Marek 10,46-52.

(Kázání Nový zákon -> 2 Marek)

Text:

Jan 8,12:
Já jsem světlo světa. Kdo mne následuje, nebude chodit v temnotách, ale bude mít světlo života.

Marek 10.

45
Vždyť ani Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé."
46
Přišli do Jericha. A když vycházel s učedníky a s velkým zástupem z Jericha, seděl u cesty syn Timaiův, Bartimaios, slepý žebrák.
47
Když uslyšel, že je to Ježíš Nazaretský, dal se do křiku: "Ježíši, Synu Davidův, smiluj se nade mnou!"
48
Mnozí ho napomínali, aby mlčel. On však tím více křičel: "Synu Davidův, smiluj se nade mnou!"
49
Ježíš se zastavil a řekl: "Zavolejte ho!" I zavolali toho slepého a řekli mu: "Vzchop se, vstaň, volá tě!"
50
Odhodil svůj plášť, vyskočil a přišel k Ježíšovi.
51
Ježíš mu řekl: "Co chceš, abych pro tebe učinil?" Slepý odpověděl: "Pane, ať vidím!"
52
Ježíš mu řekl: "Jdi, tvá víra tě zachránila." Hned prohlédl a šel tou cestou za ním.

Čtení:

Matouš 25,31-46. Lukáš 18,31-43.

Verše:

Jan 8,12: JK: Já jsem světlo světa. Kdo mne následuje, nebude chodit v temnotě. Ale bude mít světlo života.

Postup 1:

1)
Proudy. Vrstvy.
a)
JK. Zástup kolem.
b)
Bartimeus.
2)
Zástup. Jen malá příhoda pro mnohé. Krátké zastavení na cestě.
3)
Bartimeus. Celoživotní událost. Do smrti na to nezapomene. Změna života od základu.
4)
Žebrák.
a)
Navíc slepec.
b)
Žebrá u rušné cesty.
c)
Navíc odepsaný člověk Beze jména. Syn Timajův. Přezdívka: Syn starého Timaja
d)
Závislý na druhých lidech. Kdo mu co dá a pomůže.
e)
Někdy je to víc než dost nepříjemné. Doprošování se. Doptávání se. Zkoušení.
f)
Omezen na určité známé místo.
g)
Znal JK z doslechu. Sám se k němu nemohl ani dostat. Pochopil: JK je pro mne jediná šance.
5)
JK. Jediná šance i dnes.
a)
Misie. Aby se o JK vůbec vědělo, mluvilo. Aby lidé věděli, že já věřím. Chodím do kostela, do společenství církve.
b)
Až půjde JK okolo, snad někteří zavolají.
c)
Připravit půdu lidských srdcí. Přijde okamžik, kdy se třeba rozpomenou, znovu vrátí. Předem něco vědět. Tušit. Informace. Pomalu, ale pořád. Trpělivá práce, třeba na léta. Příprava lidských srdcí.
d)
My. Pravidelně naslouchat. Co nám má být řečeno do naší konkrétní situace.
e)
Na co navázat. Jiní řekli už dřív Bartimeovi něco o JK. Už o něm slyšel. Věděl, s čím se na něj může obrátit.
6)
Plášť.
a)
Víceúčelový kus látky. Deka. Nůše. Odhodil. Překáželo to v tom, aby se rychle dostal k JK.
b)
Důvěra. JK pomůže.
c)
Ale: Důvěra i k lidem. Kradlo se i ve starověku.
d)
A i kdyby pozbyl plášť, za vidění to stojí. Nepromeškat. Využít příležitost. Veliká víra. Naděje.
7)
Setkání s JK. Z pasivního žebráka se stává aktivní učedník. Důvěra k JK. Nový impulz pro život. Jiskra.
8)
JK. Chválí jeho víru.
9)
Pohled zástupu. Lidé kolem JK. Blízko u JK. Chtějí poslouchat každé Ježíšovo slovo. Zástup se musel zastavit kvůli jedinému člověku. JK si udělal čas na jediného člověka. Zatím zástup musí čekat. Niemand. Žebrák. A ještě slepec. Co z něho?
10)
Jericho.
a)
30 kilometrů od Jeruzalema. Den cesty. Pěšky.
b)
Mysl všech byla obrácena k Jeruzalemu. Blíží se velikonoční svátky. Nádhera chrámu. Už se všichni těší. Svátky. Slavnost. Paráda. Úsměvy. Radost. Mnoho lidí.
c)
Nálady. Očekávání. Vyšší cíle. Lepší zítřky.
d)
Rušivé volání slepce. Drobnost. Velká drobnost. Zneklidňující realita. Proč si kazit náladu pohledem na lidskou nemohoucnost a bezmocnost. Proč se zneklidňovat lidskou bídou a ubohostí?
e)
Ať si sedí tady v Jerichu u cesty a žadoní o almužnu u moc nerozdávačných lidí.
11)
Lidé se v předstihu těší na budoucnost. Na něco lepšího a krásnějšího. Uniká jim přítomnost a potřebný člověk.
a)
I církev má pocit, že dobře ví, co JK vlastně chce. Odhánění lidí od JK. Neobtěžovat ho. Uživit se dnes jako církev. Velké věci contra malé konkretnosti. Problémy jiných, drobných,opomíjených lidí přijdou i v církvi zkrátka.
b)
Odepsaní lidé dnes. U cesty. Na periferii. Umlčeli jsme někoho? Odradili jsme někoho? Neslyšeli jsme vůbec? Zacpali jsme si uši, když někdo prosil (volal) o pomoc? Obrátili jsme se zády k prosícímu či zdeptanému, který už ani neměl odvahu prosit? Tvářili jsme se, že neslyšíme? Zaujali jsme takový postoj, že někteří vůbec nenašli odvahu pozvednout hlas?
12)
Každý je s oustředěný jen na svou cestu.
a)
Lidé, poutníci. Směr: Svaté město. Velikonoční svátky. Vyšší cíle. Poslání. Chválit PB.
b)
Milosrdný Samaritán. Na cestě mezi Jeruzalemem a Jerichem. Kněz a levita obešli zraněného. Nechtěli se zdržet. Mohli by přijít pozdě.
13)
JK. Zastavuje se kvůli jedinému člověku. JK jde do Jeruzalema. Veliká věc, myšlenka. Ale: nepřehlédne člověka.
14)
My. Na své životní cestě pomineme mnoho lidí. Cesta za tzv. Velikými cíli. Stihnout to a ono. Chybí čas na děti, prarodiče, na druhého v manželství, na přátele, známé. Zastavit se a pohovořit. I neznámí potřební. Lidé v nouzi kolem nás.
a)
Leží u naší cesty. Obrazně i neobrazně. Lazar u vrat boháčovy vily. Kolik lidí jsme minuli. Potřebovali naše zastavení, pomoc.
b)
Starověk. Chodilo se pěšky. Dnes se frkne kolem autem. Rychlejší život. Otázka času. Nemáme na sebe čas. Ani pohovořit s druhým o jeho problémech a těžkostech.
c)
Ležení u cesty:
1.
Mnoho lidí by neleželo u cesty, obrazně, kdyby se jim včas pomohlo.
2.
Co kdybychom leželi u cesty my? Myslíte, že by vám někdo z církve pomohl?
d)
Povodně 97.
1.
Církev pomohla řadě lidem. I necírkevníkům. Kdo ztratili dům nebo ho měli poškozený.
2.
Ale církev nepomůže tomu, kdo nic nemá, aby se mu např. Poskytlo bydlení. Církevní domy. Nepomůže se svým.
3.
Hezká církev navenek. Poskytla se pomoc jednotlivcům, sborům, obcím, městům, necírkevním institucím.
4.
Konkrétní příklad pomoci necírkevníkovi. Už má z veliké pomoci od církve další dům. Podnikatel. Když však tento dobře situovaný obdarovaný o své situaci hovořil ve sdělovacích prostředcích, tak ani slůvkem (ani náznakem) nezmínil pomoc od církve.
15)
JK měl čas na Bartimea.
a)
Má čas i na nás dnes.
b)
Otázka: Zda my máme čas na JK. Zda máme čas na jeho nejmenší bratry.
c)
JK jde na smrt. Ví to. Nikdo by mu nemohl vyčítat, kdyby se soustředil jen k sobě. Přesto prokazuje lásku lidem kolem. Zastavil se u mrzáka, odepsaného člověka.
16)
Důležitá věc v životě. Co uděláme pro druhého.
a)
Matouš 25. Poslední soud. Drobné (ale velké) skutky milosrdenství. Konkrétní věci uprostřed každodenního života.
b)
Konkrétně: Pozvat osamělého na oběd. Navštívit nemocného. Zastavit se v nemocnici nebo v domově důchodců u toho, za kým nikdo nepřišel. Pomoci v nouzi. Někomu něco zařídit, vyřídit na úřadě.
17)
Zástup. Nevšímavý. Odmítavý.
a)
JK. Žádá lidi. Úkol: zavolat Bartimea.
1.
Kraličtí: buď dobré mysli. Vstaň. Volá tě.
2.
Modrá bible: Vzchop se.
b)
Role zástupu. Lidé se najednou mohou přetrhnout samou horlivostí.
18)
Žebráci.
a)
Faktičtí i duchovně. Lidé pro oči nevidící. Ležící u cesty. Na okraji lidských zájmů.
b)
Říkat: Vzchop se. Volá tě. Podat také pomocnou ruku. Vzít za ruku.
c)
Skutky 3. Petr vzal chromého za ruku, pomohl mu vstát. Pomoc znamená námahu.
19)
My. Mluvíme o JK. Aby se o něm vědělo. Ale na koho lidé mohou zavolat, jako volal Bartimeus? Kde je JK? V konkrétních lidech, v církvi.
20)
My. Buďme také dobré mysli. I nás volá. Zastavuje se kvůli nám.

