Micheáš 4,1-4.

(Kázání Starý zákon -> 33 Micheáš)Vánoce.

Text:

Micheáš 4,1-4.
1
I stane se v posledních dnech, že se hora Hospodinova domu bude tyčit nad vrcholy hor, bude povznesena nad pahorky a budou k ní proudit národy.
2
Mnohé pronárody půjdou a budou se pobízet: "Pojďte, vystupme na Hospodinovu horu, do domu Boha Jákobova. Bude nás učit svým cestám a my budeme chodit po jeho stezkách." Ze Sijónu vyjde zákon, slovo Hospodinovo z Jeruzaléma.
3
On bude soudit mnohé národy, ztrestá mocné pronárody, i ty nejvzdálenější. I překují své meče na radlice, svá kopí na vinařské nože. Pronárod nepozdvihne meč proti pronárodu, nebudou se již cvičit v boji.
4
Každý bude bydlit pod svou vinnou révou, pod svým fíkovníkem, a nikdo ho nevyděsí. Tak promluvila ústa Hospodina zástupů.
5
Každý jiný lid si chodí ve jménu svých bohů, ale my budeme chodit ve jménu Hospodina, našeho Boha, navěky a navždy.

Čtení:

Zjevení 21,9-12. 23-27. 22,1-5.
Matouš 24,45-51.

Píseň 306.

Postup 1:

1)
Advent. Důrazy zvěsti evangelia pro církev.
2)
Konkrétní situace Izraele. 6. Století ante. Války. Rozbitá země. Zbídačení lidé. Beznadějná situace i pro církev. Chrám je v rozvalinách a bude třeba vynaložit velkou námahu k jeho znovuzřízení.
3)
Prorok. Potěšuje. Naděje. Povzbuzuje. Vize. Mír. Blahobyt, pohoda. Sedět klidně pod svým stromem. Strom musí růst roky.
a)
Stromy.
1.
Usazený život.
2.
Kulturní stromy. Pomalu rostou. Ne rychle rostoucí eukalyptus.
3.
Tradice. Dlouhý život.
4.
Základní věci pro život.
b)
Čas. Pohoda života. Zajištěnost. Zastavit se. Sednout si. Pohovořit. Přemýšlet o životě.
c)
Regenerace sil. Ne zahálka. Práce dál. Klidný život.
d)
Mír. Bez válek. Ne příměří a zbrojení. Zbraně budou zničeny. Využití materiálu. Bez armády. Nemusí se na vojnu. Neučit se válce. Není to třeba.
e)
Nikdo nevystraší. Ani člověk. Žádná kriminalita. Ani katastrofy. Zajištěnost života.
4)
Jak to může začít. Není to v lidských možnostech.
a)
Hora Hospodinova bude vyvýšena. Nahoru umisťují lidé své důležité věci. K čemu člověk upíná zrak. Hora Hospodinova převýší lidské naděje.
b)
Lidé půjdou k Hospodinu. Chodit ve jménu Hospodinově. Po cestách, po stezkách jeho. Učit se od Hospodina. Chrám. Účast. Proudy lidí. Jediná šance pro lidstvo i jednotlivého člověka.
5)
Naplnění.
a)
Příchod JK.
1.
Jediná naděje pro člověka.
2.
Není jiné cesty.
3.
Lidé pořád válčí a zbrojí.
4.
Záblesky světla KB.
5.
Dobré vztahy aspoň v církvi.
b)
Vánoce. Příležitost uvědomit si lidskou situaci.
1.
Tužby. Očekávání. Naděje. Snad tu a tam i trochu prožití.
2.
JK. Bezmocné dítě. Šance pro celý svět. Ne válečník v brnění. Bezbranně skončil na kříži.
3.
Naděje není ve stále dokonalejších zbraních. Blahoslavení činitelé pokoje. Nermutiž se srdce vaše. Pokoj svůj dávám vám.
6)
Výhled k vánocům.
a)
Vykročit.
b)
Co pro to dělat.
1.
Světlo KB v malé oblasti.
2.
Třeba v klidu naší rodiny.
3.
Klidně si sednout, pohovořit si.
4.
Udělat si čas na bližní.
c)
Kde to začíná: Udělat si čas na Hospodina.

