Kafe po kázání. (07).

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Abecedně)1) V řadě sborů se sejdou zájemci po bohoslužbách k pití kávy (nebo čaje) a eventuelně i k dalšímu probírání a propírání kázání a kazatele.
2) Jedná se o (praktické) dotažení kázání. Myslí se to kafe, i když by se při něm o kázání vůbec nediskutovalo.

Kakabus.

Farář by na kazatelně neměl vypadat jako kakabus. Neměl by se tak tvářit. Měl by se tvářit příjemněji a vlídněji.

Kameny.

1)
Synové Abrahamovi. Bůh si může vzbudit (vytvořit) Abrahamovy syny i z kamení. Ale jenom Bůh.
a)
Rozbitý chrám. Rujny. O něčem to vypovídá.
b)
Staré svědectví. Staré nemusí být přežité. Může to být osvědčené praxí v průběhu času a dění časů.
2)
Kazatelské umění. Alegorie. Neuspat. Barvitost. Umění napasovat staré obrazy do současnosti k přítomným posluchačům. Aby posluchači neodcházeli z kostela jen s dojmem minulých rozbitých šutrů.

Kanady pod talárem. (03).

1)
Umělecky laděná paní farářka chce podtrhnout svou zvěst SB i vnějším koncentrátem pozornosti. Když se udělá zajímavou, lidé přece budou více a soustředěněji poslouchat, i když třeba nepřijdou ve větším počtu na její kázání. Talár zakrývá spodní oděv paní farářky, ale boty je přece jen vidět. V každém případě se o takovém doplňku k farářské uniformě bude mluvit více a na více místech.
2)
Koncem šedesátých let někteří mladí faráři prosazovali svou svobodu např. Tím, že nedbali na běžné slušné společenské farářské oblečení pod talárem.
a)
Některé netradiční možnosti: Texasky. Bez ponožek. Tenisky. Bez taláru. Místo tkaniček elektrické dráty. Místo mašličky na botech malý zámek na klíček. Dlouhé neupravené vlasy. Dlouhé rozčepýřené nebo nerozčepýřené fousy.
b)
Když se farář v neděli ráno necítí být psychicky připraven na kázání, mohou si na papírku u kostela příchozí na bohoslužby přečíst: Farář se dnes necítí. Nejbližší bohoslužby jsou 20 kilometrů tam a tam.
3)
Kázání se dá jistě podtrhnout vnějšími doplňky, ale nejen vždy kladně. Inu, kázání lze podtrhnout nebo podtrhnout.
4)
Viz: Neosobně.

Kananejština.

Čistý církevní slang.

Kaše moudrosti.

1)
Směska kde čeho a odkudkoli.
2)
Kazatel se obvykle obejde bez papíru a dokonce mnohdy i bez jakékoli přípravy. Mluví z bohatství své sečtělosti a své životní moudrosti.
3)
Pokud se kazatel příliš přeceňuje, pak to vypadá a dopadá hrozně.

Katarsní funkce kázání.

Kazatel (si) řeší své problémy na kazatelně.

Katechetičnost.

I kázání by mělo být vhodně poznamenáno a ovlivněno katechismem církve.

Katolíci si cení našich kázání.

1)
I pravoslavní.
2)
Evangelíci se vždy velmi koncentrovali ke kázání a kazatelství.
3)
Zdánlivě by mohlo překvapit, že někteří evangeličtí lajci vysoce oceňují kázání některých kazatelů z malých církví nebo z církve katolické. Jedná se o zcela určité vytypované kazatele.
a)
Je to dokladem toho, že evangelíci nemají patent a monopol na dobré kázání od určitých nevytypovaných lidí.
b)
Je to doklad toho, že některým evangelíkům z různých důvodů nevyhovují (nebo neuhovují) kázání vlastních farářů.
c)
Kázání kazatelů z jiných církví jsou jiná.
1.
Nehodnotíme, zda lepší nebo horší.
2.
Kázání odjinud, která zaujmou některé evangelíky, bývají většinou velmi dobrá pedagogicky a řečnicky.
3.
Nadměrná intelektuálnost a poetičnost některých evangelických kázání některé evangelíky nepřitahuje. Jiné dokonce odrazuje.

Katolizující akcentace v kázání. (07).

1)
Uvádět dobré příklady jen na katolické straně.
2)
Kriticky se jednostranně štrejchnout a štrejchat o Husa, Komenského, o vlastní církev.
3)
Viz: Neosobně.

Kde nic, tu nic.

V církvi se pořád káže o lásce.

