Ideologie Olympu pro ty dole.

(Klady a vady kazatelů a kázání -> Abecedně)Směsice reality a naivity se zesíleným důrazem na obětavost.

Ich-forma.

Když farář na kazatelně nepovídá o něčem a o někom, ale říká to způsobem jako by já.

Imaginace.

1)
Imaginaci posluchače je často ponecháno domyslet si mnohé v kázání a dotáhnout a domyslet si to sám do svého osobního života.
a)
Farář to posluchači většinou umožní nezáměrně a neplánovitě tím, že něco neudělá sám tak, jak by měl.
b)
Nebo dokonce něco i opomine a opomene.
2)
Existují vzorové a vzorné archetypické imaginace. Posluchač o nich však neví, a tak může být jeho fantazie puštěna na špacír a z uzdy.
3)
Brzda imaginace: Peníze. Všední život. Každodenní starosti.

Imaginativní síla.

Souvislosti: Imaginační. Fantazie. Básnická potence.

Impuls z Boží strany.

1)
Farář by se měl před kázáním (ale po pečlivé přípravě) modlit, aby PB doplnil některé nedostatky kázání a hlavně aby napravil případné chyby a nedomyšlenosti.
2)
Farář by se měl před bohoslužbami modlit, aby PB projevil při bohoslužbách iniciativu. Hlavně ale při kázání faráře.

In medias res.

1)
Doslova: do středu věci.
2)
Konečně má být posluchači jasné, co chtěl kazatel říci.
3)
Konečně posluchač pochopil, co má slyšet, ať se říká, co se říká.
4)
Z mosta do prosta.
5)
K meritu věci, k věci vůbec.
6)
Nebývá to v církvi obvyklé, zvláště když jde o oblasti tabu, o horkou ka¨ši a kyselé jablko nebo o horký kaštan.

Individuální vyznání víry.

1)
Kazatel by se toho nemusel a neměl bát.
2)
Osobní svědectví (víry a života) na kazatelně dotvrzuje a zvěrohodňuje kazatelova slova.

Informace v biblickém výkladu.

Výklad bible má podat, předat, přiblížit a zpřístupnit určité informace, bez kterých to nejde ani ve víře.

Informovaný kazatel.

Dobře ví nejen, co říkal prorok Izaiáš. Ostatně, tohle je přece napsáno v bibli. Ale on navíc ví, jak to ten Izaiáš vlastně ve skutečnosti myslel.

Inkubační fáze.

1)
Fáze inkubace.
2)
Farář už shromáždil materiál ke kázání. Nyní už farář jen odpovědně vybírá z množství podnětů pro své konkrétní posluchače. Nechává na sebe působit nápady ze své nedominantní mozkové hemisféry. A logicky vše utřiďuje díky své dominantní mozkové hemisféře. Při této přípravě to ve farářovi kvasí. Někdy možná i trochu kysá.
3)
Mezi shromážděným materiálem ke kázání a jeho sepsáním (jeho vytvořením a dotvořením) by měla uplynout minimálně jedna noc, jedna procházka, jeden rozhovor na téma kázání s manželkou, jedna manuelní práce na zahradě.

Inovačnost metafory.

Každá metafora je inovací něčeho.

Impuls k precisnosti, poctivosti a pravdivosti.

Kaž tak, jako by to mělo být tvé poslední kázání.

Instant.

1)
Moderní doba miluje všecko rychle a až pod nos. Hlavně bezpracně.
2)
Vezmi a nasyp. Zamíchej a konzumuj.
3)
Silnou stránkou evangelických kázání je, že vedou k přemýšlení.

Intelektuální loupež.

Opisování bez citování.

Inteligentní čtení kázání.

1)
Je to lepší nežli neinteligentní drmolení kázání.
2)
Umět inteligentně přednést kázání volně, třeba s občasným nahlédnutím do papíru, to je lepší nežli nejinteligentnější čtení psaného kázání.

Inteligentní přečtení napsaného kázání.

1)
Je vhodné inteligenci doplnit i trochou píle.
2)
Je vhodné si kázání předem několikrát přečíst. Ne nutně před zrcadlem.

Intence.

Existuje i podprahová intence.

Intence podání.

1)
K čemu chce kazatel dospět.
2)
Co chce básník říci.
3)
Citát z Cimrmana: Po pěti hodinách letu na Brusel skončili přistáním u Krakova.

Interakce.

Reakce. Odezva.

Interferovalo to.

Různé myšlenky se bily mezi sebou.

Internetová kázání. (05).

1)
Synod se usnesl, ale nepřišlo to do sborů jako usnesení: Sbory by měly dávat kázání na internet. Pomohlo by to především neobsazeným sborům.
2)
Viz: Neosobně.

Interpunkce ve výslovnosti.

1)
Pauzy v řeči.
2)
Klesnout patřičně a příslušně hlasem.
3)
Rychlost řeči.

Intoušské kázání.

1)
Když káže intoušek, nadměrný intelektuál, cítí se někteří blbější ještě blbější.
2)
Obyčejnější farář může být mnohdy mnohem srozumitelnější.

Iritovat posluchače.

Kazateli se to může podařit, zdařit a dařit celkem snadno chtěně a leckdy i nechtěně.

Izaiáš. Interpretace Božího lidu a člověka.

1)
Na prvém (čelném) místě se pro Izaiáše jedná o Boží lid, tedy o Boží církev.
2)
Až hodně dál se jedná o individuum člověka.
3)
Význam člověka je ve vřazenosti do kolektivu (do společenství) Božího lidu.
4)
Budoucnost člověka (zde na zemi i s výhledem pak a potom) je jedině v navázanosti na Boha a na společenství věřících.
5)
V tomto směru, zaměření a zacílení, je Izaiáš nemoderní pro dnešního i církevního člověka.
6)
Avšak jediná šance pro budoucnost pro církev, pokud se má jednat o společenství Božího lidu a nikoliv o lidský spolek s nálepkou víry v Boha, je izaiáš se svými vizemi.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.