Numeri 31.

(Kázání Starý zákon -> 4 Numeri)

Text:

Římanům 12.
Pokud na vás je, mějte se všemi lidmi pokoj. Pokud to na vás záleží.

Čtení:

Numeri 31.
1
Hospodin promluvil k Mojžíšovi:
2
"Vykonáš za syny Izraele pomstu na Midjáncích a pak budeš připojen ke svém lidu."
3
Mojžíš tedy promluvil k lidu: "Vyzbrojte své muže k boji, aby se vrhli na Midjána a vykonali na Midjánu Hospodinovu pomstu.
4
Pošlete do boje z každého izraelského pokolení po tisíci mužích."
5
I dodali z izraelských šiků vždy tisíc mužů na pokolení, celkem to bylo dvanáct tisíc vyzbrojených k boji.
6
Mojžíš je poslal do boje po tisíc na pokolení a s nimi Pinchasa, syna kněze Eleazara, se svatou zbrojí a válečnými trubkami.
7
Vypravili se do boje proti Midjánu, jak přikázal Hospodin Mojžíšovi, a pobili všechny muže.
8
Zabili také midjánské krále Evího, Rekema, Súra, Chúra a Rebaa, pět midjáských králů, mimo ostatní skolené. I Bileáma, syna Beórova, zabili mečem.
9
Midjánské ženy a jejich děti však Izraelci zajali a všechen jejich dobytek, všechna stáda a veškeré bohatství uloupili.
10
Všechna jejich města, ve kterých sídlili, i všechna jejich hradiště vypálili.
11
Pak vzali všechnu kořist i všechen lup, lidi i dobytek,
12
A přivedli zajatce i lup a kořist před Mojžíše a kněze Eleazara i před pospolitost Izraelců do tábora na Moábských pustinách u Jordánu naproti Jerichu.
13
Mojžíš a kněz Eleazar i všichni předáci pospolitosti jim vyšli vstříc ven z tábora.
14
Mojžíš se však rozlítil na vůdce vojska, na velitele nad tisíci a nad sty, přicházející z vojenské výpravy.
15
Vytkl jim: "Cože jste nechali naživu všechny ženy?
16
Právě ony daly Izraelcům podmět k věrolomnosti vůči Hospodinu ve věci
Peórově podle slov Bileámových, takže na pospolitost Hospodinovu dolehla pohroma.
17
Nyní zabijte z dětí všechny mužského pohlaví i každou ženu, která poznala muže a obcovala s ním.
18
Všechny děti ženského pohlaví a ženy, jež nepoznaly muže a neobcovaly s ním nechte naživu pro sebe.
19
A vy se utáboříte na sedm dní venku za táborem. Každý, kdo někoho zabili, i každý, kdo se dotkl skoleného, bude se očišťovat od hříchu třetího a sedmého dne, jak vy, tak vaši zajatci.
20
Očistíte od hříchu i každé roucho a každou koženou nádobu, každý výrobek z kozích kůží i všechno dřevěně nářadí."
21
Kněz Eleazar řekl bojovníkům, kteří se učastnili bitvy: "Toto je nařízení zákona, který vydal Hospodin Mojžíšovi:
22
Zlato, stříbro, měď, železo, cín a olovo,
23
Vše, co snese oheň, přepálíte ohněm a bude to čisté; musí se to však očistit od hříchu také čistou vodou. Všechno, co nesnese oheň, properete vodou.
24
Sedmého dne si vyperete roucha a budete čisti. Potom vstoupíte do tábora."
25
Hospodin řekl Mojžíšovi:
26
"Ty s knězem Eleazarem a s předtaviteli rodů pospolitosti pořídíš soupis lupu, jak zajatých lidí, tak dobytka.
27
Lup rozdělíš na polovinu mezi válečníky, kteří se účastnili boje a ostatní pospolitost.
28
Od bojovníků, kteří se účastnili boje, oddělíš dávku pro Hospodina po jednom z pěti set, jak z lidí, tak i skotu, oslů, ovcí a koz.
29
Vezmete je z jejich poloviny a dáš je knězi Eleazarovi jako Hospodinovu oběť pozdvihování.
30
Z poloviny patřící Izraelcům vezmeš po jednom ukořistěném z padesáti, jak z lidí, tak ze skotu, oslů, ovcí a koz a ze všeho dobytka, a dáš je lévijcům, držícím stráž u Hospodinova příbytku."
31
Mojžíš a kněz Eleazar vykonali, co Hospodin přikázal Mojžíšovi.
32
Z lupu naloupeného válečným lidem zbývalo: ovcí a koz šest set sedmdesát pět tisíc,
33
Skotu sedmdesát dva tisíce kusů,
34
Oslů šedesát jeden tisíc;
35
Lidských duší, totiž žen, které nepoznaly muže a neobcovaly s ním, bylo celkem třicet dva tisíce.
36
Polovina tvořící podíl těch, kdo se účastnili boje, činila tři sta třicet sedm tisíc pět set kusů.
37
Dávka z ovcí a koz pro Hospodina činila šest set sedmdesát pět kusů.
38
Skotu bylo třicet šest tisíc kusů a dávka pro Hospodina dvaasedmdesát kusů.
39
Oslů bylo třicet tisíc pět set a dávka pro Hospodina jedenašedesát kusů.
40
Lidských duší bylo šestnáct tisíc a dávka pro Hospodina dvaatřicet osob.
41
Mojžíš tedy dal knězi Eleazarovi tuto dávku jako Hospodinovu oběť pozdvihování, jak Hospodin Mojžíšovi přikázal.
42
Z poloviny patřící Izraelcům, kterou oddělil Mojžíš od poloviny pro účastníky tažení -
43
A byla to polovina patřící pospolitosti, totiž ovcí a koz tři sta třicet sedm tisíc pět set,
44
Skotu třicet šest tisíc kusů,
45
Oslů třicet tisíc pět set,
46
Lidských duší šestnáct tisíc -
47
Tedy z této poloviny patřící Izraelcům vzal Mojžíš po jednom ukořistěném z padesáti, jak z lidí, tak z dobytka, a dal je lévijcům, držícím stráž u Hospodinova příbytku, jak Hospodin Mojžíšovi přikázal.
48
Tu přistoupili k Mojžíšovi vůdcové vojenských útvarů, velitelé nad tisíci a nad sty,
49
A řekli mu: "Tvoji služebníci pořídili soupis bojovníků, kterým veleli, a nechybí ani jeden z nás.
50
Každý přinášíme Hospodinu jako dar, co kdo našel, zlaté předměty, spony a náramky, pečetní prsteny, náušnice a přívěsky, abychom za sebe vykonali před Hospodinem smírčí obřady."
51
I přijal Mojžíš a kněz Eleazar od nich to zlato, vesměs umně zpracované.
52
Všeho zlata věnovaného na oběť pozdvihování, jež odevzdali Hospodinu, bylo šestnáct tisíc sedm set padesát šekelů, totiž od velitelů nad tisíci a nad sty.
53
Z mužstva loupil každý pro sebe.
54
Přijal tedy Mojžíš a kněz Eleazar to zlato od velitelů nad tisíci a nad sty a vnesli je do stanu setkávání, aby připomínalo před Hospodinem syny Izraele.

