Žalm 91,9-11.

(Kázání Starý zákon -> 19 Žalmy)

Text:

Žalm 91,9-11.
1
Kdo v úkrytu Nejvyššího bydlí, přečká noc ve stínu Všemocného.
2
Říkám o Hospodinu: "Mé útočiště, má pevná tvrz je můj Bůh, v nějž doufám."
3
Vysvobodí tě z osidla lovce, ze zhoubného moru.
4
Přikryje tě svými perutěmi pod jeho křídly máš útočiště; pavézou a krytem je ti jeho věrnost.
5
Nelekej se hrůzy noci ani šípu, který létá ve dne.
6
Moru, jenž se plíží temnotami, nákazy, jež zhoubu šíří za poledne.
7
Byč jich po tvém boku padlo tisíc, byč i deset tisíc tobě po pravici, tebe nestihne nic takového.
8
Na vlastní oči to spatříš, uzříš odplatu, jež stihne svévolníky.
9
Máš-li útočiště v Hospodinu, u Nejvyššího svůj domov,
10
Nestane se ti nic zlého, pohroma se k tvému stanu nepřiblíží.
11
On svým andělům vydal o tobě příkaz, aby tě chránili na všech tvých cestách.
12
Na rukou tě budou nosit, aby sis o kámen nohu neporanil;
13
Po lvu a po zmiji šlapat budeš, pošlapeš lvíče i draka.
14
Dám mu vyváznout, neboč je mi oddán, budu jeho hradem, on zná moje jméno.
15
Až mě bude volat, odpovím mu v soužení s ním budu, ubráním ho, obdařím ho slávou,
16
Dlouhých let dopřeji mu do sytosti, ukáži mu svoji spásu.

Čtení:

Deuteronomium 4,23-31.

Postup:

