Izaiáš 63,1-4.

(Kázání Starý zákon -> 23 Izaiáš)Květná neděle.

Text:

Izaiáš 63,7:
Milosrdenství Hospodinovo budu připomínat, Hospodinovy chvályhodné činy, všechno, jak Hospodin nás odměňoval, velkou jeho dobrotu k izraelskému domu. On je odměňoval podle svého slitování, podle svého velikého milosrdenství.

Čtení:

Izaiáš 63,1-7. Nebo Izaiáš 63,1-11.
1
Kdo to přichází z Edómu, kdo v rouchu rudém jde z Bosry? Kdo je ten v úboru velebném, hrdě kráčejí ve své velké síle? "Já, který právem vyhlašují, že na vítězství stačím."
2
Proč je tvůj úbor krvavě zbarven a tvé roucho jak toho, jenž v lisu šlape?
3
"Sám jsem šlapal v lisovací kádi a nikdo z národů se mnou nebyl. Rozhněván jsem po nich šlapal, rozšlapal jsem je v svém rozhořčení, až šťáva z nich mi roucho postříkala, poskvrnil jsem si celý oděv.
4
Den pomsty měl jsem v srdci, nastalo milostivé léto pro vykoupené.
5
Rozhlédl jsem se, ale nebylo pomocníka, užasl jsem, opora žádná. Kvítězství mi dopomohla vlastní paže, oporou mi bylo moje rozhořčení.
6
Rozhněván jsem rozdupal národy, opojil jsem je svým rozhořčením; jejich mízu jsem nechal stékat k zemi."
7
Milosrdenství Hospodinovo budu připomínat, Hospodinovy chvályhodné činy, všechno, jak Hospodin nás odměňoval, velkou jeho dobrotu k izraelskému domu. On je odměňoval podle svého slitování, podle svého velikého milosrdenství.
8
Prohlásil: "Vždyť oni jsou můj lid, synové, kteří nebudou klamat." Stal jsem se jim spasitelem.
9
Každým jejich soužením byl sužován a anděl stojící před jeho tváří je zachraňoval; svou láskou a shovívavostí je vykupoval, bral je na svá ramena a nosil je po všechny dny dávné.
10
Oni se však vzpírali a trápili jeho svatého ducha, proti se jim změnil v nepřítele, sám bojoval s nimi.
11
Avšak jeho lid se rozpomínal na dny dávné, na dny Mojžíšovy. Kde je

Postup:

1)
Někdy se má za to: PJK byl člověk bezbranný a bezmocný.
a)
Přesto mnohé vykonal. Učení. Oběť lásky. Pomohl lidem. Uzdravení. Beránek. Tichý. Vše si nechal líbit. Všecko všem odpustil.
b)
Mylný výklad bible. Obraz dobráckého božího dědouška. Bezzubý, krapet sklerotický a senilní. Každý si může vůči němu všecko dovolit. Nebiblický pohled zvenčí vnášený do bible. Někdy i podle přání lidí.
c)
Odpovídá to požadavkům a přáním člověka. Neodpovídá to ale bibli.
d)
Prastaré lidské požadavky. Člověk odmítá absolutní Boží vládu. Udělat z PB neškodného dobráčka. Vyhovuje to lidem.
e)
Voltaire: Bůh zná jen odpouštět, neboť je to jeho řemeslo.
2)
Žár SB.
a)
Palčivost Božího soudu. Nelze ukrýt a umlčet. žhavý uhlík neschováš v zavřené dlani.
b)
JK. Tichý služebník. Izaiáš 53. Rek Udatný. Izaiáš 9. Kníže pokoje. Bůh silný. Hospodin je udatný válečník: Žalm 24,8. Ne bezmocný a bezbranný Bůh. Neúprosný ve své spravedlnosti. Přísný ve svém hněvu. Stvořitel. Pán.
c)
Právo soudit. Poslední soud. Jan: Soud nad světem byl svěřen JK. Všechen soud je dán do ruky Synovi.
d)
Boží láska. Pravda. Nelze ovlivnit. Milosrdenství i soud. Odpuštění. I svrchovaný Boží nárok.
3)
Čtení.
a)
Číst i v kraličtině.
b)
Uprostřed radostných zaslíbení pro Izraele zaznívá válečná píseň. Mesiáš se vítězně vrací z boje proti nepřátelům Božího lidu. Krutý boj. Skvrny na rouchu. Krev. Vinař. Postříkán z hroznů. Krev nepřátel na rouchu.
c)
Mesiáš je sám. Bez posily. Opora: jeho rozhořčení. Hněv. Opojen hněvem a rozhořčením. Dal to poznat nepřátelům.
d)
Jistě vhodná perikopa mezi květnou nedělí a zeleným čtvrtkem.
e)
Je nevítané to slyšet. Bůh je svatý, spravedlivý, přísný.
4)
Bosra. Hlavní město Edomu. Pokrevní příbuzní Izraele. Ezau. Zavilí nepřátelé božího lidu.
5)
Babyloňané. Zajetí.
a)
Edomci pak přišli a ještě dobíjeli Izraele. Kořistění zbytků. Jako supi a hyeny. Bez poražení Edomu by Izrael neměl klidu a šanci žít. Mocný soused.
b)
Edom. Prototyp všech nepřátel Hospodina i Izraele v dané konkrétní době.
c)
Ezechiel a Izaiáš. Výroky o Edomu. Pohanští utlačovatelé.
d)
Když Izrael vyšel z Egypta: Amalechitští. Prototyp nepřátel v tehdejší době. Ne jen konkrétní národ. Možnost: Dodatečné, pozdější dotažení a vykládání.
6)
Trestající Mesiáš.
a)
Květná neděle. Jásot. Politický Mesiáš. Očekávání lidí. Vkládáno mnohými přesto, že JK jel na oslu.
b)
Něco se konečně stane. Formulovat podvědomou, neurčitou nespokojenost.
c)
Král z rodu Davidova. Hosana. Přispěj na pomoc. Spas. Zachraň.
d)
Vjezd. Tažení JK na Jeruzalem. Atmosféra houstne. Z těchto mraků neuhodilo, nepršelo.
7)
Vykoupení přišlo jinak. Ne podle lidských představ.
a)
Mezi květnou nedělí a Velkým pátkem: Běda nad farizeji. Uschlý fíkovník. Symbol Izraele.
b)
Nepřátelé to pochopili, poslali proto JK na smrt.
c)
Davy: hosana. Pak jiné davy: Ukřižuj.
d)
Mesiáš přichází jinak. JK neobětoval život nepřátel, ale svůj. Zbrocen krví, ale vlastní. Vykoupení. Vzal trest na sebe. Pravé vykoupení. Mesiáš obrátil soud proti sobě. Poražený nepřítel: Mocnosti.
8)
Den soudu.
a)
Příchod JK. Aktivní Mesiáš. Mocný. Juda: Pán přichází. Usvědčí bezbožné ze spáchaných zlých činů, ze spáchaných skutků. Ze zpupných řečí proti Bohu.
b)
JK bere trest na sebe. Kříž. Hloubka provinění, propasti mezi námi a Bohem.
c)
Žalm 130: Budeš-li nepravosti zjišťovati, kdo před tebou obstojí?
9)
Paradox: Mesiáš je mocný, ale zároveň milosrdný.
a)
Edomci časem splynuli se Židy.
b)
SB: Soudí nás a volá k nápravě. Aby nám příchod JK nebyl k zahynutí, ale k záchraně.
c)
Den Páně. Pak nebude konec, ale nový začátek. Po časném životě nastane věčnost. Ne pláč a skřípění zůbů.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.