Matouš 6,10.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)Advent.

Text:

Přijď království tvé.

Čtení:

Izaiáš 40,1-11. Izaiáš 11,1-11. Matouš 22,1-10. Podobenství o hostině. Žalm 99. Efezským 1,3-12.
Lukáš 14,12-24.
12
Tomu, kdo jej pozval, Ježíš řekl: "Dáváš-li oběd nebo večeři, nezvi své přátele ani své bratry ani příbuzné a bohaté sousedy, poněvadž oni by tě také pozvali a tak by se ti dostalo odplaty.
13
Ale dáváš-li hostinu, pozvi chudé, zmrzačené, chromé a slepé.
14
Blaze tobě, neboť nemají, čím ti odplatit; ale bude ti odplaceno při vzkříšení spravedlivých."
15
Když to uslyšel jeden z hostí, řekl mu: "Blaze tomu, kdo bude jíst chléb v království Božím."
16
Ježíš mu řekl: "Jeden člověk chystal velikou večeři a pozval mnoho lidí.
17
Když měla hostina začít, poslal svého služebníka, aby řekl pozvaným: 'Pojďte, vše už je připraveno.'
18
A začali se jeden jako druhý vymlouvat. První mu řekl: 'Koupil jsem pole a musím se na něj jít podívat. Prosím tě, přijmi mou omluvu.'
19
Druhý řekl: 'Koupil jsem pět párů volů a jdu je vyzkoušet. Prosím tě, přijmi mou omluvu.'
20
Další řekl: 'Oženil jsem se, a proto nemohu přijít.'
21
Služebník se vrátil a oznámil to svému pánu. Tu se pán domu rozhněval a řekl svému služebníku: 'Vyjdi rychle na náměstí a do ulic města a přiveď sem chudé, zmrzačené, slepé a chromé.'
22
A služebník řekl: 'Pane, stalo se jak jsi rozkázal, a ještě je místo.'
23
Pán řekl služebníku: 'Vyjdi za lidmi na cesty a k ohradám a přinuť je, ať přijdou, aby se můj dům naplnil.
24
Neboť vám pravím: Nikdo z těch mužů, kteří byli pozváni, neokusí mé večeře.'"

Postup:

1)
Čekáme KB. Vyhlížíme: JK. Naděje.
2)
Ani nejlepší stát na zemi ještě není KB.
3)
Vlom KB do našeho života. Všedního. Když se někdo vláme do domu. Dveře. Lítají třísky. Střepy. JK, vlom do našeho srdce. Rozbít naše staré, sobecké. Udělat pořádek. Díky Bohu za to. PB s námi má dost práce.
a)
Nemoc. Opuštěnost. Vlom naděje.
b)
Vina. Izolace. Zlom. Nový začátek. Otevřeme se my nebo druzí. Obé je nutné. Zázrak.
c)
Opuštěnost. Smutek. Někdo potěší.
4)
KB je jistota, perspektiva, budoucnost. Smysl života. Cíl. Ne bezcestí.
5)
KB není prázdný obláček lidského vzepětí.
a)
Projekt ráje na zemi. Lidská ušlechtilá horlivost. Dobrý nápad člověka na změnu světa.
b)
KB není lidská idea.
6)
KB je v JK. Kázání. Uzdravování. Pomoc. Překonání zla. Změna člověka. Zacheus. Pokání. Radost. Nový život. Láska. Znamení slávy a moci KB tehdy i dnes.
a)
Zacheus.
1.
Neuspokojen se svým životem. Zbohatlík. Uměl to.
2.
Touha změnit život. Setkat se s JK.
3.
Lidé mu to zpočátku nechtěli umožnit.
4.
JK do něho nehučel. Sám od sebe při rozhovoru s JK se rozhodl. Polovinu majetku rozdal chudým. Náhrada čtvernásobně tomu, koho ošidil, poškodil.
5.
Skutečná změna s člověkem, když pustí něco ze svého majetku.
b)
Milosrdný Samaritán.
1.
Nejednal normálně. Kněz a levita jednali normálně, tržně. Aspoň z toho nemít ztráty.
2.
Ale co je měřítko normálnosti? Naše posouzení či Boží vůle?
7)
Velikonoce. KB je při díle. Kříž. Vzkříšení. Spása člověka. Otevřené dveře.
8)
KB mezi námi. Je těžké tomu věřit a uvěřit. Změna života. Nový přístup k životu. Služba. Ne vlastní prospěch a sobectví. Spravedlnost. Pravda. Láska. Odpuštění. Milosrdenství.
a)
SB vstupuje do našeho života. Poslušnost.
b)
Společenství církve, sboru. Boží řády. Řády KB.
c)
Přestat pohrdat lidmi. Požadavek: Pokládat druhé za důstojnějšího sebe. Naše zmírnění: Druhého považovat aspoň za stejně důstojného, za sobě rovného. Pomluvy. Nepodložené kritiky.
d)
Služba. Otevřené oči, srdce, ruka.
e)
Strach. Vytlačovat ho. Nejsme sami svoji.
f)
Poznat a uznat Boha za svého krále. Král: svrchovaný pán.
g)
Svoboda. Vnitřní vyrovnanost. člověk je prach. Každý. I velmi mocný. Mocní odcházejí, Kristus zůstává.
h)
Pokoj. Spravedlnost. Nové nebe a nová země. Pokoj pro tiché. Ne přitakání násilí.
i)
Příroda. Náprava. Lev a beránek. Dravec se stane býložravcem. Sleví ze svého. Boháč pomůže chudákovi. Vyvine iniciativu a pomůže. Iniciativa u mocných, bohatých, silných, u těch nahoře. Iniciativa k pomáhání. Změna v člověku. Otázka sobectví.
9)
První krok k nápravě života na zemi.
a)
Barth: Sepnout ruce k této prosbě. Musí to ale znamenat začátek k povstání proti nepořádkům tohoto světa.
b)
Poznámka: Káže se, káže. Místo pozvedání hlasu proti nepořádkům světa a dělání dobrého církev jen stále víc sbírá na sebe a pro sebe. Zachovat sebe. Zachovat svou existenci.
10)
Kosmické rozměry.
a)
Bůh je všecko ve všem. Harmonie. Zjevení. Boží město. Nový Jeruzalem. Otevřeno všem. Ve dne i v noci. Stále otevřené. Světlo.
b)
Pozváni jsou všichni. Žebráci i boháči. Lazar i boháč. Pan Lazar i nejmenovaný bohatec. Lační. Tiší. Chudí. Žijící z milosti silných.
c)
Silní a mocní se v takové společnosti necítí dobře. ˇČasto nepřicházejí. Obava, aby nemuseli na některé platit či různě nějak doplácet.
11)
Víra. Záblesk. Závdavek. Záloha. Zážitek. V paprscích světla lze něco spatřit. Radost. Podobenství o hostině. Děje se něco v srdci, ve sboru, v církvi, ve světě.
12)
Výhled. Čeho oko nevídalo, ucho neslýchalo. Co nepřišlo člověku na mysl ani v nejbujnějším rozběhu lidské fantazie. Smrt. Procitneme ve světle KB.
13)
Máme ještě čas k přijetí pozvání. Rozhodnout se. Dnes. Ne až zítra. Zítra by mohlo být už třeba pozdě. Smrt nemá poslední slovo, když jsme s JK.

Poznámky:

1)
Bod 3.
a)
Opuštěnost.
1.
Špatné svědectví pro církev, jestli se najde někdo, kdo se cítí opuštěný. Hlavně dokonce v církvi.
2.
Více kázat, aby se KB více vlamovalo do běžného života.
3.
Doklad působení KB, když se najdou lidé, kteří v jeho jménu lidem pomáhají.
b)
Uvědomit si:
1.
Takto uvažují trochu myslící lidé.
2.
Za co ta církev stojí, když jsou i v ní lidé opuštění.
3.
Trefeno do černého. Jedna z vážných příčin krize dnešní církve. Nezájem o člověka. Ztrácí se člověk.
2)
Gustav Heinemann, president BRD: Mocní odcházejí, Kristus přichází.
3)
Žalm 146. Nedoufejte v knížata, v syny lidské.
4)
Paprsek světla KB na zemi, mezi námi.
a)
Prosba o to.
b)
Přiložit ruce. Ora et labora.
5)
Ne násilnické prosazování KB na zemi. Chiliasté. Adamité. Husité. Blouznivci. Děsivé konce. Fanatici.
6)
Vina.
a)
I mnozí vinníci mají dojem: Máme čisté svědomí.
1.
Masoví vrazi. Jednali přece na příkazy nebo přání někoho nahoře.
2.
Zloději cítící se nevinní, jednali přece podle zákonů, existují díry v zákonech.
3.
Miliardáři. Narodili se jako bohatí, jen užívají toho, co všelijak získali předkové. Nic zlého jsme přece neudělali.
4.
Ublížili přímo nebo nepřímo lidem? Poškodili Boží věc ve světě?
b)
Vina rozděluje i nevysloveně.
1.
Ale zato rozděluje nevýslovně.
2.
Minimálně narušení důvěry.
3.
Člověk vůči člověku je pak ve střehu. Nutná opatrnost je nutně na místě.
4.
Velmi tíživé a obezřetné je to zvláště u nevyznané a nepřiznané viny.
c)
Vyznání viny.
1.
Přiznání. Formulování.
2.
Roviny: Mezi lidmi. Bůh a člověk.
3.
Bez přiznání viny a uvědomění si viny není možné odpuštění.
4.
Obecné odpouštění kde komu bez uvědomění si konkrétní viny tak hojně oblíbené v této církvi je většinou na (pro) kočku.
d)
Tzv. Laciné odpuštění.
1.
Mnohdy se vyžaduje. Vynucuje se. Pomluvy, časté, hojné, mnohé, ostré: on nechtěl odpustit. On v srdci chová hořkost. Přece i PJK nám odpustil.
2.
Mnohý násilník tvrdě vymáhá odpuštění od své oběti aspoň rafinovanou formou, aby se ta oběť tvářila , že se vlastně zas nic tak moc nestalo.
3.
Mnozí vinníci v církvi chtějí od svých obětí tuto větu slyšet z jejich úst, aby se mohli třeba s čistým svědomím pochlubit, že si navzájem odpustili.
4.
Naznačí se tím, že vlastně vina byla na obou stranách a že jsme si teď už kvit, i když důsledky viny násilníka stále nese a ponese oběť.
e)
Náprava důsledků viny.
1.
Pomoc pro odpuštění.
2.
Odčinění. Satisfakce. Zacheus odškodnil čtyřnásobně ty, které ošidil, poškodil, kterým ublížil. Ten čtvernásobek byl tehdy úředně stanoveným požadavkem. Náhrada ztráty za úroky, nemožnost něco podnikat nebo se jinak odpíchnout nebo něčeho dosáhnout.
3.
Příklad: Přejet pokojného chodce na chodníku. Zmrzačení, důsledky pro zbytek života. Dopad i na rodinu. Snížená pracovní možnost. Táhne se to dál i do další generace. Opilý nebo neopatrný řidič zaplatí pokutu nebo si něco odsedí.
Ale to není odškodnění pro nevinně přejetého. Nelze zazlívat, když takový člověk nespěchá s nějakými prohlášeními o odpuštění a o tom, že se vlastně nic nestalo. Ono se stalo. A setsakramentsky moc se stalo.
Pobytem za katrem si vinník může myslet, že se už může radovat z čistého svědomí. Pokud takový dotyčný chodí do kostela, tak je jeho svědomí jistě čistší, vyčištěnější, neboť mu v tom pomohou faráři, pokud je dobrým platičem na církev.
Dotěrné vyžadování slovního odpuštění je pěkný příklad pěkného farizejismu. Být mrzákem na celý život a mít újmu pro celou rodinu, na to se tak snadno nezapomene. A proč by tady měl něco dělat dotyčný, který si už svůj trest za mřížemi odseděl?
Újmu mají i děti mrzáka nebo zabitého.
4.
Jiný příklad:
Věrný presbyter sboru jel jak šíron na úzké silničce ve vesničce. Na cestu vyběhl desetiletý chlapec.
Při předepsané rychlosti by řidič byl schopen zastavit a nemusel by pak stát před soudem pro zabití, pro způsobení smrti.