1)
Člověk si mnohdy uvědomuje prohraný život.
a)
Nenaplněnost. Neschopnost rozvinout se a uskutečnit své ideály a představy.
1.
Mnohdy už před 40tým rokem věku. Bezvýchodnost ze své situace. Nemožnost změnit svůj úděl.
2.
Běh života. Únava. Zklamání.
b)
Zdvořile se tomu může někdy říci zmoudření. Pochopení reality života.
c)
Kde se stala chyba?
2)
Indie. Slamy. Bezvýchodnost v jiném směru. Těžší situace.
3)
Člověk přece nežije proto, aby po čase usoudil, že je leccos zbytečné.
a)
Stavba života. Ne na nepevném základu.
b)
Když chce člověk sám bydlet, tak si postaví barák dobře.
c)
Solidní základ života. Neošidit. Měřítko hodnot.
4)
Pomoc.
a)
Pohovořit si o věcech. Co je orientační bod života.
b)
01. O věcech víry se mezi lidmi moc nemluví a mluví se stále méně.
1.
Už ani v církvi se nadměrně nediskutuje o otázkách víry. Sbor. Biblická. Staršovstvo.
2.
Sdružení mládeže. Jiný styl práce než např. V 60tých letech. Víc se bavit. Nejít do hloubky. Méně bibličnosti.
5)
Svoboda od Boha.
a)
Bůh nás k ničemu nenutí. Nabídka. Bůh předkládá své představy a možnosti o lidském životě.
b)
Možnosti života.
1.
Široká cesta. Užít si život podle svého.
2.
Úzká cesta. Břemeno víry. Někdy je lehké, někdy ztěžkne. Pomoc víry v každém případě.
6)
Břemeno světa a života bez víry.
a)
Také břemeno. Těžší než břemeno víry.
1.
Lze zůstat otrokem nevíry, i když nás nepoutá žádný řetěz.
2.
Přitažlivá síla lákadel a dojmů, že jde o lehčí a lepší život.
b)
Zůstat ve službě JK, i když to není povinnost.
7)
Voják. Svým způsobem má jednoduchý život. Dostane rozkaz. Nemusí myslet. A už vůbec nemusí přemýšlet. Není třeba se rozhodovat.
8)
PB si nepřeje cínové církevní vojáčky. Ani bezduché loutky.
9)
Zaslíbená země: Dvě možnosti. Cesta života a cesta smrti. Možno a nutno volit.
10)
Minulost.
a)
Plné kostely. Lidé šli pěšky. Námaha cesty.
b)
Proč tomu není tak dnes? Byly v krásné minulosti postaveny dobré základy, na kterých by se mohlo dál stavět?
c)
Kritizovat minulost umíme.
1.
Jaké základy stavíme dnes?
2.
Tvrdíme: Základy z minulosti neunesou dnešek.
3.
Ale dnešní církev žije stále z lidí z minulosti.
4.
Těch nových ku podivu stále v církvi není nadbytek.
11)
Darovaná svoboda. Člověk s ní neumí zacházet. Často útěk od PB.
a)
Izrael na poušti. Nezorganizovaní otroci. Učí se žít ve společenství církve.
b)
5. A 6. Století. Balkán. Makedonie. Soluň. Slované. Masa. Nezorganizovaní. Avaři. Malý počet. Dobrá vojenská organizace. Společně dobyli Soluň. Vlastně nedobyli. Zakrátko byli ovládnuti Byzantinci.
c)
9. Století. Bulharsko. Slované byli ovládnuti hrstkou Bulharů. Vytvořili stát. Slovanský stát. Bulhaři splynuli se Slovany, ale dali jméno národu a zemi.
d)
Sámova říše. Franský kupec. Vytvořil stát ze Slovanů.
e)
Slované se těžko zříkali rodového a kmenového zřízení a pohanství.
f)
1. Listopad 1781. Patent o zrušení nevolnictví. Mnozí dřívější nevolníci začali mít bídu. Neuměli hospodařit sami. Dřív se jim vše nařídilo. Neuměli samostatně myslet a jednat. Neuměli např. Set. Rozhodovali o nich jiní.
g)
Rusko. Nevolnictví zrušeno později. Až 1861. Mužici upadli do ještě větší bídy. Neuměli samostatně hospodařit.
h)
Otroctví v USA. Zrušeno 1861. Mnozí otroci se vraceli ke svým pánům. Neuměli samostatně žít. Neuměli si poradit v obyčejných věcech. Nemohli za to.
i)
Průmysl a zemědělství. Moderní rozvoj. Velkovýroba. Mnozí zbankrotovali.
j)
Otázka přizpůsobivosti. Flexibilita. Chytnout vítr. Přizpůsobivé ryby pro různé vody.
12)
Čtení.
a)
Cesta neposlušnosti v Kanánu. Důsledky nevěry.
b)
Jan 5. Ptejte se na písma. Jde o život věčný. Písma svědectví vydávají o JK. JK: Ale vy nechcete přijít ke mně, abyste měli život.
c)
Výsledek svěřené svobody.
1.
Ocitnout se na pokraji zkázy, zahynutí.
2.
Není to ovšem vina dárce svobody.
3.
Hospodin dává svobodu a učí, jak v ní žít. Jen poslechnout.
13)
Člověku Selhávají síly. Dochází dech. Rozpadá se životní program. Naše zkušenosti se drobí mezi prsty.
a)
Deuteronomium: Když budete hledat Hospodina, najdete ho. Uprostřed model. I uprostřed záplavy model.
b)
JK: Kdo slyší mé slovo a věří tomu, který mne poslal, má život věčný. Na soud nepřijde. Přešel ze smrti do života.
c)
Zápas víry. Každodenní život. Ne laciná, pohodlná víra. Odpovědnost před bohem za jednání. Jistota: člověk není zapomenut, ztracen.

Poznámky:

1)
Poznání kazatele po 10 letech od VLR. (01).
a)
Za totality jsem jaksi věděl, co a jak kázat. Povzbuzovat lidi. Stačil náznak textu bible, kde se kritizovali mocní. Lidé chápali a pozorně poslouchali.
b)
Dnes zabírá poetismus, ale jen ve městech.
1.
Kultivovaná kulturní úroveň. Intelektuálně na výši.
2.
Člověk poslouchá kázání, ale mnoho mu nakonec z toho pro život nezbude.
3.
V horším případě se kazatel spokojí s dogmatikou v obecném hávu.
4.
Nikdo z posluchačů s farářem nepolemizuje, ale to kazateli nevadí.
5.
Všichni se společně tváří, že to tak a takové má být. Jen hlavně nejít do hloubky. Jen, proboha, nejít do hloubky. Plytká plynulá a plynoucí povrchnost nám přece stačí a postačí, že ano? Hlavně, když budou peníze na provoz sboru a církve. Někde si je musíme vylobovat.
2)
Navázání na Dějeprava 71.
a)
Pocity Izraele. Konec SZ. Unavenost doby. Bezvýchodnost.
b)
Izrael. Vědomí vlastních dějin. Úsilí. Soudci. Králové. Zajetí. Peršané. Řekové. Makabejci. Římané. Hledání opory pro věřícího jednotlivce i pro církev jako celek. Různé směry hledání.
3)
Pomoc. Dvě základní možnosti. Úzká a široká cesta. Nejprve široká cesta.
a)
Široká cesta. Proplout životem na co největší loďce. Co největší fáro. Mnohý člověk po létech cítí, že se jenom moc jezdilo a vlastně nikam nedojelo.
b)
Majetek. Cíl života. Člověk jde za něčím, co je viditelné a dodává sebevědomí, jistotu a zajištěnost. Drží to.
1.
Mnozí si až hodně opožděně uvědomí, že v životě jde o víc než jen o to, co se dá vyčíslit penězi.
2.
Mnozí si to neuvědomí nikdy a umřou na cestě v honbě za zajištění majetkem.
3.
Pokud ale člověk něco v oblasti majetku nemá, chybí mu to. Citelně. Postrádá to. Ochuzení života. Hendikep.
4.
Handicap pro život, když člověk spotřebovává příliš mnoho času a životní energie na pouhé uhájení a hájení života bez možnosti se trochu víc odpíchnout.
5.
Mnozí ztrácejí schopnosti rozlišit cíl a prostředky.
6.
Nepřemýšlející zabydlení církevníci: Prý je stejně jedno, jestli člověk něco má nebo nemá. Dokonce: prý Není jak tomu, kdo nic nemá. Stejně člověk umře. Ano. Ale záleží na tom:
- Než člověk umře, jak se mu žije.
- Když umírá. Může skončit na smetišti jako Lazar, eventuelně někde v kanalizaci jako bezdomovec, nebo v hospicu za veřejné prostředky, pro bohaté. Eventuelně s nadstandartem, na který má.
c)
Široká cesta. Po ní může jít člověk bez víry v Boha nebo s Tzv. Vírou v Boha.
1.
Zbožný nátěr lidských cílů. Lidské cíle a tužby jsou buď zakryty nebo posvěceny Zbožností a vírou. Kamufláž. Maska. Prapor. Háv.
2.
Pod povrchem zůstává prachobyčejný pohan.
3.
Když z mnohého křesťana seškrábeme nátěr jeho zbožnosti, pak velmi často zůstane jen prachobyčejný pohan.
- Vědomé, nevědomé, částečně vědomé klamání a přetvářka.
- Tím není řečeno, že by nebyli i hluboce věřící křesťané, kterým víra pronikla až do morku kosti.
4.
Lukáš 9. Přílišný horlivec. Chce jít za JK. Seberealizace. Uplatnit se v životě. JK to odmítl. JK požaduje: Jít za ním cele.
4)
Úzká cesta. Následovat JK.
a)
Pro lidi přemýšlívé a hledající. Ne cesta pro masy, zástupy a davy. Ani pro církevní davy.
b)
Břemeno víry na úzké cestě.
c)
Co to ale znamená konkrétně pro nás dnes?
1.
Méně pohodlí. Více rizik, rigolů, výmolů.
- Riziko sejití s cesty. Stoupnout vedle.
- Široká cesta. Směr je zřetelný. člověk jde s davem.