Kde nikdo, tu nikdo.

V církvi se pořád káže o tom, že evangelium je přínosem pro každého člověka.

Kdykoli vypnout.

1)
Tam, kde je kázání poskládáno z jednotlivých nesourodých kusů, pokud možno výrazně od sebe odlišných, lze na chvíli kdykoli vypnout bez rizika ztráty kontextu.
2)
Kde je kázání stavěno jako logická jitrnice, posluchač sice vypnout kdykoliv může, ale později těžko naskakuje do stále stejně plynoucího toku slov logicky mistrně utříděných.

Ke komu mluvit. (07).

1)
Kdo je vlastně stále ještě pod kazatelnou?
2)
Jak získat lidi?
a)
Aby jich bylo pod kazatelnou víc.
b)
Aby byli strženi tím, co se káže.

Ke komu vlastně mluvím?

1)
K vám pod kazatelnou.
2)
Jako kazatel bych to asi měl vědět.

Kejval.

1)
Kazatel, který využívá poměrně velké volné prostory na kazatelně k tomu, aby se mohl kývat.
a)
Většinou jde o pomalý pohyb střídavě vpravo a vlevo. Někdy jde o pohyb předo-zadní.
b)
Kývání a trhání hlavou a šermování rukama je vhodným doplňkem pro posluchače, kteří nemilují ztrnulou pozici kazatele.
c)
Vhodné další doplňky kývání. Jsou např. K dispozici i nohy a kombinace různých možností, forem a figur.
d)
Je vhodným a vděčným uměním kývala, když takto dokáže své posluchače zaujmout a umožnit jim aspoň nějakou pozornost při kázání.
2)
Lze ale kejvat i v přeneseném slova smyslu.
a)
Kázání je pak vždy pozitivní nebo ještě pozitivnější (doprdelistickou) reakcí na to, co se děje v církvi a kolem ní.
b)
Rozumný kazatel si to většinou pochopitelně nechce rozházet ani s nikým ve sboru, poněvadž je dnes farář ve stále větší míře odkázán na finanční obětavost svých farníků.
c)
Nechce si to rozházet ani s přítomnými, ale ani ne s těmi, kteří pod kazatelnu nezavítají. Ti aspoň většinou ještě alespoň trochu na sbor platí.
3)
Viz: Neosobně.

Klábosa.

1)
Klábosa klábosil. Klábosit může ale (třeba občas) i neklábosa. Např., když je nějak nebo různě či jinak indisponován nebo když se pořádně na kázání nepřipraví.
2)
Klábosení na kazatelně je velmi řídkou výjimkou. Ale k dyž k tomu dojde, pak to často stojí nezapomenutelně za to a zato.
3)
Viz: Neosobně.

Klábosit.

1)
Velmi volná řeč z kazatelny.
a)
Nese výrazné znaky pindání, kecání a nezávaznosti.
b)
Většinou o ničen, i když i nic je něco.
2)
Volně diskutovat.
3)
Ku podivu posluchači snesou (musí snést) někdy všecko možné a nemožné a navíc k tomu i kde co.
a)
Evangeličtí posluchači jsou ale dobří.
b)
Nejen snesou, ale i unesou.

Klademe bibli otázky.

1)
Jde nám o Sitz im Leben.
2)
Zakotvenost v životě.
3)
Jde přece o nás.
4)
Žijeme svůj život.
5)
Hledáme a chceme pomoc pro svůj život.

Kladné pindy pro nemyslivce.

1)
Byly to zajímavé pindy na té kazatelně.
2)
Čišela z toho silná nepromyšlenost do současnosti.

Klakson.

1)
Drásavě upozorňující a varující výzvy.
2)
Upozorňovač a vyzývač ke kde čemu. Varovač.

Klíčová slova.

1)
Lze podle nich hledat na internetu.
2)
Lze sledovat farářovo kázání s ohledem na slova, která a jaká užívá. Lze si stanovit měřítko pod různým úhlem.

Klíčová slova v kázání.

Když je posluchač rozpozná, umožní mu to rychlejší otypování kázání.

Klíčové termíny v kázání.

Někteří kazatelé je dokáží decentně zvýraznit a zdůraznit.

Klochnit kázání.

Nemusí se klochnit např. Jen oběd nebo něco jiného.

Klonované kázání.

