Matouš 5,43-48.

(Kázání Nový zákon -> 1 Matouš)

Text:

43
Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.'
44
Já však vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují,
45
Abyste byli syny nebeského Otce;protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé.
46
Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž?
47
A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž?
48
Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.

Římanům 12:

17
Nikomu neoplácejte zlým za zlé. Vůči všem mějte na mysli jen dobré.
18
Je-li možno, pokud to záleží na vás, žijte se všemi v pokoji.
19
Nechtějte sami odplácet, milovaní, ale nechte místo pro Boží soud, neboť je psáno: 'Mně patří pomsta, já odplatím, praví Pán.'
20
Ale také: 'Jestliže má tvůj nepřítel hlad, nasyť ho, a má-li žízeň, dej mu pít; tím ho zahanbíš a přivedeš k lítosti.'
21
Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem.

Čtení:

2
Královská 6,8-23.

Postup:

1)
Milovat nepřítele. Nebezpečné. Nenormální. Obvykle to špatně skončí.
a)
Tohle ale v církvi neřekneme. Proto se v církvi prakticky o lásce k nepříteli jenom mluví. Nekoná se. Ještě víc se o lásce k nepřátelům v církvi mlčí. Ovšem i s tím nekonáním.
b)
Vtip: Perou se kluci. Farář: Učil jsem vás, máte milovat i nepřítele. Starší: To není nepřítel, to je můj bratr.
2)
Provokativní požadavek.
a)
Konfrontace s Boží vůlí. Ukolébáváme se. Tváříme se, jako že milujeme i nepřítele. Ale jen slovy, a i to ještě málo. Nestýkáme se s někým, koho by bylo možno označit za nepřítele. Jen vymezený okruh kontaktů.
b)
Už přece víme, jak na to. Jak rozumět SB a jak to vykládat, interpretovat. Radikalismus zastánců a horlivců pro Boží věci už vyprchal: v církvi i u jednotlivců. Svorně se o mnohém mlčí.
c)
Mrkneme na sebe a je nám jasno. Klidně halasně budeme mluvit např. O tom, že máme milovat nepřítele. Už jsme na sebe mrkli, jsme svorní.
d)
Šoku¨jící požadavek: milovat nepřítele. Příliš šokující. Kam s tím např. V atmosféře pohrdání a nenávisti. Násilné činy.
e)
Proč nenávidět nepřítele: Ohrožuje přece nás, společenství Božího lidu.
f)
JK staví hráz.
g)
Radikální zastánci svaté nenávisti. Sklon: Jak ty mně, tak já tobě.
3)
Realita života. Každodenní život. Pokrytectví. Předstírání, že člověk přemohl nenávist. Ona stále ale minimálně doutná a utváří náš vztah k druhému.
4)
Být syny nebeského otce. Otázka našich možností. Realita života. Nabídka být opravdu lidmi. Modlit se za nepřítele, za pronásledovatele, za jejich dobré. Slunce a déšť. Na dobré i zlé.
5)
Milovat bližního. Naše mnohé otázky. Naše podmínky, hranice. Jak druhého hodnotit. Způsob jeho života. Respektovat lidství. Lidská důstojnost. Nebeský otec je otec všech.
6)
Jaký je ten druhý. Ale: Jaký jsem já. Jak on mne vidí.
7)
Ne šetření hranic: dobro, zlo. Ne harmonizace zla. Spravedlnost, nespravedlnost. Táhnout jasnou a zřetelnou čáru. SB varuje před zlým. Postavit se zlu jako synové Otce v nebi. Nevyústit zlobu do srdce. Radikální požadavek.
8)
Být lidským protějškem i nepříteli. I za cenu ztráty.
a)
Dobře se o tom farářovi mluví a káže, když neudělal žádnou zkušenost v tomto směru.
b)
Vyklidit násilníkovi pole. Smete mne pak i s dobrou věcí, kterou hájím. Půjde dál proti dalším lidem. Když hájím věc JK. Nepostavit se násilníkovi. Bude škodit i dalším. Poškodíme jiné, slabé.
c)
Pustošivá nenávist.
9)
Římanům 12.
a)
Pokojné, přejné vztahy. Realita života: Osočování. Ubližování. Pokud to záleží na vás.
b)
Ke vztahu je třeba dvou.

Poznámky:

1)
Nepřítel nepřijde sám, ale pošle najatého pochopa.
a)
Placená námezdní síla za provedení zla. Bez jakéhokoli vztahu ke mně. Nájemní vrah, zloděj. Ve starověku se bojovalo přímo, s očí do očí. Moderní doba: Hlavní násilníci si sedí pohodlně v teplíčku.
b)
Vykonavatel. Ne nepřítel osobně.
2)
Obchodník.
a)
Snaží se ze mne dostat co nejvíc. Chce mne výždímat.
b)
Realitní kancelář, byt. Srazit cenu. On není lidumil. Nepůjde s cenou níž, aby nic nevydělal. I když tzv. Sleví, pořád vydělá.
c)
Jaký vztah? Lhostejnost. Prodávající a kupující. Není bližší lidský vztah. Proč také?
3)
Lidé v církvi.
a)
Vztahy. Napětí mezi spolucírkevníky. Skoro přátelé. Mohou si ale jít po krku.
b)
Příklady z církve by měly být světlem pro okolí církve.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.