Marek 12,41-44. Šart vdovy.

(Kázání Nový zákon -> 2 Marek)

Text:

Marek 12,41-44.
41
Sedl si naproti chrámové pokladnici a díval se, jak do ní lidé vhazují peníze. A mnozí bohatí dávali mnoho.
42
Přišla také jedna chudá vdova a vhodila dvě drobné mince, dohromady čtyrák.
43
Zavolal své učedníky a řekl jim: "Amen, pravím vám, tato chudá vdova dala víc než všichni ostatní, kteří dávali do pokladnice.
44
Všichni totiž dali ze svého nadbytku, ona však ze svého nedostatku: dala, co měla, všechno, z čeho měla být živa."

Čtení:

1
Královská 17,8-16. Ageus 1,3-15. Matouš 23,1-8.
Marek 12,35-44.
35
Když Ježíš učil v chrámu, řekl jim ještě: "Jak mohou zákoníci říkat, že Mesiáš je syn Davidův?
36
Sám David řekl v Duchu svatém: 'Řekl Hospodinu mému Pánu: Usedni po mé pravici, dokud ti nepoložím nepřátele pod nohy.
37
Sám David nazývá Mesiáše Pánem, jak tedy může být jeho synem?" Početný zástup rád mu naslouchal.
38
Když učil, řekl: "Varujte se zákoníků, kteří se rádi procházejí v dlouhých řízách, stojí o pozdravy na ulicích,
39
O přední sedadla v synagógách a přední místa na hostinách.
40
Vyjídají domy vdov a dlouho se naoko modlí. Ty postihne tím přísnější soud."
41
Sedl si naproti chrámové pokladnici a díval se, jak do ní lidé vhazují peníze. A mnozí bohatí dávali mnoho.
42
Přišla také jedna chudá vdova a vhodila dvě drobné mince, dohromady čtyrák.
43
Zavolal své učedníky a řekl jim: "Amen, pravím vám, tato chudá vdova dala víc než všichni ostatní, kteří dávali do pokladnice.
44
Všichni totiž dali ze svého nadbytku, ona však ze svého nedostatku: dala, co měla, všechno, z čeho měla být živa."

Postup:

1)
JK neodsoudil bohaté proto, že jsou bohatí.
2)
JK ocenil obětavost chudé vdovy.
3)
Nepříjemný příklad pro církev všech dob.

Poznámky:

1)
Meditace.
a)
První reakce.
Na první přečtení se zdá, že je zde chválena vdova, která přispívá penězi na chrámový provoz bez postranních úmyslů.
Jen řeč o příkladné obětavosti .Ale je to vše co nám tento oddíl chce říci?
b)
Poznámky k textu .
c)
41. Chazofylakion ,pokladnice. V nádvoří žen bylo celkem 13 pokladnic, dle mišny. Ve 12ti se shromažďovaly dary dle zákona a ve 13té dary dobrovolné. U každé stál knězjako dohlížitel.
Chalkos , ruda , měď, měďěný peníz.
d)
42. Leptos ,drobný peníz. Řecký výraz pro nejmenší židovský peníz. Marek to chce přiblížit čtenářům a proto uvádí quadrans, 1/4 Asu.
e)
44. Perisseyó, přebývati, mít nadbytek.
Hysterésis, nedostatek, potřebnost, chudoba.
Bios , život , živobytí, majetek .
f)
Kontext.
Kontext je velice důležitý. Marek 12, 37-40 přináší neobyčejně ostrou polemiku se zákoníky, kteří se okázale zbožně předvádějí , stojí o uznání na otevřené scéně, čekají na potlesk jako herci na divadle.
Ne nadarmo je Ježíš nazývá pokrytci.
Matouš 23,13: Hypokrités znamená také herec, který dychtí po uznání ve formě potlesku.
Ta chudá vdova se kontrastně odlišuje od zákoníků právě v tom , že nic nehraje. Její počínání v chrámě je výrazem její nerozdělené lásky k Bohu.
g)
Forma.
Příběh o daru chudého člověka je znám z mnoha náboženských okruhů, až i v Indii.
V rabínské tradici se vypráví: Jednou přinesla žena plnou hrst mouky. Kněz to odmítal a (ironicky) řekl: Co se má z toho jíst a co obětovat ? Pak měl ve snu vidění: Nezamítej to, neboť to je jako ta, která svůj život obětovala.
Je pravděpodobné že se taková událost popisovaná u Marka stala.
Názorné líčení. Sugestivní podání.
h)
Komentář.
Ježíš přichází do chrámového nádvoří žen a sedá si poblíž oné 13té pokladnice, kam přicházejí lidé, aby házeli do pokladnice dobrovolné dary, patrně s konkrétním určením.
Bohatí lidé dávali mnoho. Ale pak přišla chudá vdova a vhodila dva nejmenší peníze.
Ze souvislosti je zřetelné, že to byly její dva poslední peníze.
Dala tedy všechno, co měla k živobytí.
Kdyby tam nebyl právě Ježíš , nikdo by si toho nevšiml. Všichni byli zaslepeni velikostí darů těch bohatých.
Teologicky je důležité, že Ježíš nehledí na to, co je před očima, ale hledí k srdci.
Zavolá si učedníky. Komentuje počínání té vdovy a dává mu tak hlubší smysl. Odvážně řekne, že ta vdova dala víc než ostatní ,protože ti ostatní dávali z přebytku, tedy z toho co jim zbývalo. Nebyla to vlastně pro ně žádná oběť. Nic je to nebolelo.
Ale ta žena dala všechno co měla. Odevzdala Pánu Bohu celou svou existenci.
Připomene nám to slovo z Římanům 12,1 o vydávání našich životů v rozumnou službu Bohu, která přichází k dobru našim bližním. Logiké Latreia .
Pronikavě se liší služba Bohu zákoniků , kteří hrají před lidmi a před Bohem roli zbožných lidí . Čekají na uznání. Čekají na potlesk.
Vdova nečekala na potlesk a uznání od lidí. Dokonce nemohla ani počítat s tím, že si jí a jejího daru vůbec někdo všimne. Odevzdala Bohu vše, co měla, zcela samozřejmě a s nerozděleným srdcem.
i)
Podněty pro kázání.
Je dnes obecně známo, že lidé v tomto světě mají nedůvěru k církvi a dobře sledují, jak křesťané zacházejí s penězi. Je to jakýsi lakmusový papírek, který vypovídá o naší víře v Boha víc než si myslíme.
Ne nadarmo, když křesťané selžou v této oblasti, jsou toho hned plné noviny a televize.
Ale platí to i obráceně. Když věřící lidé dovedou svými penězi podporovat dílo církve a myslet při tom také na ty v naší zemi i ve světě, kteří byli postiženi nejrůznějšími pohromami a je jim třeba finančně pomoci, pak to vrací zas církvím důvěru.
To je dobrý smysl všech charit, diakoní a také ader.
Nicméně Ježíš, když dal za příklad čin oné vdovy ,myslel tím také ještě na něco jiného.
Naše víra a naše zbožnost se stává často željen něčím svátečním ,jakousi nadstavbou, něčím luxusním, bez čeho se uprostřed týdne dobře obejdeme.
U této vdovy je tomu jinak. Pro ní byla víra v Boha vším.Nedala do pokladnice ze svého nadbytku, ale ze svého nedostatku. Dala vše, cojí zbývalo, všechno z čeho měla být živa.
Proto si jí Ježíš všiml a dal ji za příklad učedníkům všech dob.
Při této vdově je zřetelná její neokázalost ,která tak kontrastuje s počínáním zákoníků, před kterými Ježíš varuje.
Církvi i dnes sluší ona neokázalost.
