Marek 1,15.

(Kázání Nový zákon -> 2 Marek)Advent.
Křesťanská služba.
Sociální motivy. Amos 8.

Text:

15
"Naplnil se čas a přiblížilo se království Boží. Čiňte pokání a věřte evangeliu."

Čtení:

Lukáš 3,1-20.
Amos 8. 14 veršů.
1
Toto mi ukázal Panovník Hospdind: Hle, koš zralého ovoce.
2
A zeptal se: "Ámosi, co vidíš?" Odpověděl jsem: "Koš zralého ovoce." Hospodin mi řekl: "Izrael, můj lid, je zralý pro konec. Už mu nebudu dál promíjet."
3
V onen den se obrátí chrámové zpěvy v kvílení, je výrok Panovníka Hospodina, mnoho mrtvých těl bude pohozeno na všech místech. Tiše!
4
Slyšte to vy, kdo bažíte po ubožákovi a kdo chcete odstranit pokorné v zemi.
5
Říkáte: "Kdy už pomine novoluní, abychom zas prodávali obilí, a den odpočinku, abychom otevřeli sýpku, na míře ubírali, na ceně přidávali a podváděli falešnou váhou,
6
Abychom si koupili nuzáky za stříbro, ubožáka pro pár opánků, a abychom prodali obilní zadinu."
7
Přísahal Hospodin při sobě, při Pýše Jákobově: Nikdy nezapomenu na žádný jejich skutek.
8
Nebude se nad tím třást země a truchlit každý její obyvatel? Celá se vzedme jako Nil a zase ustoupí a opadne jako egyptská řeka.
9
V onen den způsobím, je výrok Panovníka Hospodina, že slunce zapadne v poledne, tmou zahalím zemi za jasného dne.
10
Vaše slavnosti proměním ve smutek, všechny vaše písně v žalozpěvy. Na všechna bedra vložím žíněnou suknici, na každé hlavě bude lysina. Učiním, dže bude v zemi smutek jako nad jednorozeným a její poslední chvíle jako den hořkosti.
11
Hle, přicházejí dny, je výrok Panovníka Hospodina, kdy pošlu na zemi hlad, ne hlad po chlebu ani žízeň po vodě, nýbrž po slyšení slov Hospodinových.
12
Budou vrávorat od moře k moři a ze severu na východ; budou pobíhat a hledat slovo Hospodinovo, ale nenajdou.
13
V onen den budou omdlévat žízní krásné panny i jinoši.
14
Ti, kteří přísahají při samařském provinění a říkají: "Jakože živ je tvůj bůh, Dane, a jakože živa je cesta Beer-šeby", padnou a již nepovstanou.

Osnova.:

Advent.
1)
Naplnil se čas.
2)
Přiblížilo se království Boží.
3)
Čiňte pokání.
4)
Věřte evangeliu.
5)
Konkretizace. Lukáš 3,1-20.

Postup 1:

Advent.
0)
¨Úvod.
a)
Advent. Blízkost vánoc. 4 adventní neděle. Připomenout a zvýraznit důležité důrazy adventní (vánoční) zvěsti.
b)
Náznak: Vánoce nejsou jenom nějakou rozplizlou a neurčitou idylkou s nákupní (adventní) horečkou předem.
1)
Naplnil se čas.
Kdy a jak se naplňuje čas. čas obecně, světa, církve, člověka. Postup času zdaleka nemusí vždy znamenat jeho naplnění či naplňování.
a)
člověku přibývají léta. Blíží se obyčejný lidský konec.
b)
Člověk dozrává k určitým věcem. Příklady: V oblasti mezilidských vztahů. Oblast vnitřní, existenciální. Dozrání k poznání něčeho, co člověk v kvaltu a shonu života nevnímal.
2)
Přiblížilo se království Boží. Je to něco jiného nežli běžný konec lidského života.
Jak se KB přiblížilo?
a)
Blíží se příchod JK.
b)
Blíží se parusie. Druhý příchod JK.
c)
Blíží se konec lidského života. Blíží se chvíle, kdy člověk už nebude moci na svém životě nic měnit.
d)
Člověk je otevřenější (náchylnější) o některých věcech vůbec slyšet, přemýšlet a snad i mluvit. Prostě se ho to začíná dotýkat. Uvědomuje si širší a hlubší rozměry lidského života a lidské existence.
3)
Čiňte pokání.
Pokání je slovo, které vyvolává mnoho reminiscencí a často i falešných představ.
a)
Obléknout se do pytloviny a lehnout si do popela. Minimálně držet půst, mít chmurnou a zachmuřenou tvář a postit se s mnohými modlitbami.
b)
Změna života. Jiný přístup k životu. Jiný pohled na život. Jiná slova, činy, skutky, jednání.
c)
Pokání začíná uvnitř člověka. Nitro. Srdce. Mysl. Vnitřní změna. Vnitřní obrat, který se projevuje pak i navenek. Vnější důsledky pro život. Člověk se stává jiným. Učí se stávat být jiným. Podle měřítek a norem SB.
4)
Věřte evangeliu. Spolehnout, že to tak je. Prosté, jednoduché a snadné. Současně však velmi těžké.
Kontrolní test pro víru: Jít na hřbitov mezi hroby. Připomenout si víru ve vzkříšení.
5)
Konkretizace textu na Lukáš 3,1-20.
a)
Jak to má vypadat v praxi. Pro nás se pochopitelně jedná o praxi života a víry.
b)
V našich podmínkách života. V každém případě se nejedná především či vůbec o nějaké vznášení se v nebeských, imaginárních, virtuálních či subtilních sférách či zážitkových oparech, ale o konkrétní a reálný život s oběma nohama na zemi.
c)
Obyčejnost lidského života.

