Matouš 6,33.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)Spravedlnost.
Den reformace.
Důraz na KB. Nový rok.

Text:

Hledejte nejprve KB a jeho spravedlnost. To ostatní vám bude přidáno.

Čtení:

Římanům 5,1-11. Lukáš 14,16-24. Deuteronomium 8,7-20. Jozue 24,14-18.
Lukáš 14,16-24.
16
Ježíš mu řekl: "Jeden člověk chystal velikou večeři a pozval mnoholidí.
17
Když měla hostina začít, poslal svého služebníka, aby řekl pozvaným:'Pojďte, vše už je připraveno.'
18
A začali se jeden jako druhý vymlouvat. První mu řekl: 'Koupil jsempole a musím se na něj jít podívat. Prosím tě, přijmi mou omluvu.'
19
Druhý řekl: 'Koupil jsem pět párů volů a jdu je vyzkoušet. Prosím tě,přijmi mou omluvu.'
20
Další řekl: 'Oženil jsem se, a proto nemohu přijít.'
21
Služebník se vrátil a oznámil to svému pánu. Tu se pán domu rozhněvala řekl svému služebníku: 'Vyjdi rychle na náměstí a do ulic města apřiveď sem chudé, zmrzačené, slepé a chromé.'
22
A služebník řekl: 'Pane, stalo se jak jsi rozkázal, a ještě je místo.'
23
Pán řekl služebníku: 'Vyjdi za lidmi na cesty a k ohradám a přinuť je,ať přijdou, aby se můj dům naplnil.
24
Neboť vám pravím: Nikdo z těch mužů, kteří byli pozváni, neokusí mévečeře.'"

Osnova.:

1)
JK k něčemu vyzývá. Něco požaduje. V pozadí: nabídka.
2)
KB. Oč jde. Plnost života zde na zemi a pak věčně. Věčnost začíná už zde. Plný, šťastný život. Koncentrace našich lidských ideálů po dokonalém životě.
3)
Hledat. Ne ruce složené v klín. Úsilí. Práce. Námaha. KB (plný a pravý život) nám nespadne do klína jen tak.
4)
Nejprve. Problematické slovo v mnohých výkladech. Na prvém místě. To nejdůležitější v životě.
5)
Spravedlnost KB. Nové vztahy mezi lidmi. Podle Boží vůle. V plnosti se to naplní až v budoucnu, až se prosadí KB. Zatím máme usilovat o paprsky světla KB. Při nás osobně. Společenství sboru, církve. Od nás to má vyzařovat do širšího okolí kolem nás.
Podobenství o pozvaných na hostinu. Boží spravedlnost.
a)
Pozvaní odmítli. Předtím slíbili. Zvoucí: Neokusí z mé hostiny. Když neměli zájem, je to spravedlivé, že se zvoucí o ně už nebude zajímat.
b)
Pozvaní chudí a mrzáci.
1.
Lidé na okraji společnosti a za okrajem společnosti. Mezi ploty. Ani nejdou na náměstí. Třeba se tam nedostanou nebo je tam ostatní nechtějí mít. Aby nikoho nebo někoho nerušili svou pouhou existencí či přítomností.
2.
Boží spravedlnost nabízí. Obraz KB: Nový Jeruzalém. Bohatství. Zlatem se tam dláždí ulice. Dlažební kostky ze zlata. Služebný charakter zlata. Jde o to mnohem důležitější. Plnost a dokonalost života.
6)
Naděje. Zaslíbení: To ostatní bude přidáno. Myslí se to základní, co člověk potřebuje k životu. Aby mohl žít. Ne pamlsky.
7)
My: Často hledáme nejprve to ostatní. Až když nám zbude čas, pak hledáme Boží věci jako kulturní a duchovní nadstavbu.
a)
Lidé zajištění a dobře situovaní mají lepší šanci. Mají čas a energii na duchovní oblast.
b)
Člověk, který musí spotřebovávat příliš mnoho energie a času na zajištění a zachování života svého a svých blízkých. Mnohdy je velmi unaven a vytrácí se mu povědomí pravého a plného života.
c)
Posluchači JK. Chudí Galilejci. Měli s bídou jenom to základní. Třeli bídu s nouzí. Mnohdy měli i hlad.
d)
JK. Nezajištěnost života. Ptáci mají hnízda. Lišky mají doupata. Syn člověka nemá, kde by hlavu sklonil. Mnohdy spal JK s učedníky pod širákem. Teplejší krajina, ale k ránu bylo dost zima. Někdy Ježíš nevečeřel.
e)
Rozumná zajištěnost. Naše zeměpisné šířky. Chladnější podnebí. Střecha nad hlavou. Jídlo. Oblečení přiměřené dané společnosti. Papíry, minimálně občanský průkaz. Pavel Tesalonickým: Kdo nechce pracovat, ať nejí. Odpovědnost za svěřený život.
f)
Díky Bohu jsme zajištění a zabezpečení. Přesto na nás leckdy mnohé dotírá:
1.
Nemoci. Po určitou dobu v životě. Deptá nás to. Zmáhá nás to. Mít hlavu nad vodou. Plnost života. Neztratit výhled.
2.
Mezilidské vztahy. Třeba na léta. Leccos nám v životě nevyjde podle našich plánů a dobrých snah. Neztratit perspektivu směrem ke KB.

