Úvod.

(Kázání Nový zákon -> 05 Skutky)1) Asi 40 řečí v knize Skutky apoštolů. Typy kázání.
2) Misijní situace první církve.
a) Typy misie.
b) Prostředí židovské. Pohanské. Jeruzalem. Antiochie. Samaří. Samostatný habešský komorník. Atény. Korint. Lystra. Filipis. Řím.
3) Kázání nepřátelům, sympatisantům, hledajícím, lhostejným.
a) Synedrium.
b) Římané. Kornelius.
c) Řekové. Prozelité.
4) Zajímavé:
a) JK kázal prakticky výhradně v Galileji. Výjimky: Judsko. Jeruzalem. Samaří. Cesarea Filipova.
b) První církev se ale začala tvořit v Jeruzalemě. Nebylo to z Galilejských poutníků.
c) JK se zjevoval učedníkům i v Galileji. Ale učedníci se vrátili do Jeruzalema. V Galileji však vznikaly skupiny vyznavačů JK.
5) Misijní strategie Pavla: Velkoměsta. Kondenzační jádro. Spojení. cestování. Možnost kontaktů křesťanů.
6) Dialektická jednota.
a) Skutky zachycují mohutný nástup křesťanství. Enthusiasmus. Úspěchy.
b) Epištoly: Realita každodenního života. Zápasy. Problémy. Řešit situace. Mnohdy řešení situací za pochodu.
c) Obdoba ve SZ:
1. Jozue: Přehled izraelských úspěchů.
2. Soudců: Vše nebylo tak ideální. Byly i prohry a selhání. Vnitřní slabosti. Každodenní zápasy.
7) Misie. Základ pro pochopení knihy Skutky apoštolů.
a) Skutky 4,12. Není v žádném jiném spasení nežli v JK.
b) Skutky 8. Mouřenín. Etiopský ministr. Věřím, že JK je Boží syn. Křest. Jen po několikahodinové předkřestní přípravě.
8) Rychlokřty. Jaksi to udivuje. Zvláště dnes. Dojem: Zkrácení časových údajů. Sražení doby přípravy. Zní to hrdinštěji.
a) Skutky 2. 3000 nově uvěřivších bylo pokřtěno. Jak si představit takový velkokřest po technické stránce?
b) Filip. Mouřenín, habešský ministr. Filip ho pokřtil po několikahodinovém předkřestním rozhovoru.
c) Petr. Setník Kornelius. Caesarea. Hned byl pokřtěn celý dům.
d) Saul. Pavel. Ananiáš v Damašku ho pokřtil velmi rychle. Nepřítel křesťanů, pronásledovatel. Obrácení během několika dnů.
e) Pavel: Lydie. Filipis. Bohatá obchodnice. Hned byl pokřtěn celý dům.
f) Žalářník ve Filipis. Důležitý pracovník. Hned byl též pokřtěn celý dům.
9) Zisk z křesťanství. Využít situace na náboženském trhu. Obecněji zisk z náboženství, eventuelně z lidské hlouposti. Přitlačit se do církve. Blíž k penězům. Využít situace.
a) Ananiáš a Zafíra. Společensky se uplatnit v církvi. Udělat si jméno.
b) Kouzelník na Kypru.
c) Kouzelník v Samaří. Šimon.
d) Filipis. Věštkyně. Přiživit se na Pavlově kázání. Páni otrokyně ji nechali dělat reklamu pro Pavla, aby pak využili lidí jako klientely.
e) Synové Scévovi. Skéva. Skutky 19. Efez. Bez dovolení najednou používají ik zaklínání a vyhánění démonů jméno JK.
f) Skutky 19. Efez. Zlatník Demetrius. Ztrátu zisku a kšeftu převedl umně na náboženskou-ideologickou rovinu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.