Izaiáš. Úvod.

(Kázání Starý zákon -> 23 Izaiáš)1) Kniha proroctví proroka Izaiáše: rozpětí zhruba 150 let. Celá prorocká škola. 700 až 530 ante.
a) kapitoly 1-39. První Izaiáš. Před zajetím.
1. V přehojné míře je předkládán soud i nad okolními národy. Varování, jak to s Izraelem dopadne, když se nebude řídit Božím zákonem.
2. Pochopitelně je tato první část Izaiášova proroctví plná nadějných oddílů. Naděje se váže k Izraeli, resp. k Hospodinu. Ale má dosah i pro široké celosvětové prostory.
b) Od kapitoly 40. Babylonské zajetí.
1. Jako když utne se soudem. Potěšování, povzbuzování.
2. Obdoba: Rodiče varovali dítě, aby se svou nepředložeností nedostalo do nějaké šlamastiky. Když k tomu ale přece jen dojde, jsou ochotni mu pomoci.
c) Třetí Izaiáš. Od kapitoly 56. Po návratu ze zajetí.
a) Nový život.
1. Opětovná šance pro budoucnostd.
2. Otevřená naděje.
b) Staré hříchy se ale vracejí.
1. Připomínka soudů.
2. Varování.
3. Hodnocení minulosti.
4. Rozpomínky. Na co otcové zapomněli a na co doplatili.
5. Rizika jsou vždycky.
c) Stručně řečeno: Staronová reakce na staronové hříchy. Ale to obé je v novém hávu.
2) Izaiáš je mluvčí střední vrstvy obyvatelstva.
a) Má blízko ke kněžím.
b) Úsilí: Náprava, reforma církve.
c) Uvědomoval si postupující zbídačování lidu, střední vrstvy.
1. Střední vrstva je tvůrčí vrstva společnosti.
2. Ostrá slova proti bohatým, kteří ochuzují střední vrstvu.
3) Rostoucí nebezpečí a nápor Babyloňanů.
a) Bojuje král a šlechta, úzká vrstva kolem krále.
b) Lid nebude mít zájem bojovat za zájmy těch, kdo ho ochuzují.
c) Doplatí na to všichni.
4) Izaiášovi jde o církev.
a) Ne především jen o národ.
b) Společenství Božího lidu. Věřící. Ne jen jako jednotlivci.
c) Dnes: Budování církve i s výhledem pro budoucnost.
1. není to mnohdy vhodné zmiňovat ani v církvi.
2. Jde často jen o údržbu církve. Ještě to nějak (jakž takž) jde.
5) Bezvýchodnost lidských nadějí. Zaslíbení mesiáše.

Úvod pro faráře. 02.

1)
Pokus. Vyhmátnout aktuální oddíl pro současnost. Prakticky je to celá bible. Příprava ke kázání. Kombinace: Exegese: Jazyková. Historická. Meditace. Aplikace.
2)
Povrchní přístup k bibli v okolí církve.
a)
Proniká to podvědomě i do církve.
b)
Respektuje se bible jako historická kniha.
c)
Obraty: Prorok měl říci. David měl udělat. Nebo: Prý udělal.
3)
Nebát se pochopení historického kontextu.
a)
Konkrétnost v dané chvíli.
b)
Aplikační dotažení.
c)
Nařčení z historismu už hezkou řádku let v naší církvi nehrozí.
4)
Bible. Učebnice, svědectví víry.
a)
Je zahrnuto 1000 let.
b)
Lze najít mnohé pro svou dobu a situaci.
c)
Redakce základních částí SZ. Asi 450 ante za Ezdráše.
5)
Izaiáš. Reakce na jedno krizové období v dějinách Izraele.
a)
Jak s vírou přistupovat k dění kolem.
b)
V církvi i kolem ní.
6)
Krizové nebo jinak náročné situace v bibli.
a)
Praotci. Zápas o udržení malých počátků víry.
b)
Exodus. Utvoření společenství Izraele.
c)
Soudci: Udržení společenství víry. Čtvrt tisíciletí.
d)
Králové.
e)
Babylon. Exil.
f)
Návrat.
g)
Perská a helenská doba. Málo to v církvi známe.
h)
Doba kolem JK.
i)
První církev.
j)
Pastorální a další pozdní epištoly.
7)
Informovanost pilného faráře v oblasti exegeze.
a)
14 základních typů exegese.
b)
My: Většinou nám stačí klasika v exegezi. Řečtina, hebrejština. Komentáře.
c)
Kombinovat, doplňovat, přihlédnout. Vzít v úvahu i ostatní typy exegeze. Jedno kázání se pak může dělat 2 měsíce.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.