Postup:

1)
Mojžíš má vykonat poslední čin před smrtí.
a)
Přemoci v té chvíli nejsilnější nepřátele Izraele. Madiánci.
b)
Námitka: Válečné běsnění.
c)
Ochrana Izraele.
d)
Realita putování Izraele na poušti.
2)
Mojžíšova žena byla Madiánka. Ale osvědčila svou víru při obřízce synů.
3)
Souvislost: Gedeon.
a)
Pokud nešlo o jednu a tutéž bitvu (válku), pak měli Madiánci důvod k tomu, aby později útočili na Izraele.
b)
Šňůra neustálých bojů kmenů nejrůznějšího druhu.
c)
Nějaká ideologická záminka se vždycky při troše dobré nebo zlé vůle najde. Leccos se dá vyštrachat z minulosti. Nebo v minulosti.
4)
Obrovská kořist.
a)
Kde by to Madiánci měli. Jak by se na to Madiánci zmohli.
1.
Madiánci. Kočovníci na okraji pouště. Otázka obyčejné vody. Tvrdý boj o život. Uhájit mnohdy pouhý holý život.
2.
Izraelci byli ještě mnohem chudší nežli Madiánci. Hůř vyzbrojení. Ale v té chvíli snad už lépe organizovaní.
b)
Hromady zlata.
1.
Orientální přehánění: Seznamy z pozdějších dob?
2.
Symbolika čísel?
3.
Velmi přesné seznami. Pořádek.
5)
Očišťování bojovníků.
a)
Dojem, jako by je Mojžíš chtěl zkasírovat v kořisti. Z kořisti. Tedy: Odkořistit.
b)
Uvědomit si. I když jde o fakticky válku v sebeobraně, je to válka. Něco, co by nemělo být.
c)
Takto tomu rozuměli už (pohanští) Chetité za Abrahama.
d)
Znečištění obdobně jako s mrtvolou. Je nutno se mrtvoly dotknout. Ale je to znečištění. Poznámka: Znečištění mrtvolou: V pozadí zákaz eventuelních pohanských praktik problematického nakládání s mrtvolou. Mimo jiné např. Pohlavní zneužití.
e)
Brát vše racionálně. Bez pohanských obřadů a bez osobního kořistění.
6)
Přesný soupis kořisti. Dojem: Jde o vyhlazovací válku.
7)
Podnět k válce dal Mojžíš.
a)
Útočná válka.
b)
Numeri 26. Pohanské svody Madiánek.
1.
Jakási odveta.
2.
Izraelci nedokázali odolávat pohanským svodům přes pohanskou sexuální misii, a tak se rozhodli vyhladit svůdce a ovšem i svůdkyně.
8)
Záchrana příliš velké kořisti.
a)
1 Samuelova. Král Saul. Vítězství nad Amalechem. Samuel vyčítá Saulovi velkou kořist a nepobití jako klatého. Saul si chtěl ponechat kořist pro sebe.
b)
Nutno podotknout: Bible má spadeno na Saula. Jemu neprojde to, co jiným projde. Např. Mnohem horší věci projdou Davidovi.
9)
Numeri 25. Balám.
a)
Když se nepodařilo odvést Hospodina od lidu, dal Balám radu: Odvést lid od Hospodina.
1.
Pohanská sexuální misie.
2.
Nepevnost víry Izraele.
b)
Pak je to nakonec řešeno válkou.
1.
Otřesné.
2.
Vlastní vnitřní krize se řeší válkou navenek.
c)
Neobstojí se v lákadlech světa? Tak je zničíme?
1.
Povrchnost myšlení světa, resp. Nepřemýšlivost. Měli bychom více myslet my.
2.
Římanům 12,2. Nepřizpůsobovat se tomuto světu. I církev se velmi často přispůsobuje světu tomuto v myšlení a ve způsobu života a v jednání.
3.
