Marek 5,1-20.

(Kázání Nový zákon -> 2 Marek)Gadarenský ďábelník.

Text:

6.
Uzřev pak Ježíše zdaleka, běžel a poklonil se jemu,
7.
Ďábelník křičel hlasem velikým a řekl: Co jest tobě do mne, Ježíši, Synu Boha nejvyššího? Zaklínám tě skrze Boha, abys mne netrápil.
19.
Ale Ježíš mu to nedovolil a řekl: "Jdi domů ke své rodině a pověz jim, jak veliké věci ti učinil Pán, když se nad tebou smiloval."

Čtení:

Marek 5,1-20.
1
Přijeli na protější břeh moře do krajiny gerasenské.
2
Sotva Ježíš vystoupil z lodi, vyšel proti němu z hrobů člověk posedlý nečistým duchem.
3
Ten bydlel v hrobech a nikdo ho nedokázal spoutal už ani řetězy.
4
Často už ho spoutali okovy i řetězy, ale on řetězy se sebe vždy strhal a okovy rozlámal. Nikdo neměl sílu ho zkrotit.
5
A stále v noci i ve dne křičel mezi hroby a na horách a bil do sebe kamením.
6
Když spatřil z dálky Ježíše, přiběhl, padl před ním na zem
7
A hrozně křičel: "Co je ti po mně, Ježíši, synu Boha nejvyššího? Při Bohu tě zapřísahám, netrap mě!"
8
Ježíš mu totiž řekl: "Duchu nečistý, vyjdi z toho člověka!"
9
A zeptal se ho: "Jaké je tvé jméno?" Odpověděl: "Mé jméno je 'legie', poněvadž je nás mnoho."
10
A velmi ho prosil, aby je neposílal pryč z té krajiny.
11
Páslo se tam na svahu hory veliké stádo vepřů.
12
Ti zlí duchové ho prosili: "Pošli nás, ať vejdeme do těch vepřů!"
13
On jim to dovolil. Tu nečistí duchové vyšli z posedlého a vešli do vepřů; a stádo se hnalo střemhlav po srázu do moře a v moři se utopilo. Bylo jich na dva tisíce.
14
Pasáci utekli a donesli o tom zprávu do města i do vesnic. Lidé se šli podívat, co se stalo.
15
Přišli k Ježíšovi a spatřili toho posedlého, který míval množství zlých duchů, jak sedí oblečen a chová se rozumně; a zděsili se.
16
Ti, kteří to viděli, vyprávěli jim o tom posedlém a také o vepřích, co se s nimi stalo.
17
Tu počali prosit Ježíše, aby odešel z těch končin.
18
Když vstupoval na loď, prosil ho ten člověk dříve posedlý, aby směl být sním.
19
Ale Ježíš mu to nedovolil a řekl: "Jdi domů ke své rodině a pověz jim, jak veliké věci ti učinil Pán, když se nad tebou smiloval."
20
Ten člověk odešel a začal zvěstovat v Dekapoli, jak veliké věci mu učinil Ježíš; a všichni se divili.

Postup:

1)
Řeč o víře. Radostnost. Celý život.
2)
Zde: Víra nepřináší radost.
a)
Ďábelník. Zpočátku.
b)
Majitelé vepřů. Na konci.
3)
Ďábelník. Hledá samotu. Nenormální. Peklo. Vnější a vnitřní samota. Zoufalství. Často sebevražda. Mnohdy si člověk sám nepomůže. Není toho schopen.
4)
Naděje v příchodu JK, ač to ďábelník neví. Jsme spaseni faktem Božího činu, nikoli svým poznáním, svou interpretací.
a)
Přijetí člověka.
b)
Ďábelník. Byl na tom tak špatně, že nebyl schopen někoho přijmout. Naopak se brání.
c)
Saul, Pavel. JK ho zastavil u Damašku.
5)
Temné síly brání ďábelníkovi poznat a přijmout spásu. Brání radosti i myšlení na změnu. Myšlenka na změnu.
6)
Rozpolcenost. Nevyváženost. Ve stínu smrti. Nechce si nechat pomoci. Naděje: Přijít k JK. Tak jakýž jsem. I se svými obavami a strachy.
7)
Bůh v JK přichází i za těmi, kteří nemají vnitřní sílu bojovat a zápasit. Se zlem, s hříchem.
8)
Ďábelství dnes. I pod pokrývkou vnějšně spořádaného života. Osamocenost. Rozpolcení. Odcizenost. Ztráta životního výhledu. Ochablost v boji se zlem, s tím, co tíží člověka.
9)
Naděje. Evangelium pro nás. Poslední výhled. JK. Dostojevskij: Temné hlubiny nitra.
10)
Výkřik ďábelníka: co je ti do mne, Ježíši? Obava ze ztráty neodvislosti. Otroci vášní vyčítají křesťanům závislost na Bohu. Hloubka hříchu v člověku. Člověk se pohybuje v převrácených představách a hodnotách.
11)
Setkání hříšníka s Boží svatostí.
a)
Nedochází ke stylizovanému hovoru. Ne slavnostní naplánovaná audience připravovaná předem podle protokolu. Ne pečlivě propracovaný obřad či liturgie. Pochyby. Zmatky.
b)
Boží zásah. Mizí zmatek. Je přemožen hřích.
12)
Ďábelník chce na JK to, co by mu neposloužilo. Aby odešel. Aby se o něj nestaral.
a)
Boží láska je konkrétní. Ne subtilní nebeské sféry. Ne pouhá prázdná slova.
b)
Dobré slovo je ale též činem, výrazem lásky.
c)
Úporný boj s temnými silami. Láska bez ohledu na odezvu a přijetí. Kříž. Co pro nás Boží láska činí? Co my činíme pro ni?

