Bible kolem a kolem.

(Biblický slovníček)

Allein die Schrift. (05).

1)
Jedině Písmo (svaté). Lutherova reformační zásada.
2)
Návrat K bibli se začíná projevovat v některých církvích na Západě (Evropy) tam, kde se příliš shlédli v duchovním světě nebiblické oblasti.
3)
Týká se to pochopitelně protestantských církví. V mnoha směrech konzervativnější katolická církev se dokáže lépe uvarovat náporu dobových duchovních větrů.
4)
Viz: Neosobně.

Automatický biblismus.

1)
Konkordanční přístup.
2)
Dějinná situace je nutně nepřehlédnutelná. Významy a užití slov a vyjadřovacích výrazů se v průběhu staletí může měnit.
3)
Dynamický biblismus zahrnuje velkou šíři přístupů k bibli.

Autoritativní výklad bible.

Diskuse :epřichází v úvahu.

Bible v obrazech.

1)
Gramodeska se šumy.
2)
Loď s bohatstvím zboží.
3)
Měřítko. Norma. Pravidlo.
4)
Zdroj života.
5)
Studnice.
6)
Světlo.
7)
Šperkovnice.

Bible je pluralitní a subjektivní.

1)
Každý farář to jistě ví.
2)
Každý farář by to měl vědět.

Bible do Ruska.

1)
Za totality byl v Sovětském svazu velký nedostatek biblí. Hlad po bibli byl velký. Bible byly pašovány ze západnějších zemí. Bylo to pochopitelně spojeno s různými riziky.
2)
Jeden český farář si při své cestě do země, kde zítra znamenalo již včera, přibral do kufru i hezkých pár biblí.
a)
Jenže nebyl zrovna atlet typu Fryštenského. Když na hranicích přenášel svůj kufr, všiml si sovětský celník, že se turista pod tíhou svého kufru nějak nepřiměřeně moc prohýbá. Knihy jsou totiž těžké.
b)
Farář byl obviněn, že se chtěl obohatit, neboť bible se v Sajúzu prodávaly opravdu draze. Prý si chtěl biblemi, které zdarma v Československu získal od zápaďáků, zaplatit svou turistickou cestu.
c)
Tento incident byl jednou z kapek pro vzetí státního souhlasu farářovi.
3)
Případ z DDR.
a)
Jistý nastrčenec se dostal až do distribučně-pašovací sítě knih na východ. Dokonce dost vysoko. Odváděl dobrou práci pro ty, kteří ho poslali.
b)
Jeden případ: Farářský kolega odjížděl autem do Sovětského svazu, jako turista. Měl v autě spoustu biblí. Nastrčenec mu je předal a pomohl umně a nenápadně uložit do auta. Pak se s odjíždějícím pomodlil a poprosil PB o jeho pomoc a ochranu. Když kolega odjel, zvedl telefon a zavolal na příslušné místo. Na příslušném místě na hranicích už na pašeráka biblí čekali. Pašerák skončil za katrem.
4)
Viz: Neosobně.

Biblická lyrika.

Obyčejný život.

Biblický ping-pong.

1)
Trumfování se citáty z bible.
2)
Je možno odcitovat desatero včetně přikázáni Nepokradeš. Nic nemusí v této pingové hře vadit, že skutek utek.
3)
Biblický stolní tenis se nemusí nutně hrát u stolu. Lze to i s kazatelny.

Biblický terorismus.

1)
Bible tlačí k rozhodnutí: Rozhodni se (ve víře) pro Boha.
2)
Další možnosti.
a)
Rozhodnout se proti Bohu.
b)
Nerozhodnout se pro Boha. Zdánlivá neutralita však v praxi vždy sklouzne do oblasti: Mimo Boha.
c)
Oblast Mimo Boha. Jedná se o širokou škálu možností. Od tolerantní lhostejnosti až po bigotní boj proti Bohu.

Biblismus.

Osvícený fundamentalismus s přihlédnutím k výsledkům vědeckého bádání.

Čapkova dějeprava.

Název podle autora, který Dějepravu sestavil.

Čep.

1)
Modrá bible z roku 79. Označení barevnosti je dáno obalem, deskami.
2)
Český ekumenický překlad.
a)
Na překladu se podíleli i jinocírkevníci.
b)
Bohoslužebné používání tohoto překladu je však jen v evangelických církvích, nikoli v církvi katolické. Ta má svůj bohoslužebný překlad bible.

Čistící prostředky na zaprášenou bibli.

1)
Lidská kůže.
2)
Návod k použití: Brát bibli do rukou a číst v ní.

Definice východiska.

1)
Evangelíci se většinou bez problémů a neproblematicky shodnou na tom, že se jedná o Písmo svaté.
2)
Daleko složitější je to ovšem s pochopením smyslu Písma a s jeho výkladem. Z jediného východiska si kde kdo u evangelíků dokáže vydedukovat pro sebe právě to, co se mu hodí a co okamžitě potřebuje.
3)
Viz: Neosobně.

Dějeprava.

1)
Biblická dějeprava. Kniha obsahující stručně základní biblické děje asi na 200 stránkách. Celá bible má asi 1000-1100 stránek.
2)
Biblická dějeprava je určena především pro děti, ale i pro dospělé.
3)
Některé věci, které jsou v bibli, se neříkají ani dětem, ani dospělým. Faráři mohou udělat spolehlivý výběr díky tomu, že lajci nadměrně nečtou celou bibli. Pokud čtou, pak raději jen určité části.

Dějeprava.

1)
Není hřích, když se při probírání biblických příběhů vynechají nepříjemné věci.
a)
Zvláště se jedná o některé příběhy nevhodné pro děti.
b)
Později, v druhé fázi, je možno se k tomu vrátit. Až dětem přibude pár roků.
c)
Příklady nevhodnosti biblických oddílů pro děti.
1.
Genesis 34. Zprznění Diny.
2.
Genesis 38. Támar.
3.
Rut 3. Rut v noci na humně.
4.
Kniha Jozue a některá další místa v bibli. Válečné příběhy. Vyhlazovací příkazy. Válečná brutalita ve SZ.
2)
Znalost Biblické dějepravy v dětství je dobrá výbava na a pro celý život.
a)
Informovanost v biblické oblasti patří dnes ke všeobecnému vzdělání.
b)
Dobrá informovanost napomůže jako obranná látka proti eventuelnímu ataku sekt. Dnes se s něčím takovým už i dítě může setkat, aniž rodiče vědí, odkud co přišlo. Informovanost o tradičních solidních církvích je ku prospěchu věci.

Dějepravní idealizace.

1)
Dějepravná idealizace.
2)
Biblická dějeprava je výběrem základní biblické látky. Jde o stručný přehled přibližně na 200 stránkách, zatím co bible má přes tisíc stránek.
3)
Výběr v Dějepravě: a) Děje. Postavy. B) Některé věci z dějů a kolem postav se vyberou. Jiné se pominou.

Dějiny působení biblického textu, výkladu a interpretace.

V průběhu celých dějin v křesťanské oblasti světa.

Doslovně brát bibli. (07).

1)
Fundamentalismus. Verbalismus.
2)
Nedoslovné braní bible je v církvi někdy leckomu (i farářům) otloukáno o hlavu.
3)
V současné době stojí fronty jinak. Faráři se tváří tak, že lidé nemají pocit, že by narušovali doslovný přístup k bibli. Při kázáních se v rámci alegorického výkladu nebo poetismu snadno obejde otázka: Jak se to vlastně má, jak se to vlastně konkrétně stalo. Hlavně ale, že posluchači už dosti dávno nekladou některé hledačské otázky.
4)
Viz: Neosobně.

Dostatek biblí. (04).

1)
Dnes si každý může bibli obstarat poměrně snadno. Je to jen otázka zájmu a zčásti i záležitost peněz. Knihy jsou poměrně drahé, včetně bible.
2)
Za reálného socialismu nebylo vždy snadné sehnat bibli, a to ani při ochotě hodně zaplatit.

Ekonomický překlad bible. (08).

1)
Jeden začínající nadějný bohoslovec nerozlišoval ekonomický a ekumenický překlad bible.
2)
Viz: Neosobně.

Ekumenický překlad bible.

Čep. Český ekumenický překlad. 1979.

Ekumenické využívání bible.