Postup:

1)
Otázka: Je na světě více spravedlnosti nebo nespravedlnosti? Každý si snadno odpoví. Noviny. Musí z něčeho žít. Romány.
2)
Co je to spravedlnost. Různé pojetí.
a)
Silný: Aby se mohl uplatnit. I na úkor slabých. Útisk. Pokořování. Vykořisťování. Otroctví. Často ospravedlňováno a zdůvodňováno i z bible. V průběhu dějin lidstva. Vlčí morálka ve světě.
b)
Slabý. Chce se domoci svého práva. Rovnost. Aspoň přiměřeně žít. Základní věci k životu. Snad mírný nadstandart.
c)
Nemocný. Invalida. Snaha vyrovnat se zdravým. Kompenzace v maximální možné míře. Když to nejde jinak, tak aspoň trochu světla v životě.
d)
Názor chudáků: Silní by se měli dělit s chudými a slabými.
e)
Bohatým ale nejde o přirozenou rovnost. Cítí se schopnější. Citlivé srdce není dáno každému.
3)
Bible stojí na straně slabých. Právo pro slabé.
a)
Riziko u silných: Překrucování práva ve svůj prospěch, i proti slabým. Na to překrucování mají peníze, vliv, moc. Využití pro sebe. Uplácení soudců. Vydávají zákony, které jim vyhovují.
b)
Obdoba v každé době. Obyčejný člověk těžce vyhlíží po spravedlnosti.
c)
Iluze v dějinách: Stejné možnosti pro každého. Osobní vybavení: Zdraví, schopnosti, flexibilní svědomí. Není to dáno každému v rovné míře.
d)
Kde a jak se člověk narodil. Americký milionář contra chudý, hladovějící Ind.
4)
Lev a beránek.
a)
Odlišná spravedlnost. Hrubě řečeno: Lev se chce nažrat. A hodně. Beránek: chce žít, přežít. Otázka, jak to lidsky řešit. Zvířecí řešení i mezi lidmi. Otázka sociálního citu.
b)
Biblické řešení. Lev i vůl budou žrát plevy. Lev se stane vegetariánem. Sleví silný. Straní se slabým. Lev musí slevit ze svých nároků. Ohled na slabého. Přizpůsobit se mu.
c)
Je to možné jen v KB. Nebo jen tam na zemi, kde se aspoň trochu uskuteční řády KB.
d)
Situace Izaiáše před zajetím.
1.
Rady, jak přežít. Bohatí odradili slabé. Nebojovali pro zájmy silných. Chudým začalo být jedno, jestli je mají odírat a dřít z kůže souvěrci ve víře nebo pohanští cizáci.
2.
A tak tím, že silní neslevili a neprojevili sociální cit, přišli nakonec o všechno.
5)
Realita života. Jak řešit.
a)
Jugoslavie. Mísení národů.
b)
Sovětský svaz. Izrael. Amerika, jižní a severní. Relativně nejlépe to vyšlo právě tam.
c)
Lze střílet nebo bombardovat. Jak k tomu přijde obyčejný člověk po generacích? Lidé už někde žijí po generace. Cikáni u nás.
d)
Sudety. Zábor, Češi museli odejít. Po válce museli odejít Němci.
e)
Valašsko. Kdyby přišli Keltové a vyhnali nás pryč. Jak by nám bylo?
6)
Boží spravedlnost v bibli.
a)
Bůh. Pán. Předkládá své zákony. Poslouchat Boha. Předpoklad, aby nastala spravedlnost. Bůh s námi nediskutuje a nesmlouvá. Žádná demokracie. Nabízí. Naše svoboda: Přijmout nebo nechat.
