Žalm 118,24.

(Kázání Starý zákon -> 19 Žalmy)Vánoce.

Text:

Žalm 118,24.
Toto je den, který učinil nám Hospodin. A proto, radujme se a veselme se v něm.
22
Kámen, který zavrhli stavitelé, stal se kamenem úhelným.
23
Stalo se tak skrze Hospodina, tento div se udál před našimi zraky.
24
Toto je den, který učinil Hospodin, jásejme a radujme se z něho.

Čtení:

Izaiáš 11,1-10. Žalm 34,12-23. Římanům 5,21-6,11.

Osnova.:

0)
Představy vánoc. Tento den připravil Hospodin, ne my.
1)
čím je tento den tak slavný. Narození JK.
a)
Betlém. Chlév je chlév. Malíři, krása. Idylické dotažení. Nechceme se zneklidňovat.
b)
JK je spasitel proti našim představám. Tichý. Chudý. Bezmocný. Trpící. Ponížený. Kříž.
c)
Údiv, když se s chudým JK v jeslích spojovaly zájmy mocných a bohatých.
1.
Chudý JK zůstal útěchou chudých, i když si ho mocní předělali a přetvořili po svém.
2.
Opium předkládané pro některé. Zajistit blaženost na nebi. Jiní mají blaženost už na zemi.
d)
Zvěst pro obyčejné lidi. Zvěst pro nás. Tajemství Boží lásky. Rodina na zemi i v nebi. Otec v nebi.
2)
Radujte se a veselte v něm.
a)
Důvod radosti: Spasení v JK. Pro nás dnes je to ta největší radost. Opravdu?
b)
Forma radosti: Různá.
1.
Bezprostřednost.
2.
Vnitřní vyrovnanost, pokoj.
3.
Ne nutně jen smích a úsměvy evangelistů.
c)
JK přináší radost: Uzdravení, potěšení.
d)
Radost ze zdraví, i když předtím člověk nebyl nemocen.
1.
Důvod k radosti, když člověk není nemocen. Nebo ne příliš mnoho.
2.
Vděčnost za zdraví.
e)
Ne nutně okázalá či koupená radost navenek.
1.
Trvalá radost.
2.
Vytrvalost v radosti.
3.
Filipenským 4,4: Radujte se v Pánu vždycky.

Postup 1:

0)
Text. Často to slýcháme.
a)
Slavnostní chvíle ve sboru. Tento den připravil Hospodin. Ne především my svým staráním se a pod.
b)
Boží hod vánoční. Hody, hodování. Den štědrosti. Plnost Božích darů. Radost a veselí patří k vánocům.
1)
Otázka, čím je tento den tak slavný.
a)
Narození JK.
1.
Tehdy v Betlémě to byla událost dost málo slavnostní.
2.
Chlév zůstane chlévem, i když ho malíři na obrázcích přikrášlí.
3.
Idylické dotažení.
- Vyhovuje nám to.
- Nechceme se zneklidňovat krutostí života.
4.
Narození krále v paláci.
- Snad někdy byla hostina i pro lid.
- Zde se však jedná o zvěst andělů: Narodil se vám dnes spasitel.
- Nebeská sláva sestoupila na zem mezi obyčejné lidi.
b)
Den, který připravil Hospodin.
1.
Proti našim předpokladům a představám a odhadům dějin.
2.
Proti zvyklostem společenským a dobovým.
3.
Biblický důraz na poníženost, prostotu a bídu spasitele světa.
- Největší tajemství stále trvá: Odtud přijde záchrana světa.
- Z hlubin chudoby a bídy bezmoci.
- Proti tzv. Zdravému rozumu.
- Boží sláva v syrovosti života.
c)
Jiný údiv: Když se víra v JK spojuje s panovačnými a sobeckými úmysly, zájmy a cíly mocných tohoto světa.
1.
Jako by křesťanství mělo ukolébat lid a po smrti některým zajistit blaženost. Jiným ji aspoň slibovat.
2.
Středověká církev. Mocenská instituce.
d)
I my.
1.
Radujme se z toho, že nám obyčejným lidem připravil Bůh tento den. Že tento den připravil nám.
2.
Zvěstuji vám radost tohoto dne. Vy, kteří jste jako já, obyčejní lidé, máte naději radosti a plnosti vánoc.
3.
Bůh není Bohem jen nějaké skupiny, např. Bohatých, zbožných a pod.
4.
Tajemství Boží lásky převyšuje sebelásku. Všichni jsme rodinou otce v nebesích.
2)
Text. Radujte se a veselte se v něm.
a)
Důvod radosti: Cesta spasení v JK.
1.
Forma, resp. Projev radosti: Podat sousedovi ruku. Přisednout si. Popřát si navzájem. Spontánně zpívat.
2.
Bossey 81. Před VP. Klaun se snažil navodit neformální spontánní radost. Polibky. Objímání. Vyvolat radost. Chození kolem kaple a podávání si rukou. Neformálnost kontaktu s lidmi. Ne sedět jako přišpendlené pecky nebo připlácnuté buchty. Vstát k VP.
3.
Různé možnosti a předpoklady při VP. Jiné je to při VP na venkově a jiné ve městě. Jiné je to v běžném sboru a zase jiné je to při pokusném ekumenickém shromáždění.
b)
JK přináší radost.
1.
Uzdravování. Pomoc lidem, docela konkrétně. Kázání. Odpuštění. Hříšníci smí začít nový život.
2.
Zacheus: Čistá radost. Náprava života. Jiný, nový život.
3.
Marie Magdalena. Překonávání mravní otrlosti. Láskou. Odpuštěním.
4.
Žena hříšnice. JK se staví proti bezohlednému odsudku těch, kdoji chtěli kamenovat. Nový počátek: Jdi a nehřeš více.
5.
Milosrdný Samaritán. JK hojí rány těla i duše.
6.
Lotr na kříži. Ještě dnes budeš se mnou v ráji. Klidný konec života, ne odsudek. Poslední chvíle života, který byl všelijaký. Mnoho lotrů se nestalo lotry zcela z vlastní viny. Mnoho jich je a bylo nešťastných.
c)
Slavnost vánoc.
1.
Ne okázalá slavnost či atrakce, kterou bychom si chtěli připravit či koupit či získat svými dary.
2.
Pravá a trvalá radost.
- Vzniká tam, kde je náš pohled obrácen k JK.
- Naše záchrana života. Vykoupení.
3.
Smilovávající se láska. Obětující se.
- Pokoj a naděje uprostřed rozporů v nás i ve světě.
- Překonání rozbrojů mezi lidmi.
- boží láska je jediná naděje k tomu.
d)
Dnešní den.
1.
Smíme ho prožít bezprostředně.
2.
Tato konkrétní radost dnes se má stát světlem i pro další naše dny.
3.
Dát průchod radosti. V srdci i navenek.
e)
Jde o oslavu Boží a o naši radost.
f)
Vnitřní radost.
1.
Vyrovnanost života. Vyrovnanost v srdci.
2.
Ne profesionální úsměv evangelizátorů. Od ucha k uchu. Demonstrace radosti.
g)
Když někdo není usměvavě radostný.
1.
Bolesti a těžkosti života.
2.
Jsou takoví tzv. Křesťané, kteří takového člověka pokládají za člověka s malou vírou.
3.
Pavel: Radovat se s radujícími, ale i plakat s plačícími. Nejsou jen radostné, slunné dny.
4.
Radost: Vždy vnitřní vyrovnanost. Radost nad věcmi. Ne nutně vždy pohoda.

Představa vánoc. Naše představy.

1)
Představa, touha, přání.
a)
Jak by to mělo vypadat. Ideál. Většinou vysněné.
1.
Reminiscence z dětství. Zidealizovaná vzpomínka.
2.
Zvenčí imputované představy. Dobové reklamní tlaky. Např. Z oblasti obchodníků, kteří chtějí hodně utržit.
3.
I církev se snaží předkládat své názory a představy, jak by měly vypadat vánoce aspoň členů církve.
b)
Rodinná pohoda. Pěkné prožitky. Plný stůl. Není nouze, není nedostatek.
c)
Kostel. Čtení z bible. Hlubší podbarvenost života.
2)
Svátky míru a pokoje.
a)
Pohoda.
b)
Rodina.
c)
Větší citlivost a ohleduplnost vůči i cizím.
d)
Srdce člověka jaksi měkne, jihne.
3)
Smutek o vánocích.
a)
Nemoc nebo smrt v rodině se nevyhne někdy ani o vánocích. Třeba i v uplynulém roce.
b)
Osamocenost na pozadí ideálu života. Nezdary. Neúspěch. Lidská neomalenost. Zklamání.
4)
Chvíle vzpomínání.
a)
Katarze života. Minulost. Myslíme více na to lepší, krásnější. Lidsky hluboké věci. Ne povrchní, plytké. Film života. Vybavíme si matně svou minulost. Vzpomínky na dětství.
b)
Vánoce jsou jakési zářezy v našem životě. Mnohé prošly klidně, nevýznamně v proudu času. Jiné: Radost. Nemoc. Nějaká událost v našem životě. Orientační body. Kdysi byl člověk někdy nahoře, jindy dole.
5)
Přirozená náboženskost.
a)
Masový průměr mezi lidmi.
1.
Lidé většinou nerozumí, proč vánoce vlastně vznikly.
2.
Ulpí se nakonec v lepším případě jen u zimního slunovratu.
b)
Jiná náplň je vnesena do křesťanských vánoc.
c)
Mnohdy pak lidské představy vánoc končí jen u plných stolů a jakés takés pohody v jednom prodlouženém večeru.
1.
Naštěstí je v dohlednu silvestr, aby člověk mohl zapomenout a utopit smutek a melancholii.
2.
Ale smutek umí v alkoholu plavat.