1)
Biblických citátů bez ohledu na kontext se nejednou používá jako karetních a nekaretních trumfů. Citátem z bible se hauzíruje docela samostatně třeba bez ohledu na to, co vlastně chce v bibli říci. Na stůl nebo při diskusi je tak možno přisazovat: Flek. Reflek. Tuti. Retuti. Boty. Kalhoty.
2)
Mnohá ekumenická prohlášení musí být velmi kulantní, aby se nikomu ze zúčastněných církevních stran nepříčila. Biblické citáty se pak zdají a jeví jako nejméně škodné pro eventuelní nedohovory.
3)
Viz: Neosobně.

Existencializace příběhů.

1)
Spoluprožitek příběhu.
2)
Hermeneutizace.
3)
Aplikace.

Existenciálně analytický výklad bible.

Při troše dobré vůle a při troše drzosti se docela dobře obejde bez pořádné exegese.

Féničané.

Vytvořili hláskovou abecedu na základě kanánského písma.

Fixace reality.

1)
Sepsání. Jak to bylo. Jak to vidí autor. Jak to je v dané chvíli sepsání.
2)
Text začíná žít vlastním životem. Postupuje tradice pochopení, výkladu a interpretace textu.

Hájkova dějeprava.

1)
Zasazenost do sboru.
2)
Hájkovu Dějepravu napsali dva Hájkové, každý svou: Viktor a Milan.

Harmonie čtyř evangelií.

1)
Někteří faráři rádi vykládají evangelijní oddíly pouze v rámci konkrétního evangelia, v němž je oddíl obsažen.
2)
Spojování důrazů biblických příběhů z evangelií dohromady označují někteří jako maglajs.
3)
Co je pro někoho maglajs, může být pro jiného jiný akcent nebo jinačí úhel pohledu.

Hebrejský text SZ.

1)
Bezproblémově je dostupný díky dobré znalosti hebrejštiny.
2)
Martin Buber. Překlad SZ. Doslova. Jako hebrejská bible. Postačí tedy němčina.

Historická kniha.

Tzv. Historická kniha. Dějepisná čítanka. Dějiny předkládané k věření. Stylisovaná historie. Fakta - fikta. Prožluklá osnova dějin. Ilusionismus. Fikce tehdy jako dnes. Rudimentární, divoká forma dějinné skepse se právem má o co opřít. Brutalitadějin není jen záležitostí současnosti. Bájná a mythická forma některých vyprávění chce něco sdělit, je nosičem sdělení.

Historická kritika.

1)
Vzala bibli svatozář.
2)
Uzemnila bibli.
3)
Uzemnila církev.
4)
Pomohla k víře mnohým, když jim vzala zidealizovaný pohled na víru někde v oblačných výšinách.

Hlavní první.

1)
Základní myšlenka v biblickém oddílu.
2)
Útěšný kontext biblického oddílu a ještě útěšnější kontext biblického výkladu.

Hledá se sponsor na bibli pro chudé.

1)
V každé době. Jde o levné jednoduché prosté vydání.
2)
Tuto aktivitu vydavatelů bible a jejich sponzorů je třeba vysoko vyzvednout a ocenit. Je to vždy velká věc, když se myslí na chudé a něco se pro ně udělá.
3)
Investice do svých aktivit pro chudé provádějí i jiné organizace nežli jenom církev.
4)
Nedává se vždy jenom z čisté křesťanské lásky. Leckdy se z pozadí přidruží a občas i vystrčí růžky i nějaký ten vedlejší důvod nebo záměr.
5)
Viz: Neosobně.

Hlubší porozumění některým biblickým oddílům.

1)
Když člověk v životě něco zažije.
2)
Když farář něco seštuduje a naštuduje.
3)
Když teologové opět zas na něco nového přijdou.
4)
Když oddíl bible promluví do konkrétní životní situace jednotlivce, sboru, církve, společnosti, světa.

Hračičky. (00).

1)
Hračkárna.
2)
Akce biblické společnosti v Praze: ruční opisování bible.
3)
Energie, času a peněz lidí v církvi lze užít i jinak a zajímavěji. A jistě i užitečněji.

Humor v bibli.

Směšnost pohanských bohů. Srovnej: 1. Královská 18.

Indikativ a vokativ.

1)
Bible je indikativ.
2)
SB je vokativ.
3)
Etické důsledky SB jsou pro člověka imperativem.

Inspirace.

Reálná. Personální. Verbální.

Inspirovanost bible.

1)
Bible je inspirována Duchem svatým.
2)
Krajní fundamentalisté: Každé písmenko bible je vdechnuté od Boha. Lidský pisatel psal přesně to, co mu sdělil, vsugeroval, nadiktoval Duch svatý.
3)
Bibli psali věřící lidé. Lidé jsou ale lidé. Proto je v bibli i mnoho dobového a lidského.
4)
Bible není učebnicí historie, matematiky, zeměpisu, přírodovědy a pod. V jistém slova smyslu je bible učebnice víry.
5)
Bible není SB, ale SB je v bibli. Z bible lze zaslechnout SB, pokud člověk věří.
6)
Bible je jako gramofonová deska. Předává ke slyšení něčí hlas. Jsou tam ale i vedlejší šumy.
7)
Boha nelze vázat na bibli jako na knihu. Tím bychom fakticky vázali Boha na sebe, na své pochopení bible.

Interpretace.

Brát v úvahu i situaci užití a užívání,ne jen situaci vzniku. Co chce bible říci nám. Nepřitesávat. Vykladačské sekery a pořízy.

Interpretace dějin.

1)
V celém SZ se vícekrát objevují různé řeči k Izraeli, kdy se připomínají veliké Boží skutky s Izraelem.
2)
To, co Bůh pro svůj lid vykonal, je povzbuzením pro přítomnost i v pohledu do budoucnosti. Navíc to má vést k věrnosti a vděčnosti Hospodinu.
3)
Srovnání různých interpretačních pohledů na dějiny Izraele je nejen zajímavé, ale především ukazuje na vždy přítomnou aktuálnost reality Božích minulých skutků. Z bohaté minulosti lze vždy pro přítomnost vybrat právě to aktuální.
4)
Interpretování minulosti. Bible samozřejmě minulost poněkud akcentuje a někdy dokonced upravuje. Však také v bibli nejde o holá fakta bruta, ale o aktualizaci pro přítomnost.
5)
Výběr fakt z minulosti a jejich posuzování pro danou konkrétní přítomnost se v různých dobách a situacích může lišit.
a)
Tzv. Rozpor je jen zdánlivý.
b)
Rozpor je rozporem pouze pro toho, kdo nerozlišuje místo, čas, situaci, záměr a pod.
6)
Základní myšlenka interpretace dějin Izraele: Bůh vede Izraele.

Intertextualita.

1)
Rezonuje to.
2)
Farář by se měl umět večíst se do biblického textu. Měl by dokázat pochopit, co je nejen v textu, ale i za ním a aspoň co není na první pohled vidět, co je mezi řádky, i když to tam je.

Jízdní řád pro život.

1)
Pochybené pochopení a využití bible se občas může objevit i v církvi.
2)
Bible může v životě dobře poradit, ale není to chůva, která vede za ručičku a předem, dopředu vše do detajlu sdělí.

Kladně kritický vztah.

1)
Člověk se ve víře rozhodl uznat inspirovanost bible. Bere bibli vážně.
2)
Bible je první článek (církevní) tradice, který věřící evangelík respektuje (rozhodl se respektovat) jako měřítko a normu další tradice v průběhu dějin církve.
3)
Inspirátorem bible je Bůh sám, Duch svatý.
4)
Pisatelé bible jsou (věřící) lidé.
a)
Tito pisatelé bible nejsou nemyslícím nástrojem Ducha svatého.
b)
Jsou to teologicky myslící a uvažující lidé.

Kniha knih. (00).

1)
Vysoké ocenění bible v minulosti.
a)
Ale jenom v církvi.
b)
Dnes je vpodstatě nasycen trh zájmu o bibli v oblasti církevní i mimocírkevní.
2)
I na knize knih se dá vydělávat. A) Žije z ní církev. Konkrétně: Žijí z ní zaměstnanci církve. B) Vydávání a prodej bible je pracovní příležitostí pro řadu lidí.
3)
Viz: Neosobně. Tabu.

Kolektivní překlad biblického textu.

Přiměřené poznámky jsou na místě.

Kolportér biblí.

