zachariáš 9,9.

(Kázání Starý zákon -> 38 Zachariáš)Advent. Květná neděle.

Text:

Zachariáš 9,9.
9
Rozjásej se, sijónská dcero, dcero jeruzalémská, propukni v hlahol! Hle, přichází k tobě tvůj král, spravedlivý a zachráněný, pokořený, jeden na oslu, na oslátku, osličím mláděti.
10
"Vymýtím vozy z Efrajima a z Jeruzaléma koně; válečný luk bude vymýcen." Vyhlásí pronárodům pokoj; jeho vláda bude od moře k moři od Řeky až do dálav země.

Čtení:

Zachariáš 9,1-17. Celé. Nebo: jen verše 1-10.
1
Výnos. Slovo Hospodinovo proniklo do země Chadráku, Damašek je místem, na němž spočine. K Hospodinu budou vzhlížet všichni lidé, všechny kmeny Izraele.
2
Proniklo i do Chamátu, do jeho pomezí, do Týru i Sidónu, tak přemoudrého.
3
Týr si vybudoval opevnění, nahromadil stříbra jako prachu, zlata ryzího jako bláta na ulicích.
4
Avšak Panovník si jej podrobí, jeho val srazí do moře; bude pozřen ohněm.
5
Spatří do Aškalón a bude se bát, Gáza se bude svíjet v hrozné křeči, Ekrón se zklame v tom, več doufal. Z Gázy zmizí král, Aškalón nebude už osídlen,
6
V Ašdódu se usadí míšenec. Tak vyhladím pýchu Pelištejců.
7
Krvavé sousto mu vyrvu z úst, ohyzdné oběti z jeho zubů. Tak bude i on zachován našemu Bohu, stane se v Judsku pohlavárem a Ekrón bude jako Jebúsejec.
8
"Položím se táborem u svého domu proti vojsku, proti každému, kdo by sem chtěl vtrhnout; zotročovatel se už nebude přes ně valit, nepustím je nyní z očí." -
9
Rozjásej se, sijónská dcero, dcero jeruzalémská, propukni v hlahol! Hle, přichází k tobě tvůj král, spravedlivý a zachráněný, pokořený, jeden na oslu, na oslátku, osličím mláděti.
10
"Vymýtím vozy z Efrajima a z Jeruzaléma koně; válečný luk bude vymýcen." Vyhlásí pronárodům pokoj; jeho vláda bude od moře k moři od Řeky až do dálav země.
11
"Pro krev smlouvy s tebou propustím tvé vězně z cisterny, v níž není vody.
12
Navraťte se do pevnosti, vězňové, jimž naděje vzchází. Dnes to oznamuji znovu: Všechno ti nahradím dvojnásobně.
13
Judu si napnu jako lučiště, na tětivu vložím Efrajima. Zburcují tvé syny, Sijóne, proti synům tvým, Jávane. Učiním tě mečem bohatýra."
14
Ukáže se nad nimi Hospodin, jako blesk vyletí jeho střela; Panovník Hospodin zaduje na polnici, vydá se na pochod ve vichřicích z jihu.
15
Hospodin zástupů jim bude štítem a oni budou jíst a kameny do praku pošlapou, budou pít a halasit jako při víně a budou plní jak obětní miska, skropení jak rohy na oltáři.
16
Tak je Hospodin, jejich Bůh, v onen den zachrání, stádečko svého lidu. Jako drahokamy v čelence budou zářit nad jeho zemí.
17
Jaká je jeho dobrota, jaká je jeho krása! Působí, že mládenci prospívají jako obilí a panny jako mošt.

