Deuteronomium 28,47.

(Kázání Starý zákon -> 5 Deuteronomium)

Text:

Deuteronomium 28,47.
47
Zato, že jsi měl hojnost všeho, ale nesloužil Hospodinu, svému Bohu, s radostí a vděčným srdcem.

Největší hřích izraele:

Izrael nesloužil Hospodinu, svému Bohu, s radostí a vděčným srdcem, ačkoliv měl hojnost všeho.

Čtení.:

Deuteronomium 28,1-48.

Písně:

161-4. Tebe, bože, chválíme.
191-6. Svou oslav Pána písní.

Postup 1:

0)
Pravidla života v zaslíbené zemi.
a)
Izraelci je dostávají už na poušti. Pohled vpřed. Na základě retrospektivního (pozdějšího) pohledu. Připravit se na budoucnost v zaslíbené zemi.
b)
Rady. Instrukce. Napomínání. Varování. Líčení plného zajištěného života.
c)
Vykladači. Kladou důrazy:
1.
Retrospektivní pohled s budoucnostními akcenty.
2.
Budoucnostní pohled s retrospektivní (minulostní) akcentací.
3.
Situace v zaslíbené zemi je zpětně vložena do minulosti. Do období putování Izraele na poušti.
1)
Budeš-li poslouchati Hospodina a jeho přikázání.
a)
Verš 1. Jestliže budeš opravdově poslouchat Hospodina, svého Boha, a bedlivě dodržovat všechny jeho příkazy, které ti dnes udílím, vyvýší tě Hospodin, tvůj Bůh, nad všechny pronárody země.
b)
Požehnání od Hospodina.
c)
Konkrétní podrobné vyjmenování tehdejších aktuálních jednotlivostí. V oblasti požehnání.
2)
Jestliže nebudeš poslouchati Hospodina a jeho přikázání.
a)
Verš 15. Jestliže však nebudeš Hospodina, svého Boha, poslouchat a nebudeš bedlivě dodržovat všechny jeho příkazy a nařízení, která ti dnes udílím, dopadnou na tebe všechna tato zlořečení.
b)
Postihne tě prokletí. Zlořečení.
c)
Konkrétní podrobné vyjmenování tehdejších aktuálních jednotlivostí. V oblasti prokletí, zlořečení.
3)
Pojmy: Požehnání. Prokletí. Zlořečení.
a)
Působí minimálně dojmem starobylosti.
b)
Nejde jen o pouhá slova.
1.
Jde o jejich obsah. Co vyjadřují. Co říkají a co chtějí říci.
2.
Obsah starobylých slov je aktuální i pro nás dnes.
4)
Největší hřích Izraele. Nectili Hospodina s radostným a vděčným srdcem. Přitom k tomu Izraelci měli všechny předpoklady.
a)
Na poušti.
b)
V zaslíbené zemi.
5)
Hodnocení předpokladů k vděčnosti a radostnosti srdce.
a)
Lidský pohled. Někdy hodně škarohlídský.
b)
Boží pohled.
1.
PB obrací pozornost člověka nejen k tomu, co je, ale i k tomu, co má být.
2.
Uvědomit si některé věci, které nevidíme svým přirozeným lidským pohledem.
6)
Věřící člověk je biofil.
a)
Příklon k životu. Vidět (nepřehlédnout) pozitivní prvky života.
b)
Ochrana před nekrofilismem. Negace. Až k sebezničení.
c)
Těžkosti života jsou vždycky. Jde o to je zvládat.
1.
Řešit. Vyrovnávat se s mnohým. Za pochodu v životě. Každodenní zápasy a zápolení.
2.
Nikdy nespustit ze zřetele (neztratit s očí) pozitiva. Především to, co přijímáme od PB. Mnohé lze zvládat pouze vírou.