To je ta rozumná služba Bohu: žít z Boží milosti na každý den a být připraven ku pomoci potřebným.
Tak se odstraňuje ona nedůvěra k církvi také i dnes.
Jde o to, abychom byli samozřejmě přirození před Bohem a před lidmi, abychom nic nehráli.
Křesťanská víra, kterou Ježíš chválí, a která může oslovit lidi i dnes ,nemá nikdy jen sváteční nátěr. Je tím, z čeho se žije na každý den a z čeho mají prospěch i lidé, kteří dosud nevěří. Je to víra skrze lásku dělající.
Mnozí příkladní příkladně věřící měli úctu i nevěřících lidí.
2)
JK byl často v soubojích se zákoníky a farizeji.
Nádvoří žen. 13 pokladnic. Do 12ti se dávaly předepsané dary podle zákona. Třináctá pokladnice byla pro dobrovolné dary. U každé pokladnice stál kněz. Hlídal. Dohlížel.
Kontext. Polemiky JK s nepřáteli.
Vdova. Obětovala všecko, co měla. Nerozdělená láska k Bohu. Příklad pro všechny. Zvláště pro pyšné, kteří třeba dávali hodně, ale ani to nepoznali. Dávali ze svého přebytku a nadbytku.
Dobrý příklad pro členy sborů, aby zvýšili svou obětavost. Není důvod, aby faráři šli dobrým příkladem?
a)
Desátky.
b)
PF. Tahání peněz z lidí, kteří mají většinou méně nežli jsou farářské platy a příjmy (bydlení na faře, režijní náklady, služební auto nebo aspoň služební cesty).
3)
Dobrý biblický výklad je dobrým odrazovým můstkem pro dobrou a aktuální a aplikační diskusi.
Podivné: Proč šel JK na nádvoří žen?
Aktuální otázky dnes:
a)
Tehdy bylo pokládáno za naprosto samozřejmé, že se dávalo na chrám. Nejen povinné dary (desátky, daně, almužny, tedy sociální pojištění a pod.), ale i velké dobrovolné dary.
Dnes je to zpochybněno nejen kolem církve, ale stále víc u stále více lidí uvnitř církve. Posun diskuse v dnešní době.
b)
Položit si ostrou sociální otázku: Co vdova večeřela, když dala všecko, co měla? Nic si nenechala na živobytí. Nejen, zda by něco takového dnes někdo udělal.
c)
Položit si otázku, zda by bylo od církve morální, aby brala peníze od takových chudých vdov. Doufejme, že dnešní církev taková není. Naopak by měla církev podporovat takové potřebné a ne od nich brát.
d)
Příklady využití a použití peněz v církvi.
1.
Pro dobré věci. Pomoc instituční i konkrétnímu jednotlivému potřebnému člověku.
2.
Televize. 05. Otřesný příklad. Thajská misie. Žebrání v bohatých zemích. Misionáři si žijí v krásných domech a vozí se v krásných bourácích a jen paběrky ponechávají na vlastní sociální a misijní práci.
4)
Lakmusový papírek v církvi.
a)
Vztah k penězům.
1.
Dávání.
2.
Používání.
b)
Úcta nevěřících k církvi roste, když vidí poctivost v užívání peněz v církvi.
5)
Kdyby si JK nevšiml oné stoprocentně obětavé vdovy, nikdo by dnes o ní nevěděl. Její čin by byl přejít bez povšimnutí. Jen dva měďáky.
6)
Zveřejňování darů v církvy.
a)
Ohlašování darů. Povzbudit obětavost ostatních. Dobré povzbuzující příklady.
b)
Pravice nemá vědět, co činí levice.
7)
Diskuse. Přechod do praxe současného života.
Bios. - Biologický život.
Chvála obětavé vdovy.
a)
Faráři ve svých výkladech vdovu vyzdvihují div ne až do nebe. Je to velký a vzácný příklad obětavosti, jaký by byl (měl být) v církvi žádoucí.
b)
Vdova obětovala pro PB všecko, co měla dokonce k zajištění toho základního pro život. Nemyslela na přežití. Přece důvěřovala PB, že se o ni postará, že ji bude sytit.
JK: Nepečujte o zítřejší den. Hledejte nejprve KB a jeho spravedlnost. Vše ostatní vám bude přidáno.
c)
Prorok Eliáš přišel do Sarepty Sidonské. Vdova mu dala k jídlu to poslední, co měla. Pak počítala už se smrtí hladem. V tomto příběhu je to zesíleno ještě o vdovina syna, který by rovněž umřel hladem.
Díky Hospodinovu prorokovi se však stal zázrak a všichni přežili a přežívali v době hladu.
d)
Jak si konkrétně představit takovou situaci dnes?
1.
U nás nejsou, díky Bohu a našemu sociálnímu zajištění, na tom lidé tak zle, aby nevěděli, co budou večeřet. Nebo se snad také přece jen mohou najít?
Co kdyby přišel do kostela bezdomovec a dal by do sbírky svých posledních pár korun s tím, že by pak neměl za co večeřet?
2.
Chudí ve třetím světě.
3.
Lze si představit církevníka, který by se rozhodl, že se svou rodinou jeden rok nepojede na dovolenou k moři a ušetřené peníze věnuje církvi? Tak bujnou fantazii v církvi asi nenajdeš.
A proč by něco takového vysoce či na výsost obětavého měl někdo dělat? Vztah k církvi je dnes jiný nežli jak by ho faráři rádi viděli u druhých.
