Izaiáš 5,1-7.

(Kázání Starý zákon -> 23 Izaiáš)Vinice. Post. Nový rok.

Text:

Izaiáš 5,1-7.
1.
Zazpívám svému milému píseň mého milého o jeho vinici: "Můj milý měl vinici na úrodném svahu.
2.
Zkypřil ji, kameny z ní vybral a vysadil ušlechtilou révu. Uprostřed ní vystavěl věž i lis v ní vytesal a čekal, že vydá hrozny; ona však vydala odporná pláňata.
3.
Teď tedy, obyvateli Jeruzaléma a muži judský, rozhodněte spor mezi mnou a mou vinicí.
4.
Co se mělo pro mou vinici ještě udělat a já pro ni neudělal? Když jsem očekával, že vydá hrozny, jak to, že vydala odporná pláňata?
5.
Nyní vás tedy poučím, co se svou vinicí udělám: Odstraním její ohrazení a přijde vniveč, pobořím její zídky a bude pošlapána.
6.
Udělám z ní spoušť, nebude už prořezána ani okopána a vzejde bodláčí akřoví, mrakům zakážu zkrápět ji deštěm."
7.
Vinice Hospodina zástupů je dům izraelský a muži judští sadbou, z níž měl potěšení. Čekal právo, avšak hle, bezpráví, spravedlnost, a hle, jen úpění.
8.
Výklady:
a)
Tradičně. Vinice je církev. NZ. Podobenství o zlých vinařích. Neodevzdali pachtovné.
b)
Doba Izaiáše. Milostná píseň. Získat posluchače. Mravně narušená doba, i když byl chrám na dosah ruky. Zájem, aby vůbec lidé slyšeli.
c)
Osobní apel. Co my. Dotáhnout k sobě. Jako církev, sbor, jednotlivci. Boží vůle pro nás. KáZáNí Až na práH samostatného Přemýšlení A dotažení.

8 Běda těm, kteří připojují dům k domu a slučují pole s polem, takže nezbývá žádné místo, jako byste jen vy byli usedlíci v zemi.

9
V uších mi zní slovo Hospodina zástupů: "Ano, zpustnou četné domy, i velké a pěkné budou liduprázdné.
10
Deset jiter vinice vydá jediný bat a chómer osevu vydá jedinou éfu."
11
Běda těm, kteří za časného jitra táhnou za opojným nápojem a až do setmění je rozpaluje víno.
12
Citara a harfa, bubínek a píšťala a víno jsou na jejich pitkách, ale na dílo Hospodinovo neberou zřetel a dílo jeho rukou nevidí.
13
Proto bude můj lid vystěhován, neboť nemá poznání. I nejváženější budou hladovět, jeho hlučící dav bude prahnout žízní.
14
Podsvětí roztáhne svůj chřtán a dokořán rozevře svou tlamu. Do něho sestoupí jeho důstojnost i jeho hlučící dav, jeho hukot a jásot.
15
Sehnut bude člověk a ponížen muž, oči zpupné budou poníženy.
16
Hospodin zástupů se však vyvýší soudem a svatý Bůh se prokáže svatým spravedlností.
17
Jako na své pastvině se tam budou pást beránci, a kde zůstaly trosky po zbohatlících, budou jíst bezdomovci.
18
Běda tě, kdo v provazech šalby vlečou nepravost, jako by v postraňcích táhli povoz hříchu,
19
A říkají: "Nechť urychlí a uspíší své dílo, ať je uvidíme; nechť se přiblíží a uskuteční úradek svatého Boha Izraele, ať jej poznáme."
20
Běda těm, kdo říkají zlu dobro a dobru zlo, kdo vydávají tmu za světlo a světlo za tmu, kdo vydávají hořké za sladké a sladké za hořké!
21
Běda těm, kdo jsou modří ve vlastních očích a rozumní sami před sebou.
22
Běda bohatýrům zdatným v pití vína, mužům udatným v míchání opojných nápojů,
23
Těm, kdo za úplatek ospravedlňují svévolníka a spravedlivým upírají spravedlnost.
24
Proto jako jazyky ohně stravují strniště a suchá tráva mizí v plamenech, tak ztrouchniví jejich kořen a jejich květ odlétne jako prach, neboť odvrhli zákon Hospodina zástupů a řečí Svatého, Boha Izraele, pohrdli.
25
Proto plane Hospodin hněvem proti svému lidu; až napřáhne na něj ruku a udeří jej, budou se chvět hory, mrtvol bude jako smetí na ulicích. Tím vším se jeho hněv neodvrátí a jeho ruka zůstane napřažená.
26
I vztyčí korouhev k dalekému pronárodu, hvizdem jej přivolá od končin země. Hle, přijde rychle a hbitě.
27
Nikdo v něm nebude znavený, nikdo nebude klopýtat, nikdo nezdřímne, nikdo nebude spát, nikomu se nerozváže pás na bedrech, nikomu se nepřetrhne řemínek u opánků.
28
Jeho střely budou naostřené, všechny jeho luky připravené, kopyta jeho koní budou jako křemen a kola jeho vozů jako vichr.
29
Bude řvát jako lvice, řvát bude jako lvíčata, zavrčí, popadne úlovek, odvleče a nevyrve mu jej nikdo.
30
V onen den se nad ním bude rozléhat jekot jakoby jekot moře. Pohlédne-li kdo na zemi, hle, skličující temnota; světlo ztemnělo jejím šerem.

