Matouš 8,23-27.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)Volba staršovstva. Slib staršovstva. Křesťanská služba. Pohřeb. Svatba.

Text:

Matouš 8.
23
Vstoupil na loď a učedníci ho následovali.
24
V tom se strhla na moři veliká bouře, takže loď už mizela ve vlnách; ale on spal.
25
I přistoupili a probudili ho se slovy: \\\"Pane, zachraň nás, nebo zahyneme!\\\"
26
Řekl jim: \\\"Proč jste tak ustrašeni, vy malověrní?\\\" Vstal, pohrozil větrům i moři; a nastalo veliké ticho.
27
Lidé užasli a říkali: \\\"Kdo to jen je, že ho poslouchají větry i moře?\\\"

Čtení:

Žalm 46. 1 Timoteovi 6,1-12. Matouš 6,19-34. Zabezpečení života. 2 Královská 6. Elizeus.

Verše.

Židé žádají zázraky. Řekové hledají moudrost. My kážeme Krista ukřižovaného. Pro Židy je to pohoršení. Pro Řeky bláznovství. Ale povolaným i Židům i Řekům je to Boží moc a Boží moudrost.
JK: Na světě soužení máte. Ale doufejte. Já jsem přemohl svět.
Pane, ke komu půjdeme? Ty máš slova věčného života. My jsme uvěřili a poznali, že jsi Kristus, boží syn.
Žalm 46.
Kristus umřel a vstal z mrtvých proto, aby vládl nad živými i nad mrtvými.
Jan 14. JK: Pokoj svůj dávám vám. Pokoj svůj zanechávám vám. Nedávám vám takový pokoj, jaký dává svět. Nermutiž se srdce vaše, aniž se strachuj.
Poslání. Matouš 7. Dům na skále a na písku.
1
Korintským 3. Základu jiného žádný položit nemůže.

Písně.:

200. 189. 182. 198. 199.
170-5. 138-4. 121-4. 361-5. 182-6. 200-4.
219-6. 441-5. 383-4. 384-4. 440-4. 419-3.
177-3. 84-6. 443-4. 579-2.
176-4. 46.

Osnova 1:

83.

1)
Učedníci následují JK. Na moři. Strach. Na pevném břehu zůstali diváci.
2)
Společenství strachu. Na jedné lodi.
3)
Společenství důvěry v JK.
4)
Pomoc. Klid JK. Ne kouzelný, čarovný proutek. Zázrak. Poklad v nádobách hliněných. Ne neprůstřelní hrdinové.
5)
Lepší je zůstat na břehu? JK je ale na lodi. Bouře, uragany a tornáda jsou i na břehu. I když pochopitelně na břehu je pevnější půda pod nohama. Ale jsou i zemětřesení.

Osnova 2:

97.

