Zákaz kázat.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)1) První Pražský artikul: Aby bylo SB svobodně hlásáno.
a) Nešlo jen o český jazyk, v němž by se mělo kázat.
1. Prostý lid neuměl totiž latinsky, a tak se tomu kázání ve středověké církvi běžně vždycky moc nedalo.
2. Kazatelská (ne farní) kaple Betlemská byla svým způsobem výjimkou.
3. I davy lidu (až 40 000 lidí) si rády vyslechly kázání husitských kněží na jihočeských horách.
b) Jednalo se i o církevní a vrchnostenské souhlasy ke kázání pro některé kazatele. Někomu se od vrchností tato důvěra dala, někomu ne. Proto se jednalo o radikální revoluční požadavek, který není nepochopitelný v žádné revoluční nebo reformační situaci.
2) V době totality musel mít farář souhlas státní správy (OCT, KCT) k výkonu své farářské služby. V případě výměny kazatelen nebo zvaní jiného hosta do sboru se většinou muselo žádat o souhlas nebo bylo třeba alespoň podat informační zprávu.
3) Církev dává svým lidem (faráři, někteří lajci) důvěru k tomu, aby kázali. Eventuelně ke konání další práce, např. ke konání svátostí. Ordinace nebo jiný druh pověření je logickým výrazem toho, že církev nejen poskytuje svým lidem důvěru, ale svým způsobem pak za ně i ručí, že konají svěřenou práci dobře a správně ku prospěchu církve a Boží věci v tomto světě.
4) V církvi nebyly složitější problémy se zakazováním kázání někomu.
a) Je ovšem pravda, že některé lidi, zvláště různě extrémního charakteru, církev na kazatelnu nepouští.
b) Jakýs takýs pořádek přece být musí, to dá (zdravý) rozum.
5) Smůla pro církev jako takovou nastane, když zamezí přístup na kazatelnu oprávněným reformátorům a upozorňovačům na skutečné zlořády nebo nesrovnalosti v církvi.
a) Problém s tím měl Mistr Jan Hus, Martin Luther a přemnoho dalších.
1. I Jana Kalvina na 3 roky vyhnali ze Ženevy.
2. Řada lidí byla vypoklonkována nejen z kazatelny, ale i z církve.
3. Dálo se to i v evangelické církvi.
b) Není třeba ani vyhlašovat specielní zvláštní či mimořádné sbírky na dřevo na kacířskou hranici.
1. Různé formy informačního embarga dokáží své.
2. Navíc ještě zdánlivě v rukavičkách, i když se ovšem může jednat o rukavice boxerské.
c) Ta smůla pro církev ovšem není na rovině světské existence církve. Naopak, zde je pro církev (zastoupenou především církevní vrchností) velmi výhodné, když se někomu zavřou ústa nebo když je umlčen jinak, třeba laskavě poskytnutými výhodami, takže je to pro církev vpodstatě nejefektnější a nejefektivnější způsob řešení nepříjemné nebo navíc i křiklavé situace.
d) Ta smůla pro církev se týká především posledního Božího soudu. Na zemi ovšem může přestat mnohé prosté církevní lidi dole na to všecko koukat a hlavně na ty církevní nepořádky platit.
6) V církvi by se mělo kázat tak, aby se v ní dálo všechno slušně a podle řádu. Hlavně ale podle SB, tedy podle Písma, podle bible.
7) Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.