Postup 2:

Sociální důrazy.
1)
Témata pro křesťanskou službu:
a)
Milosrdný Samaritán.
b)
Volba 7mi diakonů.
c)
Podobenství o posledním soudu. Matouš 25. Obdoba Amos 8.
2)
Šíře naší odpovědnosti.
a)
Svoboda pro službu. Příležitost. Závazek. Nové úkoly. Práva a povinnosti. Mluvit a jednat křesťansky V církvi i ve světě. Zdaleka není vše v pořádku ani ve světě, ale ani ne v církvi.
b)
Nebo si myslíš, že se prorok Amos mýlil, když ostře kritizoval církev své doby?
c)
Text: Výzva JK k pokání a k víře nesoucí ovoce.
3)
Amos. Ohlášení Božího soudu za nepravosti lidu. Úkol proroků. Nemlčet ke zlořádům ve vlastním životě a v církvi.
a)
Úkol proroka. Mluvit: Do vlastních řad i navenek.
b)
Římanům: Nemylte se, Bůhnebude oklamán. Cokoli by rozsíval člověk, to bude i žít, tedy sklízet.
c)
Amos. Pastevec. Česač fíků. Kraličtí. Bič: Drobopravec. Věštec. Z Judy. Poslán na sever. Bethel. Státní svatyně. Státní kněží a proroci. Placeni králem. Proroctví příznivá, konejšivá. Co král i lid chtěli slyšet.
d)
Amos: Spravedlnost. Pravda. Milosrdenství. Skutečná poslušnost. Oficielním prorokům to neleželo na srdci. Sebespokojenost se situací. Netoužilo se po změně.
e)
Pohodlně se jim žilo. Blahobyt zajištěný králem a ukolébávající a uspávající bezmyšlenkovitost.
f)
313. Edikt milánský. Církev se postupně dostávala do světla, do floru. Výhodné pro lidi v církvi, kteří byli nahoře, na vedoucích místech.
g)
Dnes. Nebezpečí mlčení o některých věcech. Bezmyšlenkovité přitakání kde čemu, co se obecně říká.
4)
Jeroboám 2. Navenek vše v pořádku. Země hospodářsky vzkvétala. Rozléval se blahobyt pro některé vrstvy obyvatelstva. Modlářství ale nikoho už nepohoršovalo. Bylo dávno a dobře zavedené.
a)
Hospodinova bohoslužba byla ale rovněž stále konána. Bohoslužebné řády byly zpevněny. Propracovány paragrafy. Konány oběti. Svátky byly zachovávány. Jenže ono přece jde též a především o vnitřní náplň. Jde o obsah.
b)
Dnes. V církvi je na pohled vše v pořádku, či skoro v pořádku. Včetně různé modloslužby.
c)
Zbožnost jen na povrchu. Nezasahovala do všedního života. Kupčení. Honba za ziskem. Na prvním místě je mamon. Lze ho získávat i ve zbožném hávu. A dokonce i v církvi.
d)
Obchodníci v Samaří. Přání: Kéž by už skončila slavnost novměsíce. Numeri. Radostná slavnost. Oslava Hospodina. Hodovní stůl.
e)
Podnikavci. Už konečně ať je konec s těmi bohoslužbami. Vydělávat. Netouží po tom, aby pobyli se svými bližními při bohoslužbě. Poznámka: Slavnosti trvaly několik dní.
5)
Při bohoslužbách nám v hlavě víří kde co. Nebo raději nepřijít na bohoslužby?
6)
Sobota.
a)
Svátek plánování podvodů a okrádání bližních. Falešné váhy a míry efi. Nekvalitní zboží.
b)
Dnes. Směšně prosté a břídilské. Možnosti: vyspělá civilizace. Podstata je stejná. Lidská chamtivost se neštítí žádného prostředku.
7)
Sociální dopad. Amos. Obrazy rozlomeného společenství.
a)
Boháči skvostné doby. Pořadatelé rozmařilých a často nevázaných slavností. Jen pro sebe a své choutky. Podobenství JK. Boháč contra Lazar.
b)
Chudí chudnou stále víc. Až do nutnosti prodat se za otroka. Mnohdy pod cenou.
1.
Právo a spravedlnost. Dvoji. Pro každou skupinu. Člověk je ceněn podle toho, kolik má a kolik může dát na úplatek.
2.
Dnes. Rozumíme tomu. Příliš aktuální dávné slovo. Gangy. Organizovaný zločin. To tehdy ještě nebylo. Aspoň ne v takové míře.