ˇČtení:

Izaiáš 5,1-30 (celé).
Lukáš 20,9-19.

Postup.:

1)
Písně v bibli.
a)
Mnoho.
b)
Všimnout si technické stránky věci. Jak se to zpívalo?
1.
Na ulici. Zpěváci si vydělávali na živobytí.
2.
Moderní doba: Hudebníci a zpěváci na ulicích velkoměst. Forma žebrání.
c)
Text. Píseň.
1.
Ochotní posluchači. Slibný začátek. Rozmarná píseň.
2.
Milý ZpíVá O Své vinici. Symbolika.
3.
Na to by se soustředili posluchači i dnes. Jinotaj erotický a sexuální. Čekalo by se něco pikantního.
4.
Zpěvák. V dobré společnosti. Ve skupině známých. Profesionál.
5.
Píseň milého o vinici. Běžný obraz z milostné scény. Vzájemná láska. Přitažlivost. Očekávání, jak to bude pokračovat, když se začne o milém a jeho vinici. Napínavý začátek, zaujmout pozornost.
6.
Očekávání se nesplní. Vyvedení z omylu. Ale stále je to napínavé. Když to milému s milou nějak nevyjde, co bude dál?
2)
Prorok nepostupuje podle očekávání lidí.
a)
Překvapující, nečekané věci.
b)
Bible zbavuje iluzí.
c)
To nepřidává bibli na oblibě u nepřemýšlivých lidí.
d)
Nelibozvučné znění. Vinice selhala. Nepoživatelné plané víno. Úsilí vyšlo vniveč. Nezanedbáno nic dobrého, přesto nic dobrého nevyšlo. Soud: proměnit v úhor.
e)
Nevěra vyvolené. Co se čeká od posluchačů? Přitakat. Soucit s milým. To by se načekal. Posluchači přece mají dost svých starostí. Každý ať se stará o své věci. Nezájem. Lhostejnost.
3)
Překvapení 2. Nelibozvučné.
a)
Píseň je o nich, o posluchačích. Dům Izraele. Právo. Bezpráví. Spravedlnost. Křik. Hospodinova pře proti Izraeli, konkrétně proti Judovi. Lhostejní, zpronevěřilí lidé. Obvinění. Ohlášení soudu.
b)
Kontext. Následuje. Běda. Hrozby. Proti sebejistým a nafoukaným. Kdo si vystačí bez Boha.
1.
Boží vyvolení. Otroctví v Egyptě. Nebytí. Pod lidskou důstojnost. Život otroků, to nebyl život. Vyvedení. Slíbená vlastní země. Šťastný život.
2.
Lidé to chtějí pokládat za dávnou a zapomenutou minulost. Minulost je třeba zahodit, zapomenout. To byli otcové. To se nás netýká. To bylo už dávno.
c)
My.
1.
Z Boží milosti jsme se směli dožít této chvíle.
2.
Chceme zapomenout na Hospodina? Dál si už vystačíme sami? Boží dary pro život. Zdraví. Zachování. Spokojenost. Síla ke zvládání života. Dál se už bez Boha obejdeme? Budeme pochodovat jen po svých vlastních cestách?
d)
Prorok: Hospodin je ale nechá, odhodí. Když lidé zapomněli na Hospodina. Nemají o něj zájem, proč by Hospodin měl mít zájem o ně? Blíží se nepřítel, katastrofy. Bez Hospodina přestane Izrael existovat.
4)
My. Zpíváme jiné písničky než kdysi. Podobáme se ale posluchačům Izaiáše. Dojem: Izaiášova píseň je o někom jiném. Dojem: Tamti za doby Izaiáše to neudělali dost dobře. Ale co jsme my zač? Povolání v JK. Zaslíbení. Nabídka budoucnosti.
5)
Úsilí o pravdu a spravedlnost. Dojem: Dnes už je něco takového překonáno.
6)
Závislost na JK. Jednotlivec. Rodina. Církev. Boží smilování v Kristu. Smíme důvěřovat.
7)
Lehtivé pikantní historky tehdy na téma: Milý, vinice. Sexuální kontext.
a)
Posluchači se na ulici seběhli, když Izaiáš zpíval. Získal posluchače. Pikantérie. Náznaky. Názvuky.
b)
Zábava v televizi na silvestra. Očekávání posluchačů.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.