1)
Podomní obchodník nabízející a prodávající bible. Dýler. Dealer.
2)
Dalo se tím sice někdy živit, ale na moc nadstandartní živení se to zrovna nikdy nebylo.
3)
Zapálení lidé měli snahu napomoci tomu, aby se bible dostala do co nejvíce rodin, k co nejvíce lidem. Jednalo se o laciná vydání bible.
4)
Tento druh propagace bible se udržel až do poválečných časů, po 2. Světové válce.
a)
V době totality měla různá náboženská aktivita utrum.
b)
Obnovený prodej široce různorodé náboženské literatury ve velkém měřítku, nejen biblí, nastal po VLR.
1.
Jednalo se o poměrně krátkou několikaletou vlnu.
2.
Pak bylo stále jasnější, že tento druh misijní aktivity nepřináší tuze valné misijní výsledky, natož úspěchy.
3.
Prodejem náboženské literatury se lze živit stejně jako prodejem kterékoliv jiné literatury, pokud jde na odbyt.
5)
Svědkové jehovovi však na rozdíl od ostatních misijních a náboženských společností vytrvali i v tomto druhu své misijní aktivity. Nabízejí své Strážné věže a další literaturu i podomní kolportáží.
6)
Viz: Neosobně.

Kompas.

Na cestě životem.

Konference o překladech bible.

1)
Skoro nikdo z účastníků v neděli nešel do kostela.
2)
Viz: Neosobně.

Kostka. Bible v kostce.

Žalm 103. (Spurgeon)

Kralička.

Kralická bible.

Kritické otázky vůči bibli.

To samozřejmě nemusí znamenat snížení autority bible.

Kritický přístup k bibli.

1)
Vzít v úvahu výsledky kritické teologie.
2)
Poctivost přístupu.
3)
Rozhovor s lidmi mimo církev a s ateisty. Slyšet jejich názory.
4)
Nezamlčet lidem kritická fakta. Ani farář na to nemá právo.

Kuchařka.

Bible není sbírka receptů a konkrétních jednoduchých návodů.

Kůže. Bible v kůži. (00).

1)
Za totality byl velký nedostatek biblí a i velký hlad po nich.
2)
V prkd nabízí Biblická společnost (bs) prakticky nadpoměrovou nabídku výběru různých biblí a jejích částí. Bohatá rozmanitost je ve velikosti i cenách. Jen ten zájem svědčí o tom, že trh je už asi nasycen.
3)
Pro bibliofily, kteří na to mají, je nabídnuta i bible v kůži. Případně lze koupit i její různé části v kůži. Výběr je rovněž značně velkorysý.
4)
Zároveň se bs obrací na všechny, aby při¨spěli na rozšiřování bible v jedné arabské zemi.
a)
I ti, kteří nemají na hezkou věcičku jako je bible v kůži, mohou přispět aspoň takto menší částkou.
b)
Hádej: Co kdyby se cena bible pro bohaté zvýšila o nějakou tu stovku navíc? Jak by to někteří lidé přijímali?
c)
Proč dotovat exkluzivní vydání?

Laciná nebo drahá bible? (04).

1)
Když se bible opisovala ručně, tak se její cena rovnala malému panství.
2)
V počátcích knihtisku stála bible tolik co 16 volů.
3)
Různé biblické společnosti vydávaly velmi levná vydání biblí, aby se SB dostávalo co nejširšímu okruhu lidí.
4)
V současné době obecného zdražování i v oblasti tisku a tržnosti pronikající i do církve cena bible zase roste.
5)
Cennost nebo necennost bible není jen a pouze záležitostí peněz.
a)
Vzácné kožené vydání bible může stát v knihovničce jako pěkná ozdoba, kterou lze šetřit neošaháváním a neotevíráním.
b)
Na druhé straně může na stole ležet všelijak ohmataná a třeba i potrhaná bible, od častého používání. Třeba může být taková používaná bible i hodně různobarevně podtrhaná.
6)
Viz: Neosobně.

Láska k bibli.

1)
Pro teologa by měla být samozřejmostí. Dokonce samozřejmou samozřejmostí.
2)
Svou lásku k bibli teolog projevuje mimo jiné tím, že se biblí bude často a hodně obírat. Minimálně ji bude hojně a často pozorně číst.

Levanta.

Jih Libanonu.

Ležící bible. (04).

1)
Bible může ležet v knihovně jako ozdoba a jako znak kulturnosti a všeobecné vzdělanosti člověka.
2)
Bible může ležet na stole k pravidelnému používání, tedy ke čtení.
3)
Bible může ležet v obchodě, na skladě. Její cena většinou přestává být lidová.
4)
Bible může ležet ve sboru na skladě s určením pro členy sboru a jejich rodinné příslušníky.
a)
Jedná se o dřívější lacinější vydání.
b)
Názor vychytralého člena jedné horlivé církve: Pane faráři, vám těch několik volných biblí leží v kanceláři. Měl byste mi je prodat k používání u nás. Tady je to jen mrtvý papír. My bychom ty bible použili. My bychom si je snadno rozprodali.
c)
Odpověď faráře:
1.
Milý bratře, velmi oceňuji horlivost vašich členů a jejich zájem o bibli. Ale postupně se tyto bible dostanou mezi naše členy. Vy máte příležitost si koupit bez problémů bible v řadě obchodů u nás ve městě. Jsou sice dražší nežli tyhle ještě z dřívějšího vydání, ale proč by naši členové měli doplácet na to, abyste vy získali naše lacinější bible? Předpokládám, že byste je prodávali dráž než za co byste je u mně koupili.
2.
Milý bratře, v současné době se tisknou stále další a další bible. Dnes není problém si bibli obstarat. A kdo má rád bibli, SB a PB, ten jistě rád obětuje těch pár stovek na to, aby mohl bibli pravidelně číst.
3.
A ještě jedna otázka: to vaši horliví spolubratří zajímající se o bibli dosud tuto knihu nemají?
5)
Viz: neosobně.

Loď.

1)
Tak velká, že ji nikdy nelze vyložit.
2)
Dokonce se v různých podpalubních zákoutích objeví vždycky něco překvapivě nového, o čem člověk dosud nevěděl.

Matrice příběhu.

Prazáklad, který se udál. Postupným zpracováváním a přepracováváním se dodatečně může vlastně udát něco docela jiného a třeba i opačného.

Metafory v bibli.

Např.: Cesta. Bezdomovectví. Hrad jako jistota něčeho pevného. Mořská bouře jako příklad nejistoty a vratkosti života.

Mnohovrstevné svědectví bible.

V prostoru, v čase, ve společenských vrstvách.

Modrá bible.

V r. 1 979 byl ve velkém nákladu vydán ekumenický překlad bible v modré vazbě.

Modrá bible.

1)
Čep, český ekumenický překlad.
2)
První vydání vyšlo v modré vazbě.

Modrá bible. (04).

1)
Čep. Český ekumenický překlad.
2)
Vydána 79. Modrá vazba.
3)
Výročí 04 (čtvrtstoletí) nebylo nadmíru připomínáno.
4)
Jedná se jen o tzv. Ekumeničnost.
a)
Na překladu se podíleli i jinocírkevní odborníci, zvláště katolíci.
b)
Používání této bible (po drobných úpravách) je spíše jen v evangelických církvích., aspoň co se bohoslužeb týče.

Morálka a bible.

1)
Bible není učebnice morálky.
2)
Bible vede k dobré morálce hluboce zakotvené.

Můstek.

1)
Bible je můstek v plaveckém bazénu.
2)
Skokan se odrazí, ale dál už musí (plavat vzduchem i ve vodě) sám.

Mysticky se zamyslel nad biblickým textem.

1)
Uvědomil si jiný odstín (tón, akcent) biblické zvěsti a biblického výkladu.
2)
Na chvíli se odpoutal od svých přízemních materialistických starostí.
3)
Vznesl se výš.
4)
Pak zase spadl dolů do reality každodenosti a všednosti.

Nádherné rukopisy.

1)
V klášterech.
2)
Prostá duše z toho neměla nic.
3)
Dnes je to úchvatná mrtvá krása v muzeích.

Nádoby hliněné.

1)
Některé jsou ohyzdné. Všechny jsou křehké.
2)
Obsahují vzácný poklad evangelia.
3)
I ten nejkrásnější člověk je jen nádoba hliněná.
4)
Ne v každé hliněné nádobě musí být poklad. Zdaleka ne každá hliněná nádoba poklad neobsahuje.