Poznámky:

1)
Marek 1,21-28. Gadarenský ďábelník. Obdobný popis.
a)
Silný křik zlých sil.
b)
Nečistí duchové poznávají, kdo je JK. Lidé jsou jako by natvrdlí. Koncepce Marka: zkryté mesiášství.
2)
Die Hoffnung der Zukunft ist die Kraft der Gegenwart.
3)
Misie uzdraveného posedlého.
a)
Když nemůže zůstat JK, aspoň on.
b)
Pouze dosvědčuje, jak vypadalo jeho setkání s JK. Zdánlivě málo. Minimálně příprava na další misii nebo misii dalších.
c)
Je skutečně zdráv. Proto může konat toto poslání.
4)
Hrůza samoty člověka.
5)
Ďábelník žije ve stínu smrti. Hroby. Negace života. Nekrofilismus.
6)
Bůh v JK přichází i za těmi, kteří nemají žádnou sílu bojovat. Nejsou schopni přijít k JK sami.
7)
Výkřik: Co je ti do mně, do nás. Člověk chce zůstat v zaběhnutém způsobu života. Nedovede si už ani představit možnou pomoc.
8)
Kontext. Utišení bouře. Zkrocení moře, temných, démonských sil. Démoni ve vepřích. Svůj k svému. Přepočítali se. Utopili se. Zničení temných démonských sil ve velkém. Velkozničení.
9)
Maniodepresivní stavy.
a)
Izolace. Hroby. Hory. Samota.
b)
Vnitřní rozpolcenost. Sebezraňování.
c)
Trvalý chronický stav. Ve dne i v noci.
10)
Beznadějnost situace. Ani řetězy už nepomohou.
11)
Příchod JK. Nová situace. Nová naděje.
12)
JK zachraňuje.
a)
Navzdory beznaději člověka.
b)
Přes odpor posedlého.
1.
I lékař má vědět, co pacient potřebuje. Ne, co sám pacient myslí, že potřebuje nebo nechce.
2.
V určitém stavu na tom pacient může být tak zle, že není v jeho možnostech posoudit a zvážit možnost lečby.
13)
Nositel démonské posedlosti. Může se jím stát každý z nás.
14)
Naši démoni a démonci.
15)
Setkání s Bohem, s Boží mocí. Prostřednictvím lidského zjevu přicházejícího člověka.
16)
Paradox. Ďábelník: Zapřísáhám tě při bohu, netrap mne. Přitom oslovuje JK jako Božího syna.
17)
My. Nerozumíme mnohdy sami sobě. Chceme po Bohu nesmysly. Paradoxy.
18)
Všímat si lidí, kteří potřebují různou pomoc. Na něco stačíme jako lidé. Něco musí zvládnout lékaři. V mnohém pomůže (a vždy ke každé jiné pomoci) Boží pomoc.
19)
Lidem kolem bylo líto ztráty vepřů. Nevidí, že je pomoženo člověku. Názor: Drahá lečba. Na něco takového nemá ani moderní doba.
20)
Misie. Zcela zdravý. Věrohodný misionář. Ne cvok, který by znevěrohodňoval věc JK.
21)
JK zachraňuje ze zahleděnosti jen k sobě samému.
22)
Milovat JK ve svých bližních. Pomoc. Solidarita.
23)
Posedlý byl tak dlouho sám, že už ani neznal své pravé (vlastní) jméno.
24)
Když nemůže zůstat a kázat JK, nechává svého misionáře. Uzdravený dosvědčuje moc JK už jen svým uzdravením, svou normálností, svým zdravím.
25)
Müller - Ganglow: Die dreifältigkeit des Bösen.
26)
Nouze doby s dosahem a dopadem do osobního života. Pomoc: Vize směrem: Das personale Zeitalter.
27)
Gadarenská krajina.
a)
Gerasenská krajina. Dekapolis. Desetiměstí. Na východ od Galilejského jezera.
b)
Součást asi 50 kilometrů širokého velmi úrodného pásu na východním břehu Jordánu.
c)
Úrodnost krajiny: Stádo 2000 vepřů. Vepř je pořád při chuti. Není lehké uživit takové stádo hladovců.
d)
Na tehdejší poměry byla v Gadaře vysoká životní úroveň. Obdoba zajištěného života jako u nás dnes. Poměrně klidný zabezpečený život.
e)
Polopohanská krajina. Spíše: takřka pohanská. Doklad: Nadstandartní množství prasat, nečistých zvířat.
28)
Vepř. Nečisté zvíře. Kulticky. O něco severněji v dnešním Libanonu používali vepřů jako posvátných (obětních) zvířat při podzemních kultech. Jednalo se o jakousi směsku satanismu, mystiky, spiritismu a kde čeho jiného.