b)
Neschopnost člověka. Naděje: Milost Boží. Ospravedlnění od JK. Ale musíme přijmout nabídku. Bůh se nám nevnucuje svou milostí. Spravedlnost z víry, ale dobré skutky jsou důsledkem.
c)
Jde o existenciální oblast života. Zdaleka ne každý člověk kapíruje, oč vlastně vůbec kráčí, oč se jedná.
7)
Když bude platit Boží spravedlnost, tedy omilostnění.
a)
Změní se vztahy mezi lidmi. Sjednocení ve víře. Rozdíly ustoupí do pozadí. Ukáží se jako druhotné. To největší nás bude spojovat. Víra v JK.
b)
Pak: Nejprve bude člověk patřit do lidu JK, pak teprve k nějakému národu. Lidští lvové budou jíst plevy jako beránek. Přeměna a proměna dravců na beránky.
c)
Vize eschatologické budoucnosti. Povzbuzující. Ukázat, kterým směrem máme jít a žít.
8)
Martin Luther. Den reformace. Spravedlnost z víry, ne zásluhy. Cesta zásluh: Plnit Boží zákon. Nedokážeme to. Milost od Boha. Je nám nabídnuta. Lze ji přijmout nebo odmítnout, obejít, přeslechnout. Šance pro každého. Skutečně pro každého.
9)
Kuponová privatizace. Šance pro každého. Aspoň to tak bylo propagováno. Byla i rizika. Jenže někteří měli těch šancí víc, našly se jiné cesty. Proklamováno krásně, všichni stejně na bílé čáře. Dopadlo to však různě a všelijak.
a)
KB je opravdu pro každého, v plnosti. Podíl na KB. Vstup do KB.
b)
PB je tak bohatý, že velkoryse a štědře nabízí své království všem. Dlažební kostky na ulicích v Novém Jeruzalemě budou ze zlata. Zlatem se tam tedy bude dláždit.
10)
Boží milost.
a)
Bez rizika. Jen přijmout. Člověk nemusí zaplatit ani těch 1000 korun a některé drobnější další vstupní poplatky jako v kuponové privatizaci blahé paměti.
b)
Žádné složité vyplňování papírů. Pouze natáhnout ruku a přijmout.
11)
Co člověk získá. Bez ztráty. Žádný mezičlánek se nepřiživí. Nevyčíslitelné hodnoty. Podíl v KB. Nikdo to nevytuneluje. Tolik zlata co je v KB nikdo nedokáže odnést. A proč také? Je tam zlata a dalšího bohatství jako smetí.
12)
Omlouvám se za takové materielní srovnání. Ale je výstižné.
a)
O materielních věcech lidé diskutují a dumají. Vzpomeňme na onu dobu, kdy se řešily otázky, kam investovat. Věnuje se tomu čas. Televize. Radio. Noviny. Informace a doporučování.
b)
KB je nezměrně víc. Přitom lidé kolem něho chodí lhostejně. Ani přemýšlením a dumáním o KB se lidé nadměrně neunavují.
13)
Investice do KB, v uvozovkách: Pouze přijmout. Nedůvěra člověka. Nikdo nám přece nedá nic zadarmo. Leckdo v tom hledá nějaký háček nebo zafírovaný fígl. Ale většinou jde o obyčejnou lhostejnost. Zaplaceno: JK, Golgota, kříž. Zaplatil za nás jiný.
14)
Přijetí KB. Čím dřív, tím lépe.

