Izaiáš 40,9.

(Kázání Starý zákon -> 23 Izaiáš)Advent.

Text:

Izaiáš 40,9.
Na horu vysokou vystup sobě, Sione, zvěstovateli věcí potěšených.
Povyš mocně hlasu svého, Jeruzaleme, zvěstovateli věcí potěšených.
Povyš, aniž se boj.
Rci městům judským: Aj Bůh váš.

Čtení:

Izaiáš 40,1-11.

Suspirium:

Povstaň a zaskvěj se, poněvadž přišlo světlo tvé. Sláva Hospodinova vzešla nad tebou. Nebo aj, tmy přikryjí zemi, ale nad tebou vzejde Hospodin. Sláva jeho nad tebou vidína bude. I budou chodit národové v světle tvém.

Osnova.:

0)
Úvod. Potěšujte můj lid. Předznamenání.
1)
Na koho se Bůh se svým slovem obrací. Sion. Jeruzalem. Církev.
2)
K čemu nás SB vyzývá. Vystup na vysokou horu. Povyš mocně svůj hlas. Neboj se.
3)
Proč si máme takto počínat. Poslání Siona a Jeruzalema: Být svědkem.
4)
Ke komu máme mluvit. Města Judská. Církev. Boží lid.
5)
Co máme ohlašovat. Aj, Bůh váš.

Postup.:

1)
Předznamenání adventu: Potěšujte můj lid. Boží lid.
2)
Na koho se Bůh se svým slovem obrací:
a)
Sion a Jeruzalem.
1.
Sion: Chrám.
2.
Situace Izraele: Chrám i Jeruzalem jsou v rozvalinách.
3.
Ale bohoslužby se konají i v zajetí.
4.
Kněží. Vzali s sebou do Babylonie svitky. Bohoslužebné knihy.
5.
Dnes. Kněží. Presbyteři. Jsou povoláni do služby.
b)
Jeruzalem. Středisko duchovního života Izraele. Rozvaliny.
1.
Zápas o svébytnost víry.
2.
Dnes. Živé jádro sboru.
- Vede zápas o víru a poslušnost SB.
- Zápas o udržení a zachování církve, sboru.
3.
Aktuální Boží oslovení nás dnešních křesťanů.
3)
K čemu nás SB vybízí a vyzývá.
a)
Na horu vysokou vystup, Sione. Povyš mocně hlasu svého, Jeruzaleme. Povyš, aniž se boj.
b)
Babylonie. Mnozí se doslova i přeneseně báli, krčili, ohýbali, uhýbali, schovávali. Tiše plakávali a rozpomínali se na Sion. Šeptem se modlili. Víc byli naplněni strachem a úzkostí než nadějí.
c)
Dobře známe takové stavy. Úzkost lidské bezvýslednosti a bezvýchodnosti kus po kuse ukrajuje i z té největší a nejjistější naděje.
d)
Izraelští se naděje už takřka vzdali. Dochází jim poslední zbytek naděje. Slzy.
1.
Zní jim boží rozkaz:
2.
Probuzení z letargie, ochablosti, umrtvující beznaděje.
e)
Vystup na vysokou horu.
1.
V údolí si člověk připadá zcela ztracený, osamocený, opuštěný. Svahy brání vidět, kde člověk doopravdy vlastně je.
2.
Hora otevřené víry.
3.
Otevře se nový prostor a obzor pro naději.
4.
Člověk nově uvidí šíři Božího milosrdenství.
5.
Velikost Božího odpuštění.
6.
Vyvýšenost Boží moci.
7.
Blízkost jeho pomoci.
f)
Hora poslušné víry.
1.
Aby tebe bylo vidět.
2.
Nemusíš se krčit a schovávat.
3.
Nemáš co zkrývat a za co se stydět.
4.
V poslušnosti boha se člověk schovávat nemusí, nemá a nesmí.
g)
Má tě být vidět a slyšet.
1.
Povyš mocně hlasu svého.
2.
Mlčící bezhlesá ústa vyznávají jen pro sebe.
3.
šeptaná vyznání: nikdo to neslyší.
4.
Nyní mají slyšet druzí.
5.
Zřetelně.
h)
My. Pohodlné touhy: Ve zkrytosti přežít svůj život.
1.
V tichosti uchovat dědictví otců.
2.
Kéž by tomu aspoň tak bylo, abychom vůbec něco uchovali.
- Vyznání.
- Nezkrývat to, co nám bylo svěřeno.
3.
Není to určeno jen nám.
4.
Nemusíme se bát.
- Víra, láska a naděje láme okovy. I okovy strachu a překážek.
- Překonává úzkost a dává sílu ke statečnosti, vyznání a odvaze svědků.
i)
Hlasitě a veřejně vyznávat, to není jen záležitost dob totality. I v době svobody je třeba na to myslet. V lomozu reklamních křiků a křiklounů i v oblasti náboženské je třeba se hodně namáhat, aby se povýšil hlas ve prospěch Hospodina.
4)
Proč si máme takto počínat.
a)
Což nejsou jiní, dost odvážní?
1.
Je přece dost těch, jejichž hlas je slyšet široko daleko.
2.
Vždy je na světě dost lidí všelijak odvážných.
- Mnozí lehkomyslně hazardují s životem vlastním i s životem druhých.
- Záleží na tom, k čemu člověk své odvahy užívá.
3.
Mnoho hlasů kolem nás.
4.
Nač k nim ještě něco přidávat. Těch decibelů nás obklopuje už víc než dost.
5.
Hlasného a halasného volání je víc než dost.
6.
Máme snad překřikovat druhé?
- Nejde o překřikování a rozmnožování planého halasu.
- Záleží na tom, ve jménu koho a čeho máme pozdvihnout svůj hlas.
- Máme být zvěstovateli věcí potěšených.
b)
Poslání Siona, Jeruzalema, nás.
1.
Ohlašovat a zvěstovat radost i uprostřed těžkých zkoušek, např. Jaké měl Izrael v zajetí.
2.
Slovo nad těžkostmi.
3.
Posilovat sebe i druhé.
4.
Slovo, které vysvobozuje od strachu a obav.
5.
Slovo, které lidé potřebují slyšet a které nemůže být ničím nahrazeno.
6.
Bůh nám svěřil radostné poselství, evangelium.
c)
Na vinici Páně uprostřed tohoto světa je málo dělníků i jen ústy ohlašovat evangelium JK.
1.
Svědecká odvaha.
2.
PB chce i nás angažovat a použít jako svých poslů.
d)
Výmluvy.
1.
Ať to dělají ti, kdo jsou za to placení.
- Faráři.
- Zaměstnanci církve.
- Zaměstnanci Diakonie, sociální církevní instituce s více než tisícovkou zaměstnanců.
- Učitelé na církevních školách, kde je jedinečná misijní příležitost, poněvadž naprostá většina žáků těchto církevních škol jsou necírkevníci.
- K tomu lze připočítat neplacené funkcionáře církve. Např. Se jedná především o presbytery a lajcké členy seniorátních výborů.
2.
Tím, že prostí lajčtí věřící pomáhají udržovat církev svou obětavostí (finance, práce, chození do kostela), fakticky udržují církev a umožňují pracovní příležitost zaměstnanců církve a fakticky platí to, aby tito zaměstnanci církve plnili v první řadě příkladně a příkladově zvěstovatelské poslání církve v tomto světě.
5)
Ke komu máme mluvit.
Rci městům judským.
Celému božímu lidu.
a)
Zajetí. Zapomínali.
b)
Doma v Judstvu. I tam též umdlévala víra u zbytečků těch, kteří přežili válečné běsnění a nedostali se do babylonského zajetí. C)
My.
1.
Jádro našich sborů.
2.
Lidé na okraji církve.
3.
Za hranicemi církve.
4.
Opravdu všem lidem.
- Ale začít v Božím lidu.
- Ne jen s kazatelny.
5.
Rozhovory s lidmi. Hovory o Božích věcech.
6.
JK: Žeň zajisté je mnohá. Je ale málo dělníků. Myslí se na misijní žeň.
6)
Co máme ohlašovat.
a)
Aj, Bůh váš.
1.
Zvěstná dynamika.
2.
Ze souvislosti.
- Boží blízkost.
- bůh není proti nám.
- Odpuštění.
- Síla k novému začátku, k pozvednutí se.
- Vysvobození z nejrozmanitějšího zajetí.
- boží milosrdenství.
b)
Hospodin přichází ve slávě.
1.
Moc nad světem.
2.
Věrnost Izraeli, církvi.
3.
Láska ke člověku.
4.
Záchrana.
5.
Dílo pro člověka.
6.
JK. Sláva Boží.
c)
Dnes. Boží jednání při nás.
1.
Pro nás.
2.
S námi.
3.
JK: naplnění. Imanuel. Bůh s námi.
4.
Naděje pro zítřek církve.
5.
Nadějná možnost i pro zítřek světa.
6.
Přivlastnit si text.
d)
Náš Bůh.
1.
Ne někdo cizí.
2.
My jsme jeho vlastní.
3.
Patříme mu.
4.
Pán i nad těmi, kdo o tom nevědí nebo vědět nechtějí nebo to nechtějí uznat.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.