1 Samuelova 17,32.

(Kázání Starý zákon -> 9 1 Samuelova)Goliáš a Hus.

Text:

1
Samuelova 17,32.
David Saulovi řekl: Člověk nesmí klesat na mysli. Tvůj služebník půjde s tím Pelištejcem bojovat.

Čtení:

1
Samuelova 17. Vybrané verše.

Postup:

1)
Dojem pohádky. Chudý pasáček zabije draka. Dostane princeznu a půl království. Stane se dobrým králem.
a)
Seriály. Chudí lidé z nižší společenské vrstvy. Vykonají odvážný čin. Zbohatnou a dostanou se nahoru. Do vyšší společnosti. K vyšším metám. Bývalý Niemand bude oblíbeným člověkem.
b)
Bombonek. Uklidnit ty dole, kterým se to nepovedlo. Čekání na zázrak, na úspěch, na štěstí, na výhru ve sportce, v loterii.
2)
David a Goliáš.
a)
Ne snění. Že se na nás usměje štěstí. Vyšvihneme se výš. Něco vůbec získáme.
b)
Příběh. Podobenství o našem životě.
3)
Pelištejci.
a)
Mořský národ. Z moře. Temné síly světa. Obraz národa od moře. Kolo zla. Pýcha.
1.
Výsměch Izraeli a Hospodinu.
2.
Strach v Izraeli.
3.
Symbol: Situace zla bez naděje na úspěch.
b)
Goliáš. Symbol drtící moci zla.
1.
Mašinerie fašismu, komunismu, kapitalismu.
2.
Úředník, který vydá povolení jen za úplatu.
3.
Vedení podniku hrabe pro sebe na úkor poctivých pracovníků.
4.
Drogová mafie.
5.
Parta spekulantů s byty.
6.
Továrna vydělávající na úkor životního prostředí a zdraví zaměstnanců.
7.
Díky vlivným přátelům mnohé mnohým prochází.
c)
Jiný Goliáš.
1.
Soud. Zkorumpovaný. Ustrašený. Poctivý se nedovolá.
2.
Učitel. Zasedne si na žáka.
3.
Šikany spolužáků, spoluvojáků, spoluzaměstnanců.
4.
Vedení církve. Sebejisté. Nechce být kritizováno. Vzbuzuje dojem: Vše děláme dobře.
d)
Kandidáti do role Goliášů.
1.
Obludy goliášovských rozměrů.
2.
Vysmívají se nám i Hospodinu, jeho vůli a řádům.
4)
My. Co děláme tváři v tvář Goliášům.
a)
Mlčíme. Zalézáme. Uznáváme převahu.
b)
Saul a jeho vojsko. Mlčeli, utíkali. Jejich povinností bylo se Goliášovi postavit. Kompetentní lidé. Byli za to tak říkajíc placeni.
1.
Povinnost funkcionáře něco zastávat a držet.
2.
Izraelci si nechali raději od Goliáše nadávat. Proč riskovat.
3.
Izraelští vojáci neplnili svou povinnost. Raději vypsat odměnu a nastrčit někoho jiného.
4.
Polidsku se nedivíme. Zvážili situaci.
5.
Vojenská stránka: uvážlivé. Neriskovat. Slabší je proti Goliášovi bez šance. Goliáš je voják z povolání, zkušený bojovník. Nepodceňovat situaci v hurá nadšenectví. Neriskovat z recese. Realismus.
5)
David.
a)
Pohled víry.
b)
Goliáš je zlý a chce likvidovat víru v Hospodina.
c)
NZ. Přemáhat zlé dobrým. Jak konkrétně?
d)
Nutno bojovat. Ve jménu božím. Bible fandí zničení zla.
6)
Lidské možnosti:
a)
Usmlouvat maximálně výhodný mír.
b)
Lichotky. Naklonit si Goliáše. Trochu slevit i z víry.
c)
Dary. Úplatky. Tribut.
d)
Nechat se zotročit. Smlouvat o podmínkách.
7)
Jasné: kde je zlo a kde je dobro.
a)
Víra.
1.
Odvážně bojovat. Věrně držet a zastávat víru.
2.
Ne jen potěšovat a usmiřovat.
3.
Vyčištění chrámu v Jeruzalemě. Aktivita víry JK s karabáčem v ruce.
b)
Poznámky.
1.
Patetický kazatel vyzývá k akci víry.
2.
Prostí lidé dole v církvi mají bojovat a platit, ale pro koho a proč? Za totality mohli mít prostí věřící nebo jejich děti problémy života kvůli víře a věrnosti církvi.
3.
Pár lidí nahoře v církvi má pak výhody.
4.
Když někdo dole v církvi potřebuje pomoci, ti nahoře najednou nemohou.
- Má se přece v církvi pomáhat těm nahoře, co mají a co se mají lépe.
- Chudší mají prakticky pomáhat bohatším. Např. Tím, že budou věrně a obětavě udržovat církev.
- Že ano?
8)
Strach je projev nevěry.
a)
Odvaha patří k víře.
b)
Ale je třeba vidět i cíl.
c)
Ne bezhlavá odvaha.
1.
Rozmysl.
2.
Promyšlenost.
d)
Doba recesí je snad už za námi.
9)
David není snílek.
a)
David bere na vědomí realitu situace.
1.
Nejde na Goliáše jen s modlitbou.
2.
Zbraně Davida.
- Prak. Tehdejší střelná zbraň.
- Pastýřská hůl. Nebezpečná zbraň. Prakticky kopí.
- Vojenský problém je nutno řešit vojensky.
b)
Ne jen vojenská záležitost. Hlubší problém. Boží věc.
