Slovo o Judsku a Jeruzalému, jež ve vidění přijal Izajáš, syn Amósův.
2
I stane se v posledních dnech, že se hora Hospodinova domu bude tyčit nad vrcholy hor, bude povznesena nad pahorky a budou k ní proudit všechny pronárody.
3
Mnohé národy půjdou a budou se pobízet: "Pojďte, vystupme na horu Hospodinovu, do domu Boha Jákobova. Bude nás učit svým cestám a my po jeho stezkách budeme chodit." Ze Sijónu vyjde zákon, slovo Hospodinovo z Jeruzaléma.
4
On bude soudit pronárody, on ztrestá národy mnohé. I překují své meče na radlice svá kopí na vinařské nože. Pronárod nepozdvihne meč proti pronárodu, nebudou se již cvičit v boji.
5
Nuže, dome Jákobův, choďme v Hospodinově světle!
Čtení:
První Tesalonickým 4,13-5,11. Matouš 2,1-11. Matouš 21,1-9.
Varianta 1.
1)
Nový rok.
a)
Pohled zpět, vpřed, do přítomnosti.
b)
Prožitky, zkušenosti, očekávání, odhady.
2)
Poslední dny.
a)
Naděje v Bohu.
b)
My žijeme předposlední dny.
c)
Izrael: Babylonské zajetí.
3)
Hora Hospodinova bude vyvýšena. Dosud běžná hora, přehlédnutelná.
4)
Všichni národové.
a)
Rozpoznají naději.
b)
Odloží dosavadní pohanství, malé lidské naděje.
c)
Davy. Prošlapaná cesta.
d)
Izraelci budovali chrám. Umožnili, aby lidé měli kam jít, přijít.
e)
Malá církev. Dnes. Buduje prostory, kam budou lidé moci chodit.
f)
Mnohé církve v cizině se zbavují svých chrámů. Je to svědectvím o malé víře, že tyto církve nemají naději, že se tyto chrámy jednou (v dohlednu) naplní?
g)
Jak se vyrovnat s našimi vyprázdněnými sbory a hlavně s bankrotem těchto sborů v dohlednu.
5)
Pojďme. Výzva. Povzbuzují se navzájem.
6)
Hospodin vyučuje. Lidé poslechnou. Ochota chodit po stezkách jeho. Ochota opustit širokou cestu, dálnici. Chodit v světle Hospodinově.
7)
Boží právo, spravedlnost, soud. Je samozřejmostí, že Boží soudy budou spravedlivé.
8)
Meč: Motyka. Oštěp: Srp.
a)
Žalm 46: Bůh sám zničí válečné nástroje.
b)
Podle Izaiáše: Lidé zničí zbraně pod dotekem SB.
c)
Nepředstavitelný zázrak.
1.
Pokojnost lidí.
2.
Budou se řídit SB, nebudou se muset nikoho bát.
3.
Nebudou se učit boji. Armáda bude zbytečná. Ušetří se, a dost. Nemusí se chodit na vojnu. Rok nebo delší čas života člověka navíc, podle toho jak v které zemi. Lépe využitý čas.
9)
Naplnění. JK. Parusie. Výhled vpřed. KB.
10)
Co dělat?
a)
Chodit ve světle Hospodinově.
b)
Heslo pro nový rok.
c)
Světlo prosvítí temnotu srdce, života, světa.
d)
Naděje pro budování sboru.
e)
Výzva: Dome Jákobův, dělej už teď. Začni. Dělej to, co v posledních dnech udělají všichni.
f)
Začít u sebe. Příklad pro národy, pro okolí.
g)
Světlo pokání, ne temnota zastírání.
h)
Světlo je lepší než tma, aspoň dlouhodobě.
Varianta 2.
1)
Poslední dny.
a)
Logicky: Před koncem.
1.
Rok, děti, škola. Voják, zaměstnání,
2.
Konec starého či čekání na nové.
3.
Konec starého věku lidstva.
4.
Lidský život: Houpačka, nahoře, dole.
b)
Příchod JK: začal nový věk.
2)
Hora Hospodinova bude vyvýšena. Ne jen jedna z mnohých.
3)
Pojďme.
a)
Znají cestu.
1.
Hledají a chtějí to nejlepší.
2.
Poznali Hospodina.
b)
Prošlapaná cesta.
1.
Šel tudy Izrael a JK. JK: Já jsem ta cesta.
2.
Všichni se vejdou. Místa dost.
c)
Zástup.
1.
Ne pouhá zvědavost. Vážný zájem.
2.
Ne falešné prospěchářství.
3.
Ne módnost. Hluboký vážný zájem.
4)
Chodit po stezkách jeho.
a)
Pravý důvod chození do kostela.
b)
Ne široká cesta.
1.
Přesto je o stezku zájem.
2.
Vejdou se tam všichni.
c)
Hospodin bude vyučovat. Učit se od PB. Radost. Pokoj. Láska. Milosrdenství. Odpuštění.
5)
Ze Siona vyjde zákon.
a)
Nezklamané zástupy. Nejdou nadarmo.
b)
Dobrý boží zákon. Spravedlnost.
c)
Nikdo nezůstane bezradně stát. Všichni se dočkají. Budou slyšet.
6)
Lidé se podrobí boží autoritě.
a)
Soudce.
1.
Co obstojí.
- Balast, póza. - Jak obstát.
2.
Síto Božího zákona.
b)
Milost a naděje v JK.
1.
Bůh odsoudil zlo na vlastním synu.
2.
Záchrana lidí. Nejposlednější den: Zachráněn bude ten, kdo bude stát za JK.
