Léto milostivé.

(Biblický slovníček)1) Sociální ustanovení ve SZ.
2) Restituce vždy po 50ti letech.
3) Když někdo přišel o majetek, např. za neúrody, pro dluhy, prodal ho kvůli zachování života, musel ho dostat bezplatně zpět při každé padesátiletce. Nebo jeho potomci.
4) Theoreticky se mohlo stát, že někdo dostal zpět majetek po 49 letech, jiný po 1 roce, podle vyhlášeného léta milostivého.
5) V praxi nikdy nedošlo ke konkrétnímu a důslednému naplnění této vymoženosti. Celá záležitost zůstala jen na rovině teoretické či virtuální.
6) Přeneseně se výrazu léto milostivé užívá pro odpuštění, pro amnestii, pro udělání bílé čáry za minulostí a pod.
7) Nepřehlédněme.
a) Léto milostivé se netýkalo chudých a otroků, ale příslušníků majetnické vrstvy vlastníků, tedy občanů, našich, vlastních.
b) Zdůrazňování tohoto zákona zmírňovalo (mělo zmírňovat) ostré konkurenční vztahy v majetné vrstvě obyvatel v Izraeli, kteří vyznávali Hospodina jako oficielního nejvyššího Boha.
8) Platnost léta milostivého a jiných dalších sociálních zákonů v Izraeli se týkala především jen vlastních víry, tedy občanů.
a) Chudí Izraelci směli paběrkovat na polích. Směli sbírat klásky, které se nesklidily, které upadly na zem a nepohrabovaly se.
b) Sociálně se pamatovalo ale i na příchozí a hosty, na bezdomovce, asylanty a gastarbeitry.
9) Léto milostivé bylo ustanoveno Pro vlastní. Pomáhalo se svým v sociální oblasti, tedy mezi majetnými.
10) Příklad v obdobné situaci při záplavách 1997.
a) Sbírky pro pomoc lidem v této konkrétní nouzi uspořádané v církvi a s dary z ciziny vynesly na malou církev spravovanou Olympem neuvěřitelně velkou částku (přes 20 milionů Kč).
b) Pomáhalo se jednotlivcům, členům i nečlenům církve, sborům, obcím. Navíc se dávala doporučení na další větší dary z ciziny sociálním institucím.
c) Obstarané dary pro necírkevní sociální instituce dosáhly milionových hodnot.
d) Pomáhalo se těm, kteří měli něco poškozeno, aby mohli uvést své majetky do dřívějšího stavu.
e) Pomáhalo se všem, koho doporučila církev, tedy konkrétně staršovstva sborů.
1. Bez dovětku: nejvíce domácím víry.
2. Pomáhalo se velkoryse a plnými hrstěmi kde komu, všem bez rozdílu církevní nebo necírkevní příslušnosti.
f) Církev je ochotná pomáhat těm, kdo něco mají a mají to poškozené nebo něco ztratili.
g) Nikoho v církvi ani nenapadne pomáhat těm, kdo nic nemají, a proto nemohou nic ztratit. Kdo se potlouká v podnájmech a nájmech po cizích bytech, ten může aspoň platit na ty, kteří měli poškozené své domy.
11) Prosba chudých: Kvůli nám není třeba obnovovat nebo zavádět léto milostivé.
a) Zbytečně bychom platili na předělávání církevní legislativy.
b) To raději hned přidejte bohatým přímo.
c) Chudí by zase v nějaké podobě dopláceli na bohaté.
12) Všechno musí někdo zaplatit.
a) Pokud ve SZ někdo kupoval od zadluženého jeho pole, prodávané např. z hladu a kvůli přežití rodiny a pokud by fungovalo léto milostivé, pokud by musel v padesátý rok pole vrátit, pak by na tom chtěl do té doby pochopitelně vydělat.
b) Kupující. Musel mít peníze.
1. Musel dobře hospodařit.
2. Nebo byl hodně bohatý.
3. Jinak by přece ze svých přebytků nemohl kupovat pole zadluženého.
4. Mohl zadluženému pomoci svými přebytky. Pokud by byl ovšem milosrdný a skutečně věřící.
5. Vydělávat se ale dalo tak, že byli intensivně vykořisťováni ti, kdo na polích pracovali a nezbylo jim, než se dávat najímat za jakýchkoli podmínek, aby uživili své rodiny.
13) Při povodních 1997 mnozí dali značně velké dary nadacím a jiným sbírajícím institucím, které se vyrojily jako houby po dešti.
a) Darovali na pomoc postiženým a nezbylo jim ani na cestu do ciziny na dovolenou.
b) Jiní dali přednost cestě na dovolenou do ciziny.
c) V ttom povodňovém roce zkrachovala celá řada cestovek. doplatila na to celá řada klientů, kteří přišli o vložené peníze.
d) A tak mnozí aspoň na pár dní prožívali to, co jejich bližní při povodních zažívali v daleko větší a delší níře.
14) Léto milostivé stojí a padá milostivými bližními.
15) Jsou milosrdní Samaritáni, kteří pomohou konkrétnímu člověku v nouzi, se kterým se právě setkají.
a) Kněží nepomáhají, ale mohou o nouzi srdceryvně povídat. Vždyť přece viděli nouzi zblízka na vlastní oči u cesty, když spěchali za svým.
b) někteří kněží, ba i Olympané, se mohli vypravit do postižených oblastí, aby se na vlastní oči mohli přesvědčit, jak situace vypadá. A také se vypravili.
16) Gram milosrdenství je víc než tuna řečí o milosrdenství a lásce.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.