29)
Začátek misijní aktivity JK v gadarenské krajině.
a)
Nemocný posedlý ho posílá pryč. Aby neotravoval. Aby mu neztěžoval život.
b)
Konec krátkého misijního působení JK: Přišli za ním zdraví a žádají ho, aby odešel. Důrazná prosba.
c)
Lidé dnešní doby. Vpodstatě nemají nic proti bohu, proti křesťanství, proti víře, proti církvi. Jen nevidí důvod, proč by se o ni měli zajímat. Nic jim to neříká. Ať si křesťané dělají v kostele co chtějí. Jiní si zase dělají co chtějí na fotbale.
30)
JK musí odejít. Nemůže pokračovat v misijní aktivitě.
a)
Uzdravený. Chce ho následovat. Chce jet s JK. Velké vyznání.
b)
JK však uzdraveného ponechává. Nemůže kázat JK, bude ho dosvědčovat uzdravený.
1.
Doklad, že bývalý posedlý je cele zdravý. Neznevěrohodní evangelium.
2.
JK si ho vybral. Vybírá si přece lidi s dobrými předpoklady. Poznámka: V případě Jidáše se Ježíš spletl. Nevyšlo mu to.
c)
Misijní aktivita nového misionáře.
1.
Ne velkokázání. Ne psaní teologických či jiných traktátů.
2.
Vyprávět, co pro něj udělal JK. Svědectví. Dnes: Co pro nás znamená víra, příslušnost k církvi, ke sboru. Zakotvenost víry. Smysl života. Existenciální oblast (sféra) lidského života.
31)
Jdi k svým, do svého domu, ke svým příbuzným. Kde ho nejlépe znali a věděli o něm všecko. Svým způsobem nejtěžší misijní začátek.
32)
Jméno.
a)
Nezná je . Nikdo s nemocným nemluvil, neoslovovali ho jménem. Mluvili o něm jako o tom posedlém z hrobů.
b)
Legie. Pluk. 6000 vojáků. Jiné překlady: Tisíc.
c)
Taktika zla: Ukázat: Nas mnogo. Jsme silní. Přitom se démoni už klepou strachy před JK.
d)
Ďábel jako lev řvoucí chodí kolem a hledá, koho by sežral.
e)
Vzepřete se zlému a uteče od vás.
33)
Scéna na začátku.
a)
JK káže. Řev. Rachot. Řinčení řetězem. Záchvat posedlého. Ostatní: Jestli se vrhne na JK. Přerušené kázání bude pochopitelné a vysvětlitelné.
b)
JK s posedlým mluví. Něco nového pro posedlého. Lidé s ním nemluvili. Utíkali před ním. Snad mu donášeli jídlo do hrobů, aby neotravoval.
34)
Ďábelník. Posedlost. Duševní choroba. Démonské síly. Dnes: Viry. Různé jiné příčiny nemoci. Zápory. Negativismus.
a)
Ne k životu. Tepal se. Zraňoval se.
b)
Nekrofilie. Bydlel v hrobech. Jeskyňky. Kosti. Daleko od lidí.
c)
Ne k lidem. Pryč od lidí. Leda v noci strašil. Chodil po horách. Řval. Rozléhalo se to do okolí.
35)
Démoni.
a)
Na rozdíl od věřících lidí rozpoznávají, kdo je JK. Boží syn.
b)
Démoni prosí, aby mohli zůstat v gadarenské krajině. Náramně se jim tam líbí. Chtěli by se zase uplatnit na jiném člověku.
c)
Obdoba: Milovník živých tvorů doma chytne myš. Nechce ji zabít. Donese ji před plot k sousednímu baráku. Myš má šanci přežít ve špajzce souseda.
d)
Démoni chtěli do vepřů. Svůj k svému. Nečistá zvířata. Vepři do moře. Moře byla sběrna kde čeho démonského. Chtěli k démonským kamarádíčkům. Jenže se utopili. Nevěděli, že JK předtím moře zkrotil. Zvítězil i nad mořskými démony.
e)
JK sehrál s démony chytrou hru.
36)
Zkraty v myšlení posedlého.
a)
Rozpoznal, že JK je boží syn.
b)
Odmítá pomoc od JK.
c)
Zaklíná Ježíše skrze Boha. Jako by Bůh otec byl proti synu.
37)
Lidem šlo víc o prasata nežli o člověka. Kontrast: Zisk: Uzdravený člověk. Ztráta: 2000 prasat. Jenže: Je třeba chápat i majitele vepřů. V souvislosti s Ježíšovou misií přišli o značné zisky.
38)
Úděs. Když přišli lidé k JK, zděsili se. Není děs jako děs. Výraz překvapení, ohromení. Strach. Rozčilení, že přišli o vepře.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.