Má co povědět.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Abecedně)Ale ne každou neděli.

Má farář v kázání lidem vykat nebo tykat?

V dřívějších kázáních věkově staří kazatelé svým posluchačům tykali. A nejen proto, že pod kazatelnou bývalo procentuelně víc posluchačů mladších nežli byl kazatel na kazatelně.

Má slovo Boží.

Kdo bude kázat? Kdo bude zvěstovat SB? Náš host má SB.

Má se při kázání zviditelnit farář nebo má být zviditelněn Bůh?

1)
Selektivně uspokojivé kázání selektivně uspokojilo posluchače.
2)
Byl PB uspokojen aspoň selektivně?

Mačkat ze sebe kázání.

1)
Farář by se měl naučit za domácí úkol kázání aspoň jakž takž přečíst.
2)
Pokud mluví farář na kazatelně bez opory papíru, pak by se měl vymáčknout jakž takž inteligentně.

Mačkat ze sebe vtipy.

1)
Pokud to farář nedokáže přiměřeným způsobem, pak by se měl vzdát snahy být mačkačem vtipů.
2)
Nikdo nenutí faráře, aby na kazatelně ze sebe mačkal vtipy.
3)
Pokud farář jednou za čas prokáže svůj smysl pro humor vhodným přiměřeným vtipem pro kazatelnu, pak je mu to samozřejmě ke cti.
a)
Farář by se měl však při vyprávění vtipu vhodně vymáčknout.
b)
Měl by se naučit vtip vhodně podat, aby posluchači věděli, kdy se mají mírně podržet, aby se nerozesmáli. Nebo nerozřechtali?
4)
Když farář ze sebe něco mačká nebo pracně vymačkává, pak je to samozřejmě trapné. Zvláště, když se jedná o vtip.
5)
Pokud farář vtip poplete nebo v polovici vyprávění zapomene, jak vtip pokračuje nebo jak má skončit, pak je to aktuální podnět pro faráře.
a)
Aby si vtip příště napsal a doslova jej přečetl. Číst vtip, to sice není ono, ale je to lepší než zpackaný vtip.
b)
Farář by se měl zamyslet nad svou přípravou ke kázání.
c)
Farář by se měl zamyslet nad svou sklerozou.
d)
Farář by se měl zamyslet nad svým odchodem ze sboru.
e)
Většinou postačí, když farář omezí častost jím vyprávěných vtipů na kazatelně.
6)
Opáčko sklerotikovi nebo nedovtipovi.
a)
Pokud se farář nemůže na kazatelně vymáčknout, pak se většinou jedná o nedostatečnou přípravu kázání.
b)
Výjimečně i o nedokonalou kazatelskou průpravu.

Machr na kázání.

1)
Podstatné je, co se říká.
a)
Farář by měl vždycky co říci.
b)
Na kazatelně i při pastoraci.
2)
Forma podání může zvýraznit obsah.
3)
Viz: Neosobně.

Machrovat nebo machlovat.

V každém případě se v kázání jeví nějaký maglajs.

Makačka.

1)
Příprava kázání dá farářovi někdy pořádně zabrat. Zvláště když mu chybí invence a když těžce tápe, co by posluchačům pověděl.
2)
Přednes (provedení) kázání může farářovi rovněž dát pořádně zabrat. Zvláště když mu chybí pořádná slina. Nemůže přece mluvit jen to, co mu slina jen tak (hala bala) přinese na jazyk.

Malinká poznámečka k pěknému kázání.

1)
Může se trochu rozšířit.
2)
Může to být vrták nebo vrtačka k rozvrtávání.

Malinko posunutý význam.

1)
Šikovný nebo právě nešikovný kazatel dokáže to, aby i PB ustrnul nad tím, jak je vykládána bible.
2)
Když se přehodí výhybky, pak zpočátku jedou dva vlaky vedle sebe zdánlivě stejným směrem.

Malomocné kázání.

Slabé kázání. To kázání bylo malomocné.

Manažerské kázání.

1)
Manažérsky laděný hlas velmi napomůže.
2)
Manažérské vystupování.
3)
Manažérsky číst text kázání. Suverénní četba. Inteligentní čtení.

Manažérský kurz.

