Matouš 20,1-16.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)Dělníci na vinici.

Text:

Matouš 20.
1
"Neboť s královstvím nebeským je to tak, jako když jeden hospodář hned ráno vyšel najmout dělníky na svou vinici.
2
Smluvil s dělníky denár na den a poslal je na vinici.
3
Když znovu vyšel o deváté hodině, viděl jak jiní stojí nečinně na trhu,
4
A řekl jim: 'Jděte i vy na mou vinici, a já vám dám, co bude spravedlivé.'
5
Oni šli. Vyšel opět kolem poledne i kolem třetí hodiny odpoledne a učinil právě tak.
6
Když vyšel kolem páté hodiny odpoledne, našel tam další, jak tam stojí, a řekl jim: 'Co tu stojíte celý den nečinně?'
7
Odpovědí mu: 'Nikdo nás nenajal.' On jim řekne: 'Jděte i vy na mou vinici'.
8
Když byl večer, řekl pán vinice svému správci: 'Zavolej dělníky a vyplať jim mzdu, a to od posledního k prvním!'
9
Tak přišli ti, kteří pracovali od pěti odpoledne, a každý dostal denár.
10
Když přišli ti první, měli za to, že dostanou víc; ale i oni dostali po denáru.
11
Vzali ho a reptali proti hospodáři:
12
'Tihle poslední dělali jedinou hodinu, a tys jim dal stejně jako nám, kteří jsme nesli tíhu dne a vedro!'
13
On však odpověděl jednomu z nich: 'Příteli, nekřivdím ti! Nesmluvil jsi se mnou denár za den?
14
Vezmi si, co ti patří, a jdi! Já chci tomu poslednímu dát jako tobě;
15
Nemohu si se svým majetkem udělat co chci? Nebo snad tvé oko závidí, že jsem dobrý?'
16
Tak budou poslední první a první poslední."

čtení:

Matouš 20,1-16. Římanům 9,14-26.

Postup:

1)
Podobenství.
a)
Ne pracovní pořádky dnes. Jinak by lidé chodili do práce jen pro výplatu. Bible není příručka ekonomie. Pořádky v KB.
b)
5 pracovních skupin. Výplata od posledních. Stejně. Poptávka po práci. Píle. Zaměstnavatel nemusel být tak štědrý. Každý by rád šel pracovat. Nemusel přeplácet. Radost. Zklamání prvních. čekají víc.
2)
Být v církvi a pracovat v ní.
a)
Někdy přichází v úvahunutné odlišení a rozlišení: Pracovat pro KB, pro Boží věc v tomto světě. Myslí se i mimo oblast mimo církev.
b)
Výsada. Neslýchaná možnost. Povolání. Odměna. Vyznamenání. Bůh má o nás zájem. Jsme chatrné nástroje.
3)
Falešný pocit.
a)
Lidé v církvi mnohdy uvažují nebo dokonce říkají (i když třeba potichu) nahlas:
b)
Faráři by nám měli být vděčni, že sem ještě vůbec chodíme. Že chodíme do kostela a že platíme na církev.
c)
Toto neblahé vědomí určuje vztahy:
1.
K církvi, k faráři, k lidem v církvi.
2.
K bohu. Ať je i PB rád, že vůbec chodíme.
4)
Boží dar pro nás lidi.
a)
U mnohých se to mění: jsme lepší než jiní. Farizeismus.
b)
Dveře KB se ale jistě kvůli naší věrnosti, třeba i mimořádně a velmi dobré, neuzavřou jiným. Zásluha JK. On to platí. Ne my.
5)
Bůh nám vybírá spolupracovníky. Koho on chce. I my jsme byli zavoláni, pozváni. K jiným, kteří tu byli už před námi. Pracuje se společně na určité konkrétní církevní vinici.
6)
Poctivá práce. Samozřejmý předpoklad u všech. O tom není třeba diskutovat.
7)
Nevraživost a neláska mezi obdarovanými, pozvanými. Obdarovaní žebráci. Osten proti Pánu. Závist. Mezi stejně omilostněnými. Před Bohem jsme na tom stejně.
8)
Proč nepřejeme druhým to, co jsme sami dostali? Nesloužíme. Nevedeme druhé k JK. Odrazujeme svým postojem.
9)
Mnozí jsou na vinici už od časného rána. Nesli břímě a horko dne.
a)
Být v církvi je dar, výsada. I pracovat. Víme, co to je nezaměstnanost a jak tíživě doléhá a dopadá na ty, kdo chtějí pracovat a jsou naplněni odpovědností za svůj život i za své rodiny.
b)
Riziko: Zátěž. Rutina. Povinnosti. Každodenní jednotvárnost a monotónnost života.
c)
Poznámka: Abram. Melchisedech. Posila v únavě.
10)
Privilegium a nároky.
a)
Noví dělníci. Přicházejí. Radost, že byli přijati do práce. Už tehdy věděli, co je to nezaměstnanost. I před setměním. Na konci života. Každá troška práce pro KB na zemi je dobrá.
b)
Úleva pro nás. Více se udělá. Všechno neleží na nás.

Poznámky:

1)
Hospodář mluví na tržišti s dělníky v 5 hodin.
a)
Proč nepracujete? Nikdo si nás nenajal. Tedy: Neměli možnost získat práci. Ale i hospodář byl několikrát na tržišti. Jak to, že je neviděl?
b)
Možná se pokoušeli najít si někde práci sami. Hledání. Obcházení. Schánění.
2)
Denár. Denní mzda. Možnost spravedlivého, slušného, přiměřeného života. Kdo nesehnali práci, byli ochuzeni o tuto možnost.
a)
Ti, kdo pracovali, se ale víc zapotili.
b)
Kdo pracovali kratší dobu, obdrželi stejně jako ti první. Lehko po haluzi? Předem to nemohli vědět.
c)
Právo na spravedlivý život. U Boha, ale nikoli vždy v církvi.
d)
Sociální rozdíly v církvi existují naprosto reálně.
e)
Výrok jednoho církevního představitele na počátku devadesátých let: Musíme si zvyknout, že sociální rozdíly v církvi budou.
f)
Možná nebudou. Slabí odejdou, resp. Neudrží se. Nebudou schopni stačit, držet krok.
3)
Hospodář. Firma.
a)
Majitel firmy musí přece myslet na prospěch a prosperitu své firmy.
b)
Měl by ušetřit všude, kde se dá. Šetří se i na mzdách. Jde mu však o lidi. Dává ze svého.
4)
Sociální realita. Bohatý hospodář, chudí dělníci. Jsou odkázáni na jeho ochotu zaměstnat je.
a)
Tato sociální realita je Ježíšovi odrazovým můstkem k jeho podobenství o KB.
b)
Ať se nám to líbí nebo ne, PB je bohatý a věčný. My jsme chudí a jen krátkodobě žijící zde na zemi.
5)
Tržiště. Tehdy jakýsi primitivní pracovní úřad. Na určité místo přicházeli ti, kdo práci hledali i ti, kdo hledali pracovníky.
6)
Riziko pro nezaměstnané: Nikdo by je nemusel najmout a oni i jejich rodiny by museli prožívat svůj život hluboko pod běžným průměrem.
a)
Ochuzenost života. Nemožnost odpíchnout se.
b)
Život na sociálním, kulturním a dalším minimu.
c)
Je i duchovní minimum.
7)
Když přijdou pracovat další a další, třeba na krátko, také to píchne.
a)
Udělá se víc práce.
b)
Ulehčí se v práci těm, kdo pracovali od časného rána.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.