Skutky 6-7:

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)Štěpán.

Text:

Skutky 7,56:
A řekl: "Hle, vidím nebesa otevřená a Syna člověka, stojícího po pravici Boží."

čtení:

Matouš 10,16-23. Skutky 6,1-7. 7,54-60.

Postup 1:

0)
Verš 1-7. Volba 7 jáhnů. 8-15. Obžaloba Štěpána.
1)
První církev. Vzor pro všechny církve. Vždy.
a)
Ne bez problémů.
b)
Jak řeší první církev problémy. Z víry.
2)
Dosud:
a)
Vznik církve. Elán. Klady. Ideál.
b)
Pronásledování. Židovská rada. Problémy zvenčí.
c)
Skutky 5. Ananiáš a Zafíra. Snaha využít církve pro vlastní záměry a včlenit se do ní. Na vedoucí místa. Podvod. Vypadat jako lepší. Problémy uvnitř církve.
3)
Od počátku byly v Jeruzalemě dvě skupiny křesťanů:
a)
Ze Židů. Většina.
b)
Z prozelytů. Příchozí. Usazení Řekové inklinující k židovství. Řecká synagoga.
c)
Ne úplná jednota. Síla evangelia. Udrží všechny pohromadě. Sjednocuje různé lidi.
4)
Sociální služba v jeruzalemské církvi.
a)
Dojem některých: některým se poskytuje víc, jiným méně.
b)
Neřečeno, zda tento dojem byl oprávněný.
c)
Citlivá oblast.
1.
Může vzniknout všelijaké podezření.
2.
Nechtěně.
3.
Křesťané pohanského původu mají dojem, že jsou odstrkováni.
d)
Sociální služba.
1.
Neobvyklé ve starověku. Novost v církvi.
2.
Péče o chudé, nemocné, osamělé.
3.
Církev pečuje o své chudé.
4.
Nebylo v možnostech církve vyřešit všechnu bídu světa.
5.
Nejprve domácím víry.
5)
Řešení vzniklé situace.
a)
Sice z víry, ale věcně a střízlivě. Bez pathosu, bez zbožného hávu.
b)
Milosrdný Samaritán: věcné pomáhání. Není např. Zmínka o modlitbě. Odbornost na úrovni.
c)
Nebát se v církvi střízlivosti, věcnosti, pragmatismu.
6)
Apoštolé:
a)
Kázat SB.
1.
Základ všeho dění v církvi.
2.
Kde se poleví v kázání, začne to různě haprovat.
3.
Apoštolé nejvíc znali JK. Kontakt s JK. Chodili s ním.
b)
Všeobecné kněžství.
1.
Mnohdy naruby v církvi.
- Lajk káže.
- Farář dělá účty a opravy budov.
2.
Všichni chtějí dělat všechno.
- Ale pak to dopadá tak, že nikdo nedělá nic pořádně.
- Umět stát na určitém místě a dobře konat svěřený úsek práce.
c)
Charismatická organizace.
1.
Charizmatlíci.
- pobíhání sem a tam.
- Navenek to působí možná dojmem upřímné aktivity.
2.
Dar Ducha svatého: Dar organizace.
3.
První církev se poměrně rychle zkonsolidovala do střízlivé organisace, z níž se však nevytratilo nadšení Ducha.
7)
Jáhnové.
a)
Dobropověstnost. Dobrá pověst.
1.
Důvěra lidí.
2.
Finance. Ožehavá věc vždy.
b)
7 diakonů.
1.
Číslo plnosti.
2.
Stačilo to v dané chvíli, v daných poměrech.
c)
Služba jáhnů.
1.
Sociální práce i kázání.
2.
Misie.
3.
Ne sociální práce v obecném slova smyslu.
- V rámci sboru.
- Pomoc i svědectví SB.
- Vždy je ovšem možný přesah.
- Misijnost.
4.
Na co církev stačí i finančně.
d)
Diakonie dnes.
1.
Soukromý podnikatelský subjekt (firma) podnikající pod hlavičkou církve v sociální oblasti.
2.
Za čí peníze? Vvětšinou státní peníze.
3.
Komu. Všem. Klienti jsou z převážné části nečlenové církve.
4.
Kdo. Převážná většina zaměstnanců nejsou členové naší církve, ba dokonce žádné církve.
8)
Skládání rukou.
a)
Obřad. Způsob tehdy. Pověření k něčemu. Slavnostnost.
b)
Konfirmace dnes. Instalace. Ordinace.
c)
SZ: pomazání. Posvátným olejem.
d)
Odevzdání ke službě.
1.
Pověření.
2.
Předávání Ducha svatého. Pro každou službu.
3.
Rozpoznání charizmat. Schopnosti. Dary od PB. Vlohy. Hřivny.
4.
Pověření ale i k tomu, co je nutno dělat a co je potřebné v dané chvíli.
5.
Něco děláme rádi a s chutí. Něco udělat musíme, ať chceme nebo nechceme, protože je třeba to udělat.
9)
Štěpán.
a)
Kázal.
b)
Diskutoval s nepřáteli křesťanů.
c)
Tzv. Řekové.
1.
Proselyté.
2.
Židé pohanského původu.
3.
Měli své synagogy v Jeruzalemě.
d)
Nepřátelé křesťanů.
1.
Židé blízcí synedriu. Též věřící lidé.
2.
Nestačili na diskusi se Štěpánem.
3.
Nenávist. Lži proti Štěpánovi. Hanebnost. Také věřící.
4.
Hanebnosti i mezi věřícími. Sníží se k tomu, k něčemu takovému. Kdysi v dějinách. I dnes. Nečestnost. Lži. Podplácení svědků.
e)
My. Překvapuje nás to.
1.
Jsme zdrceni něčím takovým.
2.
Realismus bible. Být připraven na všecko možné i v církvi.
3.
Počítat s touto možností.
4.
Duch světa proniká i do církve.
10)
Pohled do některých charismatických skupin na začátku 90tých let.
a)
Velmi byl kladen důraz na vyhánění démonů, zlých duchů z člověka.
b)
Málo vyháněli (vlastně konkrétně nevyháněli) ducha lži a nečestnosti. Pomluvy. Záští. Nenávist.
c)
Hlavně ze sebe samých příliš intensivně zlé duchy nevyháněli. Vlastně vůbec ne.
d)
Instituce vyhánění démonů byl nástroj k tomu, aby se udržela oficielní generální linie ve skupině. Aby nikdo nevybočoval.
11)
Závěr.
a)
Růst církve.
b)
Šíře práce církve.
c)
Z víry se zvládne hodně dobrého.
d)
Společenství církve. Různí lidé. Vzájemná pomoc. Ne homogenní sbor.
e)
Dáváme z toho, co jsme přijali od Boha. Milost. Víra. Zdraví. Peníze. Čas. Možnosti života. Práce pro Boha a jeho lid.