1)
Může být prosazován i manažérský kurs.
2)
Když aktivní lajk na kazatelně s manažérským kurzem nasadí manažérský kurs, tak se i farář s teologickým vzděláním může schovat.
3)
Faráři jsou stále bez manažérských kurzů, a proto stále ještě kladou větší důraz na obsah a nikoli na formu podání.
4)
Zdravý kompromis, resp. Poučení se od manažérů, to by nemuselo být na škodu ani pro faráře ani pro posluchače.

Manažérství bez lidské tváře.

Čiší z něho manažérství bez lidského vztahu k lidem.

Manévr kazatele.

1)
Někdy legitimní využití různých manévrů.
2)
Uhnout něčemu, vyhnout se aktuálním otázkám.

Mmáničkovský syndrom.

1)
Týká se to většinou žen. Ale ani mužům se tato realita občas nevyhýbá. Dá se najít i ve farářském cechu.
2)
Mánička poučuje pana Spejbla a Hurvínka mnohomluvným povídáním, ve kterém neřekne nic podstatného. Proto ji musí zvláště Hurvínek občas jemně okřiknout, aby na chvíli zmlkla a přenechala slovo i svému okolí.
3)
Manželé mající doma manželku nebo dceru s Máničkovským syndromem trpí. Nejlépe však udělají, když se rozhodnou trpět mlčky. Jinak jen přilejí olej do ohně plamenné výmluvnosti následovnic Máničky.
4)
Faráři zvláště na kazatelně jsou někdy jako puštění ze řetězu. Zvláště tzv. Biskupské řeči se vyznačují tím, že církevní papaláš mluví půl hodiny, velmi zajímavě a většinou řečnicky skvěle, ale nakonec se ukáže, že vlastně nebylo nic významného nebo důležitého nebo podnětného či podstatného řečeno.
5)
Vlasaté mužské farářské Máničky si svých ne vždy řádně upravených vlasů váží velmi. Asi jako biblický Samson.
a)
Jenže Samson měl v souvislosti s nestříhanými vlasy sílu.
b)
Vlasy farářských mužských Mániček většinou zkrývají slabost či nevyrovnanost nebo komplex v pozadí.
6)
Viz: Neosobně.

Manipulace s lidmi.

1)
Farář může s lidmi (lidmi) manipulovat i při kázání.
2)
Vědomé manipulování lidmi a zneužívání farářského postavení na kazatelně je hnus.
3)
Farář se snaží v dobrém lidem přiblížit pravdu SB a získat je.

Materiál na kázání.

1)
Farář může kázání opsat z různých příruček.
a)
Na internetu lze najít v různých jazycích obrovské bohatství materiálu ke kázání.
1.
Nadprodukce teologické a kazatelské moudrosti je symptomatická pro dnešní moderní časy.
2.
Dokonce jsou takřka nepřeberné nabídky docela hotových kázání.
b)
Nemusí to být sice všecko zcela aktuální pro konkrétní sbor, ale zato je to dogmaticky většinou správné a nenapadnutelné.
c)
Proti věčným pravdám se totiž nedá nic namítat, leda to, že jsou neživotné a ne vždy v konkrétní situaci úplně stravitelné.
2)
Farář by měl pro přípravu kázání studovat. Samozřejmě, že si bude dělat i výpisky. Na papír nebo do počitače. Nejlépe kartotéčně, k jednotlivým biblickým knihám nebo přímo k jednotlivým veršům.
3)
Postupně se vršící materiál je dokladem farářovy píle a pracovitosti. Velmi dobře poslouží hlavně v dobách, kdy se farář nemůže pro jiné zatížení, vytížení či zaneprázdnění tolik a pravidelně koncentrovat k přípravě kázání. I v dobách postupujícího stáří a snížené schopnosti intensivního studia má právo farář čerpat ze svých zásob.
4)
Nahromaděný materiál není určen k bezduchému opisování nebo ještě k bezdušejším citacím nebo k bezmyšlenkovitému přemílání. Je určen jako podnět, impuls, látka k přemýšlení a promýšlení. Samostatného myšlení by se farář neměl nikdy bát. Leda obávat, kdyby se samostatně myslet bál.
5)
Viz: Neosobně.

Materiál na přípravu. (07).

1)
Kdysi měl pilný kazatel k dispozici učené knihy a časopisy a vlastní výpisky.
2)
Dnes má mladý kazatel k dispozici to vše předchozí, ale i rentabilní možnost práce s internetem. Když hledá nějaký složitý pojem, nemusí už pracně schánět knihy a ještě pracněji listovat. Klikne na počitači a má, co chtěl.
3)
Práce jako taková zůstává. I odpovědnost. Jen to obé má dnes trochu jinou vnější podobu. Vnitřní kvalita obého se však nemění. Neměla by.

