Deuteronomium 2.

(Kázání Starý zákon -> 5 Deuteronomium)

Text:

Deuteronomium 8,14-16.
14
Jen ať se tvé srdce nevypíná, takže bys zapomněl na Hospodina, svého Boha, který tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví.
15
Vodil tě velikou a hroznou pouští, kde jsou ohniví hadi a štíři, žíznivým krajem bez vody, vyvedl ti vodu z křemene skály,
16
Krmil tě na poušti manou, kterou tvoji otcové neznali, aby tě pokořil a vyzkoušel a aby ti nakonec prokázal dobro.

Čtení:

Deuteronomium 2.

Postup:

1)
Pokračování Mojžíšova popisu putování Izraele na poušti.
a)
Stěhování národů. Amon. Moab. Edom.
b)
Povzbuzení pro Izraelce. Ani Kanáncinemají pevná sídla.
c)
Vyhubení národů podobných Enakovcům.
d)
Povzbuzení pro Izraele. Nemusí se bát Kanánců. Na podobné národy stačili i jiní.
e)
Srovnání s národy v přilehlém okolí. Nižší životní úroveň než např. V Egyptě. Velmoci kolem Izraele tehdy nepřicházejí v úvahu. Jejich vliv tolik nedosahoval. Kanánský kotel.
2)
Hlavní myšlenky.
a)
Boží vedení. Hospodin řekl. Zestručnělý popis dlouhých procesů.
b)
Člověk v procesu zápasu víry. Sbírání zkušeností víry.
c)
Oreb až Kadeš.
1.
11 dní pěšího pochodu. Izraelcům to trvalo 40 let. Okliky. Zastávky.
2.
Oreb a Kadeš, důležité mezníky.
d)
Průchod Moabem.
1.
Numeri. Balám. Zápas víry. Smilstvo. Pohanské vlivy.
2.
Dlouholetý zápas.
3.
Řekne se to v několika slovech. Za pár slovy jsou i léta životních zápasů.
4.
Vršení zkušeností víry.
3)
My. Nepochopíme hned vše z Božích věcí.
a)
Kluk. Nenosí čepici, jezdí na motorce. Nedbá na rady, aby se pořádně oblekl. 50 let. Reugma. Pak teprve ocení někdejší rady dospělých.
b)
Některé zkušenosti musí udělat člověk sám. Nepoučitelnost. Dobrat se k tomu.
4)
Ezebon. Seon. Předjordání.
a)
Boje s modlami, jež reprezentuje král.
b)
Král prezentuje určité modly. Státní ideologie. Symbol státní moci.
c)
Vítězství víry v tomto smyslu.
1.
Nebát se model.
2.
Pak se člověk nebojí ani lidí.
3.
Vzpruha víry.
4.
Ne že by ubyli nepřátelé.
5.
Přibude síla a odvaha.
5)
Dějiny sboru. Vzít posledních 40 let.
a)
Odstup času. Retrospektivní pohled.
b)
Postavila se fara. Opravil se kostel a stará fara.
c)
Lidé chodili do kostela. Práce s dětmi. Konfirmandi. Sdružení mládeže. Biblické hodiny. Pěvecký kroužek.
d)
Radosti. Sborové společenství.
e)
Zápasy. Letniční. Sekularizace.
f)
Za tím vším každodenní starosti a zápasy. Problémy. Dohovory. Nedohovory. Řekne se to v několika slovech.
6)
Izrael.
a)
Vnějšně slabší než okolní národové.
1.
Začínal z ničeho.
2.
Otroci.
3.
Kočovníci.
4.
Nemají pevná sídla.
b)
Ale síla víry.
7)
Vyhlazovací příkazy ve SZ. Diskutabilní.
a)
Svatá válka. Modly i lidé. Lidé hájili a chránili své modly.
b)
Izraelci jednali na tehdejší dobu humánněji než pohané. Byli humánnější.
1.
Pohané v okolí byli ještě horší.
2.
Měřítka tehdejší doby.
3.
Nelze kritizovat některé věci minulosti dnešními měřítky.
4.
Nelze kritizovat jen ve výběru, jen něco, jen jednu stranu.
5.
Ale máme plné právo na naše dnešní hodnotící postoje a pohledy.
6.
Máme plné právo přiložit měřítka plynoucí z víry v Hospodina.
c)
Přesto to zaráží. Jde o nařízení boží. Aspoň tak je to předkládáno, že to řekl Hospodin.
d)
Jehu.
1.
2 Královská a paralipomenon. Masakr Achabovců (Omriovců) na příkaz proroka Elizea.
2.
Ozeáš to o 100 let později kritizuje. Prolití krve. Neblahé důsledky.
3.
Odlišné pohledy a hodnocení z pozic víry.
- Zápas o pochopení Boží vůle v dané chvíli.
- Právo pozdější kritiky. I nás a naše rozhodnutí mohou ti po nás právem kritizovat.
4.
Hlavní Zeus 99. Bombardování Jugoslavie. Schvaloval a doporučoval bombardování jako nejlepší a jedině možné řešení kosovské krize.
- Dokonce své vývody opíral o bibli.
- Silná kritika v církvi následovala už tehdy.
- Dnes bombardovači mlčí jako ryby.
5.
Špatné pochopení a interpretování Boží vůle v dané chvíli.
- Podle proroka Ozeáše: Katastrofa pro budoucnost a v budoucnosti.
- Vydávat své názory a své pochopení za Boží vůli, to je velký hřích.
6.
Bombardovači mlčí.
- Nepřitakávají ke svému tehdejšímu postoji a ani ho neoznačují jako chybu či omyl.
- Slovo pokání se v současnosti v církvi moc nevyslovuje. A už vubec se nepěstuje.
- Musí se šetřit. Nejen penězi, ale i některými slovy.
e)
Vyhlazovat pohany.
1.
Několik přímých příkazů pro Izraele ve SZ.
2.
Dokonce jménem Hospodinovým. Prý to říká Hospodin.
3.
Interpretace bible dnes.
- Paradoxy.
- Brát bibli ve všem vážně a doslova?
4.
Ani ten největší, nejzarytější a nejzapřísáhlejší fundamentalista nebude některé věci z bible opakovat bez zaváhání nebo bez uzardění.
5.
Mnozí věřící se taktně mnohým problémům vyhnou tím, že o nich mlčí.
f)
Rozdíl SZ a NZ.
1.
JK trpěl za nás. Za všechny. Umřel i za pohany.
2.
SZ: Odstranit hřích i s hříšníkem.
3.
NZ: Proti hříchu. Láska k hříšníkovi.
g)
Válečná zvěrstva.
1.
Zvláště 2. Světová válka.
2.
Mezi pohany, křesťany a i Židy.
3.
6 milionů Židů skončilo v koncentrácích (v plynových komorách). Další miliony jinak.
8)
Deuteronomium. Boží vedení Izraele pouští.
a)
My. PB nás vede pouští života.
b)
Vidět obdoby.
c)
Každodenní zápasy o pochopení Boží vůle.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.