1)
Klonovací techniky při přípravě kázání jsou známy od pradávna.
2)
Různé formy opisování, přebírání a používání. Lze opsat doslova, formulace, případně jen ukrást či převzít nebo přebrat myšlenky. Odpovědný výběr je na místě.
3)
V oblasti kázání se v církvi tak úzkostlivě nehledí na nějaká ta autorská práva.
a)
Co je dobrého, je přece k disposici všem.
b)
Kázání je k obecnému a veřejnému použití, v podobě mluvené i psané.
c)
Určitá pravidla slušnosti se však i v církvi mlčky předpokládají a většinou i dodržují.
1.
Nebývá zvykem, aby si někdo něčí kázání natočil na magnetofon a pak je vydal v písemné podobě pod svým jménem, aniž by o tom jednal s mluvícím autorem.
2.
Použít kázání druhého na kazatelně vlastního sboru není pokládáno za nešvar.
3.
Naopak, vydávají se různé sbírky kázání, které jsou určeny k používání.
4)
Zajímavé, někdy až do humorna, jsou klonované příklady pro kázání.
a)
V různých úpravách, variacích a proveniencích může jeden a tentýž příklad kolovat v různých kázáních různých autorů např. Jako zaručeně vlastní, eventuelně prožitý na své vlastní kůži.
b)
Je to obdobné jako s některými vtipy a humornými vyprávěnkami i necírkevního rázu.
5)
Viz: Neosobně.

Kloudné kázání.

Díky Bohu a panu farářovi, to kázání dnes aspoň za něco stálo.

Klouzando po povrchu. (08).

1)
Farář může v kázání klouzat po povrchu samozřejmě různými způsoby. Jsou totiž v tomto směru různé varianty a akcentace.
2)
Umělecká nedělní škola.
a)
Farář postupně probírá biblický text, nejlépe příběh. Metodou poetismu, pěkných formulací a neotřelých výrazů.
b)
Farář mluví zajímavě popisně, co je v textu.
1.
Není to moc ani ze života, ani do života. Ale je to zajímavé obsahově i formou podání.
2.
Závěr se doporučuje neslaný a nemastný. Např.: Měli bychom být citlivější.
c)
Celková linie: Osvícený neofundamentalismus.
3)
Redukovaná nedělní škola.
a)
Farář v Praze musí připravit kázání pochopitelně na vysoké umělecké úrovni.
b)
Na venkovském sboru se to zvládne prostšími výrazy a celkově jednodušší formou. Ten osvícený fundamentalismus nemusí být tolik osvícený.
4)
Obecně platí v církvi, že v poslední době posluchačům stačí klouzání po povrchu.
a)
Stále víc a stále povrchněji.
b)
Ta povrchnost se kompenzuje uměleckostí a poetičností.
c)
Naopak se zdá, že by posluchačům vadilo, kdyby farář při kázání sklouzl do větších konkrétností.
d)
Usazení a etablovaní posluchači tradičně zvyklí na nevyrušující a nevzrušující kázání by mohli být nějakou změnou do konkrétna zneklidněni nebo docela vyhozeni z konceptu.
5)
Pokud chce farář vydržet ve sboru, měl by kázat přiměřeně prostředí a očekávání.
a)
Zvláště v dnešní současnosti, kdy je farář stále víc závislý na zmenšujícím se houfečku oveček ve sboru a na jejich ochotě platit.
b)
Teologicky vzdělaný farář (dokonce i v dialektické teologii) si už teologicky poradí, aby neměl eventuelní výčitky svědomí nebo pocit viny vůči sp (salární poplatníci) a PB.
6)
Viz: Neosobně.

Klyšé.

Zavádějící formy, formulace a fráze.

Klyšé.

1)
Kancl-tón.
2)
Katedrální nebo katedrové pózy.
3)
Dvouletý cyklus pravidelně se opakující se železnou zákonitostí.

Ko-kázání.

1)
Srovnej: Koreferát.
2)
Ko-kazatel. Ko-řečník. Ko-farář. Ko-přednáška. Ko-pyto. Ko-pito. Ko-pitel. Ko-byla. Ko-šance.

Koktání.

1)
Když člověk zvěstuje SB, tak vždy koktá. Pokud by člověk nekoktal, tak asi zrovna nezvěstuje SB.
2)
Nepřipravený farář také na kazatelně koktá, i když může mluvit plynulou a vázanou řečí.
3)
I od narození trochu koktající může být dobrým kazatelem, dobrým zvěstovatelem SB.
a)
Filozof Diogenes se pílí zbavil koktání. Podle názoru jiných farářů to ovšem byl Demosthenes, že ano? Inu, příklady v kázáních jsou různé. Jedná se však o podstatu, nikoliv o okrajovost jména.
b)
Apoštol Pavel prý (podle názoru některých) byl sice vynikajícím vzdělancem své doby, ale nikoli dobrým řečníkem.

