstřícnosti ke druhému, neměl by jednat jako pitomec (francouzsky: idiot).
1.
Křesťan si nemusí nechat štípat dříví na hlavě a ani si nemusí nechat líbit na hlavu srát.
2.
Když člověk drží pravdu, právo a spravedlnost a hájí tzv. I sebe, je možno často učinit přítrž jednání lotra a postavit hráz násilníkovi, aby si nedovoloval i vůči jiným, třeba slabším, kteří si nemohou troufnout na spravedlivou obranu.
10)
Oprávněná připomínka: Pokoj a láska závisí a záleží na obou stranách.
a)
Křesťan se ale ptá: pokud na vás záleží.
b)
JK: Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, jednejte i vy snimi. Neobracet to naruby.
11)
Verš 19. Když s láskou nepochodíme. Ne sami sebe mstít. Psáno je: Mně pomsta. Já odplatím.
12)
Spirituál. Boží mlýny melou pomalu, ale jistě. Jen Boží hněv je spravedlivý. Svatý. Golgota. Milující Bůh.
13)
Trpný a pasivní postoj.
a)
Přemoci hněv.
b)
Předat vše Hospodinu.
c)
Žádá to více síly než bušit kolem sebe hlava nehlava.
14)
Řežavé uhlí na hlavu.
a)
Námitka necírkevního šťourala: Je to chytře vymyšleno. Rafinovanost křesťana. Uhlí na něčí hlavu: škodolibost.
b)
Některým námitkám se lze jen velmi těžko bránit.
15)
Biblické příklady.
a)
Izaiáš 6. Povolání proroka. Řežavé uhlí očišťuje.
b)
Přísloví. Citát v textu odtud. Židovští vykladači: Tvým dobrým jednáním se může tvůj nepřítel očistit. Přivedeš ho k lítosti. Může se stát přítelem. Může se proměnit.
c)
Prorok Elizeus. Nasycení syrských vojáků v Samaří. Přestala válka.
16)
Zdánlivě trpný postoj člověka.
a)
Na křivdu odpovědět láskou.
b)
Podle některých psychologů: Jediná možná cesta k nápravě věcí lidských. Všechny jiné cesty (v nějaké podobě ve spojení s násilím) vždycky selhaly.
c)
Námitka: Sympatické pro násilníky. Byli by rádi, kdyby jim jejich oběti odpovídaly láskou, kdyby se nebránily.
17)
Bombardování Jugoslavie 99.
a)
Olymp schvaloval a doporučoval bombardování Jugoslavie jako nejlepší a jediné možné řešení kosovské krize.
b)
Naše církev zůstala ve světové ekumeně s takovým postojem jako jedinná.
c)
Synodní senior dokonce rozeslal do sborů dopis s jeho teologickým postojema s postojem Olympu. Zdůvodnění bylo podloženo biblicky.
d)
Ti, kdo nemyslí, si buď sedí na mozku nebo nemají mozek.
e)
Schvalovat a doporučovat bombardování Jugoslavie jako jedinou možnou cestu řešení situace v Kosovu 1999 bylo možná jenom dočasným výpadkem myšlení nebo chorobou zvanou zatmění mozku.
f)
Olymp svá prohlášení vydával jménem celé církve, i když se v církvi ozývaly zřetelné a nepřeslechnutelné hlasy zmiňující desatero s přikázáním Nezabiješ. Ne všichni měli srdce obalené tukem a ne všichni si zacpávali uši, aby neslyšeli detonace tisíc kilometrů daleko. Někte¨ří ale přeslechli slova JK o lásce.
g)
Na řadu bolavých míst se snaží církev zapomenout.
1.
Podle Písma by však měla církev činit pokání za své postoje, které neodpovídají Písmu.
2.
Pouhé mlčení se snahou zapomenout má zřetelnou výpovědní hodnotu.
18)
56. V Malém ateistickém slovníku byl s pozitivní akcentací uveden postoj J. L. Hromádky k maďarským událostem 56 (povstání): Hromádka schvaloval zásah sovětských vojsk.
19)
Němečtí vojáci za 2. Světové války (Wehrmacht) měli na opasku napsáno: Gott mit uns.
20)
Feldkuráti. Nejrůznějších náboženství, typů a druhů. Rozmanitým způsobem a v různé intenzitě světili či posvěcovali zbraně. Psychologicky povzbuzovali vojáky k lepší psychické odolnosti při bojování. Tito feldkuráti byli (bývali a bývají) na obou bojujících stranách. Někdy se jedná o kněze stejného náboženství, kteří povzbuzují vojáky stejné víry k bojování proti sobě.
21)
Husité.
a)
Husitští kněží, jak bývalo tehdy ve středověku zvykem, byli v husitském vojsku. Obdobně jako jiní kněží byli zase v křižáckém vojsku. Před bojem bývala vysluhována sv. VP pod oboji. Tedy: Vojáci přijímali (víno, krev JK) z kalicha.
b)
Pravdou ovšem je, že kněz Václav Koranda později nepodával kalich, i když jako kněz vojákům kázal. Stalo se tak po boji v přiběnickém hradu, kdy kněz koranda pomáhal házet kameny proti nepřátelům a neměl jistotu, jestli některý jím hozený kámen někoho nezabil a jestli na jeho rukou nelpí krev. Koranda byl natolik vnitřně poctivý, že raději nepodával kalich.
22)
Náboženské a křižácké války v dějinách a v současnosti.
a)
Nejedná se jen o záležitost sz-ní nebo středověkou.
b)
V každé době se s oblibou zvedá náboženský prapor. Jedná se o ideologickou standartu, která má zakrýt (a zakrývá) skutečné důvody v pozadí.
c)
Řád německých rytířů ve středověku úspěšně vybíjel slovanské Prusy. Jednou se zase rytířům podařil úspěšný zátah. Zabili 5000 mužů, žen, dětí, starců a stařen. Letopisec zaznamenal: Vracející se rozjaření rytíři radostně chválili Krista Pána a svatou Pannu.
23)
Mnohdy existuje rozdíl v oblasti individuální křesťanské etiky a v křesťanské etice veřejnostní.
a)
Pojmy jako např.: Křesťanská angažovanost, prorocká služba církve, odpovědnost v užší i širší oblasti a pod. Mohou mít mnohou, různou a hlavně individuální situační či okamžitou podobu nebo akcentaci.
b)
Riziko rozporu mezi hlásanými krásnými slovy evangelia a realitou života je nemile dotěrné.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.