7)
Lidský způsob dosažení práva: Meč, kopí, karabáč.
a)
JK: Láska a odpuštění.
b)
Lidské nástroje mohou být zničeny. Tyto dny už začaly.
8)
Chodit ve světle Hospodinově pořád, dokud máme čas. Celý rok. Dožijeme-li ho. Pak budeme v plném Božím světle.
Varianta 3.
1)
Verš 5: Nuže, dome Jákobův, choďme v světle Hospodinově.
2)
Dojem ve světě: Vše jde od pěti k nule.
a)
Dávno bylo Dobře, lacino, příjemně, bez velkých problémů. Vše se stále kazí.
b)
Bible.
1.
Cíl směřování. KB.
2.
Jan 2. Kána. Svatba. Nejlepší víno na poslední dny.
3.
Ne obecný úpadek či všeobecný pokrok.
c)
Oč jde: Jak Bůh naplní náš čas.
3)
Izaiáš. Na začátku zmatené vidění. Bůh nám musí dát vysvětlení.
4)
Sion. Relativně vysoká a viditelná hora ve svém okolí. Lidé tam spěchají. Chrám. Lidé najdou cestu.
a)
Izrael.
b)
Pranárody budou také u toho. Jdou k Hospodinu.
c)
Co to způsobí. Proč nastane obrat.
5)
Hospodin soudí.
a)
Zastání pro ty, kdo jinde nemají zastání.
b)
Pro násilníky jsou mnozí nežádoucí.
c)
Zde je zasažena lež a sobectví.
d)
Důraz na lidskost lidského života.
6)
Hospodinův soud.
a)
Armády ztratí svou pravomoc.
b)
Opravdový mír. Ne jen mír podle jména.
c)
Hospodářské náčiní bude vyrobeno z materiálu na zbraně.
d)
Tehdy se to dělalo jen na chvíli. Nářadí se předělávalo na zbraně. Nedostatek bronzu a železa.
7)
Konec krveprolití.
a)
Lidé se vybijí. Zmizí ze světa.
b)
Prosadí se Boží vůle k životu a pokoji.
8)
Verš 5: Dome Jákobův, choďte v Hospodinově světle. Vše je zřejmé z předchozího. Pojďte také vy žít jako lidé Boží. Přidejte se k Hospodinu. K zástupům, které jdou k němu.
9)
JK. Golgota. Vyvýšená hora. Pozvaní jsou všichni. I my, bývalí a současní pohané.
Poznámky.:
1)
Situace církve dnes.
a)
Ochablost jako v době Izraele.
b)
Zjevení 2: První láska vychladla.
c)
Text: povzbuzující výhled. Zaslíbení, slib. Konec je v Božích rukou.
d)
Jiná vidina konce, před koncem: Ustydne láska mnohých horlivých. K PJK i k lidem.
2)
Pohané se obrátili od pohanství.
a)
Nenašli v pohanství to, co hledali. Lidské cesty jim vposledu nestačí.
b)
Hora Hospodinova přitahuje. Důvod: Ze Siona vyjde zákon Hospodinův.
c)
Pohané radostně vyhlížejí soud, ale spravedlivý.
1.
Touha hledajících pohanů po spravedlnosti.
2.
Ve světě není plná spravedlnost. Lidé se toho (té nespravedlnosti) už přesytili.
3)
Situace Izraele (Judy).
a)
Asyřané zničili severní izraelskou říši.
b)
Asyřané oblehli Jerusalem. Senacherib.
1.
Vypadá to na konec Jeruzalema za pár dní.
2.
Pár dní před koncem Jerusalema. Zkáza Asyřanů. Morová nákaza.
3.
Zázrak.
c)
Zaslíbení v konkretní historické situaci. Odchod nepřátel. Konec nebezpečí. Nastávají každodení všední starosti života.
4)
Chrám. Symbol boží svatosti. Vyvýšenost.
5)
Stav Izraele.
a)
Píseň umírání a odumírání.
b)
Bídný duchovní stav. Mimo jiné v důsledku složité mezinárodní vojenské situace. Asyrský král Senacherib se vrhá na Judu. Chmurné obavy. Král Ezechiáš spoléhá na Boha. V dané chvíli to vypadalo směšně.
6)
Hory lidských mocí.
a)
Propasti lidských starostí.
b)
Temnoty zakrývají světlo.
7)
Bůh změní lidská srdce.
a)
Změna uvnitř.
b)
Dosud: Křesťan, věřící je jako kámen v řece. Ohlazen zvenčí. Je to veliká věc.
1.
Ale dovnitř voda nepůsobí. Uvnitř je kámen suchý.
2.
Navíc je navenek ten křesťanský kámen tvrdý.
c)
Teď lidé změní své myšlení. Přijdou jiné nástroje a prostředky soužití než zbraně. Zázrak změny.
8)
Rozvlažení v lidstvu.
a)
Ne už jen jednotlivci.
b)
Přitažlivost Siona.
c)
Víra je zázrak.
d)
Abraham.
e)
Rybáři rozestírají síť víry.
f)
Víra tváři v tvář pochmurné situaci.
9)
Touha lidí po Božím soudu. Jsou už sytí lidské nespravedlnosti.
10)
Matouš 2. Králové přicházejí do chléva v Betlémě kvůli králi králů.
a)
Matouš 28: JK: Jděte do celého světa.
b)
Zaslíbení Izaiáše se zatím splnilo jen zčásti.
1.
Věřící v JK jsou ve všech národech.
2.
Ale zatím se ke křesťanství nehrnou davy.
3.
Naopak. Misijní poslání církve zůstává stále jako úkol.
4.
Misijní aktivita se projevuje už u JK. Samaří. Kanánská žena a pod.
Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.