Ester 1,10-12.

(Kázání Starý zákon -> 17 Ester)

Text:

10
Sedmého dne, když se král rozjařil vínem, nařídil Mehúmanovi, Bizetovi, Charbónovi, Bigtovi, Abagtovi, Zetarovi a Karkasovi, sedmi dvořanům, obsluhujícím krále Achašveróše,
11
Aby před něho přivedli královnu Vašti s královskou korunou. Chtěl národům a velmožům ukázat její krásu; byla totiž půvabného vzhledu.
12
Ale královna Vašti se zdráhala přijít, jak jí vzkázal král po dvořanech. Král se velice rozlítil a vzplanul hněvem.

Čtení:

Ester 1. Celé, 22 veršů.

Postup:

1)
Budování perského státu.
a)
Přísná poslušnost. Tvrdá kázeň poddaných.
b)
Královna Vasti neposlechla krále.
c)
Malá neposlušnost stačí otřást říší v samých základech.
d)
Říše udržovaná násilím, poslušností.
e)
Poznámky:
1.
Jenže je rozdíl: Když neposlechne pán nebo kmán.
2.
Kliky u dvora. Vasti tvořila jednu kliku, která si dovolila dát najevo neposlušnost vůči králi. Odmítla bezpodmínečnou poslušnost.
2)
Trest pro Vasti. Výstražný. Tak dopadne každá manželka, i královna. Tak dopadne každý pokus o revoltu.
3)
Persie.
a)
Vojenská moc.
b)
Pohádkové bohatství těch nahoře.
c)
Na druhé straně: úzkost o existenci státu, říše. Kolos na hliněných nohách.
d)
Řecko-perské války. Dokázat si sílu. Útočníkem ale byla Persie. Výboj.
4)
Hostina. Půl roku oslavy. Oficielní státní akt. Hostina na závěr: 7 dní.
a)
Obdoba: Babylonie, Balsazar, Nabonit. To bylo jen jednu noc, pak konec. Pohřební hostina před koncem, před pádem. Dodat si sebevědomí, sílu. Psychicky se povzbudit.
b)
Demonstrovat sílu, bohatství, organisaci. Že všechno klape. Podřízení si pak dají pozor, aby neposlouchali nebo revoltovali. Nikde to neskřípe, ale kdyby přece, tak se to utne hned v zárodku.
c)
Organisace státu: Ne mazat, aby to neskřípalo. Mělo by to přece být namazané. Utnout, zničit, přišlápnout, přijde nový, jiný člověk. Vystřídá neposluchu. Diktatura. Totalita. Orientální despotismus.
d)
Když Alexandr Veliký táhl na Persii, tak tu veleříši přemohl s poměrně malým vojskem za pouhých několik let. Jenže: to bylo o 150 let později.
5)
Opilý král prosazuje bezohlednou vůli vůči své manželce.
a)
Měla přijít mezi ožralé chlapy. Měl ajim demonstrovat svou krásu a milost. Král to prostě poručil, i když nebyl důvod, aby se v pijatice ukazovala.
b)
Královna dělala raut, recepci pro významné dámy. Plnila své povinné diplomatické poslání.
c)
Jenže patřilo k jejím povinnostem demonstrovat povinnou poslušnost vůči svému královskému manželovi.
6)
Situace:
a)
Státní svátek. Oslavy. Půl roku. Ceremoniel. Oficielnost. Končí to v recepci. Pijatika.
b)
Královna nemusela být nutně přítomná. Politika na veřejnosti byla záležitost mužů.
c)
Opilý král. Když už to vyslovil, roztočilo se soukolí. Mašinerie. Nešlo to už zastavit. Nevhodné slovo. Rozkaz. Už to běží.
1.
Král chtěl být vtipný při zábavě. Chtěl se pochlubit krásou královny. Zmínil, že má hezkou královnu. Opilí chlapi ho mohli štengrovat, že by to ocenili.
2.
Odpovědnost za každé slovo. Opatrnost. Když už člověk něco zblbne, může se omluvit a říci, že něco nejde, že to řekl nevhodně. Jenže to perský král nemohl. On byl prakticky neomylný. Navíc byl zpitý mocí, pýchou a vínem.
d)
Vasti.
1.
Sympatické. Nechce se nechat okukovat od ožralých chlapů, byť by to byli vysocí hodnostáři. Slyšet všelijaké, třeba i oplzlé řeči. I ožralý velmož může klesnout na úroveň dobytka.
2.
Není vyloučeno: Mohl by následovat i požadavek strepteasu, třeba jen částečného. Nevhodné svlékání se.
e)
Vasti neuvážila: Jde o krk. Vyšší diplomacie. Jemnosti v akcentech. Nezvládla to.
f)
Povinnost královny re-presentovat. Ukázat se. Státní akt. Ceremoniel.
g)
Klika kolem Vasti.
1.
Dát najevo královým poddaným, že král o všem nemusí rozhodovat.
2.
Pořádná ťafka pro krále. Nejen manželská záležitost.
3.
Zahraniční diplomaté pak budou psát domů, že král nesedí pevně v sedle, že se tvoří opozice.
4.
Despotický orientální panovník něco takového nemohl potřebovat. V žádném případě něco takového nestrpěl.
h)
Vasti byla v prekérní situaci osobně i jako královna.
1.
Výhodnější a rozumnější by pro ni bylo přijít a zkousnout zuby. Ať si soukromě myslí, co chce. Nepříjemné mimo jiné i etické rozhodnutí. Dalekosáhlé důsledky.
2.
Později: Mardocheus se neklaněl Amanovi. Důsledky pro celý národ Židů. Možná by si ovšem antisemita Aman vzal jinou záminku. Nevíme. V historii neplatí kdyby. Ale vzal si za záminku Mardokaje.
7)
Pomoc pro život soukromý i veřejný.
a)
Bůh je všudypřítomný. I tam, kde ho nevidíme. I tam, kde ho lidé neznají, nechtějí znát, nečekají. Kde se lidé bojí vyslovit jeho jméno.
b)
Bůh koná dílo záchrany i zkrytě. Netušíme, nerozumíme. Memento pro všechny mocipány.
c)
Poslušnost a úcta se nedá vynutit násilím, strachem z trestů.
1.
Oblasti: Manželství. Rodina. Stát.
2.
Pravá poslušnost pramení z důvěry a lásky.

Poznámky:

1)
Pravá poslušnost. JK. Vnitřní svoboda. Dobrovolnost. JK nás nenutí, ale zve. Nemusíme poslechnout, přijmout. Nabídka. Ale výhodné pro nás. Jistota pro život.
2)
Statečná Vasti. Hrdinka. Pro své přesvědčení, i když pravděpodobně etického nebo politického rázu, riskovala krk nebo vyhazov, schazov s výšin.
3)
Boží řízení:
a)
PB to navedl tak, aby se Vasti takto rozhodla, aby se uvolnilo místo královny?
b)
PB začal až ve chvíli, když se uvolnil post královny?
4)
Nebát se klást vážné analytické otázky.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.