3.
Přitom se mnohá špína může odehrát za denního světla a v rukavičkách a se zbožným úsměvem v ksichtě.
8)
Varovat.
a)
Amos je poslán od Boha. Dokud zbývá ještě čas.
b)
My. Nám je poslán JK. Volá ku pokání. Zvěst evangelia pro naši spásu. Také prorok. Dokonce více než prorok.
9)
Heidelberský katechismus.
a)
JK. Pomazaný Duchem svatým. Prorok. Učitel. Kněz. Král. Obětoval sám sebe.
b)
Král. Stanoví zákony, řády. Respektovat to. Poznámka: Pro nás je JK mnohdy jen králík, králíček. Nebereme vážně jeho požadavky.
c)
Prorok. Má vést k poslušnosti.
10)
Život vykoupených. Nový řád. Stupnice hodnot. Nepřipodobňovat se tomuto světu. Nevěra. Nedůvěra. Sobectví.
11)
Amos. Obrazy soudu.
a)
Letní ovoce. Hebrejsky: Kajis. V křiku trhovců znělo jako: Kés. Konec.
1.
Izrael je zralý pro Boží soud.
2.
Letní ovoce. Rychle se kazí.
b)
Soud: slunce. Zajde o poledni. Největší intenzita jasného světla. Vrchol blahobytu a lidské jistoty. Den se změní v tmu. 40 let po Amosovi. Asyřané. Severní Izrael už nebyl nikdy obnoven.
c)
Dějiny. Zánik sborů, církví. Komenský: Naše hříchy způsobily zánik Jednoty Bratrské. Boží hněv. Hříchy našimi na hlavu na ši uvalený.
d)
Dnes. Nehledat příčiny těžkých věcí jen kolem sebe. Ale i u sebe. Především.
e)
Hospodin přestane mluvit ke svému lidu.
1.
Osudné pro církev. SB nezazní ani při sebehorlivějším a sebenamáhavějším hledání. To by ale byl absolutní zánik božího lidu. I kdyby severní říše nezanikla.
2.
Zůstal by spolek lidských zájmů a zaniklo by společenství Božího lidu. Ztratila by se vnitřní náplň.
12)
Bůh mluví. Nejzřetelněji promluvil v JK. Když nemlčí Bůh, nemají mlčet ani jeho vyslanci. Amos nebyl prorok. Bůh z něho proroka udělal.
My. Prosit. Umět promluvit. Pravé slovo v pravý čas, na pravém místě.
a)
Zpráva o záchraně.
b)
Postavit se proti různým zlořádům.
1.
Konkrétně: Starání se jen sám o sebe. Nelze to přijmout z hlediska křesťanského. Je to přece nad slunce jasnější.
2.
Přesto to starání se (jen) o sebe v církvi tvrdí a hlásají i hlavy pomazané a na dost vysokých místech.
3.
Služba je křesťanská hodnota, která nemá být zmiňována jenom slovně. Resp. Prázdnoslovně.
c)
Zisk. Poslední hodnota. Zapomínání na pb I bližní.
13)
Opravdový Křesťan se musí lišit od běžného zaběhnutého člověka.
a)
Výčitky a podezření z neloyálnosti a nesolidarity s okolím.
b)
Zpátečnictví. Zpátečníci jsou vždy diskriminováni. Všude, i v církvi. Nebezpečné označování. Nálepky.
c)
Kdo jde s proudem, i přes mrtvoly, i obrazně, i v církvi, má se lépe.
1.
Výzva: Dbát ale na SB.
2.
Je velmi na pováženou v církvi, když se musí takto vyzývat.
d)
Jak to dopadne. Jak dopadl sám JK. Kříž. Výzva k nesení kříže. Nemilé v církvi. Snažíme se to všelijak ubrušovat.
e)
Odvaha. Nazvat zlo zlem. Postavit se proti zlu.
14)
Křesťanská služba.
a)
Služba křesťanů. Křesťan je (má být) světlo světa, sůl země. Pokání. Obrácení se ke KB, k JK. Evangelium je radostná naděje.
b)
Velký pátek. Tma v poledne. Soud nad nevinným. Ospravedlnění nás vinných. Ale to naše ospravedlnění zaplatil JK svým životem.
15)
Amos. Nadějný výhled. Přivedu zase nazpět zajaté. Města, vinice, sady, to se obnoví. Obnova zpustošené země. Hledat nejprve KB a jeho spravedlnost. Ostatní bude přidáno. Základní věci. Ne nadbytečné pozlátko.
16)



Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.