Postup 1:

0)
Známý text. Dotahováno do NZ.
a)
Vjezd JK do Jeruzalema. Naplnění proroctví Zachariáše. Vyprávět děj. Hosana.
b)
Jiný vjezd než obvykle vjíždějí králové. Na oslu. Beze zbraně. Bez vojska.Dokonce i bez ochranky.
c)
Se slávou JK je spojeno i jeho ponížení. Pokora.
1)
Příchod krále. Očekáváme ho. Vyřešení problémů života. Pokojný život.
2)
Spravedlivý. Nepřehlédnout hřích. Hřích je hřích.
3)
Spasení plný. Bere na sebe trest za náš hřích. JK připravuje plný život. Plný život: Dar. Důsledek přijetí krále.
4)
Chudý.
a)
Sedící na oslátku.
b)
Boží představa velikosti a slávy.
c)
Neurážet se ve svém očekávání.
d)
Pavel: Co je u světa mdlé, to vyvolil Bůh.
5)
Zničení zbraní v Izraeli.
a)
Izrael je církev.
b)
Bezbrannost a nezajištěnost církve ve světě.
c)
Ochrana mocného krále. Stačí to.
d)
Navázání: Izaiáš 2. Micheáš 4.
1.
Skují meče své v motyky a oštěpy své v srpy. Nebudou se učit boji.
2.
Jenže: To se týká okolních národů vedle Izraele.
3.
Lidsky viděno:
- Fantastický výhled Izraele.
- Velmocenská imperialistická politika (v nadějném výhledu) maličkého nárůdka, který je po celou svou existenci vydán na pospas okolním národům a nárůdkům.
6)
Pokoj národům.Vyhlásí Pán. Mocný. Pouhé jeho slovo nastolí pokoj.
7)
Panství nad světem. Svrchovanost. Poslední slovo. Záchrana pro všechny.
8)
Cesta k míru ve světě. Volat lidi pod panství JK. Misie. Volat k JK.
9)
JK. Naplnění zaslíbení. Není jiné cesty pro mír a plný a pravý život.

Postup 2:

1)
Výzva Zachariáše k radosti.
a)
Do různých starostí.
1.
Ne ledajaká výzva.
2.
Do smutku výzva k hlaholu a k veselí.
b)
Vánoce a velikonoce. Největší křesťanské svátky. Jsou poznamenány těmito výzvami.
c)
Vánoce.
1.
Následuje mučedník Štěpán.
2.
Vraždění betlemských nemluvňátek. Po květné neděli následuje za necelý týden kříž.
d)
Vánoce i velikonoce nesou stopy smutku a vážnosti.
1.
My: Chmurná přísnost v kostele.
2.
Bible nás ale nevyzývá ke smutku.
e)
Poznámky:
1.
Krásné výzvy v době totality. Revolta proti tlaku. Důraz na radost.
2.
Velmi brzo po VLR: utahanost, unavenost. Olympu stačí jen odeslání peněz ze sborů.
2)
Nový překlad. Soudce národů a král lidu.
a)
Kontext.
1.
Verš 9: Proroctví o JK.
2.
Předtím: Jen soudy nad národy.
3.
Budoucnost Izraele před těmito národy.
b)
Bůh se s těmito národy vypořádá sám.
1.
Spoléhali na zlato a stříbro.
2.
Doufali ve falešné ideály, modly.
3.
Vyvyšovali se nad ostatní, nad Hospodina. Škodili Izraeli.
c)
Tomu rozumíme. Taková odplata, lidsky viděno, je spravedlivá.
3)
Nerozumíme.
a)
Pokoj bude nastolen i těmto postiženým, potrestaným národům. Drželi se přece vratkých opor. Dlouho a úporně.
b)
I pronárodům bude vyhlášen pokoj. Vláda pokoje od moře k moři. Od řeky (Eufratu) až do dálav země. Boží pokoj na (pro) celý tehdejší známý svět.
c)
Pro nás to zní jako utopie. Dnešní bouřlivá doba. Bouřlivá oblast. Dnes to zní nereálně.

