POdvodný tandem. Genesis 27.

(Biblický slovníček)1) Řeč bible. Ne neutrální reportáž.
2) Kontrast.
a) Bůh chce naše dobré.
b) Jak jednáme my.
3) Izákova rodina. Hříchy.
a) Bůh vyhledává a jedná. Co a koho vyhledává?
b) Jak jedná Bůh ve změti lidských intrik a osobních zištných zájmů?
4) Zaslíbení.
a) Někdy je mnohé viděno až dodatečně, retrospektivně.
b) Požehnání.
1. Dědictví. Majetkové hledisko. Sice v pozadí, ale peníze jsou mnohdy až na prvním místě i u věřících. Stovky kusů dobytka. Možná někdy jen desítky.
2. Po Jákobovi dostal od otce Izáka požehnání ještě i Ezau.
3. Při srovnání obou požehnání ve světle majetkového hlediska dopadá Ezau více než velmi bledě.
4- Vpodstatě podobné či obdobné požehnání (co se majetku týče) měl dostat druhorozený Jákob, který lstí uchvátil požehnání po právu náležející jeho staršímu bratru Ezauovi.
5) Požehnání od Hospodina.
a) Boží přízeň.
1. dosvědčovat víru v Hospodina.
2. I úkol. Poslání.
3. Být vyznavačem Hospodina v proměnách světa.
b) V žádném případě nejde o přitakání lidským představám a přáním. Ovšem, člověk si může do Božího požehnání vložit a vkládat leccos ze svého.
c) Odborným teologům ponechme stanovení hranice mezi využíváním a zneužíváním Božích věcí. Ovšem i posouzení oprávněnosti a správnosti využívání pro své vlastní osobní a někdy veskrze lidské namnoze jen přízemní zájmy.
6) Nezpůsobilost člověka k tomuto úkolu.
a) Ale Bůh na své lidi myslí.
b) Síla pro ty, kdo to myslí upřímně a obětavě s Božím posláním.
7) Realismus bible. Bible počítá s lidmi z masa a krve.
8) Ryba smrdí od hlavy.
a) Slepý stařec Izák v čele rodiny. Nejen pohaslé oči. I mysl. Skleroza.
1. Izák dával přednost Ezauovi, i když nebyl způsobilý pokračovat v linii víry.
2. Později: Jákob: podvodník. Ale nakonec šel cestou víry, i když jako notný hříšník.
b) Po dlouhá léta Jákobova života by však neutrální pozorovatel mohl pochybovat o ryzosti Jákobovy víry.
1. Ba dokonce by mohl nabýt dojem, že ta jeho víra je spíše neurčitý a nevyjasněný opar z tradiční minulosti rodiny a chvílemi jen jakýsi nátěr výhodný pro některou chvíli.
2. Hospodinem se např. Jákob zaštiťuje, když vyloženě klame a podvádí svého slepého otce.
c) Ezau měl vnější předpoklady: prvorozený.
1. Teologové Ezaua pomlouvají, že nebyl způsobilý pokračovat v linii rodu a víry.
2. Jákob však nebyl lepší či způsobilejší. Ale hospodin ho vyvolil. Srovnej např.: Malachiáš.
3. Hospodin Ezaua nejen že nevyvolil, i když byl prvorozený, ale přímo jej zavrhl. Hospodin nezdůvodňuje své rozhodnutí. Nějaké zdůvodnění nepodává ani prorok Malachiáš. Ani jménem Hospodinovým, ani jménem svým.
4. Nejsou podklady, které by nasvědčovaly horší způsobilosti Ezaua ve srovnání s Jákobem.
- Navíc byl Ezau už ženatý, zatím co čtyřicátník Jákob si pořád nenašel ženu k pokračování rodu.
- Ezau se stal praotcem velkého národa Edomu.
d) Myšlenka vyvolení velmi úzce a těsně souvisí s kodifikací pozdějšího daného (vzniklého) stavu.
9) Těžké rozhodování pro Izáka.
a) Ezau. Prvorozený.
1. Lovil si. Bez odpovědnosti za celek. Nezájem o povinnosti. Nezájem o boží věci.
2. Aspoň tak se to často tradičně v církvi vykládá bez starosti, zda je tento názor podepřen biblí.
3. Tradiční bezstarostnost v přijímání tradičně opakovaných církevních názorů je samozřejmě na místě v tradiční církvi, že ano?
4. Stoletý Izák respektoval způsob života svého prvorozeného syna Ezau, když se rozhodl předat mu požehnání při hostině z jeho loveckého úlovku.
b) Jákob. Druhorozený.
1. Podrazák. Lstivý. Nejedná přímo.
2. Zneužívá smrtelné tísně Ezaua.
3. Záludně oblafl svého slepého otce Izáka.
4. Později se Ezau usadil: Edomci. Ve 40 letech byl Ezau už řádně ženat a usazen, zatím co Jákob byl stále postpubertální rozjívený mladík.
10) Jákob. Vše získal pod¨fukem, lstí.
11) Oba bratří. Jdou si nebratrsky po krku.
a) Začal Jákob. Ezau mu nic nedělal.
b) Jákob obral Ezaua o prvorozenství. Pak ho připravil i o otcovské požehnání.
c) Pak se rozjel i Ezau. Vyhrožoval, že bratra Jákoba zabije. Nezabíjí se pro maličkosti. Zde šlo o velmi mnoho. Jednalo se mimo jiné i o budoucnost dvou národů: Izrael byl národ vyvolený a Edom byl spláchnut dějinami.
d) Aktivita Jákoba. Srovnej: marnotratný syn. Starší bratr jen poctivě dřel doma. Neměl světskou peripetii.
12) Rebeka. Matka. Čekali bychom: Má vše hladit, uhlazovat a zachraňovat. Jenže: ona se do toho také montovala. Neobvyklé pro starověk. Ale i tam ženy dělaly všelijaké intriky. Těžké rozhodování. Oba byli její synové.
a) Ezau. Pohanské ženy.
1. Šly tchyni na nervy.
2. Trápily ji. I nábožensky. Neměly pochopení pro víru Ezaua.
3. Uvedené pomlouvačné skutečnosti se tradičně povídají v církvi bez ohledu na to, že by se to v bibli muselo hledat špendlíčkem.
b) Jákob.
1. Úskočný. Křivák.
2. Těžký výběr pro maminku Rebeku. Oba byli mužného věku. Jákob pořád ku podivu svobodný. Možná i tím blíž matce jako její miláček, který nepřivedl do rodiny snachu trapitelku. Či snachy trapitelky, poněvadž tehdy bylo mnohoženství. Tchyně to měly tehdy horší. Mívaly proti sobě početní převahu snach.
c) Rebeka zosnuje podvod.
1. Nápad v její hlavě.
2. Podvod v každém ohledu trapný a sprostý.
- Ošálit slepého Izáka, který se nemohl bránit.
- Při příchodu Jákoba měl Izák důvodnou pochybnost, že něco nehraje. Několikrát se přesvědčoval, ale podvod byl opravdu důmyslně a dokonale připraven.
- Zdařile podvodný Jákob se mohl těšit ze svého zdařilého zdaru. Jeho milá maminka rovněž.
3. Jaksi mamince nevadilo, že na to doplatil její postižený syn Ezau.
13) Reakce po podvodu.
a) Zákonitá. Nepřekvapující. Místo zisku musí přijít exploze nenávisti.
1. Jákob. Útěk.
2. Ezau. Vzdorný odchod. Po lidsku se Ezauovi ani za mák nedivíme, že se v jeho srdci zahnízdila nenávist vůči jeho podvodnému a podvodnickému bratříčkovi.
b) Osamělost otce a matky. Smutné stáří.
1. V důsledku nedohovoru v rodině.
2. I v souvislosti s vírou.
3. Bezjakékoli vyhlídky. Naděje ustupuje hodně daleko do pozadí.
c) Kdo to způsobil?
1. Rebeka?
2. Jákob?
3. Ezau?
4. Slepý izák?
5. PB, který předvyvolil Jákoba proti Ezauovi?
d) Poznámky.
1. Je povoleno v církvi si takové otázky vůbec klást?
2. Podle Římanům 9 by se po interpretaci Pavla mnohými tradičně vyhlížejícími křesťany dalo říci, že by bylo na místě nikoli pouze mlčenlivé mlčení. Na místě by mělo asi být nemyslící a nepřemýšlející pohodlné nemyšlení.
14) PB to má na zemi těžké.
a) Pro své dílo má jen nás hříšné lidi.
1. Dá mu to hodně práce, aby jeho dílo postupovalo ve světě.
2. Pro SB není nikdy konec.
3. PB umí začínat od začátku.
b) boží škola. PB má s námi trpělivost. Zkouší to stále znovu. Vytrvalost.
c) KOho si vybrat mezi Jákobem a Ezauem? Dvojčata. Rozdílní. Ani jeden není ideální.