Koláž.

Nemusí se nutně jednat o guláš.

Kolektivní kázání.

1)
Teamová příprava, eventuelně i přednes. Společná exegese a meditace.
2)
Módní výkřik v hledání nových forem práce. Neosvědčilo se to.
3)
Více šance mají žongléřské formy přednesu jednotlivce.

Kolometrie.

1)
Biblické a liturgické církevní texty mají být uzpůsobeny tak, aby se jednotlivé myšlenky mohly vyslovit na jedno nadechnutí. Mimo jiné to umožňuje např. Sborovou recitaci. Je to ovšem snazší i k poslouchání, ale hlavně k recitování, ke čtení.
2)
Kolometricky dobře je upraveno Apostolikum (Věřím v Boha) a modlitba Páně (Otče náš). Je to velmi dobře recitovatelné i ve velkém shromáždění.
3)
Nový (tzv. Ekumenický) překlad Bible (Čep). Starý zákon je v tomto směru lépe přeložen nežli Nový zákon. Srovnej např. Žalmy.

Kombinace nezbytností.

1)
Jde o přípravu kázání a o výsledek podání.
2)
Pečlivá příprava. Nebát se do přípravy investovat dostatek času a námahy.
3)
Schopnost tvůrčí improvizace na kazatelně. Je třeba se tomu učit a trénovat. Nejlepší improvizace je však pečlivá příprava.
4)
Vnější vystupování a oblečení hraje rovněž důležitou roli na přijetí přednášeného kázání.

Kombinace výrazových prostředků.

1)
Jeden farář, naposledy působící ve velkoměstském sboru, populární pracovník mezi mládeží, měl působivá kázání i pro dospělé.
a)
Živosti a oživení posluchačů dosahovall (dociloval) mimo jiné (tedy mimo obsahovou stránku kázání) vhodnou kombinací výrazových prostředků.
b)
Mluvil jemně, decentně, vypulerovanou češtinou, ale ve vhodném okamžiku vložil dosti občas i velmi lidové vyjadřovací běžné výrazy.
c)
Pochopitelně zdaleka nikdy nešlo o výrazy vulgární či přisprostlé.
d)
Vždy se držel hranice unesitelnosti a snesitelnosti i pro své vysoce vzdělané a kultivované posluchače.
e)
Kontrast byl posunut totiž právě na druhou stranu, směrem k té distingvovanosti jazyka o¨tcovského.
2)
Viz: Neosobně.

Komedie na kazatelně. (03).

1)
Tradiční způsob podávání kázání se jeví řadě lidí v církvi příliš tradiční. Farář si cosi povídá na kazatelně a ruší posluchače v meditativním klimbání.
2)
Doporučené doplňky: Kytara. Zpěv. Mediální vizáž a vystupování. Gestikulace. Nehluboké zajímavosti. Humorná a vtipná podoba kázání.
3)
Komedie na kazatelně může být důstojná, nedůstojná, podbízivá, funkční, věrohodná a pod.
4)
Komedii lze hrát a sehrát i u stolu Páně. Např. Při křtu, při svatbě, při obnově křestního slibu. Dokonce je to možné (pro některé faráře) i při sv. VP.
5)
Dělat komedianta na pohřbu, to je nejen nedůstojné, ale i nevkusné. Ba přímo hnusné. Na pohřeb by neměly pronikat ani jen pouhé komediantské prvky. Žel, ani tomu se nemusí každý farář vyhnout jako čert kříži.
6)
Viz: Neosobně.

Komentovaná biblická dějeprava.

1)
Prázdninové kázání.
2)
Posluchačům pod kazatelnou to mnohdy stačí.
3)
Pro vykázaného faráře je i tohle už skoro moc.
4)
Pokud je to opakování dějepravy inteligentní, pak je to polehčující okolnost.
5)
Kázání jako pro nedělní školu.
6)
V některém sboru s tím některý farář může vystačit.
a)
Zvláště, když mu není dáno kázat jinak.
b)
Pak s tím ovšem musí vystačit i posluchači.

Komentování.

1)
Lze komentovat situaci ve sboru, v církvi nebo v různě širokých záběrech i situaci kolem církve.
2)
Lze okomentovat a okomentovávat i bibli.

Po stránce obsahové i formou.

Kompilovat kázání.