98.
Loďka. Obraz. Putování. Cesta.
a)
Život člověka.
b)
Církev ve světě. Na vlnách života.
1)
Učedníci jdou za JK.
a)
Následují ho. Jsou s JK. Vstoupili na loďku. Marek zmiňuje i jiné loďky. I jiní mohli následovat.
b)
Na břehu. Pevná půda pod nohama. Učedníci mají těžší situaci. Jdou do horšího. Na břehu je víc bezpečí.
c)
Kritika s břehu. Laciné. Před televizí, strach někoho např. V pralese. V Lenošce se to kritizuje a radí. Nesouměřitelné situace. Stejné podmínky. Stejná měřítka.
2)
Situace na loďce.
a)
Společenství. Ne neukázněná horda křováků. Ohleduplnost. Opatrnost. Vratká loďka.
b)
Společenství strachu. Ne neprůstřelní hrdinové. Učedníci jsou odborníci na loďku. Rybáři. Minimálně 4 učedníci byli původním povoláním rybáři s bohatými životními zkušenostmi na moři, resp. Na velkém Galilejském jezeře.
1.
Situace rizika konce. Konec možností. Lidské síly nestačí. Nestydět se za strach.
2.
Izaiáš 35. Strach má velké oči. Ochromuje ruce, nohy, jazyk, mozek.
c)
Společenství důvěry.
1.
Společná důvěra v JK. JK je s nimi pořád, ale jaksi si jeho přítomnost chvílemi neuvědomují. V tísni si na něj však vzpomněli. Budí ho.
2.
My. Též nevnímáme přítomnost JK vždy stejně intenzivně. Kam jinam se v kritické tísni života obrátit než právě k JK?
d)
Společenství S JK. Kolem JK.
1.
Ne vždy je to samozřejmost. Obraz. Písek, štěrk. Každý kamínek je sám. Skupina jednotlivců, i třeba zbožných.
2.
Boháč a Lazar. Tatáž víra v téhož Boha. Ale být vedle sebe i v církvi nemusí nutně samo o sobě znamenat společenství.
e)
Společenství. Vědět, co udělal JK pro nás.
1.
Učedníci. Záchrana. Utišení bouře.
2.
My. Golgota. Odpuštění hříchů.
3.
VP. Připomínka. Znázornění. Památka. Minulá událost. Dosah pro přítomnost i budoucnost.
f)
Důvěra k JK. Vzniká i spoečenství lidí. Spojuje ta důvěra, víra. Důvěra navzájem.
3)
Pomoc JK.
a)
Naše očekávání. Kouzelný proutek. Zázrak. Bůh má ale právo jednat jinak.
b)
JK mluví k učedníkům: Proč se bojíte? Proč máte malou víru?
1.
Elizeus. 2 Královská 6. Syrský král proti němu poslal útvar rychlého nasazení. Strach služebníka. Elizeus ho učí vidět věci očima víry v Boha.
2.
Překonání strachu. Recept: Nebát se. Jak prosté a zároveň těžké.
c)
JK je pán bouře, moře, světa. Utišení bouře. Stačí jeho slovo.
d)
Dílo JK ve světě. Kříž. JK odložil moc a slávu. Kdyby něco takového udělali světští páni a odložili by svou světskou slávu a moc, už by zůstali dole. Zpátky nahoru by se už nedostali.
4)
Lépe je zůstat na pevném břehu?
a)
Ale i na zemi: bouře. Povodně. Záplavy. Zemětřesení. Uragan. Tornádo. Jediná pomoc je s JK. JK je ale na loďce na moři.
b)
Největší poslední vlna. Pohltí nás. Naděje jedině v JK.

Osnova 3:

0)
Loď. Symbol života.
1)
Následování. Za JK. S JK. Být s ním. Rozhodující krok. Kritici z břehu. Nestejné podmínky. Nestejná měřítka.
2)
Situace na moři.
a)
Společenství. Ne horda Křováků.
b)
Společenství strachu. Učedníci jsou rybáři, odborníci na zacházení s loďkou. Přesto mají strach. Mezná situace života. Nestydí se to přiznat.
c)
Společenství důvěry v JK.
d)
Kolem JK nemusí být vždy společenství, i když se všichni k JK hlásí.
1.
Houf zbožných. Zdánlivě společenství. Jsou jen vedle sebe. Písek, štěrk. Ještě to není beton nebo malta. Vápno. Cement. Voda. Promíchat. Zamíchat. Držet (se) spolu. Pojidlo.
2.
Skupina jednotlivců vedle sebe. Boháč a Lazar také netvořili žádné společenství, přestože oba věřili ve stejného boha. Netvořili společenství na zemi a nevytvořilo se mezi nimi společenství ani po smrti.
e)
Společenství. Vytvořeno na základě toho, co udělal JK. Pro učedníky zanedlouho: Záchrana v bouři. Před bouří: Sycení zástupů. Golgota. Odpuštění hříchů. VP. Chléb a víno. Dary od Boha. Vzájemná pomoc. Společenství v nedostatku.
f)
Důvěra v JK. Navzájem. Že nikdo nebude zmatkařsky poskakovat z místa na místo.
3)
Pomoc JK.
a)
Naše očekávání a představa: Mávnutí kouzelným proutkem.
b)
JK mluví k učedníkům: Nebát se. Víra. Obdoba ve SZ: Elizeus. Syrská armáda obklíčila Elizeův dům. Elizeus nejprve uklidňuje služebníka, aby se nebál.
c)
JK je Pán. Utišil moře.
d)
JK je pán. Kříž. Golgota. Běžný pán ze světa nemůže dolů. Jinak by už zůstal dole. JK sedí na Boží pravici.
4)
Názor: Je lépe zůstat na pevném břehu než se kymácet na loďce na rozbouřeném moři.
a)
Ale: Bouře je i na břehu. Povodeň. JK je však v loďce. Jediná naděje a šance pomoci.
b)
Poslední vlna, která nás každého zaplaví. Jediná pomoc u JK.