Poznámky:

1)
Šance pro každého. Nabídka. Ale jen potud, dokud máme čas. Čas našeho života skončí. Neodkládat. Stáří, nemoc. Člověk nemusí být schopen něco přijmout.
2)
Brát dividendy z KB. Křesťanský život. Život z víry.
3)
Chápání textu. Co ovlivní výklad.
a)
Různé doby. Dějinné situace.
b)
Příslušnost k sociální skupině. Chudý. Bohatý.
c)
Mladý.Starý. Střední generace.
d)
Příklad církve a členů církve kolem nás. Osobní dosvědčení se hledá především u představitelů církve, ať si to uvědomují či nikoli, ať si to chtějí či nechtějí uvědomit. Ať se jim to líbí či nelíbí. I farář je představitel církve.
4)
Malá víra členů církve a církve jako takové.
a)
Snaha zabezpečit se jinak než ve SB. Materielní jistoty. Stále víc se mluví o penězích. Církev hledá především to ostatní a zapomíná, že JK navrhuje nejprve hledat KB.
b)
Teoreticky se to ovšem poví jinak.
c)
Je totiž třeba se co nejrozhodněji distancovat od jakéhokoliv osočení či nařčení, že církev mnohdy či občas nebo dokonce často zapomíná na to podstatné ze svého poslání ve prospěch úsilí o zajištění své pozemské instituce.
d)
Není důvod mít nic zásadního proti tomu přidávanému ostatnímu, pokud to ostatní má opravdu jen služebný charakter. Myslí se (na) služebný charakter pro Boží věc v tomto světě.
5)
Nutnost žít. Zajistit pro život sebe i rodinu. Odpovědné úsilí v oblasti toho ostatního.
6)
Jídlo. Lahůdky. JK předpokládá jen jídlo, základní věci.
7)
Oděv. Móda. Luxus.
8)
Rozdíl mezi skromností a nouzí. Když člověk je skromný v nadbytku, hodně ušetří. Co s tím udělá? Když člověk nemá, neušetří a je na tom mnohdy hůř než onen skromný boháč. Minimálně o rezervu zázemí.
9)
Modla blahobytu a zajištěnosti.
10)
Závist a rozlišování faktů. Spravedlnost a konstatování reality, faktů.
11)
Málo času na KB v životě, když člověk spotřebovává čas k zajišťování života. Ve výhodě je pak bohatý. Může si udělat na KB víc času.
12)
Blahosklonnost boháčů vůči chudým. Uštědřují jim nezištně dobré rady, jak by měli lépe žít.
13)
Život je víc nežli pokrm. Nežijeme, abychom jedli, ale jíme, abychom žili. Když má ale hladovějící Ind hlad, nemůže plně žít, nebo vůbec nemůže žít.
14)
Evangelium po americku: Církev je tu pro lidi na určité úrovni. Homogenní sbory po stránce sociální. Církev je začleněna do lepší (zajištěné) střední společnosti.
15)
Radost ze života. Čas na radost. Udělat si čas. Mít. Žít. Ne se jen topit ve starostech. Jsou ale starosti skutečné a nezbytné, ale i nadbytečné nebo docela zbytečné.
16)
Příklad JK. Vagabundující bezdomovec. Neměl střechu nad hlavou. Někdy ani nevečeřel. Jenže nebyl ženatý a neměl rodinu, o kterou by se musel odpovědně starat.
17)
Apoštol Pavel. Svobodný. Mnoho nepotřeboval. Dělal stany pro armádu. Uživil se a vydělal si i na misii.
18)
Spoléhání na Boha.
a)
Svědectví jednoho faráře: V modlitebním shromáždění se modlil za peníze na opravu ledničky. Druhý den byly peníze ve schránce.
b)
Onomu zázračnému kazateli-modlitebníkovi hodil obálku s penězi do schránky někdo, kdo byl při modlitební chvíli. Někdo z movitějších, kdo byl dotčen atmosférou modlitební chvíle.
c)
Jiní se modlili ve finanční nouzi i v nemoci. Nevyšlo jim to.
19)
