Jeremiáš 31,31-34.

(Kázání Starý zákon -> 24 Jeremiáš)

Text:

Jeremiáš 31,31-34.
31.
Aj, dnové jdou, dí Hospodin, v nichž učiním s domem Izraelským a s domem Judským smlouvu novou.
32.
Ne takovou smlouvu, jakouž jsem učinil s otci jejich v ten den, v kterýž jsem je ujal za ruku jejich, abych je vyvedl z země Egyptské. Kteroužto smlouvu mou oni zrušili, a já abych zůstati měl manželem jejich? Dí Hospodin.
33.
Ale tatoť jest smlouva, kterouž učiním s domem Izraelským po těchto dnech, dí Hospodin: Dám zákon svůj do vnitřnosti jejich, a na srdci jejich napíši jej; i budu Bohem jejich, a oni budou mým lidem.
34.
A nebudou učiti více jeden každý bližního svého, a jeden každý bratra svého, říkajíce: Poznejte Hospodina. Všickni zajisté napořád znáti mne budou, od nejmenšího z nich až do největšího z nich, dí Hospodin; milostiv zajisté budu nepravosti jejich, a na hřích jejich nezpomenu více.

Čtení:

Římanům 3,19-26.

Postup:

1)
Doba.
a)
Beznaděje. Nejistota. Válka. Ztráta perspektivy. Zánik. Otroctví. Bolest. Tragedie.
b)
Doléhá to na každého jedince.
c)
Smlouva? K čemu cár papíru? Kde hledat pomoc? Pomůže Hospodin?
d)
Když jsou křesťané v tísni života: Co vlastně čekají od boha?
e)
Zajímat se o to, co vlastně chce dělat Hospodin. Co říká. Zmlknout na chvíli. Stejně jsme v koncích se svými rozumy a odhady.
2)
Nesoulad zájmů člověka a Hospodina.
a)
Doba Jeremiáše. Nesoulady.
1.
Každodenní oběti v chrámě.
2.
Každodenní všední život.
3.
Pronásledování proroka. Vlastizrádce. Rozbiječ. Podlamuje prý svými řečmi bojeschopnost lidu. Rozbiječ, narušitel společenství Izraele.
b)
Odstup času.
1.
Je snadné se tvářit chytře.
2.
Jak bychom ale Jeremiášovo slovo přijímali tehdy?
c)
Jediná záchrana podle Jeremiáše: Návrat k Hospodinu. SB vede k životu i v krizových situacích.
1.
My. Nevěříme také moc horlivě takovým slovům. Nevěřit v Hospodina je méně náročné. Snadnější způsob života. Méně bolestné.
2.
Zhoubný omyl. Omylné životní postoje. Vidět celý život. Nejen chvilku právě teď v tomto okamžiku.
3)
Boží milost.
a)
Nová smlouva mezi Bohem a jeho lidem.
1.
Když Izrael odmítl dosavadní platící smlouvu, přichází nabídka jiné smlouvy.
2.
Nová možnost.
b)
Text: Přichází dny. Naděje lepšího života. Nový vztah k Bohu. Vytvoří to sám Hospodin.
c)
Smlouva nerovnocenných partnerů.
1.
Mocný se zavazuje chránit slabého.
2.
Slabý uzná pravomoc silného vládce.
d)
Smlouvy ve světě.
1.
Sovětský svaz a my.
2.
Amerika a my.
3.
Slovně vždy krásné smlouvy.
- Ale slabý platí a doplácí jak mourovatý.
- Diktát silného ve světě.
- Slabý musí přijmout.
- Když nepřijme, silný ho dotlačí a přitlačí.
e)
Hospodin: Nabídka. Nemusíte přijmout. Vyvolím si jiného.
4)
Zákon do nitra.
a)
Vepíši to do srdce. Budu jim Bohem. Oni budou mým lidem.
b)
Vyučování. Vztahy k Bohu.
c)
Budou odpuštěny nepravosti. Nepřipomínány hříchy.
d)
Hřích nebagatelizován. Konkrétnost jinde.
e)
Nové společenství božího lidu s Hospodinem v důsledku odpuštění.
1.
Přímý vztah bez prostředníka.
2.
Viny rozdělovaly a rozdělují.
5)
JK. Bůh splnil své sliby.
a)
Nová smlouva. Vztah k Bohu.
b)
VP. Stvrzení smlouvy.
c)
Oběť JK.
1.
JK dává člověku vše.
2.
JK proměňuje srdce člověka.
3.
Nabízená pomoc všem.
6)
Kdo je proměněný člověk.
a)
Otázky v církvi, které se týkají nového člověka.
1.
Pokud se ovšem v církvi dnes ještě někdo takto ptá.
2.
Zaostřit na sebe.
b)
Staré problémy.
1.
Bezbožnost má mnoho podob.
2.
I zbožné nátěry a přehozy mají zakrýt skrývanou či zakrývanou bezbožnost.
c)
My.
1.
Záblesky světla.
2.
Poznat účinnost nové smlouvy.
3.
Posila v moci Ducha svatého.
4.
Čekat a žít z proměňujících činů Božích.
d)
Předpoklady:
1.
Chtít věřit v boha. Nebýt pohan.
2.
Chtít být v církvi, v Božím lidu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.