Postup 2:

1)
Uzdravení v evangeliích. Typy. Víra je podstatná. Druhy. Případy. Situace. Kontext posluchačů. Sledovat šíři kolem a kolem.
2)
Cesta JK do Jeruzalema. Utrpení. Přesto JK pomáhá jiným.
3)
Pověst o JK. Uzdravovatel.
a)
Nikdo nenabídl Bartimeovi: Dovedu tě k JK, aby tě uzdravil. Třeba bys mohl vidět.
b)
Marek 2. 4 muži nesou chromého. Setník prosí za svého služebníka. Otec prosí za syna. Matka za dceru. Obdoba: Jan 5. Chromý u Bethesdy. Nemám žádného člověka.
4)
Bartimeus. Žebrák a chudák. Žebrání znamenalo jakési minimální sociální zajištění. Pracovní doba celý den. Na slunci. Kam na záchod?
5)
Lidé mají zájem slyšet JK, SB.
a)
Nenechat se zneklidňovat bídou žebráka, slepce Bartimea a jeho voláním o pomoc. Okřikovali ho. Sobectví. Vlastně mu chtěli zabránit, aby nebyl uzdraven. Znemožnit mu pomoc od JK.
b)
Slepec chce prý od JK víc zájmu a času. Ubylo by pro ně. Nechápou: Chce to, co oni mají celý život a berou to (přijímají to) zcela samozřejmě. Ani jim to nepřijde.
c)
Nebo: Kompenzace. Ať má víc zájmu od JK, má újmu jinde, v jiném.
6)
JK nepřeslechl volání o pomoc. Pro velký zástup. Jiný by si řekl, že je důležitější se věnovat davům lidí. Individuální přístup ke člověku. Individuální pomoc.
7)
Horlivost lidí. Změnili se. Najednou ho pobízejí. Má jít. Volá tě. Vezmou ho vůbec za ruku a dovedou ho? Spěchal. Nepromarnit příležitost. Nechal na místě plášť, asi jediný majetek. Kradlo se i tehdy. Nikdo mu nenesl jeho plášť. Zas tolik moc mu lidé nepomohli.
8)
Víra v JK. Uzdravení. Mesiáš. Syn Davidův.
9)
Nabídka JK. Co chceš, abych pro tebe udělal?
a)
Peníze. Kompenzace. Zpříjemnění života. Ulehčení života. Sbírka. Nadace.
b)
Spasení. Duchovní věci. Chudák Lazar se dostal aspoň donebe, když měl na zemi peklo. Bylo mu prominuto manko ve zbožnosti. Neslyšíme o něm totiž, že chodil do kostela a že platil desátky.
c)
Zdraví. Zdánlivá prozajičnost života. Jiní to mají a pokládají to za samozřejmost. Mnohdy si ani neváží toho, že o zdraví, resp. O nemocech, ani nevědí. Bartimeus chce jen to, co ostatní už dávno mají.
10)
Zázrak. Uzdravení. JK dokázal víc než dovedeme my.
11)
Lukáš: Lidé chválí boha. Změna srdce.
12)
Bartimeus následuje JK v zástupu. Připojil se. Neslyšíme nic o dalším osudu jeho pláště. Vděčnost. Forma vděčnosti. Vděčnost lze vyjádřit různě. Např. Následováním JK.
13)
My. Chválit Boha. Uzdravení. Mimořádné prožitky. Pomoc od PB. Ale i za to, že jsme zdraví. Nejsme nemocní.
14)
Duchovní slepota. Lze s ní končit v kázání. Ale nepřejít příliš brzy do této oblasti.

Poznámky:

1)
Neřeší se v kázání otázka slepoty a její tíhy.
2)


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.