Poznámky:

1)
Na jedné lodi. Nemusí se vůbec vytvořit společenství. Ani když všichni na chvíli táhnou za jeden provaz, aby se zachránili. Co bude dál na břehu. Zase každý potáhne po svém a za svým a pro sebe? A třeba i na úkor druhého?
2)
Zachraň se, kdo můžeš. Zachraň si, co můžeš. Co urveš. I ze společného.
3)
Tzv. Lidské společenství.
a)
Bethesda. Chromý je mezi mnoha lidmi. Je však žalostně sám jako kůl v plotě. Smutné konstatování: Nemám (žádného) člověka. Konkurence. Neměl peníze na zaplacení pomocníka.
b)
Je nutno být v rybníku první, když vytryskne gejzír a kdy má voda léčivé účinky. Znamená to vždy odstrčit nějak ty druhé.
4)
Nebezpečí nedává lidi vždycky a automaticky dohromady.
a)
Ne vždy si lidé např. Spravedlivě rozdělí zásoby podle potřeby k přežití všech.
b)
Někdy se projeví vystupňovaná sobecká snaha: urvat pro sebe, i trochu víc záchrany.
c)
Sycení zástupů. JK dává lidi dohromady. Jsou ochotni se podělit. Nové společenství. Něco se změnilo v lidských srdcích. JK dává hojnost. Je dost pro všechny a ještě hodně zbude.
d)
VP. JK se rozdává. Golgota. Tělo, krev, život. Společenství v hojnosti Božích darů.
e)
Společenství se těžko vytváří, když jsou lidé v nedostatku.
5)
Závěr. Kalvin: Mým jediným potěšením v životě i ve smrti je to, že nejsem sám svůj, ale svého spasitele JK, který mne svou drahou krví ze všech mých hříchů vykoupil.
6)
Euforie pomáhat druhým.
a)
Občas se projeví v církvi. Někdy to ale dokáže někdo šikovně využít či dokonce vydatně zneužít. Ne ovšem ti potřební. Na ně pak už často nic nezbude. Hbitější umí hbitě využívat.
b)
Zklamání a trpkosti neposlouží tvorbě a udržování společenství.
7)
Kolem JK.
a)
Společenství. Důvěra. Vzájemná opatrnost a ohleduplnost. Jediná možnost, jak v dané chvíli zachránit sebe. Lidské soužití. I bez víry v JK. Zde to přerůstá ve společný pohled k JK. Zde se vidí pomoc, záchrana.
b)
Budovat společenství ohleduplnosti a vzájemné pomoci v církvi. Ne zmatené pobíhání sem a tam. Ne chytání se za hlavu a nervosní lamentování. Ne kořistění jako z vraku.
c)
Pokud nám ovšem jde o záchranu lodičky církve a společenství naší církve.
d)
Nádoby hliněné. Ne dokonalí lidé. Dokonce mají i strach.
1.
Slabí. Nestačí držet krok. Možnosti: Pomoci jim. Vyhodit je z loďky. Nechat je odejít, aby vypadli sami. Nepomoci jim ve společenství a do společenství.
2.
Nespolečenství kolem JK. Houf. Masa. Skupina. Skupinky. Hromada štěrku, každý kamínek zvlášť. Bez pojiva cementu víry. Zbožní i nezbožní.
3.
Společenství, kde se prožije Boží moc. V loďce i na břehu. I na břehu jsou lidé udiveni. Ochrana. Záchrana. Vedení.
4.
Společenství s JK. Už před vstupem na loďku. Následují JK na loďku. Rozhodující krok. Vykročili.
8)
Rozlišovat: Společenství s JK a společenství lidí kolem JK. Obé spolu ovšem souvisí.
9)
Situace života. I mnohá a rozmanitá nebezpečí.
10)
Pomoc druhým.
a)
Nezachraňovat druhé znamená mnohdy a často poškodit sebe.
b)