Postup 2:

1)
Štěpán. První křesťanský mučedník. Souvislost s vánocemi. Působí to rušivě. Správně vnímat.
a)
Vánoce. Chceme klid a poklid. Zasněžená krajina. Mírný mráz. Hlas zvonu táhne nad závějí. Přívětivá idyla. Nostalgie minulosti.
b)
Štěpán. Utloukli ho kamením. Bez idyly.
c)
Vánoce. Náročnost. Ne pozlátko. Chlév. Chudák JK. Nenašlo se místo pro rodičku. JK se už v Betlémě nehodil řadě lidí. Jeho vyznavači na tom jsou někdy podobně. Štěpán je toho dokladem.
2)
štěpán.
a)
Celistvé vystupování. Mravně bezúhonný. Výmluvnost. Dosvědčuje JK.
b)
Starost o chudé, potřebné.
c)
Pohár přetekl. Poslední kapka. Vadila služba bližním.
d)
Skutky 3. Krásné dveře. Pomoc Petra a Jana chromému. Následné misijní kázání. Apoštolé se dostali do vězení kvůli kázání, které se uskutečnilo na podkladě uzdravení chromého.
e)
Konflikt Štěpána s prozelyty. Židé ze světa, z pohanů. Resp. Mezi proselyty, kde konal svou misijní a sociální práci.
3)
Synedrium.
a)
Nábožní a velmi vzdělaní mužové.
b)
Není lehké, jednoduché rychlé srovnání s něčím dnes. Stejně by to zavádělo.
c)
Velerada. Soud. Obhajoba. Příležitost ke zvěstování JK.
4)
Štěpán měl možnost hájit sám sebe. Nevyužil příležitost. Hájí JK. Dosvědčuje.
Možná reakce posluchačů:
a)
Uvěří.
b)
Odmítnou.
c)
Není nic mezi.
5)
Reakce rady. Divoký vztek. Skřípání zubů. Zlý úmysl rady předem proti JK a jeho vyznavačům. Byla vůle k smrti Štěpána.
6)
Štěpán. Nedívá se na vztek nepřátel. Dívá se jinam. Nebe. Otevřené.
7)
Otevřené nebe. Tehdy blízká představa. Dnes to většinou málo říká.
8)
Potřeba zbavit se Štěpána za každou cenu. Proto není ani náznak snahy synedria uspořádat byť i jen náznak nějakého řádného soudu. Lynč. Za každou cenu se zbavit Štěpána. Není soudní proces s řádně vyneseným rozsudkem.
9)
Štěpán se při kamenovánímodlí za nepřátele.
a)
Jako JK na kříži.
b)
Snaha umenšit škody toho, co způsobili druzí.
c)
Hřích vraždy.
d)
Modlitba Štěpána je mocnější než bezpráví.
10)
Jméno Štěpán.
a)
Připomíná se stále. Každý rok o vánocích.
b)
Jména jeho soudců ani neznáme.
c)
Směr pohledu Štěpána: Život před Boží tváří.

Poznámky:

1)
Štěpán. Řecké jméno. Už v jeruzalemském sboru byli křesťané pohanského původu.
2)
Prozelité. Pohané inklinující k židovskému náboženství.
a)
Postupně vrůstali do židovství.
b)
Plně se tehdy dalo zapadnout do židovského společenství ve třetí až čtvrté generaci.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.