1)
Zaznívá z toho české pilování a latinské cum, s. Farář by měl opravdu dopilovávat své kázání hovorem o něm s někým.
2)
Některá kázání jsou snůškou různě sebraných a posbíraných a odněkud vytahaných a vykuchaných myšlenek nebo nemyšlenek. Nebo dokonce smyšlenek. Když se to nakonec sešije horkou jehlou a slepí se to vlastními nedomyšlenými nápady nebo jinými nedomyšlenostmi, pak je kompilát dokonale dokonalý jako krásný příklad kázání, jaké by být nemělo.
3)
Viz: Neosobně.

Kompromis.

Výsledek působení mnoha faktorů: Bible. Komentáře. Posluchači. Aplikace. Interpretace. Očekávání. Schopnosti a vzdělání faráře. Nálada faráře. Jak se vyspal. Zda se ráno vyhádal s manželkou. Zda ho rozčilily děti, když nechtěly ráno vstávat do kostela.

Končí se otázkou.

1)
Jedno z možných zakončení kázání.
2)
Lidé (si) na tu otázku stejně neodpoví.
a)
Rázem ji zapomenou.
b)
To už by musela být setsakramentsky rejpavá otázka, aby si ji posluchači chvíli pamatovali.

Kondicionalismus.

1)
Dosti časté závěry při přemnoha kázáních.
2)
Bratři a sestry, měli bychom. Mělo by se. Bylo by třeba. Kdybychom byli jako.
3)
Starobylé přací zakončovací formy kázání dnes prakticky už vymizely, vymřely: Bratři a sestry, kéž bychom se podobali.

Konec kázání.

1)
Posluchač má z bohoslužeb odcházet s vědomím a s poznáním, ale ovšem i s prožitkem, že mu bohoslužby něco daly.
2)
Evangelické kázání by mělo podstatným způsobem přispět k celkovému kladnému působení evangelických bohoslužeb.
3)
K zakončení kázání má farář řadu možností. Např.:
a)
Posluchač uslyší: Jdi a učiň též. Ovšem jasně a zřetelně. Nikoliv bezzubým: Možná, že bychom o tom měli přemýšlet.
b)
Aplikace pro život a do života v širokém slova smyslu. V oblasti etické i informační.
c)
Povzbuzení k utváření sborového společenství.
d)
Občas lze třeba zakončit otazníkem. Resp. Podnětem k dalšímu přemýšlení a domýšlení. Nesmí se však jednat o useknutý konec, který je leckdy charakteristický pro poetistická (poetická) kázání.
4)
Pokud je konec kázání příliš dietní, tedy neslaný a nemastný, tak by se farář měl zamyslet nad tím, jestli svou přípravu neusekl příliš brzo.
5)
Viz: Neosobně.

Konkurenční štychy kazatelů. (07).

1)
Zvláště, když jsou blízké sbory (koncentrace sborů na Valašsku, na Vysočině, v Praze, v Brně a pod.), vyvstává mutnost dbát na to, aby kázání bylo dobře připraveno.
a)
Lidé mají možnost a příležitost občas srovnávat.
b)
Lidé mají možnost fluktuovat.
2)
Nekolegiální špičky farářských kolegů proti svým kolegům, to je něco nedůstojného.
a)
O eventuelních podrazech či pomlouvání ani nemluvě.
b)
V církvi PJK by něco takového nemělo být. Pokud se někdy něco takového mezi faráři pociťuje, pokud se o něčem takovém dokonce mluví mezi lajky, tak to není dobré svědectví o budování společenství církve.
3)
Viz: Neosobně.

Kontrasty.

Přídavek ke kázání. Jde o plastičnost a šťavnatost.

Konvergence s posluchači.

1)
Konvergence s přístroji platí ve fyzice. Použitá metoda a použitý přístroj mohou ovlivnit či určit výsledek.
2)
Konvergence kazatele s posluchači. Podle toho mnohdy dopadne kázání. Aspoň v jeho některých akcentacích.
3)
Kázání by mělo konvergovat s biblí, se SB. Pochopitelně i kazatel a posluchači.

Konzistentní struktura kázání.

1)
Být práv prostředí, v němž je kázání pronášeno.
2)
Nedráždit.
3)
Nenarazit.

Konzonanty.

1)
Farář by měl dbát na maximální srozumitelnost při výslovnosti i ve výběru slov.
2)
Kazatel by neměl podceňovat ani libozvučnost hlásek.
3)
Nelibozvučnost ztěžuje pozornost posluchačů. Rozptyluje. Unavuje. Odvádí pozornost. Brání koncentraci. Příklady:
a)
Nadměrná kumulace sykavek. Např.: Nesnese se se sestrou.
b)
Neunavovat lidi jazykolamy ani v příkladu. Např.: Strýc Šustka si sušil švestky v Sušici. Já rád játra, ty rád játra atd.
c)
Kumulace souhlásek. Např.: Zmlkls. Schrstls. Scvrkls.
4)
Akcentace slov ve větě. Např.: Hledejte Hospodina a naleznete ho. Bratře, buď tou troubou Sionskou.

