Marek 10,17-27.

(Kázání Nový zákon -> 2 Marek)

Text:

Marek 10,17-27.
17
Když se vydával na cestu, přiběhl k němu nějaký člověk, a poklekl před ním a ptal se ho: "Mistře dobrý, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?"
18
Ježíš mu řekl: "Proč mi říkáš dobrý? Nikdo není dobrý, jedině Bůh.
19
Přikázání znáš: Nezabiješ, nezcizoložíš, nebudeš krást, nevydáš křivé svědectví, nebudeš podvádět, cti svého otce i svou matku!"
20
On mu na to řekl: "Mistře, to všecko jsem dodržoval od svého mládí."
21
Ježíš na něj s láskou pohleděl a řekl: "Jedno ti schází. Jdi, prodej
Všecko, co máš, rozdej chudým a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne!"
22
On po těch slovech svěsil hlavu a smuten odešel, neboť měl mnoho majetku.
23
Ježíš se rozhlédl po svých učednících a řekl jim: "Jak těžko vejdou do Božího království ti, kdo mají bohatství!"
24
Učedníky ta slova zarazila. Ježíš jim ještě jednou řekl: "Dítky, jak těžké je vejít do království Božího!
25
Snáze projde velbloud uchem jehly, než aby bohatý vešel do Božího království."
26
Ještě více se zhrozili a říkali si: "Kdo tedy může být spasen?"
27
Ježíš na ně pohleděl a řekl: "U lidí je to nemožné, ale ne u Boha; vždyť u Boha je možné všecko."
28
Tu se Petr ozval: "Hle, my jsme opustili všecko a šli jsme za tebou."
29
Ježíš jim řekl: "Amen, pravím vám, není nikoho, kdo opustil dům nebo bratry nebo sestry nebo matku nebo otce nebo děti nebo pole pro mne a pro evangelium,
30
Aby nyní, v tomto čase nedostal spolu s pronásledováním stokrát více domů, bratří, sester, matek, dětí i polí a v přicházejícím věku život věčný.
31
Mnozí první budou poslední a poslední první."

Čtení:

Lukáš 12,13-21. Boháč, stodoly.

Postup:

1)
Útěcha.
a)
My nejsme bohatí.
b)
Bohatý mládenec. Hledal JK. Zájem O boží věci. Přišel k JK sám. Vážný zájem. Podíl na KB. Pojistit si život věčný.
c)
JK ho vrací na zem. Obyčejná přikázání desatera. Nic mimořádného. Vztah ke člověku (k lidem) kolem nás.
d)
Mladík to zachovával od mládí. Kladné. JK s tím nepolemizuje. Kéž bychom se v tomto podobali onomu mladíkovi.
2)
JK: Jedno ti schází. Rozdat bohatství chudým a následovat JK v chudobě.
a)
Cele, opravdu cele, se rozhodnout pro JK.
b)
Vše se točí kolem jeho (mladíkova) já. Zajistit si život věčný.
c)
Požadavek: Dělit se s druhými.
3)
My. Chceme dosáhnout život věčný?
a)
Vzdát se všeho pro Jk. Nelze otupit ostří Nároku JK.
b)
Vztah k lidem. Dělit se s nimi. Bláhově nespoléhat na majetek a na své vlastní zajištění.
4)
Kdo může být spasen. Pokání. Není to možné u lidí. Možné je to jen bohu. Jen Bůh to dokáže, aby byl člověk spasen.