Matouš 20. Dělníci na vinici.

1)
Byli najímáni postupně v průběhu dne, ale zaplaceno dostali všichni stejně dobře.
2)
Záměrem JK bylo asi naštvat své posluchače, což se mu dokonale podařilo.
3)
Předpokladem diskuse může být i naštvanost lidí na kázání a hlavně na kazatele.
4)
Snažit se pilně pracovat i po krátký zbytek dne.
5)
Najatí dělníci se neflákali. To nebývalo tehdy zvykem. Jinak by nemohli dostat zaplaceno.
6)
S tou odměnou to vyšlo nastejno. Na stejno.
7)
Divná spravedlnost.
8)
Nikdo se neflákal. Ani ti později najatí. Kdo ví kde si hledali práci, aby uživili rodinu.
9)
Mít kliku: Sehnat práci.
10)
Bůh nesčítá milost.
11)
Nikdo nás nenajal.
12)
Nehodí se. Ale vlastně hodí.
13)
Někteří farářští vykladači rádi hovoří o tom, že ti později najímaní se poflakovali.
a)
Jak ale vysvětlit to jejich poflakování se?
b)
O poflakování se není v bibli řeč.
14)
Dvoji dělníci. Ti, co pracují od rána bílého a nesou břímě dne a horko a ti, co se vezou ohledně mzdy.
15)
Co je to vlastně práce na vinici Páně?

Maximální civilnost.

Měla by pro kázání platit jako samozřejmost nebo dokonce jako samozřejmá samozřejmost.

Mediální ksicht.

Někteří faráři vystupují v mediích. Vědí, jak je třeba se tvářit mediálně.

Meditace.

Hledat vztah k textu. Včíst se do textu. Vcítit se do textu.

Meditace.

1)
Při přípravě kázání má farář meditovat především předem.
2)
Před-meditace. Při-meditace. Po-meditace. Za-meditace. Do-meditace.

Meditativní klimbání.

Zdvořilejší označení za usnutí.

Meditativní únik.

1)
Utéct se dá i do meditování.
2)
Posluchači to obvykle kuloárově hodnotí: Farář si kecal rozumy.

Meditování.

Kázání je meditace nad životem.

Medový hlas.

Když se k tomu přidá kousek másla, pak je to med a máslo.

Mele z předposledního.

Víc už toho na štěstí moc neví.

Melodram s chichotavou koncovkou.

Vhodný příklad do kázání, aby se posluchači probrali a aby si aspoň něco z kázání zapamatovali a odnesli domů.

Memento od Boha.

1)
Nedopřipravenost, nedopracovanost, nedomyšlenost, nedoaktualizace, prostě jakákoliv nedokončenost či nedodělanost kázání vede mnohé faráře ke zvýšené nervozitě a k vnitřnímu neklidu.
a)
Vnitřní neklid se může projevovat různě a všelijak i navenek.
b)
Vyšší stupeň nervozity může např. Podněcovat faráře k častějšímu chození na záchod před bohoslužbami.
2)
PB má různé cesty, jak svému služebníkovi mnohostranně připomenout jeho odpovědnost a povinnost píle a pracovitosti na vinici Páně.
3)
Pokud má farář aspoň neklidné či nečisté svědomí, pak si může gratulovat. Ještě neustrnul směrem do řemeslna, ještě se z něho nestal otrlec vůči povinnostem vůči Božímu povolání, ale i vůči povolání od lidí, tedy od církve, od sboru. Farář je tedy ještě citlivý a uvědomuje si svou odpovědnost. Farář je ještě citlivý i na Boží hlas.
4)
Farář je někdy v pokušení zapracovat a pracovat na kázání horkou jehlou.
a)
Takové hala bala šití faráře při přípravě kázání nepřispívá k dobré reputaci faráře, sboru, církve, ani Boží věci v tomto světě.
b)
Proto je dobře, když PB ve své neskonalé moudrosti použije individuálně různých cest, aby to svému jinak milému služebníkovi připomněl a připomenul. Však je za to ten Boží služebník placen lidskými penězi.
5)
Viz: Neosobně.

Méně je mnohdy (někdy) více.