Církev a její členové mohou konat dobré svědectví pro JK na etické rovině.
10)
Pro zachování izraelské svébytnosti bylo nutno zničit Madiánce.
a)
Kdo z koho.
b)
Buď jeden nebo druhý.
c)
Ale rychlejší v útoku byl Izrael.
11)
Čísla.
a)
Tisícovka Izraelců z každého pokolení.
1.
12 tisíc izraelských vojáků. Či spíše bojovníků. Nic moc.
2.
Nevelká válka.
3.
Překvapivě velká kořist. Tak bohatí Madiánci nebyli.
b)
Madiánci: asi 70 tisíc.
1.
Izraelci mohli postavit víc bojovníků.
2.
Pětinásobná převaha nepřátel.
3.
Gedeon: Stonásobná převaha Madiánců.
c)
Symbolika čísel. Uváděná čísla jsou příliš vysoká na reálné možnosti uživení se v poušti, resp. Tehdy polopoušti.
12)
Zachování panen. Asi 35 tisíc.
13)
16 700 šekelů zlata.
a)
Asi 130 kilo zlata.
b)
Ukázat: Izrael je chudý proti Madiáncům. Nepoměr.
c)
Síla ducha. Víra. Boží pomoc je víc než zlato a počet.
d)
Nyní však Izrael zbohatl.
14)
Vyhlazovací válka.
a)
Krutost. Ženy. Děti.
b)
Moderní války: Bombardování civilního obyvatelstva. Koncentráky.
c)
Madiánské děti trpí za rodiče. Nevinné děti.
d)
Moderní doba. Posudky. Mnohé děti se za totality nedostaly do škol.
15)
NZ. Trpí nevinný JK.
a)
Za vinné, za Izraele, za nás. I za Madiánské.
b)
Postoj NZ: Co je cesta Boží. Co má a nemá být.
16)
Přesto, co víme z NZ, se dějí ve světě a v církvi všelijaké věci.
a)
Izrael. Vyznavači Hospodina.
b)
Lze trochu pochopit. Tvrdá doba. Nelze ale omluvit. Natož omlouvat.
c)
Křesťanství.
1.
Křižácké války.
- Prusko. Slované. Němečtí rytíři vybili slovanské Prusy.
- Palestina. Několik křižáckých výprav do Palestiny.
- Husité. Několik křižáckých výprav proti husitům.
2.
Náboženské války. Ve jménu Božím.
3.
Svěcení zbraní.
Vojáci Wehrmachtu měli za 2. Světové války na opasku: Gott mit uns.
- V německé armádě byli i feldkuráti.
- Deutsche Christen. Kolaborace s Hitlerem.
4.
99. Bombardování Jugoslavie. ČCE byla jediná církev ve světě, která prostřednictvím svého Olympu schvalovala a doporučovala bombardování Jugoslavie jako nejlepší a jediný možný způsob řešení kosovské krize. Dokonce to bylo zdůvodňováno biblicky.
5.
Evangeličtí feldkuráti v Bosně, Kuvajtu, v Afganistánu.
17)
Očišťování Izraelců.
a)
Povědomí, že válka být nemá.
b)
Neměla by být, i když být musí a je.
18)
Rozdíl SZ a NZ.
a)
NZ. JK obětuje sebe za jiné.
b)
My lidé: Raději jiné obětujeme za sebe.
c)
SZ: S hříchem je likvidován i hříšník. Resp. Hřích se likviduje tak, že se likviduje hříšník. S vinnými trpí i nevinní, např. ženy a děti.
d)
NZ: Záchrana hříšníka. Smetení hříchu.
e)
Rozlišovat nabídku a realitu.

Poznámky:

1)
Problém. Vyhlazovací, svatá válka ve SZ.
a)
Požaduje to Hospodin.
b)
Říká se, že to říká Hospodin.
c)
Nikoli jako např. Rozpoznání víry věřícího člověka.
d)
O to horší. Svaluje se to přímo na hospodina.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.