Najít vše. (08).

1)
Donedávna: V bibli nebo ve snáři.
2)
Dnes navíc: Internet.

Nasadil laťku hodně vysoko.

1)
Nic v bibli a z bible nerušit, ale vše vykládat.
2)
Hermeneuticky to sedí.
3)
Vtáhnout posluchače do věci, do příběhu.
a)
Vžít se do toho.
b)
Vidět sebe v biblickém příběhu.

Natahování výkladu bible.

1)
Říkat, co bible neříká.
2)
Moderní apokryfy.

Nečtenář. (01).

1)
Nečtenář bible je snadněji manipulovatelný kde čím zvenčí.
a)
Lehčeji a rychleji podléhá módním názorům v tisku a v televizi.
b)
Neznalec bible snadněji sedne na lep různým sektám nežli člověk informovaný.
2)
Církev by si měla zamést nejdříve před svým vlastním prahem.
a)
Neškodilo by, kdyby si nejprve zjistila, kolik jejích členů čte bibli.
b)
Za zjištění by rovněž stálo zjistit, zda její členové, dokonce na vedoucích místech Olympu, přece jenom dosti často nepodléhají náporům (vanutím) okamžitých větrů.
c)
Tím samozřejmě nechceme ani na zlomek vteřiny zapochybovat o tom, že Olympané nečtou bibli.
3)
Viz: Neosobně.

Nedávat lidem bibli do rukou. (07).

1)
U evangelíků se traduje, že to dělají katolíci.
2)
U katolíků je vykladačem bible kněz. Jeho autorita v tomto směru nebývá příliš zpochybňována.
3)
Někteří evangelíci si uvědomují:
a)
S tím nedáváním bible věřícím to není u katolíků tak horké. Ale u katolíků se víc rozlišuje, kdo je schopen a jak chápat bibli a některé její části.
b)
Někteří evangelíci si uvědomují, že to s tím čtením bible u evangelíků lajků není zas tak horké.
c)
Některé části bible mohou bez výkladu nadělat víc škody než užitku.
4)
Viz: Neosobně.

Není zájem o bible. (05).

1)
Zdvořileji řečeno: Trh je nasycen.
2)
Ještě zdvořileji řečeno: Není čas na čtení.
3)
Omluva štrejchnutá výmluvou: Ani o jinou náboženskou literaturu není přenadměrný zájem.

Neomylnost bible.

1)
Papírový papež.
2)
Pro některé nemyslící evangelíky.

Nikdo to stejně neví přesně.

1)
To lze povědět fakticky o všem v minulosti, v přítomnosti a i v budoucnosti.
2)
S největší možnou lidskou pravděpodobností je pravdivost bible prokázána. Jde o pravdivost v oblasti víry, duchovního života.
3)
V existenciální oblasti života neplatí jen a pouze přírodní, např. Matematické, zákony a zákonitosti.

Norma bible.

1)
Měřítko a pravidlo víry a života.
2)
Člověk tuto normu uzná nad sebou.
3)
Norma platí, i když ji člověk nedokáže nebo nechce uznat či respektovat.
4)
Zkušenost víry a života. Prožitek.

Normativní text.

1)
Respektovat autoritu bible.
2)
Velmi přínosný pohled.

Obecná lidská moudrost.

1)
Je jí v bibli přehršel, ba dokonce habaděj.
a)
Zvláště v knihách Přísloví a Kazatel.
b)
Ale i všude jinde.
2)
SB umí a smí používat i lidské řeči ke zvěsti něčeho specifického.

Objev samozřejmosti.

1)
Aby bible mluvila. Aby bible přišla ke slovu v církvi nebo aspoň na kazatelně. Brát bibli vážně.
2)
Nebiblické silné slovo.
3)
Nová doba mnohdy objevuje staré a kdysi známé. Oprašuje a vytahuje ze zapomenutí to, na čem se dají dělat doktoráty.

Obrazy a bible.

1)
Výpravné obrazy zachovaly biblické děje.
a)
Podobně i sochy.
b)
Význam zvláště V dobách negramotnosti.
c)
Působivé působení.
d)
Když přišli lidé do kostela a uviděli určitý obraz, hned si připomněli biblický děj, příběh. V mysli se jim vybavilo, že o tom kněz kázal.
2)
Dramatické biblické hry ve středověku.
a)
V kostelích i na náměstích.
b)
Včetně alegorických vozů.

Obsah bez pozlátka.

1)
Opak: pozlátko bez obsahu.
2)
Evangelium je poklad v nádobách hliněných. Může tou hliněnou nádobou být třeba i pozlátko?

Originál bible.

1)
SZ byl napsán hebrejsky, zčásti aramejsky.
2)
NZ byl napsán řecky.
3)
Vulgata. Překlad do latiny. Hieronymus. Jeronym.

Osvícený fundamentalismus.

Obvykle jde ruku v ruce s osvícenou ortodoxií.

Otevřenost biblického textu.

1)
Biblický text poskytuje takřka či téměř nepřeberné možnosti interpretace.
2)
Specifičnost biblického textu není v tom, že by obdobná textová otevřenost nebyla u jiných textů náboženských i nenáboženských, pokud se někdo snaží o interpretaci třeba i za každou cenu.
3)
Otevřenosti biblického textu velmi napomáhá i víra toho, kdo se textem bible zabývá.
4)
Pro věřícího člověka je biblický text mnohem otevřenější nežli pro nevěřícího.
5)
Pokud člověk věří v nějaký jiný náboženský text, pak má rovněž víc možností pochopení a prožívání obsahu a formy zkoumaného textu nežli pouhý neutrální pozorovatel či nezaujatý badatel.

Pád tabu v církvi vůči bibli je v nedohlednu.

1)
Pro některé lidi je bible tak ceněná, že se raději ani neotevírá. A ovšem ani nečte.
2)
Posvátný blázen David. U Pelištejců v Gát předstíral blázna (eventuelně i proroka), aby si zachránil život.
3)
Dnešní tabu: Klonování.
4)
Zážitek hrůzy. Občas se v bibli objeví. Snaha některých: Zmírnit strach z Boha a před Bohem. Prý: Bát se Boha zarmoutit.

Paliči.

1)
Karel Havlíček Borovský: Českých knížek hubitelé lití: Plesnivina, moli, jezoviti.
2)
Jezujita Koniáš.
a)
Velmi vzdělaný muž, jako ostatně prakticky všichni jezujité.
b)
Sám se chlubil, že spálil 40 000 českých evangelických knih, které byly odebrány tajným evangelíkům. Pálil s mimořádnou oblibou zvláště Kralickou bibli.
c)
Koniáš dával lidem za odebrané knihy knihy jiné, tzv. Pravé a správné.
d)
Najdou se lidé, kteří ještě dnes Koniáše za jeho počínání omlouvají. Prý to myslel dobře. Sice bral, ale také dával. A nebyl přece jenom Koniáš, byl i Balbín.
3)
V roce 79 vyšla tzv. Modrá bible. Jednalo se o Čep (český ekumenický překlad).
a)
Bible kralická (šestidílka) byla vydána v letech 1579-1593.
b)
Vydaný náklad modré bible byl mimořádně velký (100 tisíc), ale vzhledem k nesmírnému zájmu nestačil.
1.
ČCE měla jako vydávající církev výrazně větší příděl biblí nežli ostatní církve.
2.
Mnozí faráři pomáhali k biblím i jiným církvím, zvláště katolíkům. V katolické církvi byl o bible překvapivě velký zájem.
c)
Jehovisté (svědkové Jehovovi) rovněž projevovali zájem o bible. Oficielně nemohli dostat žádnou bibli, neboť nebyli povolení. Kupovali si bible u evangelíků v poměrně velkém množství. Tak veliké zásoby však evangelíci pro jehovisty neměli. Museli myslet zdravě na sebe.
1.
Na některých místech ČCE vznikly pověsti, že jehovisté kupují bible proto, aby je pak pálili, poněvadž mají vůči nim výhrady: nemluví se v nich o Jehovovi.
2.
Tyto pověsti se nikdy nepotvrdily a nebyly prokázány.
3.
Tyto pověsti vznikly jako důsledek sebeobrany evangelíků proti kupní horečce jehovistů, kteří by asi vykoupili spoustu biblí z církve.
4.
Možná se též jednalo i o sebeuklidnění svědomí některých evangelíků, že nebylo možné zájemcům od svědků Jehovových poskytnout dostatek biblí podle jejich přání.
4)
Viz: Neosobně.