1)
Moderní člověk vždycky ocení stručnost, jasnost, hutnost.
a)
V církvi je stále dosti těch, kteří měří hodnotu a kvalitu kázání podle jeho délky.
b)
Čím delší, tím lepší.
2)
I nadmíra obsahu může moderního posluchače ubít. Lidé nejsou počitače, aby byli schopni strávit matematické vzorce a formulační vypulerovanosti typu dogmatických definic.

Méně okatě všeobecně.

Lidé pod kazatelnou chtějí mít dojem a pocit, že se kázání týká i konkrétně jich.

Méně srozumitelné kázání.

V každém případě poněkud nesrozumitelné.

Méně je více.

1)
Někdy. Často. Skoro vždycky.
2)
Když toho je však příliš málo nebo to jde pod nohy, pak je to neprominutelná katastrofa.

Míjet se.

1)
Lze se míjet s posluchači.
2)
Lze se míjet i s biblickým textem.
3)
Lze se minout i se zdravým rozumem.

Mikrofon.

1)
Technická vymoženost, která umožňuje, aby v součinnosti s reproduktorem a zesilovačem mohl farář mluvit k více lidem najednou.
2)
V době JK, když JK kázal zástupům, si museli poradit jinak. JK mluvil skupině lidí a ti se rozešli a tlumočili slova JK dalším skupinám.

Mikrokázáníčko.

1)
Bylo to stručné, ale výstižné.
2)
Farář nic nerozkecával.
3)
Pokud farář nedokáže povědět to základní ze svého kázání v několika minutách, pak mu nepomůže ani dlouhé kecání a okecávání.
4)
Farář nemůže mluvit v matematických kazatelských vzorcích. Z pedagogických důvodů je třeba mluvit lidsky a déle.

Milosrdenství a láska.

1)
Je víc než lhostejnost.
2)
Almužna by se měla dávat decentně, jemně.
3)
Takové a podobné fráze působí v kázání mnohdy jako kdo ví jaká veliká moudrost.

Mimo obsah textu.

Farář se tam může občas dostat, zatoulat, utéci, sklouznout.

Ministerium slova.

1)
Služba slova, kázání.
2)
Farář je minister verbi divini, služebník slova božího. Ministrem ale není ani co se platu týče.

Minulostní charakter kázání.

1)
Týká se to převážné většiny kázání.
2)
Posluchač se většinou celkem spolehlivě dozví:
a)
Jak to bylo ve starém Izraeli nebo v NZ.
b)
Co na to dogmatika.
c)
Jaké by to mělo být.
3)
Přítomnostní charakter kázání, který má šanci obstát:
a)
JK: Pojďte ke mně všichni, kteří pracujete a jste obtíženi břemeny života. Já vám dám odpočinutí.
b)
Filip Natanaelovi: Pojď a viz.
1.
Zde ovšem nastává vážný problém: Když někoho přivedeme do církve či do konkrétního sboru, co uvidí? Neodradí ho něco nepěkného?
2.
Je celá řada lidí, kteří přišli, uviděli a zůstali. Nebyli odrazeni.
3.
Srovnej: Gaius Julius Caesar: Veni, vidi, vici. Přišel jsem, uviděl, zvítězil jsem.
4.
Pokud přijde někdo do sboru a uvidí, jak to tam vypadá a pokud zůstane, pak je to vítězství JK, sboru, toho, kdo nového člověka přivedl, toho přišedšího.
4)
Viz: Neosobně.

Minuty faráře před kázáním.

1)
Někdo se modlí soukromě v kanceláři nebo s modlitební skupinkou presbyterů či jiných lajků ze sboru.
2)
Farář stojí u vchodu do kostela a vítá se s přicházejícími lidmi. Jedná se o pastorační příležitost a o možnost kontaktu s lidmi.
3)
Farář je sám v klidu a medituje o kázání nebo právě naopak se uvolňuje soustředěním k něčemu úplně jinému, třeba k pořadu v sobotu večer v televisi, na který se díval, poněvadž měl kázání připraveno dávno předtím.

Mlácení prázdné slámy.

1)
Dýchat si na dušičku.
2)
Posluchač má správný dojem, že se nic nového nedověděl.
3)
Viz: Neosobně.

Mlácení slámy.