Nepropadnout extrémům: Sobectví. Lehkomyslnost, lajdáctví, lehkomyslná lhostejnost.
20)
Člověk nemůže rozdat všecko.Z čeho by pak žil? Byl by na obtíž jiným nebo státní nebo různě veřejné sociální péči. Pavel, 1 tesalonickým: Kdo nechce pracovat, ať nejí.
21)
Odpovědná starost o vlastní budoucnost.
22)
Církev není vždy dobrým příkladem.
a)
Nepomůže ani svým farářům, když jdou na důchod a nemají kam. Celý život sloužili v církvi za málo na farách, v cizím.
b)
Pokud církev pomůže známým a po známosti, pak je to svědectví o něčem jiném a jiného druhu.
23)
Nezůstávat jen u svých starostí. Ochota pomoci jiným v jejich starostech. Galatským: Jedni druhých břemena neste.
24)
Bůh pečuje o nás. Důvěra. Jak konkrétně? Vyznání: Bůhmá péči o nás.
25)
Rozměr vděčnosti.
26)
Příklad farářů v jejich životě ohledně nepečování.
a)
Jeden farář. Za hluboké totality žil jen z mizerného farářského platu. Ve sboru rozhlašoval, že dává desátky Pánu na jeho dílo v tomto světě a že nemají v rodině nedostatek.
1.
Přitom si jezdil autem. Nemusel počítat kilometry, resp. Benzin či peníze na benzin. Dovolenou občas trávili v socialistické cizině na jihu a na severu.
2.
Ani na oblečení členů rodiny nebyla vidět nouze. Dokonce to bylo z valné části oblečení tuzexové a západní.
b)
Inu, PB dokázal zhodnotit jeho desátkovou štědrost z české platové mizerotiny. Jiní faráři sotva lapali po dechu. Asi nebyli dost zbožní nebo desátkově štědří. Nebo neuměli dost dobře hospodařit?
27)
Boháč má lepší předpoklady k hlubší zbožnosti než chudý.
a)
Má čas, je odpočinutý, má méně starostí o uhájení toho základního v životě.
b)
Chudý nemá šanci zbohatnout.
c)
Boháč může mluvit o skromnosti. Dokonce může chuďasovi radit, jak je dobré, když člověk moc netloustne.
28)
JK straní chudým. Ale slova textu říká právě chudým. Ti mají dost životních starostí. Víc než dost.
29)
Vděčnost Bohu a odpovědnost za svěřený život od Boha.
30)
KB. Hledat. Vyhlížet. Mezi námi. V nás.
31)
Duch svatý.
a)
Působí prožívání KB na zemi. Svědectví věřících lidí, co jim bylo přidáno. Nesvědčí ale, jak se podělili s těmi, co nic neměli. Komu oni přidali.
b)
Podobenství o boháčovi s nadměrnou úrodou. Nadřel se při stavbě nových velkých stodol. Nepomohl chudým, ale zajistil se až do konce života. Jenže netušil, že si toho svého zajištění dlouho neužije. V noci ho klepla pepka.
32)
Otče náš. Prosba o vezdejší chléb. To základní, ne pamlsky. Nepřidávat si zbytečně starosti navíc, když má člověk zajištěn život v tom základním.
33)
Opustit dům a rodinu pro JK.
a)
S vírou a nadějí, že najde víc domů otevřených, bratrů, sester, rodin.
b)
V praxi života církve se to zatím moc nepraktikuje. Zatím se to moc neosvědčuje. Ale JK má opravdu odvážnou vizi o své církvi.
c)
Nebo si to sám JK spletl s KB? Že by to platilo až v KB a zatím ne zde na zemi?
34)
Otázky. Konfort. Nadstandart. Luxus. Blahobyt. Zajištěnost. Nezbytné minimum.
35)
Dnes potřebuje člověk k životu (u nás) daleko víc než s čím vystačil tehdy JK.
a)
Bydlet. Oděv přiměřený stavu společnosti. Jídlo. Sociální a zdravotní pojištění.
b)
Člověk musí mít vyřízené např. Různé papíry, aby mohl vůbec existovat. Např. Občanský průkaz a různé kartičky na kde co. Pokud skončí jako bezdomovec, pak je sice volný jako pták, ale zdaleka ne každý volný pták v lidské podobě z toho má radost.