Papírový papež.

1)
Neomylná bible.
2)
Neomylný výklad neomylné bible.

Perly v bibli.

1)
Bible obsahuje poklad.
a)
Poklad víry v Boha.
b)
Poklad obecné přirozené religionistiky uzpůsobený a transformovaný (transponovaný) pro oblast víry v Hospodina, jediného skutečného Boha.
c)
Poklady lidské moudrosti, humanity a zkušeností života.
2)
Ani mnozí křesťané nedoceňují bohatství zkrytá v Bibli. Když se setkají s nějakým střípkem lidské obecné moudrosti v oblasti humanity, životní zkušenosti nebo ve sféře náboženství, tak jásají a vyskakují metr vysoko, co že to objevili za moudrost. Přitom je vhodné jim doporučit, aby otevřeli Bibli a četli.
3)
Perly se najdou v Bibli i v těch knihách, které k nám dnes třeba tolik nepromlouvají nebo které se nám jeví jako druhořadé. Např. Tzv. Spisy nebo kroniky, Knihy Paralipomenon a pod.
4)
Evangelíkům je vhodné doporučit, aby příliš nadneseně neodsuzovali Apokryfy, katolíky nazývané Deuterokanonické knihy. Jde jistě o knihy až v druhé řadě, které už od Židů nebyly uznány za kánon, ale i v těchto knihách lze najít mnohé pro poučení na cestě životem i v oblasti náboženské.
5)
Některým křesťanům je vhodné doporučit, aby bezmyšlenkovitě a bez přemýšlení neodsuzovali Korán. Jistě to není kniha křesťanská. Ale základem Koránu je Bible, i když Mohamedem upravená pro tehdejší danou situaci. Při nejmenším by měli nekritičtí křesťané Korán alespoň přečíst, než se k němu začnou vyjadřovat. Rovněž by si měli dát pozor na posuzování jen jednotlivých citátů vytržených z Koránu. Ono vytrhnout citát z Bible bez kontextu může též někdy vypadat všelijak.

Písmáctví. (05).

V evangelické církvi už dávná minulost. Krásná, ale zapadlá.

Písmák. Tradiční obraz písmáka.

Vážný. Zatrpklý.

Polyfonie bible.

1)
Díky Bohu za to.
2)
Každý člověk se v každé své životní situaci a s každým svým prožitkem může v bibli najít. Takové nalezení ovšem dá někdy dost práce. Navíc to stojí (spotřebuje) leckdy hodně času.

Pomník bible. (03).

1)
V Praze byl postaven tzv. Dům bible. Většina peněz byla dána z ciziny.
2)
Obdobné památníky bible jsou v různých městech.
3)
Jde nejen o muzeum bible, ale i o pracoviště pro biblická studia a pro rozšiřování bible.
4)
Náklady na tento zajímavý památník (postavení, zřízení, údržba, provoz, zaměstnanci) jsou značné.
5)
Dalo by se propočítat, jestli je třeba udržovat náklady na pomníky bible v takové míře a v takovém množství kde všude. Kolik lidí ve třetím světě by mohlo žít z toho, kdyby se ušetřilo? Nebylo by to věrohodné svědectví o tom, že bible mění pohled na lidské hodnoty?
6)
U každého pomníku není třeba konat či dělat panichidu.
7)
Viz: Neosobně.

Poptávka po bibli. (04).

1)
O bible už není tolik zájmu, jako tomu bývalo za totality.
a)
Biblí je dost, i když nejsou vždy laciné.
b)
Trh se nasytil.
c)
Zájem poklesl.
2)
Izaiáš 55: Kupujte bez peněz, bez zaplacení. Vem si to i bez placení. Dnes: Ber i zadarmo. Zdaleka ne každý to chce vzít. Doklad nepotřebnosti bible pro mnohé.
3)
Viz: Neosobně.

Porozumění bibli.

1)
V každé době různě a jinak aktuální téma.
a)
Výbušně a otevřeně aktuální.
b)
V rámci zkrytosti nebo zkryté aktuálnosti. 2) Ochrana před libovůlí. V moderní době přestala být bible jedinou a jedinečnou autoritou. Moderní tendence k obecné relativizaci všeho pochopitelně způsobují i zrelativizování bible jako svaté knihy.
3)
Otázka v různé podobě a v různé intenzitě v různých dobách: Je bible SB?
4)
Sekularizace obecně.
a)
Vnější sekularizace. Odpadání lidí od církve a od křesťanské víry.
b)
Vnitřní sekularizace. I mezi věřícími.
c)
Velká otázka: Budoucnost křesťanské víry.
4)
Důležitou roli hraje asijský antidemokratický kapitalismus. Ohrožuje životní styl klasické křesťanské Evropy, který je více či méně ovlivněn křesťanstvím.

Porozumění bibli.

Není možno všemu do gruntu a z gruntu porozumět nebo chtít porozumět.

Porozumět bibli a přiblížit ji dnešnímu člověku.

1)
Přeformulovat některé odtažité, někdejší dobové a nám dnes ne zcela zřetelně mluvící partie.
a)
Jedná se o slovní formulace.
b)
Jedná se i o oblast myšlenkovou a o dějinné pozadí.
2)
Dát velký pozor.
a)
Nikoliv přeobsahovat.
b)
Přeformulování je něco jiného než přeobsahování.
c)
Riziko stanovení hranic mezi přeformulováním a přeobsahováním je všelijak nezřetelné, jemné a složité. Když je to tak komplikované už s tím rizikem, pak je to mnohem víc komplikovanější s těmi hranicemi.
1.
Proto lze raději doporučit: Pokud v bibli něčemu nerozumíš, tak to přeskoč a čti dál a jinde. Časem se ti třeba otevřou oči a srdce (třeba i duše) pro porozumnění toho, co jsi přešel.
2.
Tato praktická a moudrá rada pochází od Martina Luthera. Ale nejen od něho. I další teologické autority se zde ochotně podepíší či při-podepíší.
3)
Škála výkladů, které máme po ruce, je pro běžného zájemce o bibli dostačující či víc (více) než dostačující.

Používat bibli.

1)
Jestliže si člověk obstará nějaký předmět, např. Přístroj, obvykle k tomu obdrží i návod, jak se má věc používat. I různé knihy obsahují návod, jak s ní pracovat. Např. Učebnice může mít své specifické podněty pro práci s ní.
2)
Bible neobsahuje přímo návod, jak ji číst, jak ji používat a jak s ní pracovat. Vše se však snadno a rychle dozvíme v církvi, konkrétně u faráře.
3)
Povzbudivý misijní příklad, který vysvětlil domorodcům, jak používat bibli na obyčejném příkladu ze života. JK též vyprávěl svá prostá a jednoduchá podobenství ze života, aby přiblížil lidem veliké pravdy KB.
4)
Na jednom ostrově byl v misijní stanici zřízen i obchod s různými pro domorodce zajímavými předměty.
a)
Jednou tam přiběhl domorodec z druhého konce ostrova, celý promoklý, poněvadž byla zrovna doba dešťů. Požadoval něco proti dešti. Prodali mu tedy deštník, pěkný skládací. Domorodec s ním hrdě odkráčel domů.
b)
Druhý den však domorodec opět přikráčel i s deštníkem v ruce. Prý to nepomáhá, když prší.
c)
Vysvětlili mu, že se deštník nosí nikoliv v ruce vedle těla, ale nad hlavou. Uspokojený domorodec tedy odkráčel.
d)
Další den se však objevil opět. Prý zmokne, i když deštník nosí nad hlavou. V obchodě si uvědomili, že musí provést názorný příklad. Vysvědlili tedy domorodci, že je třeba deštník rozevřít a že se nedá používat jako nějaké pohanské zaklinadlo ve stavu pěkně složeném.
e)
Nakonec se domorodec naučil deštník používat.
5)
Zamyšlení nad poutavým poučným příběhem.
a)
Kdyby faráři vysvětlovali lidem, jak mají používat bibli, obdobným způsobem, jako to udělali v onom obchodě, tak by to lidi určitě odradilo. Neškodilo by, kdyby se především poučili faráři, aby mohli něco vysvětlovat lidem. Většina dnešních lidí nemá totiž tolik trpělivosti, aby za farářem běhala několikrát, až mu dojde, co má vůbec vysvětlit.
b)
Nelze podezírat faráře, že leccos nedovedou vysvětlit, jak používat bibli. Na jejich omluvu je třeba povědět, že to nejen mnohdy nevědí, ale že se takovou otázkou povětšině nezabývali. Takovou věc by totiž povětšině pokládali za zpozdilou a málo teologickou, aby se něčím takovým primitivním vůbec zabývali a aby je to mělo zajímat.
c)
Onen domorodec byl upřímně hledající člověk.
d)
V obchodě by měli domorodce upozornit ještě na jednu důležitou věc: Když na ostrově přijdou deště, jsou tyto deště někdy velmi velké a někdy dokonce i přívalové. V takovém případě je lépe, když člověk zůstane doma a nevystavuje deštník nebezpečí, že mu ho vítr obrátí nebo dokonce vyrve z ruky.
6)
Každé přirovnání kulhá. Jistý je však ten podnět k překonávání mnohé farářské zpozdilosti, která by nejraději pracovala jenom s lidmi, kteří vědí, co je to bidle a jak se má číst, resp. že se má číst, i když ji ovšem povětšině nečtou.