Lev a myš. Velký lev zachránil malou myšku z hluboké jámy. Ta mu slíbila na oplátku pomoc. Velikán lev se jenom smál, jak že by malá myška mohla pomoci jemu velikému lvu. Když lovci chytili lva a svázali ho, malá myš rozkousala provazy a osvobodila lva.
c)
Malá myška může velkému svázanému lvu rozkousat provazy. Může mu ovšem pomoci i jinak.
d)
Nepomoci druhému, potřebnému. Člověk poškodí sebe. Minimálně mu ten druhý pak také někdy nepomůže. Zraněný u cesty, kterého kněz z podobenství o milosrdném Samaritánu obešel, aniž mu pomohl, asi nebude platit na církev. Natož na PF.
e)
Vzájemná pomoc v církvi. Člověk pomáhá i sobě. Aby vůbec trvala církev a aby se nezmenšovala. Opak: Nepomoc. Každý ať si pomáhá sám. Zachraň se jen sám. Zachraň si, co urveš. Starat se jen o sebe.
f)
Mentalita v dnešní církvi.
1.
Urvat, co se dá. Tržnost. Tendence: Známým a po známosti. Vykoupit event. Např. Za babku nepotřebné církevní budovy. Využít církevní rekreační střediska. Vybydlet to, co zbudovaly předchozí generace.
2.
Vybydlování. Bez oprav a doplňování. Vybydlování sborů a majetku církve. Zmenšování církve.
11)
Lidé si uvědomili, co udělal JK. My. Otevřené oči pro dílo JK.
12)
Společenství církve. Otázky.
a)
Nevyřešené.
b)
Neřešené.
c)
Nezájem řešit nebo se tím vůbec zabývat. Lhostejnost.
d)
Horký kaštan.
e)
Jablko sváru.
f)
V církvi i mimo církev. Ekumena.
13)
Konkrétní problémy společenství.
a)
Misie. Třetí svět. Misijní konkurence. U nás lanaření. V pozadí nejde o věc PJK, ale o posluchače a platiče, o turistické báze, základny.
b)
VP mezi evangelickými církvemi. O katolících ani nemluvě. Složité problémy kolem vzájemného přistupování. Nejde jenom o oficielní ekumenické slavnosti. Jde např. O přijetí do společenství VP i při běžném vysluhování ve sboru.
c)
Křest.
1.
S katolíky je to bez problému. Vzájemné uznání křtu.
2.
Evangelíci. Baptisté. Letniční. Překřtívání. Evangelíci však nepřekřtívají ty, kdo přicházejí z překřtívacích církví.
3.
Otázky kolem křtu. Množství vody. Ponoření. Zda je nezbytná tekoucí voda. Polití. Pokropení. Křest Duchem svatým. Opakování křtu v Jordánu v Izraeli. Obnova křestního slibu.
d)
Sociální rozdíly v církvi. Sociálně homogenní sbory v Americe. Homogenita majetková, vzdělanostní, rasová, podle barvy pleti a pod.
e)
Rasové záležitosti. Sbory bílé, černé, žluté, romské.
14)
Skopus. Otázka společenství. Otázka strachu.
15)
Společenství lidí v nedostatku.
a)
Aby něco společně získali.
b)
Hájit své zájmy. Odbory. JK ale obdarovává v hojnosti. Mělo by to být v církvi. Nikdo by neměl trpět nedostatkem. První církev: Jakž komu potřebí bylo.
c)
Snadněji se utváří a vytváří společenství zajištěných nežli nezajištěných. Nejem proto, že na organizování společenství je třeba alespoň minimální finanční prostředky.
d)
Marx: Komunistický manifest 1848: Proletáři všech zemí, spojte se.
e)
Exodus. PB spojuje prostřednictvím Mojžíše bezprávné izraelské otroky v Egyptě, aby je vysvobodil. Nabídka výhledu: slíbená, zaslíbená země.
16)
Kontext: Bezvýhradné následování. Učedníci jdou s JK i na nepevnou loďku.
17)