Postup 3:

1)
Příchod krále.
a)
Lidská očekávání.
b)
Představy lidí.
c)
Představy církve.
2)
Kontext. Soud nad národy. Pokoj pro všechny. Nad náš rozum.
3)
Radost. Žít z konečného pokoje.
4)
Dcera Siona. Církev. I dnes. Cituace dnes. Málo lidí se dokáže radovat. Únava ze života.
5)
Důvod k radosti. Přichází král. Stačí to. Jiný král než světský.
6)
Spravedlivý. Dal život za hříšné.
7)
Ne jen záležitost budoucnosti.
a)
I přítomnost.
b)
Vždy.
c)
Pro každého.
d)
Tento král nás pobuřuje.
1.
Chudý.
2.
Pokořený. Pokora.
3.
Cesta následování.
e)
Ale: Pravý život.
8)
Chudoba.
a)
Plnost života není v bohatství.
b)
Chudý a pokorný král je mnoha lidem proti srsti.
c)
Naše a Boží hodnocení velikosti.
9)
Nenasytnost člověka. Tento král jde jinou cestou nežli chodívá (či jezdívá) běžný lidský král.
10)
Kompromisy v praxi církve.
a)
Chudý král.
b)
Chudý jeho život.
c)
Zkloubit to s bohatstvím poddaných tohoto chudého krále.
11)
Král přichází k nám a přináší nám pokoj, ne soud.
a)
Velký důvod k radosti.
b)
Radost je tedy podložená. Má svůj důvod.

Poznámky:

1)
Proč je král chudý a ponížený.
a)
Pro nás. Kvůli nám. Za nás zaplatil a nic mu nezbylo.
b)
Proto se nám takový chudý a zchudlý král zdá být málo. Už všecko rozdal.
c)
Za nás sice platil. Měl by ale mít pořád víc navenek, abychom ho uznali a respektovali.
2)
Chudý král.
a)
Velice moc velký paradox.
b)
Nebude brát jiným, aby obohatil sebe.
c)
Bohatý král. Vždy to jeho bohatství v nějaké podobě zaplatí chudí, ti, co mají málo.
d)
Světský král.
1.
Jsou do něj vkládány naděje.
2.
Chce pomoci sobě, ne lidem.
3.
Tváří se a slibuje, že pomůže.
3)
Pokoj.
a)
Zničení zbraní.
b)
Zbraně: Spotřeba času, materiálu, energie, peněz.
c)
Lze toho všeho užít pro dobro lidí.
Zd) brojení je drahý špás.
1.
Zaplatí to lidé, prostí a obyčejní.
2.
O to nižší mají životní úroveň.
4)
Chudý král.
a)
Osel, ne kůň. Šetří. Ne hýřivý luxus.
b)
Chudá církev.
1.
Později kočáry, koně, mercedesy. Drahá auta místo koní.
2.
JK zůstal chudý pořád. Až do smrti.
3.
Zkušenost už ve SZ: Paláce pánů a chatrče chudáků.
c)
Sociální rozdíly. Rozevřené ony pověstné nůžky.
1.
Cesta k nápravě: Chudý král.
2.
Výzva papeže: bohatí mají dát chudým ze svého bohatství.
- Jinak přijde jiná cesta: Nutnost zbraní.
- Ochrana nabytého majetku.
5)
Nutnost zbraní.
a)
Nepřátelé vnější.
b)
Chudí. Udržet je v klidu.
c)
JK: Odstranění příčin nutnosti zbraní.
1.
Spojit se a sjednotit se pod slovem JK. Poslušnost JK. Všechny národy. Víra.
2.
Sociální škvíry a rozpory. Bude to vyrovnáno. Nebude bohatý král se šlechtou. O to bohatší budou ti dole.
d)
Šťastný, spokojený život pro všechny.
1.
Po lidsku viděno: Nereálné. Nemožné.
2.
Všecky lidské cesty vedou k opaku toho, co říká JK.
- Nedávají uspokojivé řešení.
- Opakující se koloběh dějin.
- Nic se v dějinách v tomto směru nevyřešilo.
6)
Chudí platí na bohaté.
a)
Doplácejí na ně.
b)
Vždycky.
c)
Pokud někdo tvrdí, že někde nikoli, pak by to byla první výjimka v dějinách.
7)
Soud nad národy.
a)
Bůh se ujme svého lidu.
b)
Soud se týká světa.
1.
Svět je kolem nás, ale i v našem srdci.
2.
Jsme prosáklí myšlením světa.
c)
Římanům 12,2: Nepřipodobňovat se tomuto světu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.