Pozemskost bible.

1)
Bible je kniha po výtce náboženská.
2)
Světské situace však lze nalézt zvláště ve SZ. Nejen jako pouhé ilustrace pro oblast víry.
a)
Víra se projevuje v konkrétním životě a v konkrétních historických a společenských situacích.
b)
Víra není nadzemská či dokonce nějaká nebeská záležitost mimo rovinu běžného (každodenního) života.
3)
SZ i NZ obsahuje situace běžného života v hojné míře.
4)
Víra je jiná dimenze. Pro život. V životě.
a)
Interní situace života člověka s důsledky do běžného života v okolí člověka.
b)
Barevnost bible. Množství konkrétních situací a příkladů.
c)
Vlastní vlast člověka je mimo dočasný život na zemi. KB.
d)
Prožitek příběhů. Prohloubení života.

Praktický fundamentalismus. (07).

1)
Církev nemá podstatné a závažné problémy s krajním extrémním funďáctvím. Pár jednotlivců zastávajících tento teologický směr sice nadělá občas trochu humbuku, ale o nic moc podstatného nejde.
2)
Při výkladu biblických oddílů se vykládá text, nikoliv skutková podstata, tedy to, co je v pozadí, kvůli čemu byl příběh sepsán. Jedná se tedy o stylizovanou skutečnost. Přitom se vykladač (kazatel) tváří, jako by tomu tak bylo. Prostě se neklade otázka, tak-li by ty věci byly. Odvážit se pronést otázku: Stalo se to zrovna tak či nikoliv, to by byla dnes poměrně značná troufalost. Kdyby bylo náhodou moc zle, tak se kazatel obrní hradbou toho, že vykládá biblický text a že to skutečné reálné pozadí není prvořadě důležité.
3)
V pozadí každého stylizovaného příběhu je živá žitá realita života. Většinou nejde stoprocentně zjistit, co je na počátku, před literární stylizací a interpretací. Pokud se ale podaří dobrat se o kousek dál za napsaný biblický text, je to velkou pomocí a oživením pro aktualizaci dnes. Příběh tak nabude plastičnosti.
4)
Farář na kazatelně musí vědět, že před sebou nemá studenty teologie, ale posluchače SB. Proto má vykládat bibli, ale pravým způsobem s dotažením do současnosti. Posluchač má z kázání odcházet s vědomím, že byl vtažen do příběhu.
5)
Viz: Neosobně.

Pravdivost bible.

1)
Bible je kniha realistická. Nic nepřikrašluje, neretušuje, neupravuje. Popisuje život lidí pravdivě. Pravda platí nekompromisně, padni komu padni.
2)
Ani nejzbožnější a nejpříkladnější biblické postavy nejsou transformovány do neprůstřelných hrdinů zbožnosti nebo do stoprocentních příkladů mravnosti z víry.
3)
Příklady některých postav, kde lze spatřit vedle mnohého světla i dosti stínů: Praotcové. Mojžíš. Jozue. Samuel. David.
4)
Syrová pravdivost bible je i evangelíkovi mnohdy (vlastně často a vždy) velmi nepříjemná a nemilá.
5)
Příklad krále Davida. Měl větší možnosti nežli běžný obyčejný člověk.:
a)
K činění dobrého.
b)
Ke konání zlého.
6)
V (prů)běhu běžného života člověka lze spatřit řadu světel. Ale objeví se i větší a menší hříchy, viny, provinění, zavinění. Hřích není pouze konání zlého, ale i nekonání dobrého.

Pravidlo víry a života.

1)
Jestli je bible učebnice něčeho, pak učebnicí víry.
2)
Ale náročnou učebnicí. Leckterý samouk zabředl nebo nebyl schopen po¨kračovat dál.

Překlady.

1)
Přeložit bibli do cizích jazyků není tak snadné, jak by se neinformovanci mohlo zdát. Nejde totiž jen o slova, která postupně dosazujeme do překladu. Jde o to, co tato slova znamenají v kontextu jazykové a historické kultury. Mohou také něco evokovat, implikovat, vyvolávat určité představy, které pak mohou zkreslit zvěst bible. Těžší je to např. S překladem bible do jazyka kulturně rozvinutého národa. Týká se to např. Číny a Indie.
2)
Mohamedáni jsou v tomto směru svým způsobem prozíravější. Závaznost má pouze korán v originále, tedy v arabštině. Překlady jsou pouze jakýmisi nosiči informací.

Příběhy bible.

Aktuální a vzorová platnost i dnes.

Přístup k bibli (ale i k něčemu jinému(.

1)
Experiment.
2)
Matematický výpočet.

Působení bible na kulturu.

1)
V průběhu celých dějin.
2)
Bible ovlivnila literaturu, malířství, sochařství a mnoho dalších oborů a oblastí i v umění.

Realismus v bibli.

Naprosto jedinečná a nedostižná záležitost, i když si to někteří věřící neuvědomují nebo nejsou schopni uvědomit.

Realita života.

1)
Bible má své ideály.
2)
Bible nic netají ani o proklamovaných kladných typech. Srovnej např.: Abraham. David.

Redakce SZ.

1)
Jít za redakci SZ, která byla kolem roku 450 ante. Resp., jít ještě před redaktory.
2)
Přípravná a před-přípravná práce pro redaktory hlavních a nejdůležitějších částí SZ (zvláště pentateuch) byla vykonána přibližně 500 let před konečnou redakční uzávěrkou, tedy za Šalomouna, kolem roku 950 ante.
3)
Redaktoři bible zpracovali a zapracovali různé jednotlivé tradice a všelijak (různě) je dali (sešili, zkloubily, spojili) dohromady. Tak se dostaly k sobě různé tradice např. Kolem Mojžíše a kolem Arona, představitele severské, danovské tradice.
4)
Redaktoři pracovali s prameny popisujícími a různě ztvárňujícími historické události. Ty historické události jsou pramennými tradicemi různě zachyceny, zpracovány, ztvárněny, modifikovány, upraveny a uzpůsobeny pro vyznavačské potřeby a pod.
5)
Redaktoři tedy nepracovali s historií jako takovou. Nepředkládají samozřejmě žádnou historii ve vlastním slova smyslu. To není jejich záměr.
6)
Redaktoři bible předkládají zpracované historické skutečnosti tak, aby to vše v předkládaném zpracování sloužilo jako vyznání, svědectví víry, podobenství, povzbuzení.
7)
Je samozřejmé, že se redaktoři někdy nemohli ubránit mnohým lidským sklouznutím, např. Směrem k národní a k národněobrozenecké ideologii.
8)
A to ani při sebepečlivější snaze, aby předkládali jen skutečnosti víry v ryzí a nejčistší podobě.

Rovina bezmocně mocného slova.

Dialektika SB.

Řetěz. Bible na řetěze.