Světský pán. Drží se moci zuby nehty. Aby nevypad směrem dolů.
18)
Bouře. Učedníci chtějí klid, pokoj. Po svém. Vnější klid. JK: začíná od jejich víry.Vnitřní vyrovnanost. Neodstraňuje příčiny strachu.
19)
Nesamozřejmost společenství i v církvi.
a)
Boháč a Lazar. Oba věří v téhož Boha.
b)
Sociální a jiné rozdíly mezi členy církve. Táhne se to celými dějinami.
c)
Podobenství o milosrdném Samařanu. Velká otázka: Zda zraněný pomůže knězi, až ho uvidí ležet u cesty.
d)
Nepomoc znamená narušování, až i likvidaci, společenství v církvi.
20)
Nevíme si rady se zázrakem.
a)
Převádíme rádi vše do obrazů, alegorie, zvěsti, symbolů.
b)
Nedovedeme uvést nic konkrétního v životě. Jde totiž o oblast přírody. Nelze vše psychologisovat. Co se psychologizace a psychologizování týče, v tom jsme mistři.
21)
Když něco v životě člověka nedopadne dobře, i když se člověk modlí k JK.
a)
Časté a mnohé příklady toho máme i v církvi: Lidé se od něj odtáhnou.
b)
Poznámka: Odtáhnou se od člověka i od PB.
22)
Religionisticky viděno: Modlitba je subjektivní psychologická posila. Sebe-povzbuzení. Regenerace vnitřních sil. Ujasnění si své situace.
23)
Skutky 28. Pavel zachráněn na moři, bouře.
24)
Jeden náš velký a významný teolog: říkat to pro obyčejné lidi v církvi tak, jako že se to stalo i s chlupama.
a)
Samozřejmě se to stalo.
b)
Jako teolog je ale kritický. Nechává lidi ve štychu, když tomu tak chtějí věřit.
c)
Nedivit se pak, že lidé přestávají mít zájem o církev.
25)
Tzv. Malá a velká víra. Měřeno podle toho,zda člověk věří v zázrak doslova.
26)
Pokud by to byl popis historie, pak je překvapující, proč tolik humbuku v teologii a mezi faráři kolem toho, co se stalo, tedy co je jasným faktem.
27)
Mladí dnes nechtějí jít za JK. Nechtějí ho následovat. Mají svoje vlastní cesty.
a)
I když chtějí v nějaké podobě jít za JK, pak jaksi po svém.
b)
Počkat, až mladí zestárnou. Co se tím ale vyřeší?
28)
Bouře hned po nástupu do loďky. Častý jev na Genezaretském jezeře. Vítr od jihovýchodu. Podiv, proč se ale loďka raději nevrátila. Proč plula dál.
29)
Potěšující a nadějný příběh pro vážně nemocného. Může celým srdcem důvěřovat JK. Problém, když se pak neuzdraví.
30)
Tajemství. Kouzelné slůvko teologů. Když se něčemu nerozumí, na něco nestačí nebo pokročila lenost a neochota namáhat mozkové závity a využívat sedací (studijní) svaly.
31)
Zázrak. Mnohdy povzbuzující síla k nesení, unesení a zvládání těžkostí a bouří života.
32)
Pavel. Osten v těle. Síla od boha ke zvládání.
33)
Marek. Více lodiček.
34)
Příklady.
a)
Vánoce 04. Tsunami. Indický oceán.
1.
Loď na otevřeném moři se jen trochu zakývá při náporu tsunami.
2.
Při dopadu na pobřeží je však tsunami ničivou a ničící silou.
b)
Srpen 05. Uragan v Karibském moři. New Orleans.
1.
Lodě musely odplout od pobřeží, jinak by je tajfun rozbil o břehy. Na otevřeném moři to s nimi ovšem sice pořádně poháže, ale vydrží.
2.
Pak se mohou vrátit, aby pomáhali těm, kteří jsou v těžší situaci na pobřeží.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.