Aktuálnost a aktualizace.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Různé)

Aktualizace.

Co říci běžnému člověku do běžného života.

Aktualizace biblického textu.

1)
Bible zaujme, mluví přímo, bez exegese. Aktuálnost bible je přímá. Toto zjištění by ovšem nemělo být v církvi nadmíru propagováno, aby nepřibylo nezaměstnaných farářů.
2)
Výrok kardinála, pozdějšího papeže Pia 2: Prostá táborská žena znala bibli lépe než mnohý italský kněz.
3)
Pobělohorští tajní evangelíci v době temna u nás vydrželi ve věrnosti víře otců i bez mnohdy velmi dlouhé pauzy občasné návštěvy faráře z ciziny.
4)
Nechat se oslovit biblí. Aby bible na člověka působila. Stavět se pod její autoritu. Bible nám něco chce a má říci.
5)
Adekvátní pochopení bible.
a)
V biblickém textu je např. řeč o divení se. Je třeba vidět kontext. Nelze sklouznout k obecným údivům.
b)
V bibli se např. Mluví o radosti. Nezůstat u všeobecného lidského veselí. Nesklouznout do nepatřičných mělkých rovin bezmyšlenkovité veselé povrchnosti.

Aktualizace biblické zvěsti.

Stálý úkol faráře a církve.

Aktualizace na vážkách.

1)
Z biblického textu lze vyzvednout, připomenout nebo zmínit rozdílné jednotlivosti. Stačí pouze jen připomenout. Nebo naopak nezmínit, nepřipomenout.
2)
Různá akcentace biblického děje může být záležitostí aktuálně aktuální. Ale někdy též falší, falešností a zkreslením až běda.

Aktuálně aktuální aplikace. (03).

1)
Farář kázal na slova JK: Co je císařovo, dávejte císaři. Co je Božího, dejte Bohu.
a)
Farář se více koncentroval na císaře nežli na PB.
1.
Podrobně rozvinul myšlenky ohledně placení daní.
2.
Křesťan daně samozřejmě platí, řádně a včas.
3.
A to nejen císaři, ale především velmi rád demokratickému státu.
4.
Konec konců, co tomu křesťanskému platiči daní také jiného zbývá.
b)
Z kázání zaznívala jako spodní tón (podprahově) nedůvěra vůči některým křesťanským podnikatelům, jako by či že by neplatili řádně daně nebo že by je něco takového vůbec mohlo napadnout.
1.
Kazatel si jaksi neuvědomil, že zpochybňování poctivosti křesťanských podnikatelů není na místě.
2.
Jak by je jako křesťany vůbec mohlo napadnout něco nepatřičného nebo nepoctivého?
3.
Každé takové zpochybňování křesťanské poctivosti, zvláště s kazatelny, může vrhnout nepěkný stín na církev, na křesťanskou etiku, aby to znělo obecněji.
4.
Jak vůbec kazatele mohlo něco takového napadnout?
5.
Nebo snad onen kazatel udělal nějakou zkušenost, že pro něj nebo pro církev křesťanský podnikatel provedl nějakou práci laciněji proto, že si šikovně poradil s daněmi?
c)
PB sice v kázání přišel velmi zkrátka, ale asi to přežil.
1.
Horší bylo, že se posluchači moc nedověděli, co vlastně patří Bohu a co mu mají dávat.
2.
Inu, s těmi daněmi pro císaře je to lehčí a snazší.
d)
PB sice zkrátka přišel. Ale zato nepřišla zkrátka církev jako pozemská organizace fedrující zájmy PB.
1.
Církev potřebuje také peníze, stejně jako císař.
2.
Padla zmínka o saláru a PF.
3.
Rovněž byly zmíněny i biblické desátky, které by byly ideální pro výši saláru. Krom desátků zůstávají ovšem ještě další a další příležitosti k tomu, jak člověk může projevit PB svou (i finanční) vděčnost.
2)
Některé biblické texty lze interpretovat proštátlich v každé době, za každého režimu.
a)
Jenže za totality se spíše zdůrazňovalo to, co patří Bohu a co se mu má dávat.
b)
Tehdy zase ten císař přišel a přicházel zkrátka.
3)
Viz: Neosobně.

Aktuálně naladěné ucho.

1)
Člověk má právě anténu nastavenou určitým směrem. Slyší to, co slyšet chce nebo potřebuje. Co se ho týká a dotýká.
2)
Každý posluchač provádí selekci a eliminaci slyšeného slova kázání přímo na místě, při poslouchání. Teprve o málo později zapomene skoro všechno další. V mysli mu zůstane jenom to, co ho opravdu a doopravdy zaujme nebo se ho to nějak (v nějaké podobě) tkne nebo dotkne.

Aktuální slovo.

1)
Pravé slovo v pravý čas a na pravém místě. Někdy i od pravého člověka a pro pravého člověka.
2)
Integrující slovo.

Aktuální zvěst.

1)
Obsahuje i zneklidňující prvky.
2)
Vhodné doplňující přívlastky: Značně. Moc. Příliš. Přespříliš. Nepříjemně. Zneklidňující.

Aktuálnost.

Aktuální odpovědný výběr biblického textu, myšlenek, témat.

Aktuálnost dotahování k nám. (08).

Interpretoval to srozumitelně a přitom zábavně.

Aktuálnost kázání.

1)
Kázání nahrazující bibli posledními novinami zdaleka široka zdaleka nemusí být aktuální.
2)
Aktuálnost kázání výrazně souvisí s kvalitou kázání.
3)
Rozpor mezi aktuálností a kvalitou kázání by neměl být, i když se jedná o dvě různé oblasti. Jenže o oblasti, které spolu velmi úzce souvisí.

Aktuálnost obrácení je nasnadě.

1)
Farář nemůže zamlčovat nutnost obrácení se ve víře k PB.
2)
Obrácení může být záležitostí okamžiku i při kázání.
3)
Farářova kázání by měla být oživující zavlažující rosou na hledající lidskou duši.
4)
Rosa připravuje podmínky pro růst a vzrůst víry.

Dobrá aktualizace.

Může někdy zachránit i špatné kázání.

Zaktuálnění kázání.

1)
Sitz im Leben. Do života. Nevznášet se kdesi v nadzemských výšinách nebo dokonce v nebeských sférách.
2)
Zmínka o posledním článku v novinách ještě zdaleka nemusí být zaktuálněním kázání.
3)
Okno do světa a do života si lze zastřít i novinami. Ale i biblí.

Zeitgeist.

1)
Duch doby.
2)
Rád se ozývá v mnohém kázání.
3)
Rád si přisadí zdánlivou konkrétností a aktuální aplikací.

Že a co.

1)
Že to tak má být.
a)
Faráři s velikou oblibou a s ještě větší vehemencí káží, že to má být v církvi a v životě člověka a ve světě tak, jak se to píše v bibli.
b)
Samozřejmě a správně se s kazatelny tvrtí: Že.
c)
Žel velmi málo se říká: Jak. Jak konkrétně dnes.
d)
Fakticky se jedná o deficit konkrétní aktualizace a aplikace.
2)
Co vlastně?
a)
V konkrétním aplikačním dotahování bývá přemnoho kázání raněno slabostí.
b)
Kdo raní?
c)
Když si posluchač uvědomí, že takové zranění není v zájmu PB, tak zůstává jako původce ranění kázání sám kazatel.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.