1)
Aby ji někdo neukrad. Ve středověku, např. V kostele, aby si z ní někdo mohl přečíst. Opsání nebo vytištění bi byla drahá záležitost.
2)
V moderní době je riziko krádeží i jiných věcí.
a)
Telefonních seznam ve veřejných budkách je třeba rovněž uvazovat nějakým druhem řetízku. Moderní cvičenější zloději to ale zvládnou. Proto se raději telefonní seznamy raději do budky nedají.
b)
Když se vyplňuje např. Ve spořitelně (01) všelijaký tiskopis, může a musí zákazník použít spořitelní datumovku nebo tužku na řetízku nebo na nějaké šňůrce.
c)
Psiska, zvláště Velká, by se měla vodit na řetízku (vodítku). K tomu by měl být samozřejmostí i košík na psí tlamě (náhubek).
3)
Jiná možnost: Vytisknout nadbytek telefonních seznamů, aby si ho mohl každý volně vyzvednout, i když nevlastní telefon.
4)
Vytrhávání jednotlivých listů z telefonního seznamu pro někoho potřebných nebo nějak užitečných nelze nikomu zabránit.
a)
Telefonní budky nelze pořád hlídat nebo sledovat kamerou. Ani to by ovšem nepomohlo.
b)
Že by někdo někde vytrhával z bible jednotlivé listy pro něj nějak užitečné nebo jinak potřebné pro jeho život, s tím se nelze v moderní době prakticky setkat.
c)
Bible se nekradou ani z kostelů, kde bývají často (vedle Zpěvníků) k volnému použití.

Samostatné myšlení.

Pokud bible přivede a i dál vede člověka k samostatnému myšlení, pak to vede dál k vnitřní svobodě.

Slovo Boží.

1)
Zašifrovaná mluva.
2)
Závěrečný efekt stojí za námahu při rozšifrovávání.

Slovo Boží.

1)
Bible není SB.
2)
SB je v bibli.
3)
Bible se SB stává. Ale jen pro věřícího.
4)
V bibli jsou lidské šumy, jako na gramodesce.
5)
Katolíci po čtení oddílu z bible pronesou: Slyšeli jste SB.
a)
Vážnost bible u katolíků stoupá.
b)
U protestantů vážnost bible trochu ustupuje do pozadí.
c)
Inu, paradoxy a ironie dějin, ale žádný problém.

Slovo Boží se stává.

1)
SB není obsaženo v bibli jako příslovečná houska na krámě.
2)
Působením bible se člověk může setkat s PB.
a)
I PB se tedy stává.
b)
Vposledu i církev se vždy znovu a znovu stává, když se zvěstuje SB.
c)
Podle reformace je i kázání SB Božím slovem.
3)
Otázka: Jestliže se Sb stává skrze Písmo svaté, skrze bibli, může se stát i skrze např. Korán, Avestu, Bráchu? Může si PB použít této cesty, aby oslovil člověka?

Soukromý zájem o bibli.

Tato možnost není uzavřena nikomu. Ani ateistovi ne.

Spásná účinnost Písma. (04).

1)
Fráze, kterou lze v církvi zaslechnout, i když v současné době už opravdu jen zřídka.
2)
Zeptej se svého faráře, co se tím dnes míní.
3)
Viz: Neosobně.

Spisy SZ.

1)
Ideologická literatura.
2)
Včetně náboženského obsahu.
3)
Náboženství je zapracováno do ideologie.
4)
Jinak řečeno: I v náboženství je ideologie.

Spousta teologických proudů a názorů v bibli.

1)
Bible je kniha, která vznikala v průběhu celého tisíciletí.
a)
V bibli jsou obsaženy různé situace dějinné i jednotlivého lidského života člověka.
b)
Bible vidí komplex života i jeho jednotlivé části pod zorným úhlem víry. Jedná se o měřítka SB, Boží autority.
2)
Přesto se bible může stát ghetoickou knihou.
a)
Riziko nepochopení nebo zkreslení od čtenářů bible (i od vykladačů) je tady vždycky.
b)
Ghetoičnost, pokud k něčemu takovému dojde, však není vinou bible jako takové, ale jedná se o vinu lidí a jejich způsobu či způsobů přístupu k bibli.

Starý zákon.

1)
Židovská bible.
2)
První část křesťanské bible. Převzato od Židů jako celek.
3)
Vznik jednotlivých knih, z různých pramenů, redakce a teologie a hlavně výběr jednotlivých spisů do kánonu je záležitostí jeruzalemského kněžstva. Nebo kruhů jemu blízkých.
4)
SZ obsahuje zbožnost a zájmy jeruzalemského kněžstva.

Staré a zastaralé.

1)
Staré nemusí být nutně (eo ipso, tím samým) zastaralé.
2)
I staré a dobré lze nově interpretovat a přeložit do konkrétní doby a situace.

Stopy aktualizačních zásahů.

Badatelé rozpoznávají, že biblický text je už interpretací nejen reality samotné, ale už i jistého zpracování této reality.

Strukturální analyza.

1)
Metoda, která umožňuje rozpoznat mnohé, na co jiné metody např. V exegezi nestačí.
2)
Lze zkoumat a rozebírat struktúry obsahové i formální.
3)
Projevy písemný a mluvený mají své specifické struktúry.
4)
Každý autor má svůj osobitý rukopis nebo i jazyk.
5)
Viz: Neosobně.

Struktury bible.

1)
Teologové rádi mluví o základních strukturách bible.
2)
Nabádavé části bible.
3)
Základní strukturální motivy.

Subjektivnost.

1)
Každý člověk chápe a pochopí, pozná a přijme SB (bibli) jinak.
a)
Moudré vedení církví je na místě, i když protestanté jsou zde velmi ve střehu.
b)
Pro jistotu dnes evangelíci raději příliš nevedou lidi, nedávají jim příliš směrnice pro život a dokonce jim ani nepředkládají nějaký pořádný model pro život a pro osobní zbožnost.
2)
Tentýž Bůh a totéž SB působí v různých historických situacích a u různých lidí různě.
a)
Někdo pochopí jako milosrdný Samaritán, že je třeba pomáhat s láskou a milosrdenstvím.
b)
Jozue pochopil, že se má vojensky zmocnit Kanánu a vybít domorodé obyvatelstvo.
3)
Každý věřící vede osobně zápas o pochopení a uskutečnění své víry v konkrétní situaci.
a)
Církev by v tomto směru měla být nápomocna svou historickou zkušeností.
b)
Základní pravdy víry a poznání Boha je třeba transponovat a transformovat do konkrétní situace.
4)
Epištola Židům. Bůh mluvíval častokrát a rozličnými způsoby. Naposledy a nejzřetelněji však promluvil v JK.

Svatopisec.

1)
Pisatel svaté knihy, bible.
2)
Evangelíkům toto slovo zní poměrně odtažitě. Katolíci však vědí, že toto označení není tak nevýstižné, jak by se evangelíkovi na první poslech mohlo zdát.

Šumy v bibli.

1)
Lidské nálezky.
2)
I gramodeska má šumy.

Švédský stůl.

1)
V pozadí: Neuznávání autority bible.
2)
Vztah k bibli jako ke švédskému stolu.
a)
Vybrat si, co se mi hodí.
b)
V lepším případě, co se mi líbí a co mi vyhovuje. Co mi uhovuje.
c)
Vytrhávat ze souvislosti.

Teologické sdělení.

Informace o Bohu, světě a člověku.

Text :

Ible je odleskem historické situace.
1)
Minimálně v narážkách.
2)
Pokud někdo tuto samozřejmou a banální skutečnost zmíní s patřičný akcentem vážnosti, může vzbudit dojem takřka učence.

Toporný překlad biblického textu.

1)
Mnohdy (často) usiluje o doslovnost v pojmech i v myšlenkové struktuře.
2)
Může být pro faráře velmi vhodný pracovně.
3)
Není (většinou) vhodný k liturgickému užití při bohoslužbách.
4)
Překlad vhodný k ilustraci.

Tradice a bible.

1)
Před vznikem bible v dnešní literární (písemné) podobě existovala a postupně se doplňovala biblická látka. Kněží a levíté v Izraeli byli placeni za to, aby tuto tradici udržovali nejprve v podobě ústní a později i písemné. Byli tedy placeni za to, aby si pamatovali a psali. To bylo jejich zaměstnáním.
2)
I po uzavření biblického kánonu biblická tradice pokračuje ve svém vývoji. Jedná se o tradici interpretace a působení. 3)

Transformované vyprávění.

Může být svědectvím. Ne ovšem nutně o události samé, ale o tom, jak kdo danou událost (prožitou na vlastní kůži nebo poznanou jen ze slyšení, již svědectví druhého) vnímá a chápe.

Uchopit ducha biblického textu.

1)
Nebo uchopí duch nás. 2) Uchopit smysl. 3)

Unáhlené snahy při interpretaci biblického textu v kázání.