e)
Sociální rozměr se farářům z jejich výkladů často vytrácí. Mimo jiné i proto, že většinou nejsou nebo dokonce nikdy nebyli v situaci akutní sociální tísně.
Když to nezažili při sobě, nedovedou si to představit ani u druhých a lehce to přejdou nebo nad tím dokonce mávnou rukou.
Navíc farářům jde o to, aby měli pracovní příležitost v církvi. K tomu je třeba obětavosti členů církve.
f)
Co vdova večeřela?
1.
Přišla k VP. Nasytila se duchovní stravou. Nasytilo ji SB. Naplnila se její duše. Ale do žalůdku nepřišlo nic.
2.
Našel se nějaký milosrdný bližní, který jí dal kus chleba.
3.
Nevečeřela a uléhala s nejistotou, že třeba nebude ani snídat. Vdovy tehdy neměly žádné důchodové nebo jiné sociální zajištění.
4.
Vdova uléhala bez večeře s blahým nasycujícím pocitem, že se nesoustřeďuje jenom n abios (biologický život), ale že ji může hřát u srdce, že obětovala maximum pro PB.
5.
Kněží měli večeři vylepšenou i o oba měďáky chudé vdovy. Mohli se vděčně modlit k PB, že se o ně stará a že o ně pečuje a že jim dává hojnost pokrmu.
6.
Jeden vykladač: Vdova měla doma něco schovaného pro horší časy. Pak by ovšem byla zpochybněna pravdivost biblické výpovědi, že dala všecko, co měla na živobytí.
Pak by vdova byla příkladem rafinovaného církevníka, který má hodně, ale tváří se, že sotva finančně dýchá.
7.
Vdova mohla jít někam posluhovat nebo jinak pracovat a něco si tak vydělat na večeři.
g)
Nedoporučujeme farářům brnknout nebo dokonce brnkat na sociální strunu.
1.
Je riziko, že se v tom farář zaplete a třeba se z toho nevyplete.
2.
Posluchači to nemají rádi.
3.
Ani farářovi to nepovzbuzuje jeho dobrou náladu.
4.
Je přece tolik jiných otázek, k nímž je možno obrátit pozornost.
5.
Když farář uhne od sociálních otázek nebo se k nim vůbec nepřiblíží, nikdo mu to v církvi nebude vyčítat.
6.
Když se farář jen štrejchne o sociální oblast a bude jen maličko konkrétní, budou se na něj mnozí v církvi pomračovat. Zvláště jeho kolegové a Olymp.
h)
Viz: Neosobně.
8)
Malý důchod.
a)
Farář přivydělávající si při farářování výnosnými vedlejšáky začal počítat svůj budoucí důchod. Počítat uměl dobře, ale nepodařilo se mu dospět k nadměrně vysoké částce, i když by jeho důchod značně překračoval běžnou hranici důchodu průměrného.
S lítostí si uvědomil, že se pak nebude moc rozhánět jako dnes. Na církev toho pak už stejně moc nezbude. Dnes ovšem také ne, poněvadž musí střádat na dobu, kdy bude žít jenom z důchodu.
Tak ať platí na církev jiní důchodci, dnes i pak. On musí vytrvat na faře co nejdéle, aby měl zázemí se stálým příjmem pro příjmy další, jiné a větší.
b)
Není třeba nadmíru naříkat. Ten farář nemá problémy s bydlením na důchodě. A na ježdění autem bez počítání kilometrů (benzinu) mu ještě zbude.
c)
Viz: Neosobně.
9)
Víra. Komediantská prezentace víry.
a)
Rozdělená víra. Pro PB až (jen) to, co zbude. Navenek je však třeba se tvářit zbožně a obětavě.
b)
Nerozdělená víra je vzácným jevem a zjevem. Na prvém místě je PB. Milovat PB nade všecko, a to se všemi důsledky. Včetně: Milovat bližního jako sebe samého.
10)
Nevečeřící vdova.
a)
Otázka na faráře: Nevadí ti, že ona vdova s největší pravděpodobností v den své obětavé štědrosti nevečeřela?
b)
Odpověď jednoho faráře:
1.
Nikdo vdovu nenutil, že musí dávat svůj dobrovolný dar. Má, co chtěla.
2.
Celým srdcem spolehla na PB. Dala přednost SB, VP před biologickým životem a před obyčejným živobytím.
3.
Jestli nevečeřela, tak třeba už snídala. Třeba si někde obstarala nějaké jiné drobné.
11)
Dnešní aplikace. Není snadná ani lehká. Navíc nemáme odvahu a chuť a ani zájem něco konkrétně moc dotahovat.
12)
Boj o život. - Zápas o přežití. Ne méně těžký boj, i když se nutně nestřílí z kulometů.
13)
Dary na jeruzalemský chrám. - Za židovské války byl jeruzalemský chrám v roce 70 Římany rozmetán. Všechny dřívější dary, malé i velké, přišly v niveč, tedy vniveč.
14)
Zisk.
a)
Cíl nemilosrdného systému kapitalismu.
b)
Kapitalismus s lidskou tváří si nelze představit.
c)
Emoce patří také do ekonomiky. Když budou lidé spokojení a v pohodě, budou podávat větší výkony.
15)
Tok peněz.
a)
Peníze v církvi tečou do pokladniček, do pokladen a na konta.
b)
Peníze však také rychle vytékají a odtékají.
16)
Viz: Neosobně.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.