2.
Břímě víry. Ochuzenost omnohé, čeho lze dosáhnout na široké cestě. Uvědomit si, že úzká cesta je opravdu úzká. Nepřejít to lehce mávnutím ruky.
d)
Hodnocení JK. Lehké břímě. Konečné hodnocení.
1.
Ale na cestě pořádně tlačí.
2.
Kdo tvrdí opak, pak žádné břímě víry nenese a fakticky si pohodlně jede po široké cestě, i když se tváří všelijak zbožně, jako by kráčel po cestě úzké.
5)
Izrael.
a)
Často šel po široké cestě. Králové. Moc. Sláva. Rozmach.
b)
Úzká cesta není ušetřena ani rizika sklouznutí na širokou cestu. Máme naději, pokud si toto riziko sklouznutí aspoň uvědomujeme. Jako jednotlivci i jako církev. Kdo se domníváš, že stojíš, hleď, abys nepadl.
c)
Názor řady věřících lidí. I třeba silně věřících: S námi je to vše vlastně v pořádku. Jen sem tam nějaká ta drobnost.
6)
Pokračování čtení. Cesta života a smrti před Izraelem. Rozhodnutí.
a)
Samozřejmě, že řekneme, že chceme cestu života.
b)
Široká cesta: Přizpůsobit se Kananejcům. Způsob života. Ke způsobu života místního kananejského obyvatelstva patří pochopitelně a samozřejmě i jejich modly.
1.
Římanům 12,2. Nepřizpůsobovat se světu tomuto.
2.
Riziko: Zaprodat svou víru. Obrousit svébytnost víry.
c)
Izrael to slyší od Hospodina na prahu zaslíbené země. Těší se na lehčí a lepší život než na poušti.
1.
Když půjde izrael za Hospodinem, může mít všecko.
2.
JK: Hledat KB. Ostatní bude přidáno.
d)
Úzká cesta. Mnohé ztráty. Jeví se jako cesta smrti. Ochuzení o mnohé.
e)
Klamnost široké cesty. Jeví se jako nadějná cesta života. Je tam víc světla, lesku, lidí.
7)
Závěr. Text. Životní únava. Bezradnost. Snaha jít cestou života. Přidržet se Boha. Víra. Jediná naděje, jak nepromarnit život.
a)
Hospodin. Útočiště. Nejvyšší.
b)
Příbytek. Chrám. Bohoslužba. Církev.
c)
Ochrana. Nepřihodí se nic zlého.
1.
Osobně. Jednotlivec.
2.
Společenství církve. Chrám. Stánek.
d)
Boží ochrana.
1.
Strážní andělé. SB. Proroci. Věřící. Nesejít na širokou cestu.
2.
Na všech cestách. Den i noc. Hospodin na to stačí. Egypt. 70 bohů na den a 70 na noc. Život sváteční i všední. Nesejít s cesty. Ze správné cesty.
3.
Neurazit o kámen nohy. Sejití.
8)
Matouš 4. Lukáš 4. Pokušení JK.
a)
Rafinovanost satana. Zneužití žalmu. Vynutit na Bohu ochranu. Pokoušet Boha.
b)
Troji pokušení:
1.
Prorok. Zaplatit si své posluchače. Životní úroveň. Dát lidem chleba.
2.
Kněz. Zázrak. Skočit s (věže) chrámu. Nic se mu nestane.
3.
Král. Bohatství, moc, sláva. Jen za poklonění se (klanění se) satanovi.
c)
JK jde čtvrtou cestou. Cesta kříže, utrpení.
d)
Přesto platí žalm.Dovedení k cíli. Život věčný. Spasení.
9)
Rozpor mezi slovy a skutky v církvi.
a)
Církev hlásá, propaguje a doporučuje svým věřícím úzkou cestu.
b)
Praxe života církve. Mnohdy se jedná o širokou cestu. O velmi širokou cestu.
c)
Když na to lidé v církvi přijdou, když jim to dojde.
1.
Odchod z církve do mimocírkevní oblasti. Do mimocírkevna.
2.
Přechod do jiné církve. Na čas, než postřehnou, že tento základní rozpor slov a života se nevyhýbá žádné církvi.
d)
Šance nakonec: Jedině přímý vztah k JK.
1.
Ale bez vztahu k církvi v nějaké podobě to nejde.
2.
Nakonec se vytvoří malé skupinky spoluvěřících. Budou to ovšem zase jen lidé a nikoliv andělé.
3.
Když tím vším vážný hledající člověk projde, tak zestárne a umře v dobré víře.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.