Matouš 13,24-30.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)Díkčinění.

Text:

Matouš 13.
24
Předložil jim jiné podobenství: "S královstvím nebeským je to tak, jako když jeden člověk zasel dobré semeno na svém poli.
25
Když však lidé spali, přišel jeho nepřítel, nasel plevel do pšenice a odešel.
26
Když vyrostlo stéblo a nasadilo na klas, tu se ukázal i plevel.
27
Přišli sluhové toho hospodáře a řekli mu: 'Pane, cožpak jsi nezasel na svém poli dobré semeno? Kde se vzal plevel?'
28
On jim odpověděl: 'To udělal nepřítel.' Sluhové mu řeknou: 'Máme jít a plevel vytrhat?'
29
On však odpoví: 'Ne, protože při trhání plevele byste vyrvali z kořenů i pšenici.
30
Nechte, ať spolu roste obojí až do žně; a v čas žně řeknu žencům: Seberte nejprve plevel a svažte jej do otýpek k spálení, ale pšenici shromážděte do mé stodoly.'"

Čtení:

Izaiáš 61,6-11. 2 Tesalonickým 1,1-2,12.

Postup:

1)
Známé podobenství. Zdánlivě nic nového. Aktuální důrazy a souvislosti. Díkčinění.
2)
Pole. Má tam růzst dobré semeno. Záměr hospodáře. Pozdější koukol: ne vina hospodáře.
3)
Růst semene. Hospodář má jinou práci. Tajemství růstu KB. Trpělivost. Zaseté slovo klíčí, roste.
4)
Rozpoznání koukole, zla. Už v začátku. Služebníci to rozpoznali dobře. Měli pravdu.
5)
Horlivost. Láska k hospodáři. Ochota k práci navíc. Věděli, co seli. Nadměrná horlivost. Nedomyšlenost. Další čekání, až do žně.
6)
Před žní. Jasný rozdíl mezi pšenicí a koukolem. Podle ovoce.
7)
Koukol nerostl na poli neškodně vedle pšenice. Neměl tam co dělat. Ubíral živiny. Propletené kořeny. Ubírání místa. Dusil pšenici. Ztěžoval růst pšenici. Ochromoval růst pšenice. Možná některou pšenici zadusil.
8)
Žeň. Soud. Andělé. Nejsou při díle ti, kdo seli. Jiní sklízejí.
9)
Koukol. Likvidace. Zlo je odstraněno. Není mýlka. Co je koukol, kdo je koukol. Oheň. Nenávratné zničení. Před zraky pšenice je zlo odstraněno.
10)
Pšenice. Stodoly. Dobrá úroda. Radost. Nepřehlédnout. Díkčinění. Bůh dělá pro nás dobré, jen dobré. Zlé na konci bude zničeno. Vyplatí se být na správné straně, na straně boží.

Poznámky:

1)
Nepřítel. Noc. Zasel plevel.
2)
Služebníci. Zájem. Věrnost. Aktivně slouží. Iniciativa. Neliknavost.
3)
Plevel. Kde se vzal.
a)
Služebníci sledují růst na poli. Údiv. Co to všecko roste na poli. I to, co se nezaselo.
b)
Kde se vzalo zlo ve světě. Překvapení? Korupce. Hamižnost. Ostré lokty. Tvrdé pěsti. člověk se s tím nechce smířit.
c)
Je to kladné, když se člověk nechce smiřovat s existencí zla.
4)
Pole. Tento svět. Mají být pěkné věci. Boží záměr. Stvoření. Služebníci. Ochota sloužit dobré věci. Tak to má být.
5)
Rozsevač. Měl kvalitní osivo. Vzešla dračí setba. Lidi na lidi jsou jako saně. Člověk na člověka jako kat.
a)
Nepřivykat tomu, že špatnost je takřka normální. Zlo ve světě, v nás. Úchylky. Deviace. Tak to být nemá. Bůh zasel dobré semeno. Má vyrůst dobré osení.
b)
Služebníci. Věrní a poslušní. Nechají si vše vysvětlit. Za plevel nemůže hospodář ani oni, ale škůdce, noční sabotér, nepřítel.
6)
Svaté nadšení. Nadměrná nepřiměřená horlivost. Původní údiv se mění ve svaté nadšení. Aktivita. Vzhůru do pole. Vyčistit svět, lán. Udělají to ochotně, zadarmo, ve svém volném čase.
a)
Hospodář zchladí jejich zápal. Žádný radikalismus při skoncování se zlem. Žádné konečné řešení. Tím by se víc pokazilo. Důležité je neublížit dobrému. Zkušený hospodář vidí dopředu. Co by se vše mohlo stát.
b)
Škoda by mohla být větší než užitek. Pošlapané obilí. Při trhání propletence kořenů koukole by se vytrhalo i hodně pšenice.
7)
Mnozí křesťané: Aktivita. Násilím odstraňovat zlo ve světě. Bojovnost.
a)
Zjevení: Konečné řešení: Armagedon. Ale vybojuje to Bůh, ne lidé. Žeň.
b)
V novém Jeruzalemě nebude církev. Bůh bude všecko ve všem.
c)
Marx: V komunismu nebude dělnická třída.
8)
My. Spíše malá aktivita než přemrštěná horlivost. Bohu dá dost práce a námahy, aby nás někdy k něčemu vůbec rozhýbal.
9)
Žeň. Poslední soud. Oddělení plevele od pšenice. Vykoná to sám Bůh. Pomohou mu ženci. Boží andělé. Jiní nežli ti, kdo zasévali.
10)
Naše pole. Srdce. Tady by stálo za to něco čistit od všelijakého plevele.
11)
Směska.
a)
Lidé.
b)
Uvnitř jednoho člověka. Dobré a zlé.
12)
Setí. JK posílá i své učedníky. Matouš 28. Jděte kázat evangelium do celého světa.
13)
Soud. Budou stodoly. Oheň.
14)
Zaseté semeno. Zdánlivě se dlouhou dobu nic neděje. Ale ono klíčí, roste.
15)
Hospodář neleží. Dělá jiné věci. Jiná práce v zemědělství. Pořád je co dělat.
16)
Díkčinění. Bůh dává dobré. Mnohé zlé v životě není od Boha.
17)
Žeň. Zlo nemá poslední šanci. Soud.
18)
Člověk není schopen naprosto a úplně rozlišit zlo a dobro. Mohl by někomu uškodit, ublížit. Připravit o naději, možnost pokání, nápravy.
19)
Pavel: Vidíme jako v zrcadle. Nemůžeme přesně všecko rozlišit.
20)
Směska. Corpus mixtum.
21)
Poučení služebníků. Nebýt netečný ke koukoli, zájem. Ale dát se poučit.
22)
Předchozí podobenství. Rozsevač. Půdy. Zde od začátku jasné: dvě strany. Při sebelepší přípravě a zpracování nelze vše stoprocentně zajistit.
23)
V podobenství není všecko. Co bude s nepřítelem a jeho služebníky. Způsobili na cizím poli zasetí koukole.
24)
Koukol se nemůže změnit v pšenici.
25)
Nesoustředit se nadměrně na koukol. Jde o pšenici.
26)
Nebýt lhostejný ke koukoli. Vhodná metoda boje se zlem: SB.
27)
Rozhodný Boží postoj ke zlu. Koukol se nedá změnit ani láskou. Má ve své podstatě koukolovitost.
28)
Nechte to růst spolu. Menší zlo nežli nadměrná aktivita. Každé podobenství nese jiný důraz KB. Pro určitou situaci.
29)
Sekty a kacíři. Jak daleko táhnout čáru. Katolíci: až po upalování. My: Rozlišit, ale přidržet se dobrého a správného.
30)
Karásek. Co můžeme třídit. Leda tak brambory. Nás si při žni přebere PB.
31)
Farizeus a publikán. Oddělování, rozdělování. Farizeus to nemá dělat. JK však má právo rozsuzovat, co je správné.
32)
Kumrán. Esejci. Synové světla a synové tmy. Reakce JK na Kumránce?
33)
Jasná čára, různé důsledky: Zéloti. Terorismus. Adamité. Nadměrná volnost, už jsou v KB. Jednota bratrská. Na čas se stáhla ze světa, pak vzdělanost.
34)
Kázání často sklouzne do odsuzování sudičství a sudičů. Je to jen jeden důraz.
a)
Mělo by se více kázat o nadměrné a přehorlivé snaze služebníků. Chtěli něco dobrého udělat, ale dělali to blbě. Sluhové mají jasný postoj ke zlu.
b)
Jakýsi hrabě Monte Christo.
35)
Gamaliel. Co je z Boha a co z lidí. Rozliší se to samo. Co je z lidí, to vezme za své samo.
36)
Kdo nejde proti nám, s námi je.
37)
Chyba v rozpoznání. Něco se zpočátku může jevit jako koukol, ale je to pšenice. Může ale dojít k opačné chybě.
38)
Kontext. Matouš 13. 7 podobenství. Aspekty KB.
39)
Nezasahovat proti koukoli. Ochrana pšenice.
40)
Správná strana. Konečný vítěz je Bůh.
41)
Zájem služebníků. Jak pokračuje práce, která začala. Na které se podíleli.
42)
Rozpoznání koukole. Relativně pozdě. Až když se nasazovalo na klas.
43)
Ženci. Andělé.
44)
Propletenec pšenice a koukole. Hlavně v zemi, kořeny. Není to vidět.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.