Postup 2:

1)
Neděle. Den Páně.
a)
Svatá doba, Páně den. Píseň 441.
b)
Svatá doba: hodina. Nešlo by to do rýmu. Dotažení: Páně hodina, jednou za měsíc, jednou za rok, ještě méně.
2)
Prožít celou neděli jako den Páně.
a)
Jednou to zkusit. Aspoň jednou.
b)
Možná by to byl problém i pro faráře. Faráři mají ale učit své ovečky, i příkladem svého života, i svou rodinou.
3)
Žalm 118.
a)
Kraličtí. Tento žalm vznikl v den, kdy se David stal králem.
1.
Zpíváno jako vzpomínka na korunovaci. Výročí.
2.
Pohled obrácený stále víc do budoucnosti. Mesiáš. Pravý davidovský král.
- Židé dodnes čekají Mesiáše.
- Ale jen ti, co ještě věří.
b)
My. Pohled k JK.
1.
Výhled do KB.
2.
Neděle: JK vstal z mrtvých. Den vzkříšení.
3.
Přítomný JK. Po všecky dny až do skonání světa.
c)
Nadepsat text: Každý den je den Páně.
4)
Všední den. Den Hospodinův. Nenapadne nás to.
a)
Každý den patří Bohu. Dar od pb.
b)
Co NáS čeká probléMů. Kvalt. Shon.
c)
Důchod.
1.
To zas bude den. Šedivý, prázdný, otravný, monotonní jako každý předchozí, stejný.
2.
Pomalu ubíhá čas. Zvláště v malém bytě ve městě.
3.
Nemoc. Pomalý pohyb času. Navíc k tomu mnohé těžkosti.
d)
Svátky. Dovolená. Příjemné věci. Užít si času pro sebe.
e)
Každý den bereme jako svůj.
f)
Na mně záleží, co si počnu s tímto dnem. Jak něco pokazím, jak něco usnadním sobě i druhým. Lepší, horší dny.
g)
Kazatel: Přijdou dny: Nemám v nich zalíbení.
5)
Toto jsou dny, které jsem si učinil sám.
6)
Text: Bůh chce zasáhnout do každého dne.
a)
Bůh nám činí každý den.
b)
Dar života. Neopakovatelná náplň každého dne.
7)
Každý den je Hospodinův.
a)
Ne pasivní přijímání. Výzva. Důsledky: Modlitba. Každý den ráno poděkovat. Mrzuté myšlenky, obrat k radosti. Modlitba. Boží pomoc. Rozpoznání věcí právě v tento den. Čas na modlitbu. Vstát o několik minut dřív.
b)
Bůh nám denně daruje 1440 minut.
8)
Modlitba během dne. Ráno. Jídlo. Večer. Příležitostně. V konkrétních situacích. Únava. Starosti. Nejistota. Třeba jedna myšlenka, věta: Pane, pomoz.
9)
Čas na čtení bible. Kolik času věnujeme četbě novin. Radio. Televize.
10)
Den. Jak o něm rozhodujeme jen my sami. Hledat, ptát se. Jak o našem dni rozhodl PB.
11)
Večer. Ohlédnout se. Rekapitulovat. Vděčnost Bohu. Vyznat hříchy, svou lidskou chatrnost. Poděkovat za každý dar. Vždy je za co děkovat Bohu.
12)
Špatné dny. Mizerné. Nesnáze. Neúspěch. Ranila nás hloupost a nenávist druhých. Obtížené svědomí, hřích, bolest, ztráta.
13)
Život z vlastních sil a vlastních možností. Prázdnota. Večer nespokojenost.
14)
Bezmocný den. Prožitek starostí a nezvládnutých věcí a událostí. Osamocenost. Opuštěnost.
15)
Jistota. Všední den se může stát nedělí. Jsme v Boží ruce.
16)
Každý den ráno vyznat: Text. Přijmout každý den od Boha.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.