Určité zjednodušení.

Unikátní události v bibli.

1)
Všecko v minulosti je svým způsobem a svého druhu unikátní.
2)
Unikátnost minulosti lze zesílit osobním přístupem.
3)
I přístupem víry nebo naopak přístupem nezaujatosti či pozorovatelské nevěry.

Urážka lidského mravního cítění.

1)
Dnešní člověk dokáže být velmi kritický k tomu, co někteří faráři předkládají se značnou dávkou samozřejmé bezmyšlenkovitosti.
2)
Zbožný král David zhřeší s Betsabé. Nechá zabít jejího manžela Uriáše. Za trest Davidovi umře jeho dítě s Betsabé. Dokonce někteří faráři postupují směrem do christologického dotahování.
3)
Velký pátek.
a)
Nebyla to žádná sranda nebo předem naplánované drama.
b)
Krvežíznivý Bůh nelítostně obětoval svého syna.
4)
Interpretovat dřívější či dávné představy, které bývaly kdysi bezproblémové, do dnešního myšlení a představ současného člověka, to není snadné. A) Faráři by se neměli bát myslet. B) Faráři by se neměli bát připustit si na tělo způsob myšlení dnešního člověka. C) Faráři by měli mimo jiné myslet i na budoucnost církve. Neměli by se ukolébávat v dožívání a doplouvání s dožívajícími a doplouvajícími. D) Myšlení, to bolí. Navíc se za myšlení v církvi neplatí. Leda duchovním a slovním klackem přes hlavu. Myšlení totiž mnohé provokuje. E) Hus myslel a říkal to, co vymyslel. A ejhle, jak dopadl, trouba. Takže, neber si z něho příklad. Šolichej to dál a spokojeni budou lidé ve sborech dole a Olymp nahoře, pokud sbor odvede řádně PF a repartice a ještě několik dalších povinných sbírek.
5)
Viz: Neosobně.

Večíst se do bible.

1)
Kazatel by měl nepovrchně rozumět bibli.
2)
Násilná stylisace se do bible a jejího světa je opravdu násilná v dnešním světě, ostatně jako vždycky.

Vějíř možností.

1)
Pochopení bible.
2)
Výraz pro rozmanitost, v níž se schová i lecjaká či mnohá libovůle a pohodlnost v myšlení.

Vlast.

1)
Heinrich Heine: Bible je přenosná vlast Božího lidu.
2)
Čeští evangelíci, když opouštěli vlast v době temna: Po všem je veta. Vzali jsme jen bibli kralickou a Labyrint světa.
3)
Američtí kolonisté měli s sebou bibli a Shakespeareho. Divadlo u nich upevňovalo společenství, aktivitu a tvůrčí soudržnost.

Vložit sebe do výkladu bible.

Současně se ale vyzávorkovat.

Vnímal bibli svatě materialisticky.

1)
Realita materie života též patří k životu.
a)
Můžeme se dohadovat, zda materielno patří k životu primerně nebo až sekunderně.
b)
Bez materielna není duchovno.
c)
Materielno bez duchovna není plnost života. Pak se jedná jen o jednostrannou chudobu, povrchnost a plytkost života.
2)
PB stvořil materielno i duchovno.

Vnitřní kritika.

1)
Prorok Amos.
a)
Sociální kritika.
b)
Sociální nespravedlnost souvisí s neposlušností PB.
2)
Nehemiáš. Vlastní souvěrci utiskují navrátilce do Judstva víc a hůř nežli předtím pohané v Babylonii.
3)
Prorok Ozeáš kritizuje krvavý masakr na Achabovcích, který uskutečnil Jehu na příkaz proroka Elizea. Oba proroci mluvili vždy ve jménu Hospodina.
4)
Kritika bezbožnosti a nevěry lidu. Odpadání od Hospodina, od smlouvy s Hospodinem.

Vstoupit do biblického textu.

Nejprve tak musí učinit farář. Po něm možná budou následovat i posluchači.

Vycucat něco z bible.

Vyčuchat z bible, co se dá.

Výklad bible.

1)
Doporučená metoda: Vykládat Písmo Písmem i nepísmem.
2)
Žádná metoda není samospasitelná.

Výklad bible.

Závažný. Závazný. Zásadní. Směrodatný. Závadný.

Vykladačské minimum.

1)
Farář by měl lidem ve sboru nezůstat dlužen základní informace o biblickém textu a jeho pozadí. Především na biblických hodinách, ale i v nedělním kázání.
2)
Poválečný biblismus se dnes už stává vzpomínkovým mýtem, i když se v církvi stále drží biblismus, ale už v jiné formě nežli byla ta podruhoválečná.
3)
Výklad bible se nenese jenom cestou přes překážky hebrejské a řecké, ale musí zachycovat plastičnost a plnost života. Prostě a jasně řečeno, jde o šťávu života.

Výkladové zkraty.

1)
Důsledek dodatečnosti.
2)
Dodatečné výklady, interpretace, aplikace.
3)
Příklad. Kniha Izaiáše proroka má členění do tří částí. Je to předjímka Boží trojice. Poznámka: To členění je mnohem, mnohem pozdější nežli bylo v dogmatice formulováno učení o Trojici.

Výklady.

1)
Mnohé umné konstrukce i bez opěrných základů.
2)
Hrát na strunu zbožných, kteří platí na církev. Splnit jejich očekávání.
3)
Obrazy a představy poplatné dané době.
4)
Poklad v nádobách hliněných.

Vystihnout nevystižitelné.

1)
Není to lehké. Je to složité a navíc k tomu nesnadné i pro pilného snaživce.
2)
Nerafinovaná skromná a pokorná formulace pilného zájemce o pochopení biblických pravd: Souhlasím i nesouhlasím.
3)
Víra, to je někdy bouřlivý zápas. Nakonec však pravá a skutečná víra skončí v pokorném ztišení se před Bohem.

Vývar SB.

1)
Hustá kaše. Je to smažené, vařené, grylované.
2)
Lidé dokáží z SB udělat i další věci, ve kterých se někdy nevyzná ani farář.
3)
Konzerva. Je to mnohdy zavařené. I svařené. Uvařené. Převařené. Někdy i připálené. Vyvařené. Hodně se provaří.
4)
Někomu to stačí. Proto někteří nesáhnou k bibli samotné.
5)
Někomu postačí informace z druhé nebo třetí ruky.
6)
Některé vývary mohou být nejen užitečné a stravitelné, ale i velmi dobré.

Vztah k bibli.

1)
Čistit ji lidskou kůží.
2)
Brát ji do ruky a číst v ní.

Zachycená tradice.

1)
Rozsah: 1000 let. Jde o tradici ústní a písemnou.
2)
Některé příběhy se staly ještě o něco dřív.

Zájem o bibli.

1)
V dobách útlaku roste zájem o bibli.
2)
Podle názoru církve by lidé měli mít zájem o bibli i v dobách svobody a pohody.
3)
Pokud lidé nemají zájem o bibli, je to jejich velká škoda. Současně je to ale i velká chyba a zavinění církve.
4)
Kde není zájem o bibli, tam je to i velká škoda pro faráře. Ocitají se v riziku nezaměstnanosti.

Zkušenostní rovina.

Neměla by být v kontrastu či v napětí s objektivitou biblického textu.

Znalost bible dnes. (03).

1)
Netržní záležitost.
2)
Vzdělání pro radost ze znalostí.

Známé teologické obezličky.

1)
Teolog si umí poradit i ve vztahu k bibli.
2)
Příliš mnoho teologů neřekne příliš často: Nevím. Ani teolog přece nechce zpochybnit či zproblematizovat či zlehčit svou odbornost a profesionalitu.
3)
Teologické obezličky.
a)
Formulačního rázu. Některé formulace jsou tak krásné, že lidské srdce jásá. Přesto může mít posluchač po chvíli přemýšlení pocit, že se nic neřeklo nebo že se jedná o promyšlený úhyb.
b)
Myšlenková oblast. Jedná se o různé myšlenkové úhyby, skoky, spojení, distance a pod.
c)
Ani na některé teology (např. Faráře) nelze klást příliš náročná měřítka v oblasti myšlení, promýšlení a domýšlení. Pohodlnější a jednodušší je mnohdy přidržet se různých standartních klyšé. Krom toho, ani většina posluchačů netouží po nějakém hlubokomyslném domýšlení samozřejmostí a nesamozřejmostí života.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.