Konzumace polotovaru.

Houska na krámě je určena k okamžité konzumaci.

Konzumovat duchovní zážitky.

Utříděná vyrovnanost je na místě.

Kopírování kázání. (04).

1)
Lze kázání opisovat z růzdných zdrojů: písemných i mluvených.
2)
Lze přebírat obsah i formu projevu.
3)
Napodobování některého významného nebo slavného řečníka se v církvi občas děje. Jenže to je ve většině případech většinou velmi trapné.
4)
Kázání však lze kopírovat i pro posluchače na kopírce, aby si je mohli z kostela odnést domů a pak je vyhodit. Většinou bez čtení.
5)
Ve vesnickém sboru farář vyvinul a rozvinul kopírovací iniciativu. Vynaložil na to hodně námahy.
a)
Obstaral pro sbor kopírku a začal kopírovat svá kázání.
1.
Po nedlouhém čase si uvědomil, že to je i pro něj pravidelná zátěž a že ho to začíná zmáhat.
2.
Když se někdy nedostal k nakopírování nebo nestačil dokončit své kázání do kopírovací podoby, byl z toho ve sboru bugr.
- Lidé měli všelijaké poznámky většinou nejapného rázu.
- Hlavně z nenakopírovaného kázání vydedukovali, že farář tentokrát není dobře na kázání připraven a že se v týdnu flákal.
b)
Podle počtu zbylých kázání pak farář mohl odhadovat, jak se kázání lidem zamlouvalo. Dával totiž svá kázání v písemné podobě k disposici až při odcházení z kostela.
c)
Postupně, po několika měsících, farář zjistil, že zájem o jeho psaná kázání polevil až k nule. Pak nechával na stolku pár svých kázání někdy z minulosti, aby lidé měli dojem, že se jedná zrovna o čerstvé dnešní kázání. Lidé byli spokojeni.
6)
Viz: Neosobně.

Korigovat a retušovat.

1)
Farář musí korigovat přírodu všude tam, kde se zachovala macešsky.
2)
Ke korigování bible už je jen krůček.

Kostelní publikum.

Posluchači při bohoslužbách.

Koš.

Kázání, to znamená nabírat vodu do koše. Voda vyteče. Kázání nezůstane v hlavě. Ale koš je čistý. Kéž je i hlava provětranější.

Koukat na lidi.

1)
Farář by měl koukat svýma očima na ty, koho má pod kazatelnou.
2)
Farář by měl mít sensorium pro to, co víří posluchačům v hlavách a v srdcích.
3)
Farář by si neměl vypůjčovat pohled na lidi a na reálnou skutečnost odněkud odjinud.
a)
Může se samozřejmě tu a tam a občas zaštítit nějakým citátem.
b)
Nikdy by však neměl zamlčet, co si myslí sám a jak se na to či ono dívá sám.
c)
Omluvené výjimky.
1.
Když farář nemá vlastní názor.
2.
Když má strach říci nahlas, co si myslí. Tedy, když je srab.
4)
Viz: Neosobně.

Koukat do papíru.

1)
Při modlitbě mají lidé většinou skloněnou hlavu, a tak nemusí tolik pozorovat a postřehnout, že se farář pořád kouká do papírů.
2)
Pozvedat zrak od papíru.
a)
Při kázání by se farář měl minimálně snažit aspoň občas pozvednout zrak směrem k posluchačům, aby se přesvědčil, že nespí nebo že neutekli.
b)
Tímto pozvednutím zraku a jeho koncentrací k posluchačům farář ujistí posluchače, že má opravdu zájem kázat právě jim a že si nečte jenom pro sebe.
3)
Mnozí faráři připravují svá kázání v písemné (psané) podobě, aby je mohli pak pověsit na internet.
a)
Psaná podoba bývá často tak pečlivě vypulerovaná, že má hodně daleko do srozumitelné lidské podoby mluveného slova.
b)
I zájemce nepřítomný při bohoslužbách má k dispozici aspoň tu psanou podobu kázání na internetu.
3)
Viz: Neosobně.

Kouzlo břitkého SB.

Pokud je ten břit obrácen na druhé, pak je to podstatně kouzelnější.