Poznámky:

1)
Izrael a ČCE. Občasné srovnání.
a)
Izrael putoval 40 let pouští do slíbené země.
1.
Svízele a nedostatky na poušti.
2.
Izrael putoval rád. Z egyptského otroctví do země svobody. Výhled zajištěnosti a blahobytu.
3.
Pak se otevřela možnost svobodného života ve slíbené zemi. Nebyl to však ráj pro ležící na divanu, aby jim pečení holubi padali do úst. Pilná práce. Ale výsledky své práce měli Izraelští pro sebe. Nebrali jim je egyptští zotročitelé a zotročovatelé.
b)
ČCE. Doba totality.
1.
Nemohla se konat diakonská instituční sociální církevní práce.
2.
Po VLR se církvi otevřely dosud neznámé a netušené nedozírné možnosti. Hranice otevřených možností.
- Co církev zvládne.
- Na co bude mít (resp. Na co si dokáže sehnat peníze).
- Zda si církev dokáže vychovat a sehnat vhodné lidi.
3.
Mimo jiné vznikla (obnovila se) Diakonie jako sociální církevní instituce. Vzniklo i SZP. Středisko pro zrakově postižené. Utvořilo se v roce 93. Předcházely 4 roky práce v podobě hledání a růstu.
2)
15 let SZP. Středisko Diakonie pro zrakově postižené. Připomínka 08.
a)
Vykonalo se mnoho dobré práce. Nepřehlédnutelně. Nezpochybnitelně.
1.
Kontakty s lidmi. Různé druhy setkávání. Integrovat zp do společenství církve.
2.
Technická oblast. Informace. Knihy. Tisk. Kazety. Elektronické knihy a časopisy.
b)
Úsilí lidí.
1.
Pracovníci. Pomocníci.
- Zaměstnanci.
- Dobrovolní pracovníci.
2.
Peníze. Kdo poskytovali finanční zdroje, bez kterých nelze mnohou práci konat.
3.
Určitá církevní práce (resp. Jednalo se o práci členů církve) pro zp se konala už za totality.
- Neoficielně.
- V menším rozsahu.
- Na koleně.
- Se sympatiemi a nepřímou pomocí vedení církve. Např. Se jednalo o soukromou aktivitua pomoc církevních funkcionářů.
c)
Boží milost.
1.
Vidíme ji ve víře.
2.
Vděčně si ji uvědomujeme.
3.
Chceme ctít Hospodina s radostným srdcem.
3)
Rizika pro Izraele i pro nás.
a)
Vidí se těžkosti, které objektivně jsou.
b)
Nevidí se to dobré, co smíme přijímat od PB.
c)
Kontrast.
1.
Nářky. Stěžování si. Svěšené hlavy. Beznaděje. Většinou se to týká oblasti finanční.
2.
Vděčnost za minulé, uskutečněné. Povzbuzení pro výhled dopředu, vpřed.
4)
Impulzy v literatuře: Erich From: Lidské srdce. Psychoanalyza.

Postup 2:

1)
Text.
a)
Největší hřích Izraele: Izrael nesloužil Hospodinu, svému Bohu, s radostí a vděčným srdcem, ačkoliv měl hojnost všeho.
b)
Konstatování daného faktu. Prostě se to stalo.
1.
Situace Izraele v zaslíbené zemi.
2.
Retrospektivně (zpětně) je toto konstatování umístěno do doby putování Izraele na poušti jako varování do budoucna, až se otevřou možnosti svobodného a zajištěného života v zaslíbené zemi.
2)
Diakonie. Konkrétně naše středisko. SZP.
a)
V době totality nemohla církev konat práci (činnost) v některých oblastech. Např. V sociální sféře.
b)
Po VLR se otevřely takřka nepřeberné možnosti svobodného rozvíjení aktivity církve.
3)
Izraelci měli ty nejlepší předpoklady: Sloužit Hospodinu, svému Bohu. S radostným a vděčným srdcem.
4)
My. Církev. Diakonie. SZP.
Uvědomujeme si, že samostatně (bez zázemí Diakonie a celku církve) naše středisko nemůže existovat a konat svou práci.
a)
Předpoklady tu byly a jsou.
b)
Otázka: Využití předpokladů. Stavět na nich.
5)
Deuteronomium. Historický pohled (přehled) na základě historických zkušeností.
Někteří vykladači (a zvláště čtenáři) zmiňují zkratkovitost a schematičnost.
Jedná se o stručnost a zvláště o pravdivost.
a)
Když budete sloužit Hospodinu, povede se vám dobře. Bude vás provázet Boží požehnání.
b)
Když nebudete sloužit Hospodinu, povede se vám zle.
1.
Přijde zlořečenství a prokletí.
2.
Ne, že by zlořečil a proklínal Bůh.
3.
Důsledky nesprávného a nepředloženého jednání neposlušného člověka.
4.
V tomto směru a v tomto smyslu je člověk sám (sobě) strůjcem svého neštěstí.
6)
Izrael v zaslíbené zemi.
a)
Ne ráj typu: Ležet lenošně na divanu. Ne že by pečení holubi padali do úst.
b)
Pilná poctivá práce.
1.
Na jejím konci je požehnání.
2.
Užitek pro Izraelské, kteří pracují.
3.
V egyptském otroctví měli z práce (dřiny) Izraelců užitek Egypťané.
c)
Nejlepší předpoklady k radostnosti a vděčnosti PB. Z Boží milosti byly Izraelským dány.
7)
My. Diakonie. SZP.
a)
Pilná práce. Je vidět. Dokázalo se velmi mnoho dobrého a pěkného. To je nezpochybnitelné.
b)
Starosti. Těžkosti. Překážky. Díky Bohu a díky síle a moudrosti od PB se vše zvládalo a řešilo průběžně na cestě.
c)
Více položit důraz:
1.
Radostné srdce.
2.
Vděčnost PB.
d)
Myslím, že vděčnost PB není v našem středisku problémem.
1.
To si uvědomujeme vždycky, když se scházíme.
2.
Připomínáme si (při pravidelných pobožnostech a modlitebních chvílích) svou vděčnost PB za možnosti práce, které máme.
e)
Radostné srdce. Domnívám se, že to našim (někdy i značně velkým) problémem občas je.
1.
Starosti, jak co nejlépe zorganizovat a zařídit fungující činnost střediska. Spousta administrativních formalit ubírá radost.
2.
Peníze. Resp. Jejich hrozící nedostatek. Chmurný mrak, který doslova užírá radost ze srdce.
8)
Řešení pro přítomnost i pro budoucnost. Podle Deuteronomia.
a)
Sloužit Hospodinu.
1.
Svému Bohu. Osobní vztah k PB.
2.
Pokud bychom konali práci, kterou konáme a chceme konat v Božím jménu, a pokud bychom se přitom chtěli obejít bez PB, pak bychom sklouzli na rovinu běžných necírkevních sociálních institucí.
- Podle jména bychom sice byli pod hlavičkou církve, ale obsah by už byl docela jiný.
- Pak by bylo nutno počítat se všemi chmurnými důsledky, o kterých mluví Deuteronomista.
b)
Rozměr (dimenze) vděčnosti PB.
c)
Nenechat si ubírat nebo vyhánět radost ze svého srdce.
9)
Přání. Kéž by o nás neplatilo to, co bylo řečeno o největším hříchu Izraele:
Izrael nesloužil Hospodinu, svému Bohu, s radostí a vděčným srdcem, ačkoliv měl hojnost všeho.
10)
Kéž by o nás naopak platilo:
SZP a vůbec celá Diakonie a celá církev sloužila a slouží Hospodinu, svému Bohu, s radostí a vděčným srdcem, i když třeba nemá vždy hojnost všeho. Ale má základní předpoklady ke své práci.

Poznámky.:

1)
Tercium non datur? Je ještě třetí možnostní varianta nebo není?
2)
Objektivní (absurdní) realita historického vývoje či dané konkrétní historické doby nebo situace.
a)
Mnohé dobré a konané s nejlepšími úmysly a záměry bylo smeteno nebo znehodnoceno parním válcem chodu dějin.
b)
I s touto eventualitou je nutno či lze počítat.
c)
Člověk může sloužit Hospodinu, svému Bohu, s radostí a vděčným srdcem. Ale může být smeten a jeho dobré dílo i úsilí může být znehodnoceno a zapomenuto.
1.
U lidí.
2.
Nikoliv ovšem u PB.
3.
Proto má smysl usilovat o dobré a konat správné.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.