Poznámky:

1)
Dnes. Rozdat majetek? Jsme v tržní církvi.
2)
Kázání jednoho kazatele u Martina ve zdi v Praze.
a)
Je třeba brát slovo JK, slovo bible, doslova.
b)
Následovala teologická ekvilibristika v kázání.
c)
Závěr. Nemusíme se všeho vzdát a zříci. Hlavně: Aby nám bohatství nepřirostlo (moc) k srdci.
3)
Brát slova JK doslova. Příklady z dějin:
a)
JK. Apoštolé. Mučedníci. Mniši. František z Assissi. Tábor, pověstné 4 kádě k odevzdávání darů.
b)
Zacheus, polovinu majetku rozdal chudým. Plus čtyřnásobná náhrada těm, které ošidil.
c)
Nepřehlédnout: Jako ilustraci v kázáních uvádíme raději příklady z bible nebo velmi dávné.
4)
Jediné místo v bibli, v NZ, kde je po člověku přímo žádáno rozdání všeho. Nikde jinde to JK neříká.
a)
Ostrý požadavek v konkrétní situaci konkrétního člověka.
b)
O tom, že to mají bohatí těžké dostat se do KB i se svým bohatstvím, se mluví v bibli víckrát.
5)
Matouš. Ucho jehly, velbloud.
a)
Snadněji projde velbloud uchem jehly nežli se bohatý dostane do KB. A že velbloud uchem jehly neproleze, na to můžeme vzít jed.
b)
Spasení. U lidí je to nemožné. Je to v možnostech Božích.
6)
KB.
a)
Nabídka pro všechny.
b)
Chudí mají těžší život na zemi.
c)
Lazar se tam dostal bez chození do kostela. Možná i bez víry v Boha.
d)
Boháč asi řádně platil desátky (tehdejší výše daní) a dával na almužny (tehdejší zdravotní a sociální pojištění).
7)
2 Korintským 4,16-18. Korinťané chtěli věčnost bez utrpení, bez zápasu. Laciná věčnost.
8)
Široká cesta. Široká církev.
9)
Bohatý má lepší předpoklady, aby rozvinul svůj život.
10)
Mládenec. Chtěl by se mít dobře na zemi i v KB. Nadstandart na zemi i v nebi.
11)
Zájem o život věčný. Kladné i u bohatého.
12)
Bláhový boháč.
a)
Enormně velká úroda. Nepomohl chudým. Nastavěl nové stodoly.
b)
Zajistil se do smrti. Jenže nepočítal, že to s tou smrtí nastane už v noci.
c)
Nepomohl chudým ze svých nadstandartních přebytků.
13)
Sytý hladovému nevěří. Bohatý se těžko vžije do situace chudého.
14)
Chudé a bohaté sbory v církvi.
15)
Sociální tématika v církvi. Nezájem o ni. Lhostejnost.
16)
Snaha bohatých: Aby se svět točil kolem nich, kolem jejich zájmů.
17)
Poslední soud. Spravedlnost bude když ne na zemi, tak po smrti.
18)
Jakub 1,26-27. Náboženství čisté a neposkvrněné. Konkrétnost služby. Sirotci. Vdovy.
19)
Frankfurt 88. Charismatický kongres.
a)
John Winbert: Démon nedůvěry vůči bohatým. Na adresu chudé kritické Češky.
b)
Chudá Češka. Měla poznámky ohledně kongresového poplatku (vstupné) 195 marek.
c)
Chvíli bylo nejasné, kdo to zaplatí a jestli skupina Čechů nebude muset putovat zpátky domů bez možnosti účasti na kongresu.
20)
Vnášet sociální tématiku do církve.
a)
Není to v církvi pokládáno za vhodné. Resp. Je to pokládáno za nevhodné.
b)
Předbíhání situace. Odpadnou sociálně slabí. Zůstanou jen ochotní a schopní platit na církev.
21)
Církev po synodu v říjnu 93.
a)
Personální fond. Předjímka (hrozba) samofinancování. Členové církve budou muset víc platit.
b)
Neříká se, co církev bude víc dělat. Nezmenšený provoz. Resp. Postupně se provoz církve zmenšuje v důsledku postupující sekularizace, konkrétně ochabujícího zájmu členů církve.
c)
Bude třeba schánět finanční prostředky na Diakonii ve větší míře u necírkevních zdrojů.
22)
Charismatici. Berou plnými hrstmi od tradičních. Letniční: Berou od svých desátky. Od tradičních. Od státu. Z ciziny.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.