Krajová duchovní strava. (04).

1)
V různých částech církve se tu a tam projeví určité vlny, kdy se ve sborech kázání pohybují v určitých kontúrách. Např. členové sborů se občas sejdou při presbyterce nebo při jiné akci. Faráři se scházejí a mají na pastorálce určitý program. V určitém kraji také lidi zajímá určitá problematika aktuálněji nežli jinde.
2)
Viz: Neosobně.

Kroucení výkladu bible.

1)
Ne nutně překrucování.
2)
Nakrucování. Křivení. Úprava podle chuti posluchačů.
3)
Aby to tak nebolelo.
4)
Co nejvíc v bibli vadí: Sociální akcentace.

Kruciální moment.

1)
V kázání se mohou objevit i zlomové okamžiky.
2)
Kázání by mělo mít vrchol či vyvrcholení.
3)
V jednom jediném kázání se může kazatel obrátit i o 180 stupňů. Může též hodit zpátečku.
4)
58. Vesnický farář se v jednom nedělním kázání velmi pateticky pustil do ostrého způsobu jednání s lidmi při zakládání JZD. Slíbil, že příští neděli bude pokračovat.
a)
Příští neděli byl kostel nabit k prasknutí. Farář však ale obrátil. Doporučoval JZD.
b)
Nelze předpokládat, že by se v onu první (antijézédáckou) neděli jednalo o rafinovaný farářův trik, aby příští neděli přišli lidé do kostela k vyslechnutí doporučení vstupu do JZD.
c)
Je nasnadě, že si lidé biblický text nezapamatovali. V mysli jim zůstalo jen to JZD. Konec konců, ten biblický text byl asi zbytečný i pro faráře.
d)
Reakce lidí.
1.
Rozhorlenost. Napálenost na faráře.
2.
Názor: Aha, pan farář asi musel tak kázat.
5)
Viz: Neosobně.

Křestní promluva je také kázání.

1)
I když krátké. O to by toto kázáníčko mělo být výstižnější a údernější.
2)
Na křestní kázáníčko by se farář měl připravovat déle a pečlivěji nežli na běžné nedělní kázání.
a)
Nejen proto, že těch křestních promluv dnes farář má jen velmi poskrovnu.
b)
Rodiče a kmotři přítomní při křtu totiž ve většině případech nechodí do kostela příliš často. Proto by měli zaslechnout hutné a úderné kázáníčko při křtu, aby si z kostela odnesli něco do života a pro život.
3)
Vzhledem k tomu, že křestní promluva je či má být kázáním, mělo by dominovat SB a nikoliv nějaké obecné řeči nebo řečičky, i když třeba poměrně líbivé.

Křesťanský lajt.

1)
Zdánlivě ekumenický pojem.
2)
Konkrétní církevní usazenost je ku prospěchu křesťanskosti.

Křičí na kazatelně.

Mluví zvučným hlasem.

Křoví.

1)
Je důležité i v církvi. Konkrétně i pod kazatelnou. Budí to totiž dojem, že víc zájemců víc vydá.
2)
Příklad z mozku. Pro myšlení mají význam mozkové buňky v šedé mozkové kůře. Je jich relativně nepatrně ve srovnáním se záplavou bílých buněk ve zbylé části mozku. Jenže bez těch bílých mozkových buněk (bez jejich existence nebo při jejich narušení) není možná činnost těch myslících buněk šedých.
3)
Úbytek křoví v církvi a pod kazatelnou poznamenává nejen kvantitu, ale i kvalitu církve. Konkrétně konkrétního sboru.

Křoví. (07).

1)
Prostí a obyčejní posluchači do počtu.
a)
Nic moc z nich není krom těch obsazených (zaplněných) židlí v modlitebně nebo kostelních lavic.
b)
Ale i takové obyčejné křoví je stále víc v církvi důležité, aby s emohlo navenek demonstrovat, že zájem o církev ještě je. Ne třeba už nutně zájem o SB. Ale to se nedá tak přesně zjišťovat.
2)
Zájem o křoví v církvi mírně roste, stoupá.
a)
Kostely zejí stále větší prázdnotou.
b)
Aspoň aby tam někdo byl.
3)
Zájem o křoví je pouze jednosměrný.
a)
Aby lidé přišli a poslouchali. Eventuelně aby co nejvíc platili.
b)
Něco pro ně dělat? Prosím vás, co si myslíte, kde to jsme? A hlavně, kde bychom byli.
4)
Bez křoví to v církvi samozřejmě také docela dobře jde, resp. Půjde. Bude muset jít. Realita je realita.
5)
Viz: Neosobně.