Ale i v církvi se najdou známí, dobří právníci, a tak se to může hodit do maximálně výhodného autu. Viz: Neosobně.
f)
Vyřešení odpuštění. Vlom KB. Boží dílo.
7)
Opuštěnost.
a)
Trpí tím mnoho lidí.
b)
Záležitost zvláště měst.
c)
Pohřeb. Někdy málo lidí. Někdy dokonce nepřijde nikdo. Doklad opuštěnosti a nezájmu. Nelze se divit, když pak i mnozí církevníci neprojeví zájem o církevní pohřeb v kostele nebo vůbec o nějaký pohřeb. Když nepřijdou na pohřeb spolusborovníci, tak proč dělat pohřeb ve sboru?
d)
Není snadné proniknout mezi lidi. Už vytvořené skupiny a okruhy známých existují i ve sborech. Uzavřené party.
e)
Sbor. Společenství lidí různých, ne andělů. Sjednocení: víra v JK. Mělo by to být společenství lepší než nějaká parta ve světě. Utěšujeme se: není to v církvi dokonalé. Ale dál za takovou útěchu většinou už nejdeme.
8)
Nepoměřovat lehkomyslně víru.
a)
Kritické oko druhých vidí kolem sebe vše horší. Zvláště u nejbližších druhých.
b)
JK nedošlápne doutnající knot. Nedolomí nalomenou třtinu.
c)
My. Šlapeme divoce kolem sebe. Těžké boty. Sudičství.
d)
Kde člověk začne být laskavější a kde neodsuzuje. Kde pozvedá. Paprsek KB. Vlom KB. Paprsek KB.
9)
Do KB jsou pozváni všichni.
a)
Žebrák i boháč.
b)
Revoluční: i žebrák. Boháč to má běžně, nad tím se nikdo nepozastaví. Tedy: Fakticky navíc je pozván ten žebrák. Tomu se dostane to, co by se mu nedostalo. Konečně se dostane na úroveň boháče.
c)
KB je otevřeno i těm, kdo nejsou v lidské společnosti nikam zváni. Kdo jsou nezváni. S kým se nepočítá. Kdo jsou odstrčeni nebo vystrčeni na periferii života.
d)
My. Bezmyšlenkovitě vyslovujeme ono: všichni. Víc si uvědomit: i ti, kdo nejsou lidmi zváni.
10)
Násilnictví ve víře. Adamité, v husitské době. Münster 1535. KB na zemi. Vybudovat. Prosadit. Násilím.
11)
Vina.
a)
Otrlost svědomí. Neporušil jsem zákon. Využívat mezery v legislativě. Záměrně je udělat.
b)
Etika a svědomí je něco přebytečného v tomto světě a stále víc i v církvi.
c)
Boží soud. Pojetí viny. Ne podle mezer v legislativě. V Boží legislativě nejsou mezery. Boží paragrafy nejsou ohebné. Nejsou v nich díry, do kterých by se někdo mohl vecpat či vedrat nebo by se do nich dokázal napěchovat či napresovat.
d)
Nic jsem druhému neudělal zlého, tedy jsem z obliga? Matouš 25. Poslední soud. Cokoli jste neučinili dobrého. Tedy: Vina není jenom to, co člověk vykoná zlého, ale i to, co nevykoná dobrého.
e)
Proroci: Natahování práva.
12)
Vina.
a)
Uvědomit si vinu. Formulovat vinu. Vyznat. Říci. Přiznat. Uznat. Lítost. Ošklivit si hřích, vinu.
b)
Náprava. Odčinit. Odčiňování. Někdy její následky trvají po dlouhá léta.
c)
Prosba o odpuštění. Ne vynucování. Ani přímo, ani nepřímo.
d)
Rovina viny (hříchu) před Bohem a před lidmi.
13)
Boháč nechá odehnat Lazara od vrat. Nerušit ho. Nemůže ho ani chápat. Dnes. Lazarové se nedostanou ani ke dveřím domů boháčů. Ochranka odežene Lazary mnohem dřív než se dokáží přiblížit ke dveřím. Vyhánění Lazarů ze smetišť na očích boháčů.
14)
Osamocenost člověka. Doklady:
a)
Parky ve městech. Lidé sedí sami na lavičkách.
b)
Domov důchodců. Mnohé nikdo nenavštíví.
c)
Pohřeb. Bez přítomných. Nebo jen hrstka smutečních hostů.
d)
Byt ve městě. Mrtvého někdy najdou po týdnech.
e)
Osamocení lidé v bytech.
f)
Pes, kočka, opička, papoušek a pod. Dělá mnoha lidem jedinou společnost po řadu dní.
g)
Osamocení pijáci alkoholu. Noční alkoholismus. Nemají nikoho, kdo by si s nimi přiťuk. Smutný Švéda.
15)
Doklady osamocenosti v souvislosti s církví.
a)
Církev nic moc prakticky nedělá ani pro zmírnění osamocenosti i mnoha lidí v církvi.
b)
V církvi se o tom víc mluví a dokonce občas i káže než aby se něco konkrétního víc dělalo.
c)
Ztrácí se člověk ze sféry zájmů. Jde víc o získání peněz než o člověka, než o lidi.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.