Kazatelské seky. (03).

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)1) Některé farářské seky v kázání se stereotypně nebo alespoň pravidelně opakují.
2) Nejde nám jen o nějaké to drobné nebo méně drobné přeřeknutí, třeba s humorným dotažením.
3) Farář kázal na text z proroka Izaiáše: Vyjde proutek z pařezu Izai.
a) Barvitě popsal, jak došlo k tomu, že se tady objevil hnijící pařez. Zkátili mohutný cedr. Ubohý pařez, bez šance a bez naděje. A teď vyrůstá malý proutek. Bude to trvat desetiletí, možná staletí, nežli tu zase bude stát mohutný cedr.
b) Farář si nechal záležet na sugestivním popsání kontrastu mezi pařezem a mohutným cedrem.
c) Lidé byli spokojeni.
d) Po bohoslužbách si dovolil zajít za farářem jeden hodně starý bratr. Informoval faráře, že pochází z vesnice, že se do města později přistěhoval za prací. Pochválil kázání, ale hned připomenul:
1. Pane faráři, zde ve městě tohle kázání můžete klidně a bez jakýchkoliv obav kázat.
2. Kdybyste s tím však jel na vesnici, tak byste měl udělat drobnou korekci. Každý pořádný vesničan dobře ví, že proutek, výhonek, vyrůstá jen z listnáčů, nikoliv z jehličnanů. A cedr je borovice.
e) Farář kysele snaživému bratru poděkoval a prohlásil: Ale to je jedno. Stejně je to pěkný obraz. Starý bratr doplnil: Obraz je to samozřejmě pěkný. Ale bylo by velmi škoda, kdyby neměl působivě oslovit lidi jenom proto, že lidi odradí ta drobná neinformovanost. Když náročný a kritický posluchač (a takový je dnešní běžný posluchač kázání) zjistí věcnou, faktografickou chybu, může to v něm vyvolat pochybnosti i v tom, co se pak z toho obrazu vyvozuje. Dnešní posluchači nejsou už zdaleka tak důvěřiví jako kdysi. Nebo se snad, pane faráři, mýlím? Přijímají dnešní posluchači vše, co farář káže, s bezmyšlenkovitou naivitou?
f) Ale starý bratr vesnického původu pokračoval:
1. Pane faráři, ještě jednu věc bych rád připomněl. Jako vesničan vím, že se občas, velmi zřídka, může stát, že vyroste proutek i z pařezu jehličnanu. Je to pak zárodek nového stromu.
2. V tom případě, pane faráři, máte pravdu, že se jedná o zesílený zázrak.
3. Ale pak je třeba, pane faráři, tuto skutečnost zmínit. Ona trocha vysvětlení navíc ani v těch věcech vnějších a případných nemusí škodit. Posluchač pak bere vážněji i to další.
g) A ještě třetí věc.
- Pane faráři, jak jste přišel na ten cedr? Cedry byly ve fénicii a nikoli v Izraeli v Betlémě, odkud pocházel Davidův otec Izai.
- Leda by prorok Izaiáš z Jeruzalema pošilhával po obrazech a přirovnáních pro tehdejší lidi z prostředí relativně vzdáleného. Není mi známo, že by Jeruzalemští z doby Izaiáše byli tak náruživými turisty, že by znali cedry libánské na vlastní oči, že by si na ně sáhli vlastníma rukama.
4) Farář chtěl být moderní a nechal zavanout aktuální vítr doby do svého kázání.
a) pateticky kázal o tolerantním Abrahamovi. Když přišel do Kanánu, choval se velmi tolerantně. Stavěl oltáře Hospodinovy, ale nerozbíjel pohanům jejich dosavadní oltáře.
b) Farář z toho pak vyvodil, jak máme být tolerantní k jiným náboženským proudům.
c) Po bohoslužbách přišel za farářem jeden odvážný bratr se svými námitkami:
1. Pane faráři, když přišel Abraham do Kanánu, tak přišel do cizí země. A když přijdeme někam na návštěvu, i když se tam chceme usadit, tak bychom se měli chovat podle toho.
2. Navíc byl Abraham se svými pár pastýři slabý a v menšině. Nemohl si dovolovat dráždit domorodé pohany.
3. Naopak, pohané byli velmi a příkladně tolerantní. Dovolili Abrahamovi, aby vv jejich zemi stavěl oltáře pro ně cizímu bohu.
4. Neuvědomili si ovšem, že si tím vlastně nasadili veš do kožichu. Domnívali se, že ten Abrahamův bůh je jedním z běžných bohů, jaké měli i oni. Jestli měli tucet různých bohů, tak se k tomu ještě jeden snadno přidal a nikomu to nemuselo moc vadit.
5. Jenže Abrahamův Hospodin je výlučný Bůh, a to Abraham na počátku moc nezdůrazňoval, vlastně o téhle vvěci docela mlčel. To se zdůrazňovalo až tehdy, až se Izraelci zmohli a měli většinu v Kanánu.
6. Abrahamovo počínání bylo přípravou na to, že se jednou jeho potomci zvednou a ve jménu jeho Hospodina vytlačí ze země všechny dosavadní bohy. A tak vlastně výhledově ti hodní a tolerantní Kananejci na svou toleranci vůči Abrahamovi a jeho náboženství doplatili. Tolerantní Kananejci vlastně poškodili své potomky.
5) Viz: neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.