Matouš 13,15-16.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)

Text:

15
Neboť obrostlo tukem srdce tohoto lidu, ušima nedoslýchají a oči zavřeli, takže neuvidí očima a ušima neuslyší, srdcem nepochopí, a neobrátí se - a já je neuzdravím.'
16
Blažené vaše oči, že vidí, i vaše uši, že slyší.

Čtení:

Matouš 13,10-17. Matouš 13,1-16.
Matouš 13,10-17.
10
Učedníci k němu přistoupili a řekli: "Proč k nim mluvíš v podobenstvích?"
11
On jim odpověděl: "Protože vám je dáno znáti tajemství království nebeského, jim však není dáno.
12
Kdo má, tomu bude dáno a bude mít ještě víc; ale kdo nemá, tomu bude odňato i to, co má.
13
Proto k nim mluvím v podobenstvích, že hledíce nevidí a slyšíce neslyší ani nechápou.
14
A plní se na nich proroctví Izaiášovo: 'Budete stále poslouchat, a nepochopíte, ustavičně budete hledět, a neuvidíte.
15
Neboť obrostlo tukem srdce tohoto lidu, ušima nedoslýchají a oči zavřeli, takže neuvidí očima a ušima neuslyší, srdcem nepochopí, a neobrátí se - a já je neuzdravím.'
16
Blažené vaše oči, že vidí, i vaše uši, že slyší.
17
Amen, pravím vám, že mnozí proroci a spravedliví toužili vidět, na co vy hledíte, ale neviděli, a slyšet, co vy slyšíte, ale neslyšeli.

Osnova.:

1)
Otázka učedníků ke kázání JK. Otázka nad umenšováním církve. Již to učedníci prožívali.
2)
Srdce. Ztučnělé. Zhrublé.
3)
Ucho. Nedoslýchavé.
a)
Nechce slyšet SB.
b)
Jako když hrách na stěnu házíš.
c)
Samuel. 20 let trpělivě obcházel Izraele a kde nic tu nic. Teprve pak se obracelo srdce Izraelských k Hospodinu.
4)
Oko. Zavírat oči vůči Božím věcem. Člověk zpočátku nechce a pak už nedokáže vidět Boží skutečnosti.
5)
Uvědomit si vděčnost vůči PB.
6)
Duchovní tučnost srdce, hluchota, slepota.
a)
Nevědomé. Nechtěné. Z neznalosti. Z neinformovanosti.
b)
Chtěné. Záměrné.
7)
Obrácení se k bohu. Půst. Aby srdce zhublo. Odřeknout se něčeho pro JK.
8)
Nechtějí vidět, slyšet. Nechtějí se nechat uzdravit od JK.

Postup:

1)
Zkušenosti. Káže se, ale lidé nepřijímají. Dokonce zatvrzují své srdce a zacpávají si své uši.
2)
Církev musí kázat přiměřeně podle měnící se situace ve světě. Podstata je ale jinde. Neseje se dnes ručně, ale stroji. Ale seje se. Lidská srdce jednají podle stejných stereotypů, algorytmů.
3)
Příčina ubývání křesťanů. Izaiáš: Nechtějí vidět a nechtějí slyšet.
4)
Ztučnělo jejich srdce. Málo pohybu. Málo se pohybuje. Málo myslí. Tehdy se myslelo srdcem. Dnes: Ztučněl jim mozek. Mají se dobře. Jde jim jen o materielní blahobyt. Zhrubnutí srdce.
a)
Vyvedení z Egypta. Z hlediska rozumu je to zřejmý nesmysl. Sice svoboda, ale poušť. Překonat moc světovládného faraona. To bylo nemožné. Boží moc vládne i nad faraonem, i nad našim srdcem.
b)
Exulanti po Bílé hoře. Víra jim stála za to odejít. Vytrvali. Nevolníci museli zůstat. Neznámá cizina. Začínali znovu. Nedostatek.
c)
My necháváme mluvit jen svůj rozum. Rozhodnutí víry. I něco jiného nežli rozum.
Poznámka: Kéž bychom nechávali mluvit aspoň rozum. Hlavně zdravý rozum.
5)
Nedoslýchavost. Druhá neduživost církve.
a)
Není ochota rozumět, přijmout, plnit. Dotahovat do praxe života.
b)
Velekněz Eli. Už nebyl schopen plnit SB. Samuel. 20 let chodil po zemi. Nikdo neměl zájem o víru v Hospodina. Až za 20 let se srdce lidu začalo obracet k Hospodinu.
6)
Mhouření očí. Též příčina mdloby církve. Zavírání očí vůči dobrým Božím skutkům a vůči špatným lidským skutkům v církvi.
7)
Duchovní ztučnělost, nedoslýchavost, slepota. Jindy: Chtěné neschopnosti a simulantství. Aby se lidé nemuseli obrátit k Bohu a plnit jeho vůli.
8)
Obrácení se k Bohu.
a)
Naděje pro církev. Pokorně sklonit hlavu před Boží svatostí a plnit Boží vůli. Naslouchat a poslouchat.
b)
Odtučnit srdce půstem. Oči mají a nevidí. Jejich škoda. Doplatí na to. Mají možnost vidět Boží požadavky.

Poznámky:

1)
Zvěst JK je vyjádřena různě. Kázání. Uzdravování. Pomoc lidem. Odpouštění hříchů. Vyhánění nečistých duchů. Volání k nesení ovoce víry. Golgota. Vzkříšení.
2)
Podobenství. Vždy o KB. Základní zvěst JK. Vlom KB na zem. Nové řády života. Paprsky světla. Záblesky.
3)
Proč v podobenství. Dotaz učedníků.
a)
Náš dojem: Podobenství jsou lehká. Snadno k pochopení.
b)
Dojem učedníků: Těžké k pochopení. My známe víc nežli učedníci tehdy. Víme, jak to s JK dopadlo. Ale otázky učedníků šly více do hloubky.
4)
Ztučnělé srdce.
a)
Konzumní (konzumentský) přístup k životu. Méně pohybu. Ochablost v myšlení.
b)
Srdce bylo tehdy sídlem rozumu. My nejsme schopni myslet, slyšet a vidět správně. Boží věci. Rozlišovat. Ptát se. Klást otázky jako učedníci.
c)
Položit správnou otázku je mnohdy víc než sypat z rukávu tucty tuctových odpovědí.
d)
Srdce zde. Komplex celé bytosti člověka.
e)
Zacementovaný mozek. Cementová košile. Nechat mozek na schodech.
5)
Nedoslýchavost k Božím věcem. Nechtít slyšet, poslouchat a plnit.
6)
Neochota vidět. Duchovní slepota.
7)
Neochota dát se od JK duchovně uzdravit.
a)
Zbožná forma.
1.
Duchovní konzum bez důsledků, bez ovoce v praxi života. Neochota činit pokání.
2.
Náprava: Půst. Zřeknout se něčeho pro boží věc ve světě v v našem životě. Pokání. Změna smýšlení. Oběť.
b)
Bezbožná forma. Prostě se člověk postaví zády.
8)
Heslo ztučnělého srdce i v církvi: Víc z církve brát než do ní dávat. Materielně, myšlenkově, duchovně. Využít církev pro sebe. Nic moc nepřinášet.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.