Postup2:

1)
Micheáš působil 730-700 ante.
a)
Kapitoly 1-3: Boží soud nad Izraelem. Zkáza Jeruzalema.
b)
Kapitola 4: změna tématu. Krásná slova. Dobře se poslouchají. Předtím: Ssutiny z Jeruzalema. Hora domu Hospodinova zaroste křovím. Bůh teď chystá spásu.
c)
Anticipace pozdější situace ze 6. Století ante. Redaktoři už měli historický odstup.
2)
Poslední dny. Bůh vede své dílo. Boží vítězství.
3)
Jiná situace Siona. Sion: Ne útočiště jen pro vybrané. Bude sloužit všem národům. Nový Jeruzalem. Nádhera. Lesk. Nepřehlédnutelné.
4)
Proč to vše. Aby národy trefily. Symbol Boží slávy. Dům Hospodinův, ne lidský.
5)
Národy půjdou na Sion. Budou se vzájemně povzbuzovat.
6)
Co tam chtějí nalézt. Bude nás učit svým cestám. Spravedlivý zákon. Spravedlnost.
7)
NZ. JK. JK posílá učedníky do celého světa. Když národy nepřišly na Sion.
8)
Vize: Všichni národové jdou k Bohu.
9)
Boží soud. Spravedlnost. Naděje.
10)
Co se stane, až se národy poučí na Sionu:
a)
Zahodí zbraně.
b)
Materiálu na zbraně využijí pro mírové účely. Skují meče v motyky. Oštěpy v srpy.
c)
Nebudou se učit boji.
d)
Nepozdvihne národ proti národu zbraně.
11)
Důsledky: Klidný život. Vinná réva. Fíkovník. Vlastní. Ne nájemník na cizím. Pohoda života v mírném nadstandartu.

Poznámky:

1)
Micheáš: Malý Izaiáš. Izaiáš v malém:
a)
1-39: Soud.
b)
40-55: potěšujte.
c)
56-66: Opět soud. Po návratu. Staronové hříchy. Hříchy se opakují.
2)
Natanael, Janovo evangelium. Seděl pod fíkovníkem. Písmák.
3)
Jeremiáš 23,23-24. Soud. Kolem 609.
a)
Dnes: chápeme to jako proroctví.
b)
Tehdy známá skutečnost.
c)
Micheáš je starší o 100 let. U Micheáše lze mnohé chápat jako proroctví. Ten zase navazuje na pád Samaří. Jeremiáš se měl tedy o co opřít, i literárně.
d)
Jeremiáš: Konkretizace zvěsti Michaáše ve své době. Použil toho právem.
4)
Micheáš. Kolem 730. Před pádem Samaří.
a)
Kladně prorokuje o Jeruzalemu. Stojí to za zamyšlení. Severní bratr je v tísni před zánikem. My si pozlatíme svou budoucnost.
b)
Impulz pro proroka. Vidí dál. Pohled dopředu. 130 let. Odhad situace, vývoje.
1.
Soud. Zkáza.
2.
Ještě trochu víc dopředu: Návrat. Konkretizace naděje.
3.
Základní linie proroka: Naděje.
5)
Soud nad Izraelem. Jak to může dopadnout?
a)
Silní sousedé.
b)
Vnitřní slabost.
1.
Sociální útisk, vnitřní rozklad.
2.
Jako u nás před Bílou horou. Bojovali stavové, ne lidové vrstvy.
3.
Nezájem těch dole o politiku těch nahoře.
6)
Nezapomenout:
a)
Události doby.
b)
Proroci: komentování doby ve světle SB.
c)
Literární úprava. Redakce.
7)
Naděje.
a)
Ne v předpovídání budoucnosti.
b)
Uprostřed šlamastiky doby.Světlo SB.
8)
Úvod: Adventní doba. Bůh přichází. Důrazy. Konkrétní podoba příchodu JK do naší konkrétní životní situace. Snažit se pochopit, co můžeme konkrétně zaslechnout a vyslechnout.
9)
Doba Micheáše.
a)
Asyřané. Samaří. Asyřané dotírají na Severní Izrael.
b)
Juda. Král Ezechiáš, Jeruzalem. Lupičské hordy. Ničení stromů, lidí. Morová epidemie.
c)
Dojem mnoha lidí: Poslední dny. Pro ně. Beznaděje.
d)
Ale: Potěšení Micheáše. Boží poslední dny jsou jiné. Jiné počítání času.
1.
My. Něco se nedaří. Nemoc. Problémy v rodině, mezi lidmi. Těžkosti života. Chmury. Podzimní počasí. Melancholie.
2.
My na štěstí neprožíváme tak zlé věci jako Izraelci, ale přesto můžeme rozumět pocitům lidí tehdejší doby.
3.
Naděje v Bohu. Nejposlednější poslední dny: KB.
10)
Sedět pod svým vinným kmenem.
a)
Stromy rostou dlouho.
b)
Dlouhý mír, pohoda života.
c)
Práce. Pečení holubi nelítají do huby. Ale práce, kdy člověk vidí výsledek. Stromy rostou léta.
d)
Dnes.
1.
Zastavit se, posadit se večer s rodinou. Rok má 365 dní. Kolikrát za rok?
2.
Udělat si čas k přemýšlení o Božích věcech.
3.
Natanael, pod fíkem, Jan 1. Písmák.
4.
Lidé, kteří si udělají čas přijít do kostela.
- Kdo nepřijdou, nakonec ten čas nijak pořádně nevyužijí.
- Hlubší ponor života. Společenství.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.