Poznámky:

1)
Kain a Abel.
a)
Nesoulad mezi bratry i v otázkách víry a Oběti Hospodinu.
b)
Jeden mrtvý. Druhý odešel.
c)
Tragedie ve věřící rodině.
d)
Naštěstí se Adamovi a Evě narodil Set.
1.
Nastává nový začátek.
2.
Setovi se narodil Enoš. Tehdy začalo vzývání jména Hospodinova.
2)
Lukáš 15. Marnotratný syn.
a)
Tragedie v rodině otce. Neukončený konec. Ne happyend.
b)
Podobenství JK si dává záležet na tom, aby si posluchač (čtenář) mnohé dotáhl do svého života a promýšlel a domýšlel.
c)
Opravdu se slova bible v církvi domýšlejí a promýšlejí? Nebo je lehčí a snazší zůstat u pohodlné letargie?
3)
Svatí. Patriarchové.
a)
Ne ideální, neprůstřelní hrdinové. Ani vždy hrdinové víry.
b)
Ne uctívat jejich lidskou stránku.
c)
Svatost Boží, JK.
d)
Svatost v bibli. Mimořádnost non plus ultra.
1.
Bůh sám.
2.
To, co je v souvislosti s Bohem.
4)
Život získává hodnotu a směr jedině v Hospodinu.
a)
Zaslíbení.
b)
Nestačí jen jíst, pít, ženit se a vdávat se. Pak umřít. Málo pro plný život.
c)
Smíme od života čekat a žádat víc. Hospodin nám umožňuje plný život.
5)
Jákob políbil otce. Jidášský polibek. Vypočítavý polibek v rámci inscenace podvodu a podfuku.
6)
Římanům 9. Kontext celé kapitoly. Pavel účelově argumentuje o otázkách vyvolení. Kontrast proti Genesis 27. Nebo právě naopak, zesílení? Ať byl Jákob jakýkoli, PB má právo si vybrat a vyvolit, koho chce a koho uzná podle svého názoru za vhodné?


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.