c)
Kurzschluss nerealistické víry: K vítězství stačí jen trochu víry a odvahy. Případně se může přidat modlitba. Happyend víry. Ve víře je přece každý boj vyhraný. Naivní optimismus víry.
10)
Goliášové často vyhrávají.
a)
Jedinec obvykle nic neznamená.
b)
První církev. Šelmy. Gladiátoři. Různé formy mučení a zabíjení křesťanů. Zábava pro římský lid. Např. Za císaře Nerona. Sienkievicz: Quo vadis.
c)
Hus byl upálen.
d)
Doba temna. Toleranční a předtoleranční otcové. Užili si.
e)
Problémy rodičů, kteří za totality přihlašovali své děti do náboženství, do výuky náboženství ve škole.
11)
Nepsat kázání jen někde u zeleného stolu v pracovně.
a)
Realita života.
b)
Mnohá farářská kázání jsou odříznuta od běžného života.
c)
Pak se ovšem bible často stává pohádkou pro nedělní bohoslužby.
d)
V pondělí nastupuje opět všední život.
12)
Bible neříká, že když se člověk postaví za dobrou věc, že vždycky vyhraje.
a)
Kniha Daniel.
1.
Pec ohnivá. Mládenci: Královskému obrazu se klanět nebudeme, ať nás Bůh zachrání nebo ne.
2.
Daniel mezi lvy. Jen proto, že se rozhodl přes královo nařízení modlit k Hospodinu a nikoliv ke králi, jak bylo přikázáno.
b)
Bible ujišťuje: boj s Goliášem a s jinými obludami má smysl. Stát na Boží straně.
c)
Absurdní zničující zlo.
1.
Parní válec. Je nesmysl jít proti němu čelem.
2.
Ghandi. Zorganizoval pochod Indů proti britským vojákům. Ti zabíjeli pochodující Indy po tisícovkách.
3.
Job.
- Nemoc. Neštěstí. Všecko ztratil. Pozbyl i rodinu. Doslova na smetišti.
- Job neklesal na mysli. Oporou mu byla víra v Boha.
- V životě každého člověka však nemusí přijít happiend jako v případě Joba.
- Tváři v tvář rakovině nemusí vše skončit happiendem na zemi. Zůstává však výhled do KB, k věčnosti.
d)
Problém: Vážit situaci. Hlavně ale neposílat jiné za sebe nebo místo sebe.
1.
JK šel za nás vpředu.
2.
Králové posílají jiné místo sebe. Mluví o hrdinství. Hnát lidi do předem ztracených situací. Nebo do nejistého, riskantního.
e)
Když David prohraje, přesto budeme vidět dobrý smysl zápasu víry.
1.
Z krve mučedníků bylo símě nových a dalších křesťanů.
2.
Ale Davidova prohra mohla znamenat zotročení Izraele.
f)
Hazard nebo uvážlivá odpovědnost.
1.
Odpovědné jednání.
2.
Důsledky rozhodování a jednání těch nahoře.
g)
Vnitřní vítězství.
1.
Už to, že Izraelci Goliáše o nic neprosili.
2.
Unést prohru, ale umět být i vítězem.
3.
Málo kdo to takto vidí.
h)
To se nám to medituje a povídá, když zrovna nestojíme proti nějakému Goliášovi. Že ano?
13)
Smrt.
a)
Obluda zla.
b)
JK je vítěz. I když umřel na kříži.
c)
Dobře organizovaní pokrytci proti JK: Pilát, Herodes, synedrium. JKneprosil Piláta. Ono by to asi nebylo stejně nic platné.
14)
Kříž.
a)
Zdánlivá prohra.
1.
Znamení záchrany.
2.
Křesťané v první církvi : nepoklonit se soše císaře.
3.
Nepoklonkovat.
b)
Husovi šlo o víc než jen o časný život.
1.
Rovná páteř.
2.
Husova smrt. Kvas husitů.
c)
Jan Palach svým sebeupálením 69 přivedl mnohé lidi k zamyšlení.
15)
Evangelium: bůh je na straně dobra proti zlu a Goliášům. Naděje v JK.
16)
Obětavost. Názor vyslovený 99.
a)
Pro JK a pro PB a pro víru bych snad byl ochoten něco obětovat, snad i život.
1.
Ale nikoli pro církev, která JK tak mizerně prezentuje na této zemi.
2.
Lidé v ní, ti nahoře a vůbec u toho co mají něco z toho, pro ty nehnu ani prstem.
3.
Blázen je každý, kdo by pro jejich zájmy a výhody něco obětoval a o něco tak připravil sebe nebo své nejbližší.
b)
Ať ti nahoře v církvi jdou dobrým příkladem jako první. Ty nahoře je přece víc vidět.
1.
Ať v praxi svého života ukáží, co je to obětavost, láska, milosrdenství a pomoc bližnímu.
2.
Už o tom dnes raději ani nemluví, ale čekají a předpokládají, že ti dole i toto budou dělat za ně.
c)
Ti nahoře v církvi předpokládají, že jim někteří budou dělat aspoň křoví ve vyprazdňujících se kostelích, aby některé církevní Potěmkinovy vesnice vypadaly ještě jakž takž.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.