Čtení.:

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)

Četba bible u farářů. (07).

1)
V každé době to bylo i u farářů různé s četbou bible.
a)
Někteří četli víc, jiní méně.
b)
Všeobecně však lze rámcově povědět, že čím dál (resp. Blíž) z minulosti do přítomnosti (současnosti), tím je bible v průměru méně čtena i u farářů, ve farářstvu.
2)
Nejstarší generace, dnes již vymřelá. Farář četl denně (mimo neděli) jednu kapitolu bible hebrejsky a jednu řecky. Pochopitelně, že ne každý farář.
3)
V postupu času se odsunovala stále víc do pozadí hebrejština. Ale řecký NZ býval čítán.
4)
V dalším posunu bylo pro běžného faráře na sboru ideálem aspoň inteligentně číst cizojazyčný biblický komentář, kde se pracovalo s hebrejštinou a řečtinou.
5)
V další fázi stále dochází k praktickému úbytku četby bible v klasických teologických jazycích (hebrejština, řečtina, latina). Občas se sáhne k němčině nebo angličtině.
6)
Současný stav.
a)
Bible je i na farách čtena stále méně i v rodném mateřském jazyce, aspoň co se pravidelnosti týče.
b)
U bohoslovců, budoucích farářů, je to ještě horší.
c)
Když se mluví o běžném průměru, pak to ovšem neznamená, že by se mohla najít vzácná výjimka, která potvrzuje pravidlo.
7)
Kdysi (ještě před půl stoletím) faráři hojně doporučovali svým ovečkám, aby pravidelně četli doma bibli. Dnes jsou už i faráři v tomto směru opatrnější.
8)
Určitým výpovědním svědectvím o zájmu o bibli je množství prodaných příruček nkd (Na každý den).
a)
Jedná se o příručku ke každodennímu čtení bible.
b)
Zájem postupně klesá.
c)
Zájem o četbu bible mají spíše lidé starší nežli mladí. Ještě u nich dožívá někdejší církevní tradice čtení bible.
9)
V evangelických a v bývalých evangelických rodinách je bible stále umístěna v knihovně na relativně čestném místě.
a)
Mladá generace zajímající se spíše o internet se mnohdy zbavuje i bible, stejně jako jiných knih.
b)
Mnohdy hrají roli i malobytové kapacity.
10)
Farář dnes snadno získá spoustu podnětů ke svému kázání na internetu.
a)
Dokonce si může stáhnout i velké (nepřeberné) množství hotových vypracovaných kázání.
b)
Nemusí proto už ani inteligentně číst biblické komentáře.
1.
Na kázání se dnes cení spíše neotřelost zajímavých formulací nežli exegetická důkladnost.
2.
Farář může vystačit s poetismem.

Četba kázání.

1)
Jsou mnohé knihy, v nichž si lze pročítat mnohá kázání. Existují celé stohy sbírek kázání.
2)
Když návštěvník bohoslužeb zjistí, že si farář na kazatelně čte kázání a že on je jen pouhým posluchačem četby, pak může mít smíšené pocity i v případě, že se jedná o četbu inteligentní nebo dokonce velmi inteligentní.
a)
Na štěstí pro faráře však většina posluchačů nemyslí.
b)
Aspoň ne tímto směrem.
c)
Nebo se neodvažuje něco nahlas povědět.

Číst kázání tvůrčím způsobem.

1)
Mohl bys tuto výpověď blíže specifikovat?
2)
Co myslíš tím, když mluvíš o tvůrčím čtení kázání?
3)
Kázání se má dotvářet na kazatelně i při čtení.
4)
Na druhé straně je dobré a vhodné si kázání přečíst několikrát předem (aspoň jednou i výrazně nahlas), aby pak farář na kazatelně při čtení nekoktal.
5)
Farář může občas pozvednout od svého čteného kázání oči, aby se přesvědčil, že mu posluchači nespí a že ještě neutekli.
6)
Farář může občas opustit text svého kázání s poznámkou: tohle tu už nemám napsáno. Takové extempore vždycky znamená oživení pod kazatelnou.

Čtená kázání. (04).

1)
Po desetiletí se v církvi vydává příručka ke čteným bohoslužbám.
a)
Lajk může této příručky použít v případě, kdy má zastoupit při bohoslužbách nepřítomného faráře.
b)
Farář může této příručky použít rovněž. Nemusí se s tím příliš chlubit. Někdy mu prostě nějak nevybude čas na přípravu vlastního kázání.
2)
Uskutečněné zpracování použitých biblických textů je záslužným fakultním dílem v rámci odborných seminářů.
a)
Ukázalo se totiž, že od války se probraly texty z celé bible. Resp. Ze všech biblických knih.
b)
Ukázalo se, že o texty z některých biblických knih je větší zájem nežli o texty z jiných biblických knih.
c)
Zdánlivě hubený výsledek pro nezasvěcence může být velmi zajímavý pro odborníka u zeleného stolu.
3)
Zajímavé by bylo zjistit i časové rozvržení výběru biblických textů a jejich frekvenci.
a)
V různých dobách promlouvají či oslovují různé texty. Které? A proč právě tyto?
b)
Jistě by zkušený zpracovatel, samozřejmě znalec minulostních poměrů, vzal v úvahu, že příprava vydání každého takového kázání trvala z různých a jiných důvodů, nejen vydavatelsko-zpracovatelských plus minus 2 roky.
1.
Zpožděnou aktuálnost tedy lze zakalkulovat a zapracovat.
2.
V úvahu by se ovšem muselo brát i to, že někdy byla aktuálnost oděna do hávu neaktuálnosti či jinaké aktuálnosti.
3.
Censoři a různý tiskový dohled totiž byli též při díle.
c)
Výslednice pečlivé mravenčí statistické a promýšlející a posuzující práce by pak mohla být základem pro další psavce článků, které by nikdo nečetl.
1.
Pardon, třeba by se nějaký odborník našel.
2.
Tito odborníci by si pak poklepávali na ramenou a ujišťovali by se, jak to bylo dobré a pěkné. To jako to zpracování a sepsání problematiky. Velmi by oceňovali novost pohledu na celou záležitost.
3.
Salární poplatníci by však platili dál po staru.
4)
Viz: Neosobně.

Čtení :

Bible při bohoslužbách.
1)
Přečtení biblického oddílu má být hlasité, výrazné a naprosto srozumitelné.
2)
I jména v biblických oddílech mají být přečtena tak, aby jim posluchač bez problému rozuměl.
3)
Farář by si na čtení biblických oddílů měl nechat velmi záležet. Mimo jiné i tím, že si ke čtení připravený biblický oddíl doma přečte, třeba několikrát a nahlas.
4)
Inteligentní čtení biblického textu v kostele neznamená, že farář má u stolu Páně předvádět divadýlko.
5)
V řadě sborech je v současnosti situace taková, že první čtení (z bible) koná presbyter nebo jiný lajk.
a)
Je ku prospěchu pro posluchače (tím i pro sbor a pro samotného PB), když farář sdělí čtenáři prvního čtení lokalizaci tohoto čtení v bibli a když si to čtenář doma aspoň jednou přečte.
b)
Hlavně ale, když si to alespoň založí v bibli, aby to pak u stolu Páně nemusel pracně nebo nervosně hledat.
6)
Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.