1)
Jsou k tomu nekonečné možnosti.
2)
Vymlácená sláma je zase jen sláma, ale zmuchlaná.
3)
Kde není zrno, tam je mlácení ztrátou času a energie.
4)
Množství prázdných slov nenahradí pravdu.
5)
Mlácení prázdné slámy.
a)
Mnohá povrchní plytká duplikace.
b)
Zbytečná a nerentabilní práce. Leda by se mělo jednat o zdraví tělesný pohyb.
c)
V úvahu lze vzít: Dřív se mlátilo cepem nebo žentourem. Později přibyly nejrozmanitější mlátičky. Dnes máme kombajny.
d)
Extenzivní mlácení duchovní slámy se zatím v teorii v církvi nezakořenilo.

Mlátit prázdnou slámu.

1)
Ne každá sláma musí být prázdná.
2)
Jednou vymlácená sláma se může úspěšně mlátit jistě i po druhé.
3)
Hlavně, že se zase mlátí. Co se vymlátí a namlátí, to je podružné.

Mlčení biblického textu.

Někdy možná jenom pro faráře, když se neobtěžuje trochu víc studovat.

Mlčící bible.

1)
Mluvící farář.
2)
Mluvící farář, mluvící bible. Ideál.
3)
Bible mluví i z farářova života.

Mlsoun.

1)
Smlsne si i na kázání.
2)
Mlsá. Objíždí různé kazatele.

Mnohá snaha mnohého kazatele a přemnohého posluchače.

1)
Eliminovat zvěst o soudu. Potlačit.
2)
Aplikovat jinak, opačně. Právě naruby. Bez soudu.
3)
Interpretovat ohlazenou a obroušenou upravenou aktualizací.
4)
Ze soudu se umně udělá (vyrobí) soudek, pak soudeček. Nakonec z toho vyleze bezzubá všeobecná Boží milost specielně zaměřená a upravená na konkrétní posluchače pod kazatelnou.

Mnoho techniky kolem a kolem.

Propojit technická zařízení tak, aby nerušila faráře při kázání.

Mnohomluvná marnomluvnost.

1)
Většinou prachobyčejná ukecanost.
2)
Některé pojmy v této souvislosti: Mnohomluv. Marnomluv. Mnohomluvník. Marnomluvník.

Mnohopodnětný text.

Farář se může vyřádit.

Modelový příklad.

1)
Hodí se do kázání.
2)
Pokud není přímo ze života, měl by být konstruován tak, aby se životu velmi blížil.

Modelové situace.

1)
I faráři by se občas měli doškolovat v tom, jak správně kázat. Doporučuje se ale k tomu nevzít kázání nikoho z přítomných.
2)
Ve sboru to jde vždycky naostro.

Moderní a postmoderní kázání.

1)
JK se prý narodil v betlémě. JK se snad narodil. JK se měl narodit. Říká se, tvrdí se, že se JK narodil. Někteří říkají, že se JK narodil. Křesťanská církev říká, že se JK narodil. Někteří křesťané věří, že se JK narodil.
2)
Všechno je možné, ale nic není jisté.

Modifikace výkladu.

Podle konkrétní situace a podle prostředí. Ovšem především podle posluchačů. Jde jen o akcenty či vyhmátnutí konkrétního aktuálního důrazu. Jde i o rozšíření výkladu do větší šíře nebo naopak o zúžení třeba kvůli údernosti.

Modifikovaná představa o tom, co nám toto SB chce říci právě dnes.

Rizikem je: kolik hlav, tolik představ.

Módní obraty.

Floskule.

Mohu vás oslovit SB.

Když tuto větu pronese farář na kazatelně, může z toho někdy oprávněně čišet postoj svěřené autority.

Momentální nálada faráře.

Někdy může dost podstatně ovlivnit jeho kázání. Kladně nebo záporně.

Momentka. (07).

1)
Kratinká pobožnost.
2)
Pobožnost, aby se neřeklo. Není zájem poslouchat nějaké dlouhé výklady. Ale něco z bible by být přece mělo, poněvadž jsme v církvi.
3)
Postačí přečtení verše z Hesel Jednoty bratrské. Učinil jsme zadost církevnímu pojetí a jistě i PB.
4)
Pokud by PB nebyl spokojen s naší lidskou chytrostí a vynalézavostí, tak by se jistě ozval, že ano?

Monolog.

Velmi rád si povídám.

Monolog.

Kázání je samomluva řečníka s různým stupněm pozornosti posluchačů.

Monotónní nasazení hlasu do stejné roviny do vyšší sféry.