36)
Křesťanští evangelisté, evangelizátoři, mystici a pod. Staví na první místo duchovní hodnoty proti materielním. Ale v tom materielním jsou zajištěni. Aspoň základně, v tom základním. Mají to už.
37)
Hledat nejprve KB s vírou, že to ostatní bude přidáno.
a)
Zkrat ve zvěstování církve. Mluví se o KB. Zmiňuje se, že další bude přidáno. Ale to přidané už tvoří základnu zvěstování. Sbíhají se tedy laskominy na ještě něco dalšího.
b)
Snaha získat posluchače, aby PB změnil jejich srdce ve štědré platiče.
38)
Bohatý obchodník vydělal velké peníze na třetím světě. Ze svého zisku udělil pár tisícovek dolarů na misijní účely, aby domorodci byli otevřenější pro něj jako pro spolukřesťana z jiné země.
39)
Rozdělení lidí.
a)
Bohatí.
b)
Chudí.
c)
My. Nejsme ani bohatí, ani chudí, že ano? Jsme současně i bohatí, ale i chudí. Záleží na tom, zda se srovnáme s americkým miliardářem nebo s hladovějícím Indem.
40)
Text zní jinak různým lidem v různých situacích:
a)
Blahobyt.
b)
Nouze.
c)
Starost o svět. Odpovědnost. Aspoň odpovědné cítění. Válka. Ekologie. Sociální spravedlnost ve světě.
d)
Povahová bezstarostnost nebo neodpovědnost.
e)
Invalida. Člověk kypící zdravím.
f)
Běžné každodenní starosti.
41)
Starosti o život přerůstající až do strachu. Oprávněně nebo neoprávněně. Nadměrné starosti a pečování. Neúměrné.
42)
Ochota uskrovnit se v životě.
a)
Nedržet vždy krok s lidmi kolem.
b)
Pokud má člověk solidární a nesoucí zázemí v církvi, pak to není tak těžké. Resp. Dá se to nějakou dobu vydržet.
c)
Pokud je však na tom člověk viditelně a zřetelně hůř v rámci církve, pak se mnohé snáší a zvládá hůř.
43)
Slavit. Feiern. Doklad, že jde o lidi zabezpečené. Chtějí nadstandart, nadstavbu. Nad to materielní. V tom by byla církev jistě nápomocná. Lze pak vyinkasovat aspoň režijní náklady.
44)
Text. Nejprve.
a)
Na prvém místě. Uvědomit si, co je vposledu to nejdůležitější. Člověk si to mnohdy uvědomí až tváři v tvář těžké nebo dokonce zničující nemoci. To by rád obětoval opravdu všecko pro záchranu svou nebo svého blízkého.
b)
Job: Kůži za kůži. Všecko co má, dá člověk za svůj život.
45)
Kázání na text může mít různé akcentace v různých dobách.
a)
Totalita. Ke správnému biblickému tónu se někdy přidával (třeba zčásti podvědomě) podivný podtón či akcent.
1.
Vidíte, církev má jít dějinami jako nezajištěná instituce. Náznak: Církev dnes taková je. Jsou mnohé nejistoty pro církev. Církev je do velké míry dobrým příkladem a svědkem.
2.
Posluchači by neměli jít cestou nadměrného zajišťování sebe a měli by pamatovat i na církev: penězi, časem, energií.
Dovětek ohledně rozumného a odpovědného života s nutností základního zajištění se obvykle už nedodával nebo jen přehlédnutelně (přeslechnutelně) krátce, třeba jednou větou. A to leckdy ještě napolo spolknutou.
3.
Na druhé straně (mimo kázání) docházelo u církve a hlavně u některých hbitějších jednotlivců k překvapivému zajišťování se. Např. Z ciziny.
b)
Po VLR se na tento text raději příliš často nekáže. Tedy ne příliš moc, což v praxi znamená velmi zřídka nebo skoro vůbec.
46)



Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.