Ksindl.

1)
Zmetek. Zmetkařské kázání.
2)
Aušus.

Kulantní kázání.

1)
Farář někam mířil.
2)
Farrář to šikovně naznačil.
3)
Lidé se někdy domýšlejí něčeho, co farář vůbec nemá na mysli. Ba dokonce, o čem vůbec ani netuší, že to vůbec je. Inu, lidem může přijít na mysl mnohé, o čem farář nemá ani tuchy.

Kulhající příklad.

1)
Někdy za vlasy přitaženo, přitažené. Přitom to ovšem může být i docela lidově a populisticky přitažlivé.
2)
Dát kulhajícímu příkladu francouzské hole, na to v církvi ještě nikdo nepřišel.

Kulomet.

1)
Kázání lze drmolit a oddrmolit.
2)
Lidé sice rozumí hůř nebo vůbec, ale aspoň to mají rychleji za sebou.
3)
Mají však smůlu v jednom: Nevědí, jestli to kázání vůbec za něco (po stránce obsahové) stálo nebo nikoli.

Kulomet.

Výstižný obraz pro určitý druh rychlosti a spádu řeči.

Kvákal.

1)
Sloveso.
2)
Podstatné jméno.
3)
Ten Kvákal zase kvákal.

Kvákání.

Prázdné žvanění. Kecání. Pindání.

Kvákání na kazatelně.

1)
Myslí se na formu projevu.
2)
Někdy jde, žel, ruku v ruce i obsahová stránka projevu faráře.
3)
Co to dělá s posluchači? S některými to ani nehne.
4)
Viz: Neosobně.

Kvákaniny.

1)
Úroveň kázání je v církvi velmi vysoká. Většinu kázání lze označit jako dobrá nebo velmi dobrá.
2)
Občas se najde, na štěstí jen velmi zřídka, i nějaká ta výjimka. Nějaké to letní či prázdninové nebo dovolenkové kázání.
3)
Kvákando. Kvákando grando. Plkaniny. Plkando. Plkando grando. Kvákání. Plkání. Kecání. Kecando. Kecando grando. Žvanění v nejrůznějších podobách. Plus další formy.
4)
Kvákanina může mít i velmi vysokou formální a dokonce i obsahovou úroveň. Farář si může kecat rozumy o tom, co četl, co vystudoval, co ho napadlo a pod. Může dokonce i různě filozofovat a navážet se do kde čeho v církvi i ve světě. Přitom je to vedle jak ta jedle. A nejen proto, že to jde mimo život a mimo konkrétní posluchače pod kazatelnou.
5)
Viz: Neosobně.

Kvalita.

1)
Otázky hodnotícího rázu jsou na místě.
2)
Některé slátaniny se nedají poslouchat, i když jsou složeny ze samých knižních moudrostí.
3)
Mnohé kázání je vydřené až běda. Přesto nemusí lidem nic dát.

Kvalita kázání.

1)
Nejde mi o čárku, ale o kvalitu.
2)
Bez kvantity to ovšem také nejde.
3)
Farář musí umět někdy i pořádně zabrat. Nnení žádnou hanbou, když je pilný a plánovitě má nějaké to kázání připraveno v záloze. Alespoň kostru.

Kvantifikace kázání. (07).

1)
Bratře Vomáčko, zmiňoval jste cosi o kvantifikaci kázání. Mohl byste být tak hodný a vysvětlit mi, oč se vlastně jedná? Přiznám se, že vlastně ani nevím, oč by se mohlo vůbec jednat.
2)
Bratře faráři, v tom případě vám musím povědět, že nějaké vysvětlování nemá cenu. Stejně byste to nepochopil.
3)
Bratře Vondráčku, bratr Vomáčka mi povídal cosi o kvantifikaci kázání. Ale nevysvětlil mi, oč se vlastně jedná nebo co tím mínil. Mohl byste být tak hodný a informovat mě víc v tomto směru?
4)
Bratře faráři, nevím, jak bych vám to co nejlépe a nejtaktněji řekl. Ono by se např. Mohlo jednat o to, že jste velmi často pryč ze sboru. Chvílemi se nám dokonce zdá, že si vybíráte dovolenou o nedělích. Holt nějak příliš často vidíme na kazatelně místo vás někoho jiného.
5)
Viz: Neosobně.

Květomluva.

1)
Bohatý poetický slovník kazatele.
2)
Obsah se někdy ztrácí nebo ustupuje do pozadí.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.