1)
Lze mluvit monotónně v jedné hlasové rovině i v nižších sférách.
2)
Mírná hlasová vibrace, ale příliš nevybočující ze základní hlasové úrovně, může být určitým zpestřením.

Monstrózní příklad.

1)
Na ultimo.
2)
Nepřehlédnutelný. Nepřehlédnutelně přitaženo, nejen pouze za v úsloví často zmiňované vlasy. Lze leccos přitáhnout i za velmi krátké vlasy. Ano, i za bezchlupou pleš.

Moralistní kázání.

Všímá si morálky těch druhých až příliš moc.

Moralisující nemoralismus? (04).

1)
Šalomounský Šalomounův meč.
a)
Formální stránka. Promíchané ingredience. V tomhle kázání chyběl text. Spojnice a průniky. Promíchanina povrchností. Služebný nejen text, ale i téma.
b)
Teologický masochismus se často projevuje v kázáních o nevěstkách. Fackování nepřítomných. Církev si ráda přisadí. Protiváha nejistoty. Žádná nevěstka není ideální. Znáš to z praxe? Místo textu lze vložit do kázání něco vlastního.
c)
Vlastní teologický přístup není víc než biblický text. Chycen do pasti hříchu. Syrová skutečnost. Chytil se (do vlastní) interpretace. Odvážím se říci. Průmět průměru. JK byl přítelem celníků a nevěstek.
d)
Farář není odborník na nevěstky, i když o nich káže. Citlivě rozumět textu.
2)
Viz: Neosobně.

Motivující posluchači.

1)
Členové i nečlenové církve, kteří poslouchají s dychtivostí a živě po bohoslužbách reagují na kázání.
2)
Pokud posluchači ostentativně dávají najevo svůj vnitřní i vnější zápas proti dotírající dřímotě a klimbání, kazatel může ztišit hlas a pak neočekávaně zařvat. Tohoto triku nelze při jednom kázání užívat nadměrně často. Člověk si prý zvykne i na šibenici, spáč i na řev jelena, natož třeba na tuří řvaní faráře.

Možnosti posluchačů slyšet.

1)
Co chtějí posluchači pod kazatelnou slyšet.
a)
Něco rádi přeslechnou.
b)
Něco přeslechnou vědomě, něco podvědomě.
c)
Slyší mnohdy i to, co nebylo vůbec řečeno.
d)
Ba dokonce i to, co nebylo ani zdáli či z povzdálí ani naznačeno.
2)
Co by doopravdy řečník chtěl rád říci.
a)
Intence jeho řeči.
b)
Řečník to ale musí podat (předložit posluchačům) tak, aby to posluchači nepřeslechli. Za to je přece kazatel placen.

Mrkota. (07).

1)
Mekota.
2)
Mrkotové a mekotové tvoří na kazatelně jen velmi sporadickou výjimku. V naprosté většině případech jsou faráři dobří nebo relativně dobří řečníci.
3)
Občas může být ale kdokoliv různě indisponován. Pak se může dočasně či výjimečně projevit leccos jako přechodná závada i v řečnickém umění.
4)
Viz: Neosobně.

Mrmlat.

1)
Farář na kazatelně předkládá pravé SB a správné kázání.
a)
Pouze někdy zapomíná, že někteří posluchači, zvláště Dříve narození, mohou trpět nedoslýchavostí.
b)
To ale není kritika kázání jako takového, tedy po stránce obsahové a ideologické, tedy teologické, ale formy podání.
2)
Pokud farář zvýší stupeň mrmlání, může snížit obsahovou úroveň. Lidé ale obvykle zvýší stupeň brblání.

Murmeln.

1)
Kázání může být někdy pěkně mrumlavé nebo mumlavé. Nejen formálně, ale i obsahově.
2)
U německého zvířete tohoto jména se jedná o přirozenou záležitost. U faráře jde vždy o něco nefarářského.

Mýlivost kázání.

1)
Nejednoznačný nárok kázání může posluchače mýlit.
2)
Existují různé (minimálně několikeré) formy, způsoby a možnosti různé rozplizlosti a rozbředlosti kázání.

Dmyšlenkově průhledné a sevřené kázání.

1)
Farář by se o to měl poctivě snažit.
2)
Jedná se o jasné a přehledné, neukecané a výstižné vyjádření pochopení biblického textu.
3)
Pokud se to farářovi dlouho nedaří, neměl by ztrácet naději a dobré mínění o sobě, pokud má upřímnou a vytrvalou snahu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.